Annons:
Annons:
Anders Ygeman
Close
Anders Ygeman är tillbaka i regeringen efter en tid som S-gruppledare i riksdagen.
Close

”Sverige har goda förutsättningar för en fossilfri framtid”

5 frågor. Om elva år förbjuds försäljning av nya fossilbilar. Samtidigt ska lastbilstrafiken köras närmast helt förnyelsebart. Med energi och digitalisering i portföljen är ministern Anders Ygeman (S) en av dem som ska se till Sverige kan rulla även i framtiden.

1. Energifrågorna är avgörande för att lösa klimatet. Hur ser du på förutsättningarna?

– Sverige har kanske bättre förutsättningar än något annat land i världen att klara den här utmaningen. Eftersom vi har stora vattenresurser, bra tillgång till vind och en energiproduktion som till stora delar är fossilfri, och målet är att den ska bli helt förnyelsebar.

2. Hur ska vi klara att få den tunga fjärrtrafiken fossilfri?

– Det går ju att göra med dagens befintliga fordon. De är dieseldrivna och det finns diesel som är förnyelsebar och 100 procent fossilfri. Så att bara ta ett enda område som lastbilar, det är inte otroligt svårt. Våra utmaningar är att vi måste göra hela landet och på lite sikt hela planeten fossilfri. Då gäller det att vi använder de resurser vi har och förnyelsebara råvaror så effektivt som möjligt. Men det är ju klart att det krävs politik.

3. När Transportarbetaren intervjuade dig inför valet 2014 uttryckte du viss skepsis till elvägar. Hur ser du på det i dag?

– Det kan finnas sträckor där el kan vara lösningen. Men att helt elektrifiera vägnätet har jag fortfarande svårt att tro på. Vi har ju ett helt elektrifierat transportnät i form av järnvägen. Problemet är att det inte håller tillräckligt hög kvalitet och att många kunder inte bor vid en järnvägsknut.

4. Regeringen har målet att reduktionsplikten ska vara utformad så att växthusutsläppen ska minska med 70 procent till år 2030. Vilket i princip innebär total övergång till biodrivmedel. Hur ska det gå till att möta efterfrågan om övriga Europa väljer att gå samma väg?

– Vi har en enormt bra råvara i form av skogen. Då tänker jag framför allt inte det vi använder för att göra massa och papper, utan grenar rötter och liknande.
Men som jag sa. I en sektor fungerar det nog alldeles utmärkt. Men ska vi göra det över hela linjen måste vi hitta olika lösningar.

5. Kommer det gå att hålla rimliga elpriser för privatpersoner och åkerier när efterfrågan på el som drivmedel ökar?

– Vi har ett ganska stort elöverskott i Sverige. Större än vad det skulle ta att försörja hela bilparken med el. Givet att vi hade elnätskapacitet.

– Sen har vi hela industrins elbehov. Men produktionspriset för förnyelsebar el sjunker rejält. Det är skälet till att fler och fler kärnkraftsproducenter drar sig ur. Du får helt enkelt inte lönsamhet i ny kärnkraft. Då måste vi fylla på vårt system med förnyelsebar energi.

– Vi ska komma ihåg: Det är lätt att se att vi behöver elektrifiera industrin, fordon och kanske någon sektor till. Men nu energieffektiviserar vi rejält. Fast vi har blivit en miljard människor fler och fördubblat vår tillväxt, konsumerar vi inte mer el i världen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    2 mars, 2019

    Uppsala Kommun har knappt ström till sina nybyggda lägenheter, för att man har glömt bort infrastrukturen av elnätet. Skogen idag utnyttjas till ca 80% av årstillväxten. Hur man skall få till stora ökningar av skogsråvara i Sverige övergår mitt förstånd. Politikerna i dag måste sätta sig ner och analysera problemet med energiförsörjningen. Én lustig sak är när man ökar kraven på kärnkraften med extraskatter och försäkringspremier så blir den kraften dyr. Är den koldioxidfri? ja. Plötsligt så tar de ekonomiska incitamenten överhanden och det stora CO2- hotet förbleknar i en dimma av "visioner" och önsketänkande utan dess like.

Lästips:

Politik är det obegripligas konst

Davids krönika. Vad är det som händer? Den socialdemokratiska regeringen för en delvis ultrakonservativ politik med genomförande av marknadshyror och förändringar i anställningsskyddet. Något som inte ens Moderaterna vågade föreslå.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Lönekostnaden är avgörande för klimatet

Ledare. En hårt prispressad och lönedumpad åkerinäring kan aldrig bära ett klimatansvar. Branschen kommer inte att ha de ekonomiska muskler som krävs för att genomföra en bred omställning till ett fossilfritt samhälle.

