Farideh Hashemi
Hallå där!

Farideh Hashemi

… som kör sitt drömjobb ombord på flygbuss.

Hur har sommaren varit bakom ratten på din flygbuss?

– Det har varit ganska lugnt och skönt, det är det alltid på sommaren – lugnt i trafiken. Det är ju många resenärer men lugnare på vägarna.

Hur länge har du kört buss?

– Nästa år blir det 20 år, på Flygbussarna i Stockholm har jag jobbat i tre och ett halvt. Jag stortrivs, kan inte tänka mig något annat. Det är min hobby, brukar jag säga – när jag själv är på semester saknar jag att köra. Och nästan alla som åker med är glada, både när de är på väg att resa bort och när de kommer hem.

Hur kom du in i yrket som chaufför?

– När jag kom till Sverige från Iran för 30 år sedan var den första bussförare jag såg en kvinna. Det var fascinerande! Jag hade aldrig sett någon kvinna köra buss tidigare. I dag finns det kvinnliga bussförare också i mitt gamla hemland. Senare gick jag en utbildning i Norrköping och fick behörighet för buss.

Vad är det som lockar med tunga fordon?

– Det är roligt att vara störst och ha koll över allt! Många frågar om det inte är svårt men det kan jag inte säga. Det är som att köra bil men det kräver att du är ännu mer uppmärksam.

Får du några särskilda reaktioner från resenärerna för att du är kvinna?

– Det är sällan, det var förr som det var ett mansyrke. Vi blir fler och fler kvinnor, tror att det är två av tio nu. Men en del av mina persiska landsmän, som liksom jag varit i Sverige länge, reagerar och blir ofta imponerade. Jag har flera gånger fått höra att jag är stark!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Sven-ingvar waara:
    6 september, 2019

    Härligt med kvinnor bakom ratten på tyngre fordon😉

Lästips:

Tomas Eneroth.

Tomas Eneroth

… infrastrukturminister. Regeringen inför nya restriktioner för att stoppa smittspridningen och människor uppmanas att helt undvika kollektivtrafik.

Allonias Sebhatu. Foto: Jan Lindkvist

Allonias Sebhatu

… som var drivande när taxiförare i Stockholm kämpade för bättre villkor 2014.

Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Hallå där!

Annica Collstam

... ombudsman i Stockholm med ansvar för den krisdrabbade taxibranschen.

Månadens medlem
Lars Karlsson säger att han är en konstnär som kör färdtjänst, inte tvärt om. Helst av allt skulle han ha mycket mera tid för det han brinner för: Att skapa konst och att prata med barn på skolbesök.

Konsten blev hans räddning

Konstnären. Som barn placerades Lars Karlsson på barnhem och i fosterfamilj. Han kallar det att han gick igenom för ­helvetet. Konsten var hans sätt att komma tillbaka.

Arbetsmiljö: Trakasserier
Bea, sextrakasserad kranbilsförare

Fel hudfärg för kranbilsförare?

Åkeri. N-ordet. Blattehora. Apa. Fitta. Tillfrågad om vilka ”tjänster” hon erbjöd. Bespottad och skälld för att vara efterbliven. Kranbilsföraren Bea tvingades stå ut med grova sexuella och rasistiska trakasserier. Hon slog larm till arbetsgivaren. Och fick sluta på jobbet.

Hallå där!

Tomas Eneroth

… infrastrukturminister. Regeringen inför nya restriktioner för att stoppa smittspridningen och människor uppmanas att helt undvika kollektivtrafik.

Månadens medlem
På toppen. Therese Thörner trivs med jobbet som flischaufför. Här på lastningsplats ute i Värmlandsnäs skogar.

Therese har flis och forskning i lasten

Flischauffören. Värmländska Therese Thörner trivs med livet som fjärrchaufför. Hon studerar samtidigt på distans och pluggar ofta i hytten. Examensarbetet handlar om hur transportledaren påverkar chaufförers liv.

På jobbet inger väktarhundarna respekt. De ska vara beredda att försvara sina förare. Hemmavid är de snälla. Kenneth Johanssons äldsta son lärde sig att räkna på en schäfers tänder.

Ingen tjafsar med Nixon

Hundförare. De skäller och fäller hår. Är ettriga och ibland vägrar de lyssna. Väktarna älskar sina hundar. – De är våra familjemedlemmar. Men om en gärningsman misshandlar en väktarhund räknas det oftast bara som skadegörelse, säger Kenneth Johansson.

Månadens avdelning
Trio från avdelning 6: ombudsman Mikael Ladman, ordförande Mikael Persson och ombudsman Örjan Jakobsson. När Transportarbetaren hälsade på var varken Monica Strandli, Jenny Franzén Nyström eller Sven-Åke Spets inne på kontoret.

Full fart på avdelning med fin utsikt

Avdelning 6 Värmland. Under omständigheterna öppet. Och mycket arbete ute, planering för studier och möten. Coronaanpassat. På kontoret i Karlstad finns folk som kan en hel del om säker arbetsmiljö.

Hallå där!

Jerker Nilsson

… central ombudsman som sett till att alla kollektivare på bevakningsbolaget Loomis får semesterlön i morgon, den 23 oktober.