Mattias Dahl tillträder som vd för Transportföretagen.
Close
Första jobbet för Mattias Dahl var som fastighetsskötare en sommar. Nu tillträder han som vd för Transportföretagen.
Close

Facket har en läxa att göra

Han ger avtalsrörelsen betyget två och tycker att facket måste förnya sig. Det handlar om Mattias Dahl, ny vd och arbetsgivargeneral i Transportföretagen.

På Mattias Dahls arbetsrum står flyttkartonger fortfarande ouppackade. Det har bara gått ett par veckor sedan han bytte jobb. Från förhandlingschef på Svensk Handel till högste arbetsgivarbas för Transports medlemmar som jobbar inom bland annat åkeri, terminal, hamn och flyg.

1. Vilket var ditt allra första jobb? Och har du jobbat inom någon transportbransch?

– Det första var fastighetsskötare, ett sommarjobb. Sedan jobbade jag runt innan jag sökte in på juristlinjen. Och jag har faktiskt kört taxi ganska länge också.

2. Vad gör du helst en ledig solig dag? Det sägs att du tränar kampsport…

– Går ut i skogen med familjen, hustru och tre barn. Jag gillar att vandra. Gärna i Alperna. Kampsporten var det länge sedan jag höll på med. Fast idrott är fortfarande ett stort intresse. Jag är AIK:are och tycker om ishockey.

3. Hur vill du betygsätta årets avtalsrörelse, i stort?

– För vem? Jag tycker inte om ”vi- och dom-tänkande”. Visst, fack och arbetsgivare har olika roller. Men avtalsrörelsen måste ses i ett helhetsperspektiv. Båda parter måste få med sig något bra.

– Men okej, betyget får bli en tvåa. Vi har haft ett industriavtal sedan 1997. Nu sprack LO-samordningen. Det finns problem på LO-sidan, men det är en intern sak som facket måste lösa.

4. Industriavtalet och industrifackens roll som lönenormerare skapar legitimitetsproblem för andra förbund. Varför ska chaufförer betala fackavgift till Transport när någon annan bestämmer lönen?

– Du har rätt, för facket är det här en av systemets stora utmaningar. Men samtidigt är väl lönen inte det enda skälet till att människor går med i facket, hoppas jag! Det finns enormt stora värden av att vara med.

– Här har fackföreningsrörelsen en läxa att göra. Tiden är förbi när människor gick med automatiskt. Facket behöver förnya sig och bli bättre på att argumentera. Varför har vi pension? Varför har vi vår välfärd? Vårt system i Sverige bygger på hög organisationsgrad.

5. Transport har som nästan enda fackförbund styvnackat motsatt sig de individuella löner som blivit förhärskande på arbetsmarknaden. Hur mycket krut ska du lägga på att försöka få Transport att ge upp motståndet?

– Jag känner till att Transport har tarifflöner, men ännu vet jag inte tillräckligt om hur förbundets medlemmar ser på frågan. Men generellt vet vi att företagare och arbetstagare anser att det är rimligt att man får lön efter prestation.

6. Individuella löner får normalt till följd att ingångslönerna, minimilönerna, i avtalen fryser fast på en låg nivå. Är det ett av skälen till att Svenskt Näringsliv – och du – så gärna vill ha dem?

– Nej! Det finns kanske en och annan som tycker så, men inte jag. Hela poängen med differentieringen är att parterna är ärliga mot varandra. Människors arbetsinsatser bedöms i alla fall och det ska avspeglas tydligare.

7. Åkeribranschen brottas med grava problem. Du har nog redan blivit kontaktad av åkare …

– Ja, och jag slås av att många är väldigt passionerade. Det finns en stolthet och ett engagemang. Men också en stor oro över framtiden. Vi har stora utmaningar framför oss.

