Maick Jespersen, UPD Sturup
Close
”Jag är övertygad om att UPS kommer att göra allt för att bli av med mig. Men jag ger mig aldrig!” säger Maick Jespersen.
Close

Facklig kamp i motvind på UPS-terminal

Arbetsmiljö. Kyla och drag. Brister i brandskyddet. Stress och tunga manuella lyft. Både facket och Arbetsmiljöverket kräver åtgärder. I stället har paketjätten UPS kortat ner arbetspassen. Terminalarna som fått sänkt lön vänder sig nu mot de egna skyddsombuden.

– Ni pressar företaget för hårt! Vi kunde ha nöjt oss med handskar och skyddskläder. Och att grinden fixades, så vi slipper lyfta flera ton extra varje gång den pajar. Det är vi som straffas, säger en man.

Maick Jespersen kisar i den skarpa morgonsolen. Han är huvudskyddsombud på UPS terminal i Sturup, vid flygplatsen Malmö airport. Vald av medlemmarna för att driva på för bättre och säkrare arbetsmiljö.

Och det finns en del att göra. Arbetsmiljöverkets senaste inspektion resulterade i en elva sidor lång kravlista. Räddningstjänstens besök gick inte mycket bättre. På 16 punkter måste UPS rätta till brandskyddet, bland annat utrymningsvägar.

Legat på om åtgärder

Facket, Transport, har i åratal legat på om åtgärder.

– UPS förhalar hela tiden. Terminalen är gammal och sliten. Arbetsmiljön är bedrövlig. Lokalerna borde ha stängts för länge sedan, säger Anders Palmqvist, regionalt skyddsombud på Transports Malmöavdelning.

Den fackliga kampen har gått i vågor. Förra våren fick avdelningen nya larm om allvarliga brister. Det ledde till ett skyddsstopp och en så kallad 6:6a-anmälan. Arbetsmiljöverket kopplades in.

Terminalarna valde också två skyddsombud – Maick Jespersen och Philip Gullberg. De har fått det hett om öronen.

Kampen för bättre arbetsmiljö har splittrat terminalarbetarna. En grupp anser att Transport och skyddsombuden ställer för hårda krav på UPS. I början av maj var Transports Malmöavdelning på plats, vid ett uppsökeri.
Kampen för bättre arbetsmiljö har splittrat terminalarbetarna. En grupp anser att Transport och skyddsombuden ställer för hårda krav på UPS. I början av maj var Transports Malmöavdelning på plats, vid ett uppsökeri. Foto: Jan Lindkvist

Kampdag

Den här onsdagen är Transport ute vid Sturup på en så kallad kampdag, ett återkommande uppsökeri på arbetsplatserna. Maick kommer ut från UPS-terminalen. Han jobbar ständig natt och passet är just slut.

Han är ilsken:

– När jag kom till jobbet i natt sökte teamledaren upp mig. Sa att jag hade fel tröja på mig. En privat utan UPS-logga. Jag förklarade att vi bara har fått en tröja, och att den ligger i tvätten. Men jag blev ändå hemskickad för att byta om. En bilresa på 50 minuter.

– Jag såg sju, åtta andra anställda som inte heller hade UPS-kläder. Men det vara bara jag som måste åka hem. Företaget ville dessutom ge mig en avvikelserapport. När jag kom tillbaka med den skitiga tröjan fick jag en ny ren. Det är hög nivå på företagets agerande, säger han ironiskt.

– Ren jävla mobbning, utbrister kollegan Philip Gullberg.

Täta besök

Transport har gjort täta besök vid UPS-terminalen den senaste tiden. Utanför portarna står lastbilarna. Både de stora, som kommer med paket från Danmark, och de mindre lådformade paketbilarna.

Paketbilarna körs in i terminalen och lastas inomhus. Genom lokalen löper ett rullband i en slinga. Vid porten går rullbandet upp i en båge mot taket, så att bilarna kan passera under. Det gör att godset, som kan väga upp till 70 kilo, rutschar utför i hög fart. Mot terminalarbetarna som bemannar bandet. En av många risker som Arbetsmiljöverket slagit ner på.

