Kid Lindberg och Helena Wahlberg satsar på facket på Samat Nordic. Båda kör tankbil.
Close
Kid Lindberg och Helena Wahlberg satsar på facket på Samat Nordic. Båda kör tankbil.
Close
Månadens klubb

”Folk ska trivas på jobbet”

Samat Nordic-klubben. Det började som lite löst snack om att starta en chaufförsgrupp. Resultatet blev fackklubben på Samat Nordic. Med medlemmar som kör tankbil med flytande gas från fabriken i Surahammar.

– Vi träffades vid skiftbyten, ringde runt och frågade om det fanns intresse för en klubb, och efter några månader bildade vi den. Det var i mars 2018.

Helena Wahlberg, vice ordförande, och Kid Lindberg, sekreterare, berättar att de fick en hel del starthjälp av Transports avdelning 19 i Västerås.

I Surahammar har företaget sin bas på Air Liquides område. Samtliga transporter utgörs av flytande gas från fabriken, ut till de nordiska länderna. Med olika skift och en hel del chaufförer som ligger ute i flera dygn är det inte så lätt att få ihop hela styrelsen. Ännu svårare att kalla till klubbmöte.

– Vi har personalmöte två gånger om året, och i samband med det kan klubben träffas, säger Helena Wahlberg. Annars blir det mycket telefon.

Under coronavåren har klubben drivit och fått igenom en egen duschkupa för chaufförerna, som tidigare har kommit in på fabriken när de behöver.

– Vi jobbar med personalfrågor, säger Helena Wahlberg. Folk ska trivas på jobbet.

Farligt gods, betyder skylten. Eller för att vara mer exakt: Argon, kyld, flytande.
Farligt gods, betyder skylten. Eller för att vara mer exakt: Argon, kyld, flytande. Foto: Lena Blomquist

På agendan står möten med ledningen fyra gånger per år. Utgångspunkten är att diskutera och försöka komma överens.

– Då luftar vi frågor från båda sidor, säger Kid Lindberg.

– Både företaget och vi i klubben arbetar för vår säkerhet, säger Helena Wahlberg.

Transportklubbens skyddsombud satte i gång att utbilda sig så fort han utsågs.

– Han har gjort en hel del när det gäller arbetsmiljön. Mest ute hos kunder som vi levererar till, säger Helena Wahlberg.

– Vi är alltid ensamma där och då måste det fungera säkert vid lossningen, förklarar Kid Lindberg.

Exempel på åtgärder: En trappa har byggts på ett lossningsställe där bilen står på vägen och tanken ligger nedanför en slänt med rullgrus. Lampor har installerats. Ett larm som reagerar när bäraren ligger still är på gång.

Helena Wahlberg och Kid Lindberg är också laddade för fackliga kurser. Om hur fler medlemmar kan rekryteras. Om sina skyldigheter gentemot arbetsgivaren. Och för att formulera bra svar på frågan om vad facket egentligen gör.

Ja, vad är viktigast med facket?

– Att stoppa arbetsgivarna från att göra som de vill, säger Helena Wahlberg. Det skulle vara vilda västern om inte facken hade funnits.

– Försäkringsbiten är också viktig, säger Kid Lindberg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Sirius fackklubbar

Två färdtjänstklubbar drar i gång

Sirius förarklubb & Sirius partnerklubb. – En i taget! Eldsjälen och blivande ordföranden Pernille Lorenz försöker få ordning på sina diskussionslystna färdtjänstkollegor. Snart drar de i gång två nya fackklubbar.

Henrik Rynning (på väg in i styrelsen), Kenneth Evaldsson och Mikael Arnewing. De båda sistnämnda jobbar jour och har beredskap. ”Det är lite spretigt och svårt att hålla ihop allting när alla jobbar skift, om varandra. Men vårt fjärde medlemsmöte är på gång”, säger Mikael Arnewing.

”Vi behövde en egen Transportklubb”

Stockholms frihamn. Tidigare var de medlemmar i varsitt förbund. Men nu jobbar bröderna Mikael Arnewing och Kenneth Evaldsson tillsammans i Stockholms Frihamns Transportklubb. Där Hamnarbetarförbundet förr var största facket.

Arlandaklubben

”En stark klubb kan påverka”

Transportklubb 1 Arlanda. Jourhavande medmänniska och kurator. I flygplatskontrollanternas stora klubb på Arlanda går mycket av jobbet ut på att röra sig ute bland kollegorna, prata och fråga vad de behöver.