8. Har du redan nu någon idé om hur lönedumpningen och den osunda konkurrensen ska tacklas?

– Nej, först ska jag uppdatera mig. Vi behöver en långsiktig plan. Jag brukar hävda att man måste spela fotboll där bollen ligger. Det går inte att backa bandet. Så här långt kan jag väl säga att det är möjligt att det behövs nya regler. Men först måste vi säkerställa att de som redan finns faktiskt följs.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hallå där!

Weine Wiqvist

… som är vd på Avfall Sverige. Organisationen har satt målet 25 procent mindre restavfall och matavfall år 2025.

Johan Danielsson

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Månadens medlem
Mikael Jändel

”Jag tror inte på överstatlighet”

Mot monarkin. Får vi presentera en äkta aktivist? Tidningsbudet Mikael Jändel delar ut flygblad på lokala marknader och stora torget i Borås. Han är för republik och mot EU.

Månadens klubb
Klubbstyrelsen på UPS Göteborg

Kulturkrock på UPS i Göteborg

UPS Göteborg. Här finns fackklubben som har rest sig igen – efter att ordföranden fick sparken. Styrelsen satsar på att bygga upp kunskap och engagemang hos medlemmarna.

Håkan Hellstrand, LO-ekonom

Vad händer när vinden vänder?

10 frågor. Hjälp! Spöket Lågkonjunktur är på gång, du hör det från allt fler håll. Vi bad ekonomen Håkan Hellstrand, ny på LO, att reda ut vad som händer.

Hallå där!

Anna Ryding

… förbundskassören som ingick i Transports delegation på världskongressen i Singapore.

Hallå där!
Plogbil i snöväder

Anna Arvidsson

… på VTI, som leder ett projekt för effektivare halkbekämpning.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Månadens medlem
Jonas Hansson

Hjärterum för lastbilar

Modellbygge. I lastbilsförare Jonas Hanssons hus i Kilafors finns inte mycket stjärterum. – De jäkla lastbilarna är överallt. Ibland känns det lite mycket. Men det är roligt att hålla på, som avkoppling efter jobbet.

Månadens klubb
DSV-klubben i Borås

Explosiv start för klubben på DSV

DSV Solutions i Borås. När en bemanningsanställd fick sluta tog det hus i helsike bland terminalarbetarna på DSV Solutions i Borås. Ett helt gäng stegade upp till chefen och röt: Så här kan ni inte göra!

Tora Nord

Inget jobb? Skyll dig själv!

7 frågor. Samhället har tagit ett steg tillbaka. Är du sjukskriven och utan jobb är det i hög grad ditt eget fel. Den slutsatsen drar forskaren Tora Nord i sin avhandling Arbete som rättighet eller skyldighet.

Hallå där!

Johan Granlund

… Mr ”Kurvdosering” som lämnar konsultandet och lobbyverksamheten om hur vägar bäst bör byggas. Johan Granlund blir produktionschef inom byggnadsmaterial.

Hallå där!
Några av cirka 50 Transportmedlemmar och familjemedlemmar som blev bjudna på Liseberg, för ett skadestånd som arbetsgivaren fått betala.

Magnus Kvilén

… styrelseledamot i Transportklubben på UPS i Göteborg, som bjöd alla medlemmar och deras familjer till Liseberg.

Månadens klubb
Halva klubbstyrelsen på Securitas i Närke: Sirke Karlsson, ordförande, och Mattias Hansson, ledamot. Saknas gör sekreteraren Oscar Rosén och suppleanten Daniel Erschler.

Securitasklubben kan räkna segrarna

Securitas i Närke. Samarbetet med facket och skyddsombuden var dåligt. Företaget missade gång på gång att informera. Det blev förhandling – och under hösten kommer alla anställda på Securitas i Närke att kompenseras med både en betald utbildningsdag och någon rolig aktivitet.

Månadens medlem
Roland Berglund

Roland är inte ute och cyklar när det gäller tvåhjulingar

Cyklar. Han är tidningsbud sedan 1971, och har rullat sin kärra på ungefär samma gångrunda i centrala Nyköping sedan dess. Med i Transport sedan 1972. Men nu efter sommaren blir det pension – från det jobbet i alla fall.