Mattias Dahl tillträder som vd för Transportföretagen.
Close
Första jobbet för Mattias Dahl var som fastighetsskötare en sommar. Nu tillträder han som vd för Transportföretagen.
Close

Facket har en läxa att göra

Han ger avtalsrörelsen betyget två och tycker att facket måste förnya sig. Det handlar om Mattias Dahl, ny vd och arbetsgivargeneral i Transportföretagen.

På Mattias Dahls arbetsrum står flyttkartonger fortfarande ouppackade. Det har bara gått ett par veckor sedan han bytte jobb. Från förhandlingschef på Svensk Handel till högste arbetsgivarbas för Transports medlemmar som jobbar inom bland annat åkeri, terminal, hamn och flyg.

1. Vilket var ditt allra första jobb? Och har du jobbat inom någon transportbransch?

– Det första var fastighetsskötare, ett sommarjobb. Sedan jobbade jag runt innan jag sökte in på juristlinjen. Och jag har faktiskt kört taxi ganska länge också.

2. Vad gör du helst en ledig solig dag? Det sägs att du tränar kampsport…

– Går ut i skogen med familjen, hustru och tre barn. Jag gillar att vandra. Gärna i Alperna. Kampsporten var det länge sedan jag höll på med. Fast idrott är fortfarande ett stort intresse. Jag är AIK:are och tycker om ishockey.

3. Hur vill du betygsätta årets avtalsrörelse, i stort?

– För vem? Jag tycker inte om ”vi- och dom-tänkande”. Visst, fack och arbetsgivare har olika roller. Men avtalsrörelsen måste ses i ett helhetsperspektiv. Båda parter måste få med sig något bra.

– Men okej, betyget får bli en tvåa. Vi har haft ett industriavtal sedan 1997. Nu sprack LO-samordningen. Det finns problem på LO-sidan, men det är en intern sak som facket måste lösa.

4. Industriavtalet och industrifackens roll som lönenormerare skapar legitimitetsproblem för andra förbund. Varför ska chaufförer betala fackavgift till Transport när någon annan bestämmer lönen?

– Du har rätt, för facket är det här en av systemets stora utmaningar. Men samtidigt är väl lönen inte det enda skälet till att människor går med i facket, hoppas jag! Det finns enormt stora värden av att vara med.

– Här har fackföreningsrörelsen en läxa att göra. Tiden är förbi när människor gick med automatiskt. Facket behöver förnya sig och bli bättre på att argumentera. Varför har vi pension? Varför har vi vår välfärd? Vårt system i Sverige bygger på hög organisationsgrad.

5. Transport har som nästan enda fackförbund styvnackat motsatt sig de individuella löner som blivit förhärskande på arbetsmarknaden. Hur mycket krut ska du lägga på att försöka få Transport att ge upp motståndet?

– Jag känner till att Transport har tarifflöner, men ännu vet jag inte tillräckligt om hur förbundets medlemmar ser på frågan. Men generellt vet vi att företagare och arbetstagare anser att det är rimligt att man får lön efter prestation.

6. Individuella löner får normalt till följd att ingångslönerna, minimilönerna, i avtalen fryser fast på en låg nivå. Är det ett av skälen till att Svenskt Näringsliv – och du – så gärna vill ha dem?

– Nej! Det finns kanske en och annan som tycker så, men inte jag. Hela poängen med differentieringen är att parterna är ärliga mot varandra. Människors arbetsinsatser bedöms i alla fall och det ska avspeglas tydligare.

7. Åkeribranschen brottas med grava problem. Du har nog redan blivit kontaktad av åkare …

– Ja, och jag slås av att många är väldigt passionerade. Det finns en stolthet och ett engagemang. Men också en stor oro över framtiden. Vi har stora utmaningar framför oss.

8. Har du redan nu någon idé om hur lönedumpningen och den osunda konkurrensen ska tacklas?

– Nej, först ska jag uppdatera mig. Vi behöver en långsiktig plan. Jag brukar hävda att man måste spela fotboll där bollen ligger. Det går inte att backa bandet. Så här långt kan jag väl säga att det är möjligt att det behövs nya regler. Men först måste vi säkerställa att de som redan finns faktiskt följs.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hallå där!

Christel Grip

... på Widrikssons åkeri, ett av 31 företag som i början av augusti fick ett särskilt tack av regeringen för att ha erbjudit praktikplatser och jobb till nyanlända.

Hallå där!

Martin Fröjd

… som höll i Transports medverkan under Prideveckan i Stockholm. Till vardags skyddsvakt och samordnare för Transports avdelning 5:s valarbete.

Val 2018
Jessica Rosencrantz, (M)

”Mer pengar till potthål”

Mötet. Jessica Rosencrantz (M) kan bli Alliansens kandidat till transportminister. Vi bad om besked i frågor som väginvesteringar, kilometerskatt och cabotage.

Frank Lillvik på Himalaya

Från fattig byskola till svindlande höjder

Månadens medlem. Nio veckor gav mersmak: Förra vårvintern var Frank Lillvik datalärare i en fattig by i Nepal. I år blev det några veckor i skolan och byn igen – sedan vandring och klättring i Himalaya.

Hallå där!

Johanna Larsson

… Johanna Larsson, på produktionsbolaget Fremantlemedia, som söker kvinnliga chaufförer till en eventuell tv-serie.

Hallå där!

Rahaf Al Qaisi

... som fick ta emot Transports stipendium på studentdagen.

Val 2018
Thomas Eneroth, Hanna och Ebbe Mattsson.

Ministern knackar på

Mötet. En valarbetare har landat. Transportarbetaren följde infrastrukturminister Tomas Eneroth på besök i Blekinge.

Kristoffer Nilsson

Natten ger näring åt skapandet

Kultur. – Jag tycker om lugnet och stillheten på natten, säger konstnären Kristoffer Nilsson, Transportarbetarens egen serietecknare. I hans skapelse Nattens hjältar har tidningsbudet några drag av upphovsmannen själv.

Rolf Hansson

Fotbollsfantasten som inte släpper sin sport

Månadens medlem. Han kikar på åtminstone ett par träningar i veckan. Och Hardebergas matcher. Plus allsvenskan på tv, utländsk klubbfotboll och Champions League när han får tillgång till fjärrkontrollen. Hamnarbetaren Rolf Hansson medger att han tillhör ”fotbollsidioterna”.

Hallå där!
Sopgranskning pågår i Skåne

Sanita Vukicevic

... som ansvarar för att närmare 20 ton avfall från skånska återvinningscentraler ska undersökas.

Ellen Sundling med sina ponnyer, Dalton och Diesel.

Hästkrafter gör skillnad

Månadens medlem. Två små lurviga killar gör chauffören Ellen Sundling riktigt glad. Snart startar tävlingssäsongen då hon och de båda ponnyerna ska visa vad de kan.

Hallå där!

David Brobäck Calais

… miljöspecialist på Trafikverket, som ber trafikanterna om hjälp att hitta grodor. Döda eller levande.

Åsa Björkdahl

Åsa vill bli stuntman

Månadens medlem. När vardagen fylls av snödrivor och halka flyr tidningsbudet Åsa Björkdahl till engelska dramaserier. Hon agerar statist och drömmer om en ny karriär på film, som stuntman.

Hallå där!

Emma Brodin

… lastbilschaufför och sopgumma i Nora, som uppträder i en av LO:s valfilmer.

Hallå där!

Peter Andersson

… fackligt-politiskt ansvarig på Transports avdelning 6, som har raggat riktigt tunga namn till ett event i Karlstad.