I åratal har Transport försökt få bort tunga lyft och manuell riskfylld hantering av gods på UPS terminal vid Sturup. Paketföretaget tillåter paketvikter upp till 70 kilo.
I åratal har Transport försökt få bort tunga lyft och manuell riskfylld hantering av gods på UPS terminal vid Sturup. Paketföretaget tillåter paketvikter upp till 70 kilo. Foto: Jan Lindkvist

Vid porten – utomhus, direkt på asfalten – pågår ett intensivt lastningsarbete. Distributionsförare från åkeriet Best lastar på pall efter pall. En del är över två meter höga. Manuell pallyftare är enda hjälpmedlet.

– Det är nog inte många andra terminaler i landet där lastning sker utomhus på det sättet, säger ombudsman Lars Klang som är med på uppsökeriet.

När Transportarbetaren fotograferar utomhusverksamheten kommer plötsligt en skyddsvakt i bil. Han är utringd av UPS och frågar vänligt om syftet med fotograferingen. Vakten förklarar – alltjämt i vänlig ton – att området inte är ett skyddsobjekt och att det inte råder något fotoförbud.

En dansk chaufför är precis klar och ska lämna terminalen. Han tittar upp när Transportarbetaren kommer fram. Chauffören säger:

– Anser Transportfacket att arbetsmiljön är dålig? Ja, det är den på många av UPS terminaler. Jag är själv med i facket, säger föraren och öppnar hyttdörren.

Vid tidigare fackliga uppsökerier på Sturup har UPS terminalarbetare ibland hållit sig på avstånd. Den här gången kommer flera fram. Huvudskyddsombudet Maick backar undan några meter – för att arbetskamraterna ska kunna tala fritt med Transport.

Kritiska

Diskussionen blir het. Flera av terminalarbetarna är kritiska. Mot skyddsombuden. Mot facket. Orsaken är att UPS i vintras omdestinerade 30 procent av godset till Kastrup i Köpenhamn och drog ner på arbetstiderna på Sturupterminalen. Från 7 timmar till 5:45.

Åtgärden gäller bara nattskiftet, där båda skyddsombuden ingår. Resultatet har blivit en kännbar inkomstförlust. I maj kallade UPS till ny förhandling. Arbetstiden ska krympas ytterligare. Till 5 timmar per pass.

Återigen är det bara nattskiftet som berörs. Inte kvällsskiftet som gör samma sorts jobb. En av de argaste rösterna säger:

– Egentligen stödjer vi Maick. Vi valde honom. Vi litade på honom. Men han lyssnar inte på oss. Han pressar företaget för hårt. Han sa att företaget inte kunde agera mot oss.

– Men UPS har tröttnat och slår tillbaka. Hur ska jag kunna försörja min familj? De skär av oss bit för bit. Som ”meat”. UPS straffar oss! Facket straffar oss! Det är så vi känner. Därför kräver vi att skyddsombuden avgår.

”Företaget bara förhalar”

Skyddsombudet Philip Gullberg lyssnar. Och kontrar:

– UPS har straffat oss hela tiden. För att vi vill ha en anständig arbetsmiljö. Bristerna har funnits hur länge som helst. Ingenting händer. Företaget bara förhalar.

Fackets uppsökare blandar sig i diskussionen. Anders Palmqvist, regionalt skyddsombud, säger:

– Kom ihåg att det är myndigheterna, Arbetsmiljöverket och Räddningsverket, som ställer krav på UPS. Ni har rätt till en bra arbetsmiljö, som alla andra arbetstagare.

– När det gäller bristerna kan man diskutera olika lösningar. Men det har inte UPS varit intresserat av. Därför ligger bollen hos Arbetsmiljöverket.

I höstas gjorde Arbetsmiljöverket en inspektion på terminalen. En lång rad krav ställdes och verket beslutade om en sanktionsavgift på 400 000 kronor, för lyftbord som inte besiktigats enligt bestämmelserna.

UPS tog fram en handlingsplan, men det mesta som finns på listan är inte genomfört, förklarar Malmöavdelningens båda regionala skyddsombud – Anders Palmqvist och Bert Johansson.

Maick Jespersen är huvudskyddsombud på UPS terminal vid Sturup. Han och kollegan Philip Gullberg slåss hårt för att förbättra arbetsmiljön på företaget.
Maick Jespersen är huvudskyddsombud på UPS terminal vid Sturup. Han och kollegan Philip Gullberg slåss hårt för att förbättra arbetsmiljön på företaget. Foto: Jan Lindkvist

Arbetsmiljöverket skulle också ha gjort ett uppföljande besök. Det har inte skett och de regionala skyddsombuden skrev då till chefen för Arbetsmiljöverkets region syd.