Örjan Torpe

Vi står inför ett teknologiskt vägskäl

Debatt. Alla pratar om att vi måste ställa om samhället till en mer fossilfri värld. Men inte hur.

Kyrkan och facket viktiga för Hope

Mötet. På Entebbes flygplats ett par mil från Ugandas huvudstad Kampala står en flygtaxichaufför och håller upp en skylt med våra namn. Hon presenterar sig som Hope.

Idrottsplatsen i Häverödal, söder om Hallstavik. Här har åkeriet Ma.ax uppställningsplats och inkvartering för fem timmerbilsförare från Lettland och Slovakien.

På spaning i skogsland

Timmertransporter. På den smala kustvägen genom Norduppland har lastbilstrafiken ökat dramatiskt. Många av bilarna kommer från Baltikum och fraktar papper eller stormfälld skog. Fem av östförarna bor i en sunkig barack på idrottsplatsen i Häverödal.

Matbud från Yandex.eda i Moskva.

Matbud jobbade ihjäl sig

Ryssland. Den 16 april dog ett matbud, 21-årige Artyk Orozalijev, under ett arbetspass i Sankt Petersburg. Dödsorsaken var hjärtattack. Han föll omkull på sin cykel efter att ha arbetat tio timmar utan paus.

Kultur
Jessica Thorzén

Jessica har drömjobbet

Turné. Jessica Thorzén är chauffören som hamnade i musiksvängen och ligger ute på turnéer med rockband, cirkusar och shower. Ett jobb som har breddat hennes musiksmak mer än hon någonsin anat.

Inför EU-valet
Ombudsmännen Daniel Iacob och Edwin Atema från holländska FNV pratar med en rumänsk chaufför.

”EU bryr sig inte”

Nederländerna. ”Vi måste klara det här själva. EU bryr sig inte.” På en mörk parkeringsplats möter ombudsmännen Edwin Atema och Daniel Iacob en rumänsk chaufför som inte berättar sanningen om sina villkor. Transportarbetaren åkte till Nederländerna inför EU-valet.

Jan van den Brink, Schiphol

Hit men inte längre!

Nederländerna. KLM-skylten i avgångshallen på Schiphols flygplats lyser som ett stopptecken för ombudsman Jan van den Brink. Efter en tvist med personalen om medbestämmande vägrar företaget att visa upp den automatiserade bagagehanteringen.

Facket tog kampen när robotarna hotade jobben

Nederländerna. När Rotterdam hamn automatiserades för några år sedan hotades hamnarbetarna av uppsägningar. Nu reser deras fackliga ledare Niek Stam runt i världen och berättar hur man kan rädda jobben när robotar och andra automatiska system införs..

6 enkätbilder

Enkät: 6 tycker till

Bryssel. Varför deltar du i ETF:s demonstration för schysta villkor? Transportarbetaren ställde frågan till sex av de omkring 5 000 demonstranter som samlades i Bryssel i slutet av mars.

Månadens medlem
Åsa Karlström,

”Jag är lite betongnörd”

Entusiast. Hon skriver om det. Fotar det. Arbetar i det. Kör det, jobb som fritid. – Betong är mitt liv, säger bloggaren och ”betongbruden” Åsa Karlström.

Hallå där!
Faksimil nr 4 2019

Gert Gustavsson

… i Knivsta, före detta tidningsbud som reagerade på bilden i förra numret av Transportarbetaren.

Så gick det sen
Jobbjägarna som åkte buss Gävle–Kiruna

Jobbjägarna – sju år efteråt

Åkeri. Arbetsmarknaden är bister. Ett gäng komvux-elever fixar en buss och styr från Gävle för att söka lastbilsjobb i gruvruschens Kiruna och Pajala. Året var 2012. Blev de kvar?

Inför EU-valet
Demonstration i Bryssel 2019

Krokig stig till schysta villkor på vägarna

Åkeri. Politiker, lobbyister och en långsam europeisk union. Många hinder ska passeras innan EU fattar beslut om nya regler för Europas lastbilschaufförer. Men nu är de största hindren avklarade.

Så här röstade EU-politikerna

Politik. Transportarbetaren har valt ut fyra områden där EU-politiken direkt eller indirekt påverkar transportarbetarna. Så här har de svenska politikerna röstat.

Deras beslut berör din vardag

Analys / John Antonsson. Conny Hård på Här stannar Sverige sa en gång till mig att ”en snigel är snabb i Bryssel”. Han var uppgiven och förbannad efter att parlamentet beslutat att än en gång skicka tillbaka det så kallade mobilitetspaketet till transportutskottet. Han var desto gladare när man till slut kom till beslut. I sena maj är det val till samma parlament.

Hallå där!
Therese Guovelin

Therese Guovelin

… första vice ordförande i LO och jurymedlem för det nya priset Ledstjärnan.