Anders Ygeman
Close
Anders Ygeman är tillbaka i regeringen efter en tid som S-gruppledare i riksdagen.
Close

”Sverige har goda förutsättningar för en fossilfri framtid”

5 frågor. Om elva år förbjuds försäljning av nya fossilbilar. Samtidigt ska lastbilstrafiken köras närmast helt förnyelsebart. Med energi och digitalisering i portföljen är ministern Anders Ygeman (S) en av dem som ska se till Sverige kan rulla även i framtiden.

1. Energifrågorna är avgörande för att lösa klimatet. Hur ser du på förutsättningarna?

– Sverige har kanske bättre förutsättningar än något annat land i världen att klara den här utmaningen. Eftersom vi har stora vattenresurser, bra tillgång till vind och en energiproduktion som till stora delar är fossilfri, och målet är att den ska bli helt förnyelsebar.

2. Hur ska vi klara att få den tunga fjärrtrafiken fossilfri?

– Det går ju att göra med dagens befintliga fordon. De är dieseldrivna och det finns diesel som är förnyelsebar och 100 procent fossilfri. Så att bara ta ett enda område som lastbilar, det är inte otroligt svårt. Våra utmaningar är att vi måste göra hela landet och på lite sikt hela planeten fossilfri. Då gäller det att vi använder de resurser vi har och förnyelsebara råvaror så effektivt som möjligt. Men det är ju klart att det krävs politik.

3. När Transportarbetaren intervjuade dig inför valet 2014 uttryckte du viss skepsis till elvägar. Hur ser du på det i dag?

– Det kan finnas sträckor där el kan vara lösningen. Men att helt elektrifiera vägnätet har jag fortfarande svårt att tro på. Vi har ju ett helt elektrifierat transportnät i form av järnvägen. Problemet är att det inte håller tillräckligt hög kvalitet och att många kunder inte bor vid en järnvägsknut.

4. Regeringen har målet att reduktionsplikten ska vara utformad så att växthusutsläppen ska minska med 70 procent till år 2030. Vilket i princip innebär total övergång till biodrivmedel. Hur ska det gå till att möta efterfrågan om övriga Europa väljer att gå samma väg?

– Vi har en enormt bra råvara i form av skogen. Då tänker jag framför allt inte det vi använder för att göra massa och papper, utan grenar rötter och liknande.
Men som jag sa. I en sektor fungerar det nog alldeles utmärkt. Men ska vi göra det över hela linjen måste vi hitta olika lösningar.

5. Kommer det gå att hålla rimliga elpriser för privatpersoner och åkerier när efterfrågan på el som drivmedel ökar?

– Vi har ett ganska stort elöverskott i Sverige. Större än vad det skulle ta att försörja hela bilparken med el. Givet att vi hade elnätskapacitet.

– Sen har vi hela industrins elbehov. Men produktionspriset för förnyelsebar el sjunker rejält. Det är skälet till att fler och fler kärnkraftsproducenter drar sig ur. Du får helt enkelt inte lönsamhet i ny kärnkraft. Då måste vi fylla på vårt system med förnyelsebar energi.

– Vi ska komma ihåg: Det är lätt att se att vi behöver elektrifiera industrin, fordon och kanske någon sektor till. Men nu energieffektiviserar vi rejält. Fast vi har blivit en miljard människor fler och fördubblat vår tillväxt, konsumerar vi inte mer el i världen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    2 mars, 2019

    Uppsala Kommun har knappt ström till sina nybyggda lägenheter, för att man har glömt bort infrastrukturen av elnätet. Skogen idag utnyttjas till ca 80% av årstillväxten. Hur man skall få till stora ökningar av skogsråvara i Sverige övergår mitt förstånd. Politikerna i dag måste sätta sig ner och analysera problemet med energiförsörjningen. Én lustig sak är när man ökar kraven på kärnkraften med extraskatter och försäkringspremier så blir den kraften dyr. Är den koldioxidfri? ja. Plötsligt så tar de ekonomiska incitamenten överhanden och det stora CO2- hotet förbleknar i en dimma av "visioner" och önsketänkande utan dess like.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Transport välkomnar ordningsvaktsutredning

Bevakning. Regeringen vill modernisera och effektivisera regelverket för ordningsvakter. Transports ordförande Tommy Wreeth är positiv till utredningen: – Regelverket är utdaterat och det är dags att ge ordningsvakter bättre förutsättningar att göra ett bra jobb under trygga former.

Transportarbetarens logga

Biodrivmedel klimatsmartare än elbilar

Tillverkningen av batteriet till en elbil genererar nästan lika stora koldioxidutsläpp som hela den övriga produktionen av bilen. Biodrivmedel är i nuläget det mest kostnadseffektiva sättet att minska trafikens klimatpåverkan.

Politik är det obegripligas konst

Davids krönika. Vad är det som händer? Den socialdemokratiska regeringen för en delvis ultrakonservativ politik med genomförande av marknadshyror och förändringar i anställningsskyddet. Något som inte ens Moderaterna vågade föreslå.

Månadens medlem
Håkan Jansson

”Skogen gör mig lugn”

Scoutledare. Håkan Jansson trivs bäst i skogen. Bortom mobiler, datorer och krav slappnar han av. Laddar upp. Laddar om. – Det finns inget bättre än att sova ute, höra fåglarna, vinden, regnet, säger han.

Kultur
Tio år har gått sedan den rosa jeepen avtäcktes i Gävle. Många känslor har den väckt under det decenniet.

Rondellkonst som retar och (o)roar

Rondeller. En konstruktion för ett smidigare och säkrare trafikflöde – eller en visuell markör. Varför finns rondeller?

Månadens klubb
Postnord TPL Månadens klubb

”Vi har visat att vi står starka”

Postnord TPL Jönköping. Det finns skäl att vara avundsjuk på den aktiva fackklubben vid Postnord TPL:s jättelager i Jönköping. Men de anställda har haft ett tufft år med ny arbetsgivare och nytt datorsystem. Oro, ilska, tårar.

Granskning: Gummi
Däck och förstoringsglas

Mycket fusk i liten verkstad

Däckverkstäder. Personalliggare ska stoppa svartjobb och social dumpning. Men hälften av de kontrollerade däckverkstäderna följer inte lagen. Transportarbetaren har granskat Skatteverkets beslut om straffavgifter.

Däckskiftarna Nacka

Skatteverket slår ned på kritiserat säsongsföretag

Däckbyten. Högst straffavgift med nya kraven: Däckbytarna, alias Däckskiftarna. När Skatteverkets kontrollanter kom till parkeringsplatsen arbetade tio personer med däckbyte. Ingen var uppskriven i den obligatoriska liggaren.