Hallå där!

På väg hem med kranbilen blir Nicklas Jansson vittne till en trafikolycka och räddar livet på en långtradarchaufför. I dag hedras han för insatsen.

Vad hände den där julidagen på E4:an ett par mil söder om Nyköping?

– Plötsligt small det och slog gnistor. Jag ser något stort vitt som rasar ner mellan två broar. Det är en lastbil. Jag stannar min kranbil och ringer 112. En personbil med husvagn är inblandad men passagerarna klarade sig bra.

– Lastbilen är totalkvaddad. Jag kan inte tro att det finns en levande person i den, men ropar till chauffören som svarar. Bilen läcker bränsle. När ambulanspersonalen kommer vill jag säkra lastbilen med min kran, men då börjar den brinna.

Vad tänkte du då?

– Shit. Nu är det bråttom om chauffören ska överleva. Jag la benen på ryggen och hämtade en brandsläckare. Jag hoppar upp på skrothögen och tänker att om den glider ner från broräcket gäller det att hoppa bakåt, men branden släcker jag enkelt.

Hur förstod du att lastbilen behövde säkras?

– Släpvagnen hängde ner under bron och nådde marken, men var fortfarande kopplad till lastbilen. Min kran kanske kunde hålla den kvar, men knappast bärga långtradaren, bedömde jag.

Vad hände efteråt?

– Jag har hyllats mycket. De inbladade har kontaktat mig. Chauffören som miste båda benen i olyckan träffade jag så sent som i förra veckan. Helt ärligt, det som betytt mest är att alla inblandade överlevde.

I dag har du fått en utmärkelse av Brandskyddsföreningen?

– Ja, ett diplom, blommor och stipendium. Jag ska använda pengarna till en resa med sambon. Jag hade inte väntat mig att få något så detta är jättekul.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Arne Reldin

… psykolog i Gagnef, fick oväntat besök på tisdagskvällen. Han bor granne med Sveriges enda flottbro. Eller före detta flottbro snarare.

Magnus Westlander

… som är en av personerna bakom Demenscentrums nya utbildning om demens. Webbkursen riktar sig direkt till ordningsvakter och poliser.

Hallå där!

… Olivera Pobra, som under våren och hösten sökt upp bemanningsanställda för att prata försäkring i regi av Stockholms LO-distrikt.

Lars Lindgren

Lars Lindgren får internationellt toppjobb

Nytt uppdrag. Transports tidigare ordförande, Lars Lindgren, har fått nytt jobb. I september börjar han på Internationella Transportarbetarefederationen (ITF) i London. Uppdraget är att besöka ITF:s medlemsländer och kontrollera kampanjen mot bekvämlighetsflaggade fartyg bedrivs på rätt sätt.

Hallå där!
Antti Vaino

Antti Vainio

… som i dag börjar som politiskt sakkunnig hos nya infrastrukturministern Tomas Eneroth (S).

Hallå där!
Pontus Jansson

Pontus Jansson

... tidningsbud som gör stor succé på nätet med sin stenbalanserande konst.

Hallå där!
Jan Ottosson

Jan Ottosson

… som är inne på sin 26:e hungerstrejksdag. Han ställer sig varje dag utanför riksdagshuset eller Stockholms stadshus efter jobbet i slamsugarbilen i Lidingö, Sollentuna, Sundbyberg eller Järfälla.

Hallå där!
Magnus Thelander

Magnus Thelander

… som blir ny central ombudsman på Transport när Lars Mikaelsson valts in i verkställande utskottet. I dag är han ombudsman på avdelning 14 i Helsingborg.

Serieskaparen John Backder

Serieskapare om sopgubbsliv

Kultur. John Backderf är prisbelönt serieskapare. I den svenska debuten Sopigt berättar han om livet som sopgubbe i USA.

Ordförandebyte
Tommy Wreeth

”Jag tror på lagarbete”

Nye Transportbasen. Kongressen är avklarad och Transports nye ordförande, Tommy Wreeth, har knappt hunnit hämta andan. Var det något beslut som gladde honom extra mycket? – Framtidsutredningen. Det är väldigt positivt att vi utreder grundligt och sedan fattar genomtänkta beslut.

Kongress 2017
Eduardo Chagas, ETF

”Vi ska försöka stoppa nya kör- och vilotidsregler”

Talare. EU-kommissionen vill ändra reglerna inom transportsektorn. Men om den lagstiftning som finns följdes, smarta färdskrivare infördes snabbare och kontrollerna förbättrades, så skulle åkeribranschen fungera mycket bättre.