Månadens avdelning
Viktor Andersson och Petri Perälä, avdelning 46. Foto: Justina Öster

”Våra förtroendevalda är vår styrka”

Flyget. Coronavåren var extrem med permitteringar, varsel och uppsägningar. På Transports flygavdelning 46 i Märsta har de anställdas arbetsdagar gått från panik­mycket att göra till mer hanterliga: massor av jobb.

Månadens medlem
”Mötet med passagerarna är det bästa med jobbet. En del blir som nära vänner”, säger Viktor Petrov.

Viktor finns där för kollegorna

Fackombudet. Om vi haft en Viktor på alla taxiåkerier i Sverige hade branschen sett annorlunda ut. Så säger Transports ombudsman i Linköping. Själv ler färdtjänstföraren Viktor Petrov och slår ifrån sig. Fast kollegorna ringer i ett på hans mobil.

Linda Weidenstedt är doktor i sociologi och knuten till näringslivets forskningsinstitut Ratio. Rapporten är skriven tillsammans med Andrea Geissinger och Monia Lougui. Foto: Ratio

Matbudens svar förvånade

8 frågor. Vad är det som motiverar människor att börja jobba som matbud? Det försökte Linda Weidenstedt och hennes forskarkollegor vid näringslivets forskningsinstitut Ratio ta reda på. Svaren förvånade.

Hallå där!

Allonias Sebhatu

… som var drivande när taxiförare i Stockholm kämpade för bättre villkor 2014.

1. Mats Borgenstrand. 2. Rikard Larsson. 3. Håkan Jansson. 4. Johan Stålhand. 5. Viktor Andersson.

”Las behöver förstärkas – inte försvagas”

Anställningsskydd. – Det kanske är det dags för en generalstrejk? Vi måste visa politiker och arbetsgivare att vi inte vill försämra anställningsskyddet ännu mer. Stora förändringar är på gång. Men allt för många har noll koll, resonerar några transportare.

Susanna Gideonsson kommer närmast från uppdraget som förbundsordförande för Handels. Hon tar över ordförandeklubban efter Karl-Petter Thorwaldsson.

”Utan arbetarna hade landet lamslagits”

6 frågor. LO:s nyvalda ordförande Susanna Gideonsson ska leda en landsorganisation genom den ekonomiska coronakrisen och höstens avtalsrörelse. Först av allt ska hon hålla ihop 14 förbund genom en las-förhandling.

Månadens medlem
”Halvvägs in i bygget tog det emot. Det var tungt att stiga upp halv sju på lördagen och sätta i gång, men varje ny sak som kom på plats gav energi. En spark i baken att jobba lite till”, säger Thomas Jacobsson. Foto: Justina Öster

”Vårt hus är byggt av sjöcontainrar”

Husbygge. Inbäddat i grönskan och infogat efter ett berg ligger det: lastbilsföraren Thomas Jacobssons och familjens hus. Byggklossarna är åtta sjöcontainrar, som fraktats haven runt. Och landat på Värmdö, utanför Stockholm.

Hans arbetsmiljöjobb är värt ett pris

Bevakning. ”Stort engagemang och medmänsklighet.” De egenskaperna gjorde att arbetskamrater nominerade Stellan Ragnarsson till 2019 års arbetsmiljöpris. Han är väktare och ordningsvakt i Luleå och får priset av Transports lokalavdelning.

Hallå där!

Jonny Kronbäck

... som är skyddsombud och vice ordförande i Transportklubben på Kuehne-Nagel i Staffanstorp. Ni har fått tillbaka frukostrasten, som arbetsgivaren tidigare drog in.

Hallå där!

Ewa Bergdahl

… som är ordförande i föreningen Arbetarskrivare.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Månadens medlem
Nina och Mikael Arnewing

Drömmen om båtlivet

Båtägare. Han gick till sjöss som 16-åring. Hon kallar sig landkrabba. Och, ärligt talat: Mikael och Nina Arnewing är än så länge mest bryggseglare i sin 34 fot långa motorbåt.

Högt upp i Näringslivets hus. Marcus Dahlsten efterträdde förra året Mattias Dahl som vd för Transportföretagen, Transports mesta motpart.

Ny arbetsgivargeneral i coronakrisens tid

10 frågor. Intensiv, spännande och splittrad. Så sammanfattar Marcus Dahlsten första tiden som vd för Transportföretagen. Och hoppas få vara med vid förhandlingsbordet i höst.