Säkerhetsvakten Mikael Hen och instruktören Ulf Sahlin pratar, medan Christoffer Hammarlöf filmar en scen där en väktarbil rullar in på området.
Close
Säkerhetsvakten Mikael Hen och instruktören Ulf Sahlin pratar, medan Christoffer Hammarlöf filmar en scen där en väktarbil rullar in på området.
Close
Säkerhetsvakter

Filmar för säkerhets skull

Räddningsarbete. Säkerhetsvakter som Mikael Hen och hans kollegor på Prevent ska släcka bränder, upptäcka livsfarlig gas och se till att alla har rätt skyddsutrustning. I vanliga fall är bevakningspersonal inte med på film, men den här dagen är de det.

Trettontiden en fredag i Stenungsund. Väktaren Kim Hansson backar ut på parkeringen och kör ut på vägen vid Bränningen. Rakt framför sig ser han Borealis-fabrikens gigantiska stålkonstruktion. Han kör några meter, gör en U-sväng med väktarbilen och kör tillbaka en gång till.

På parkeringen står filmaren Christoffer Hammarlöf med en filmkamera i händerna. Han står på huk under ett svart paraply som Greta Helleblad håller i. Ingen hade beställt regn men på västkusten kommer det i alla fall.

Ny tagning och sedan får Kim Hansson vända och köra ut flera gånger till.

Det är bara fortsättningen på en annorlunda arbetsdag.

Väktaren Kim Hansson sitter oftast i porten på industrierna.
Väktaren Kim Hansson sitter oftast i porten på industrierna. Foto: John Antonsson

Filmklipp

På förmiddagen träffades kollegor från säkerhetsföretaget Prevent Safety hemma hos Andreas Henriksson, som till vardags jobbar som tjänsteområdeschef med ansvar för utbildning och Bränningen.

Anledningen till att de filmar är att Prevent håller på att uppdatera sina tjänsteområden och har valt att göra filmklipp för respektive område.

Kim Hansson fick låtsas vakna på morgonen i en främmande säng.

– En gång skulle vi filma en scen som symboliserar att jag kommit hem säkert från jobbet. Jag fick stå ute i regnet och tända grillen!

De dagar Kim Hansson inte skådespelar är hans viktigaste jobb att se till att de som kommer in på industrierna han vaktar har alla behörigheter och utbildningar som krävs för att vistas i potentiellt farliga miljöer.

– Jag sitter mest i porten men kör väl rondbil ungefär vid varje fullmåne.

Mikael Hen och Andreas Henriksson agerar framför kameran. Foto: John Antonsson
Mikael Hen och Andreas Henriksson agerar framför kameran. Foto: John Antonsson
Gnistorna yr när Andreas Henriksson kapar ett rör. Foto: John Antonsson
Gnistorna yr när Andreas Henriksson kapar ett rör. Foto: John Antonsson

Tillbaka vid Bränningen. Träningsanläggningen där tusentals utbildas i säkerhet varje år. De flesta som går utbildningarna kommer från industrin i närområdet. En mindre del jobbar som säkerhetsvakter på Prevent safety. I området finns en uttänkt infrastruktur med vattenledningar, byggnader och gasolrör. I ett hus finns lejdare som simulerar insidan av ett fartyg. På en tågvagn vilar en rostig oljetank med Statoil-loggan på.

Andreas Henriksson drar fram en vinkelslip och börjar kapa ett rör. Kameramannen ropar ”tryck hårdare” så att gnistorna ska bli större.

– Bryt!

Ny scen

Dags för en ny scen. Säkerhetsvakten Mikael Hen kommer gående med två brandsläckare mot den plats där Andreas Henriksson kapat. Men i den färdigklippta filmen kommer det att se tvärtom ut. För själva vitsen är att säkerhetsvakten ska finnas på plats för att se till att ingenting händer eller om någonting händer snabbt kunna larma.

Under en tidigare inspelningsdag filmades släckningsarbete. Anläggningen Bränningen har gasolbrännare för att träna släckning vid flera olika scenarier. Foto: Foto: Christoffer Hammarlöf
Under en tidigare inspelningsdag filmades släckningsarbete. Anläggningen Bränningen har gasolbrännare för att träna släckning vid flera olika scenarier. Foto: Foto: Christoffer Hammarlöf

Den första inspelningsdagen för filmen, som produceras till företagets hemsida, var i somras. Då eldade de på ordentligt och visade hur släckningsarbetet går till. Men den här mulna dagen i september handlar det om en vanlig arbetsdag. Från att vakten går upp på morgonen, till dess att han eller hon kommer hem på kvällen.

– Det är det det handlar om, säger Mikael Hen.

– Jag brukar säga att jag står där för att se till att alla kan komma hem säkert i slutet av dagen.