I brevet står att situationen är akut på terminalen. Att personalen tvingas bryta mot arbetsmiljölagstiftningen. Anders Palmqvist och Bert Johansson påpekar att arbetsbelastningen inte har blivit mindre för nattskiftet efter krympningen av arbetstiden, snarare tvärtom.

De skriver vidare:

”Den psykosociala arbetsmiljön är nere i botten och nu säger arbetstagarna att ”vi kan skita i skyddsombud och Arbetsmiljöverket för de gör ingenting eftersom det inte blir någon förändring”.

Personalen är slitna i kropp och själ och sjuktalet är högt. Arbetstagarna är rädda för sin arbetsgivare som hela tiden kommer med verbala hot som att: ”vi kommer dra ner på arbetstiden ännu mer om ni inte stressar på, ni kommer förlora era jobb om ni inte struntar i skyddsombud och Arbetsmiljöverkets krav”.

Telefoninspektion

Den 30 april kom svaret från Arbetsmiljöverket. Tillsynsmyndigheten kommer inte att göra en fysisk uppföljningsinspektion under coronapandemin. Bara en telefoninspektion.

Bert Johansson säger:

– Vi överväger faktiskt att lägga ett skyddsstopp för hela terminalen. För att tvinga fram åtgärder. Det är väl troligt att Arbetsmiljöverket häver det, utan att ens ha åkt dit. Men då får vi åtminstone ett beslut som går att överklaga till domstol.

Utanför terminalen har debatten klingat av och de fackliga uppsökarna börjar packa ihop. Maick Jesperson tittar mot den gula byggnaden där han jobbat i tolv år. Han skakar på huvudet:

– Det är ofattbart att inget hänt. Många har slitit ut kroppen där inne. Det finns ingen fungerande värme och portarna står ofta öppna. Är det nollgradigt ute, är det i princip samma temperatur inne. I vintras fick vi en dieselvärmare, men den togs bort efter två månader.

– Företaget skulle ha köpt in en ledstaplare, för att minska de manuella lyften. Men inget händer, det skulle ju kosta pengar. Allt är så toppstyrt att det är sjukt. Det är trist att företaget lyckats vända terminalarbetarna mot mig. Men jag kommer inte att ge mig. Aldrig! Och jag utgår från att UPS kommer att göra allt för att bli av med mig.

UPS-gods fraktas med paketbilar och tunga lastbilar. Plus flyg.
UPS-gods fraktas med paketbilar och tunga lastbilar. Plus flyg. Foto Jan Lindkvist

”Bristerna ska vara åtgärdade till årsskiftet”

Arbetsmiljö. Transport, Arbetsmiljöverket och Brandskyddsmyndigheten anser att det finns stora brister i arbetsmiljön och säkerheten på UPS-terminalen vid Sturup. Hur ser UPS på det? Vad säger bolaget om att anställda ser minskad arbetstid som en bestraffning? Och varför var det bara skyddsombudet som tvingas åka hem och hämta en tröja? Så här svarar UPS, via mejl:

”Vår personal är vår främsta tillgång och vi sätter alltid säkerheten för våra anställda främst. Vi har därför gjort riskbedömningar samt upprättat en handlingsplan för de brister som framfördes av Transport och Arbetsmiljöverket på vår terminal på Sturup. Samtliga punkter i handlingsplanen är beräknade att vara åtgärdade till årsskiftet.

De brister som påtalades av Brandskyddsmyndigheten är åtgärdade eller under process för att åtgärdas. Dessa finns med i vår handlingsplan som är godkänd av Räddningstjänsten.

Det stämmer att vi har flyttat volym från nattskiftet. För att leva upp till delar av de krav Arbetsmiljöverket och Brandskyddsmyndigheten ställde på oss såg vi ingen annan lösning än att flytta en del av våra volymer. Det ledde till en minskning av arbetstid som innan den genomfördes riskbedömdes och förhandlades med Transportarbetareförbundet.

Gällande vårt skyddsombud Maick Jespersen så kan jag inte kommentera individuella fall, men vi känner till denna händelse (med tröjan) och utreder vad som skett.

 

Hedvig Armand
kommunikationschef i Norden
UPS Sweden AB”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Värmebölja

Svettigt på jobbet? Gör så här!