Mikael Hen är säkerhetsvakt. Hans jobb går ut på att se till att olyckor inte sker – och rädda alla som jobbar på platsen ifall olyckan trots det skulle vara framme. Foto: John Antonsson
Mikael Hen är säkerhetsvakt. Hans jobb går ut på att se till att olyckor inte sker – och rädda alla som jobbar på platsen ifall olyckan trots det skulle vara framme. Foto: John Antonsson

Hetarbete

En vanlig arbetsdag kan Mikael Hen stå bredvid ett hetarbete, en svetsning eller någon annan situation där det finns risker för brand eller giftiga gaser. Han ska ha koll på allt som händer runtomkring och dessutom se till att alla som jobbar där använder sig av all nödvändig säkerhetsutrustning. Han beskriver att han alltid ska ha koll på det som händer i 360 graders vinkel.

Gänget som spelar in filmen snackar mellan tagningarna. Foto: John Antonsson
Gänget som spelar in filmen snackar mellan tagningarna. Foto: John Antonsson

På många företag kallas säkerhetsvaktens jobb för brandvakt. Men på Prevent har de valt att kalla det säkerhetshetsvakt eftersom vakterna gör mycket mer än att ”bara” vara en mänsklig brandvarnare vid underhåll och likande situationer på industrier då det automatiska brandskyddet kan ligga nere.

Om olyckan är framme finns ordningen inprogrammerad i ryggmärgen.

– Då är det larma, rädda, släck som gäller, säger Mikael Hen.

Men det är ytterst sällan sprinten behöver dras ur brandsläckaren. Det berättar instruktören Ulf Sahlin som inte är med i filmen, men jobbar på anläggningen. Han har jobbat med säkerhet och arbetsmiljö i över 20 år och har bara varit med om en handfull tillfällen som brandsläckarna behöver användas.

– Eller så har det brunnit så mycket att det inte går att göra något åt det, som när jag jobbade på oljan i Nynäshamn och lågorna var 60 meter höga.

Slutet utrymme

Gasmätaren upptäcker såväl brist på syre som flera brandfarliga gaser. Foto: John Antonsson
Gasmätaren upptäcker såväl brist på syre som flera brandfarliga gaser. Foto: John Antonsson

Ny scen. Mikael Hen hakar loss en orange dosa från skyddsjackan och drar ut en antennlikande grej. Apparaten är en gasmätare. Det har slutat regna så Greta Helleblad slipper hålla i paraplyet. Hon jobbar också som instruktör på Bränningen och förklarar:

– Han använder mätaren eftersom det är ett slutet utrymme där. Det ska arbetas intill och då ska han se till att det inte finns några brandfarliga gaser där som fattar eld eller gör att någon tuppar av.

Nu har Mikael Hen filmat klart scenen och visar upp gasmätaren.

– Teleskopet har jag på för att slippa sticka in armen eller komma ännu längre ner. Ofta när vi använder den här är vi inne i en djup tank. Har du inte mätt kan det finnas gaser där nere och i värsta fall kan du få i dig dem och tuppa av när du böjer dig ner.

Hur många gånger har du upptäckt farliga gaser där de inte ska vara?

– Oj, det är många gånger.

Mikael Hen visar upp räddningsutrustningen som han kan använda vid räddning i svåra utrymmen. Foto: John Antonsson
Mikael Hen visar upp räddningsutrustningen som han kan använda vid räddning i svåra utrymmen. Foto: John Antonsson

Mikael Hen är också en av tre säkerhetsvakter på företaget som har utbildat sig i räddning i slutna utrymmen. Under utbildningen har han lärt sig att använda särskild räddningsutrustning.

– Jag ska kunna inleda räddningen innan räddningstjänsten är på plats.

Har du behövt gå in någon gång?

– Nej. Men det var nära en gång. De var inne och skulle svetsa och han kände sig dåsig. Jag fick tag i honom från utsidan och kunde dra ut honom.

Mikael Hen har just visat upp ett andningsskydd, men nu är det dags att filma den sista scenen. I den är arbetsdagen slut och alla får gå hem säkert.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Väktarprofil dömd till fängelse för grov misshandel

Bevakning. En väktare i norra Sverige har dömts till 1 år och 9 månaders fängelse för grov misshandel.

Flera gripna – misstänks orsakat jordskredet på E6

Trafik. Natten till den 23 september förra året rasade stora delar av E6:an utanför Stenungsund. I går delgavs tre personer misstankar om brott i samband med skredet, rapporterar TV4 Nyheterna.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

CSG och Nordic Level Security i rekonstruktion

Bevakning. CSG och Nordic Level Security är i rekonstruktion, bara månader efter att bolagen köptes upp av Anzen Security Group AB. De två bolagen har 98 miljoner kronor i skatteanstånd som ska betalas i höst.

Offentliga upphandlingar
Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Ordningsvakter
Säkerhetsvakterna på utbildningen rollspelar för att öva på vilka situationer som kan lösas utan användning av så kallad pepparsprej. Här har två av dem omhändertagit kursledaren Daniel Thulin och håller honom mot väggen. Foto: Tllda Wendefors

Stort ansvar efter kort utbildning

Arbetsmiljö. För 20 år sedan var ordningsvakten Daniel Thulin en decimeter från att dö av skottet från en AK4. I dag vidareutbildar han säkerhetspersonal runtom i Sverige, med målet att ingen ska behöva gå igenom samma sak som han.

Har du pengar att hämta?
Collage med avtalsförsäkringar

Så billiga är dina försäkringar för arbetsgivaren

Avtalat. Du som jobbar på ett företag med kollektivavtal täcks av försäkringar som ger skydd vid händelser som sjukdom, barnafödsel och arbetsskador. Flera av försäkringarna är helt avgiftsfria för företagen. Varför är det så?

Har du pengar att hämta? Du som varit sjukskriven i mer än 14 dagar, varit föräldraledig eller skadat dig på jobbet kan ha pengar att hämta. Läs mer om dina avtalsförsäkringar på avtalat.se. Foto: Shutterstock

Få vet att försäkringarna finns

Avtalat. Tidningsbudet Elisabet Skoog har snart varit sjukskriven i ett år. Hon får sjukpenning från Försäkringskassan och den kollektivavtalade försäkringen AGS.  Elisabet visste om att den fanns, eftersom hennes skyddsombud (som också var en nära kollega) berättade om försäkringen förra gången hon var sjukskriven.

Andreas Ehm är försäkringsinformatör. Han har hjälpt transportarbetare att få ut 1,5 miljoner från sina försäkringar.

Andreas har dragit in 1,5 miljoner kronor

Transport. Andreas Ehm på Transports Halmstadsavdelning brinner för att informera om försäkringar. Han har hjälpt ett 70-tal personer få ut sammanlagt 1,5 miljoner kronor från Afa Försäkring. Han tror att inte ens hälften av alla transportarbetare vet vilka försäkringar de omfattas av.

Mitt i flytten. För Chris Michau och Anton Semeniuk rullar jobbet på bra. Foto: Justina Öster

Flytt med flyt

Flyttarbetare. 60 anställda, 50 rum, hundratals kartonger – för många på arbetsplatsen innebär flytten en stor omställning. För killarna från Flyttbolaget är det bara en dag som andra på jobbet, fysiskt en ny arbetsplats. Kanske lite mer organiserad än den genomsnittliga kontorsflytten.

Snabbkoll
Snabbkoll om nya LAS. Illustration: Mattias Käll

Det här gäller i nya lagen om anställningsskydd

Arbetsrätt. Sedan 2022 gäller den nya lagen om anställningsskydd, LAS. Lär dig mer om vad som gäller vid uppsägning och vad skillnaderna är mellan att jobba på en arbetsplats som omfattas eller inte av huvudavtalet.

Mobbning
Mobbning på jobbet. Illustration: Unni von Feilitzen

200 000 svenskar mobbas på jobbet

Arbetsmiljö. En ny studie visar att 200 000 personer i Sverige utsätts för mobbning på jobbet. Det leder ofta till depression, ångest och i värsta fall döden. Det kan vara så många som två personer i veckan som begår självmord till följd av mobbning på arbetsplatsen.

Mikael Löwdin. Foto: John Antonsson

Vad kan facket göra?

Arbetsmiljö. Många medlemmar vänder sig till skyddsombuden när de utsätts för kränkande särbehandling eller mobbning på jobbet. – Det är tyvärr mer vanligt än man tror, säger Mikael Löwdin som är Transports regionala skyddsombud i Västerås.

Gert Andersson förberedde sig inför mötet med chefen genom att anteckna vad som hänt, datum och klockslag, varje gång kollegan hade varit elak mot honom.

”Vi måste prata mer om hur vi uppför oss mot varandra”

Arbetsmiljö. Gert Andersson har jobbat på flera arbetsplatser där det har förekommit mobbning och har själv blivit utsatt för kränkningar. På kongressen 2022 lade han fram en motion om att Transport ska verka för mobbningsfria arbetsplatser.

Döden på jobbet
Vägen var avstängd stora delar av dagen efter dödsolyckan, där två lastbilar frontalkrockade, på väg 26/47 mellan Mullsjö och Sandhem i januari förra året.

Fler förlorade livet i arbetsolyckor

Arbetsmiljö. Under förra året dog 65 personer på jobbet i Sverige. Det är det högsta dödstalet på många år. Chaufförer är bland de värst drabbade av dödliga arbetsplatsolyckor.

Kollegahjälpens logga

”Det är viktigt att prata och ventilera”

Arbetsmiljö. Dödsolyckor på jobbet och dödliga trafikolyckor ökade under 2023. För den lastbilschaufför som råkar ut för ett trauma i arbetet finns hjälp att få. En grupp chaufförer och åkare finns där som kamratstödjare genom Kollegahjälpen.