Arbetsmiljö. Malmö +29. Stockholm +30. Luleå +27. Trots Greklandstemperaturer finns det jobb som måste göras. Din arbetsgivare har som alltid ansvaret för arbetsmiljön och för att utreda risker i hettan.

Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Transportarbetarens logga

Döden på jobbet är ständigt närvarande

Debatt. I coronapandemins spår har de som kan arbeta hemifrån uppmanats att göra så. Dock kan inte alla yrkesgrupper göra det. Dessa personer riskerar att smittas av covid-19, men även att råka ut för arbetsplatsolyckor.

Arbetsplats: Ullared
I sex år har Stefan Gustafsson jobbat som väktare vid Gekås i Ullared. Under coronavåren har kundströmmen minskat kraftigt.

Glest i kön på Gekås

Bevakning. Coronakrisen slår hårt också mot Nordens största köp-Mekka, Gekås i Ullared. Ruschen har avstannat och väktarna behöver inte längre hålla ordning på en kundkö som vissa dagar sträckt sig över en kilometer framför entrén.

Kultur
Stängda toaletter hos kunder de levererar gods till är ett pandemiproblem för lastbilschaufförer. ”Det känns som om vi kom med pesten”, tycker en av dem. Foto: Adam Wrafter / SvD / TT

Inför corona är vi alla lika – eller?

Klass & corona. Du knegar på som vanligt, men jag kan jobba hemma. Hon följer slaviskt myndigheternas rekommendationer medan han sippar öl på myllrande krogar. Frågan gnager: Är corona en klassfråga?

Sommar i Sverige
Hjo hamn, Smultronstället i Söderköping och ingången till gruvgången Tilas Stoll på Högbergsfältet.

Bästa hemestertipsen

Semestertider. Borta bra men hemma (nästan) bäst – i sommar är det läge att upptäcka de egna markerna. Här kommer tips på nära pärlor från Transports avdelningar, från norr till söder, och Transportarbetarens medarbetare.

Genom företaget Tochal taxi i Borås fick iraniern Davood Barmaki arbetstillstånd i Sverige. ”Jag blev utnyttjad och lurad på lön”, säger Barmaki som till slut kontaktade Transport för att få hjälp.

Lurad på lön i fem år

Migrantarbetare. Davood Barmaki flydde undan regimen i Iran och fick jobb på ett taxiföretag i Borås. I flera år fick han bo i en skrubb på kontoret, utan riktig lön och med allmosor från chaufförerna.

Ekonomi i kristider
Illustration till Snabbkoll om ekonomi i kristider.

5 tips när pengarna tryter

Snabbkoll. Uppsagd? Permitterad? Oändliga sjuk- och vab-dagar? Många får lönespecifikationer som är tunnare än vanligt. Här är några tips som kan hjälpa ekonomin att gå runt.

Nattsvart i flyg och taxi
Arlanda, flygplan, regngrå ruta

Så hårt slår krisen

Flyg. Resandet har störtdykt. Flyg och taxi är i kris. Permitteringar, varsel och uppsägningar följer i coronans spår. Men några ljusglimtar finns – och en strimma hopp.

Skyddsombudet Thomas Belvén och kollegan slog redan i januari larm om planen från Italien och Kina. Foto: Justina Öster

Thomas rustar kök under permitteringen

Flyg. – Vart tar det här vägen? Med jobb? Och inkomster? Tankarna snurrade i huvudet på Thomas Belvén när han permitterades på flygcateringbolaget Gate gourmet. Nu har han fullt upp med köksrenovering och har köpt husvagn.

Saied Tagavi

Taxibranschen nere för räkning

Taxi. Åkerierna är på fallrepet och de allra flesta ser konkursen närma sig. Taxichaufförerna har svårt att få ut sina garantilöner. –  Det är många som ligger illa till, säger Saied Tagavi, ordförande för Transports taxisektion i Stockholm.

Coronapatrullen
Mohammed Aden, taxiförare, Göteborg

På resa genom corona-Sverige

Ingen karantän. Taxiförare med slocknade blickar. Motorvägar tömda på trafik. En högtalarröst som ekar ödsligt i flygets avgångshall. Men också åkerier som jobbar för högtryck. Och en fackförening där hoppet tänts om ett mer solidariskt samhälle.

Taxiförares rättigheter på engelska

Taxi drivers!

Taxi. In brief about your rights. Kort om dina rättigheter som taxiförare - på engelska.