Mattias Dahl tillträder som vd för Transportföretagen.
Close
Första jobbet för Mattias Dahl var som fastighetsskötare en sommar. Nu tillträder han som vd för Transportföretagen.
Close

Facket har en läxa att göra

Han ger avtalsrörelsen betyget två och tycker att facket måste förnya sig. Det handlar om Mattias Dahl, ny vd och arbetsgivargeneral i Transportföretagen.

På Mattias Dahls arbetsrum står flyttkartonger fortfarande ouppackade. Det har bara gått ett par veckor sedan han bytte jobb. Från förhandlingschef på Svensk Handel till högste arbetsgivarbas för Transports medlemmar som jobbar inom bland annat åkeri, terminal, hamn och flyg.

1. Vilket var ditt allra första jobb? Och har du jobbat inom någon transportbransch?

– Det första var fastighetsskötare, ett sommarjobb. Sedan jobbade jag runt innan jag sökte in på juristlinjen. Och jag har faktiskt kört taxi ganska länge också.

2. Vad gör du helst en ledig solig dag? Det sägs att du tränar kampsport…

– Går ut i skogen med familjen, hustru och tre barn. Jag gillar att vandra. Gärna i Alperna. Kampsporten var det länge sedan jag höll på med. Fast idrott är fortfarande ett stort intresse. Jag är AIK:are och tycker om ishockey.

3. Hur vill du betygsätta årets avtalsrörelse, i stort?

– För vem? Jag tycker inte om ”vi- och dom-tänkande”. Visst, fack och arbetsgivare har olika roller. Men avtalsrörelsen måste ses i ett helhetsperspektiv. Båda parter måste få med sig något bra.

– Men okej, betyget får bli en tvåa. Vi har haft ett industriavtal sedan 1997. Nu sprack LO-samordningen. Det finns problem på LO-sidan, men det är en intern sak som facket måste lösa.

4. Industriavtalet och industrifackens roll som lönenormerare skapar legitimitetsproblem för andra förbund. Varför ska chaufförer betala fackavgift till Transport när någon annan bestämmer lönen?

– Du har rätt, för facket är det här en av systemets stora utmaningar. Men samtidigt är väl lönen inte det enda skälet till att människor går med i facket, hoppas jag! Det finns enormt stora värden av att vara med.

– Här har fackföreningsrörelsen en läxa att göra. Tiden är förbi när människor gick med automatiskt. Facket behöver förnya sig och bli bättre på att argumentera. Varför har vi pension? Varför har vi vår välfärd? Vårt system i Sverige bygger på hög organisationsgrad.

5. Transport har som nästan enda fackförbund styvnackat motsatt sig de individuella löner som blivit förhärskande på arbetsmarknaden. Hur mycket krut ska du lägga på att försöka få Transport att ge upp motståndet?

– Jag känner till att Transport har tarifflöner, men ännu vet jag inte tillräckligt om hur förbundets medlemmar ser på frågan. Men generellt vet vi att företagare och arbetstagare anser att det är rimligt att man får lön efter prestation.

6. Individuella löner får normalt till följd att ingångslönerna, minimilönerna, i avtalen fryser fast på en låg nivå. Är det ett av skälen till att Svenskt Näringsliv – och du – så gärna vill ha dem?

– Nej! Det finns kanske en och annan som tycker så, men inte jag. Hela poängen med differentieringen är att parterna är ärliga mot varandra. Människors arbetsinsatser bedöms i alla fall och det ska avspeglas tydligare.

7. Åkeribranschen brottas med grava problem. Du har nog redan blivit kontaktad av åkare …

– Ja, och jag slås av att många är väldigt passionerade. Det finns en stolthet och ett engagemang. Men också en stor oro över framtiden. Vi har stora utmaningar framför oss.

8. Har du redan nu någon idé om hur lönedumpningen och den osunda konkurrensen ska tacklas?

– Nej, först ska jag uppdatera mig. Vi behöver en långsiktig plan. Jag brukar hävda att man måste spela fotboll där bollen ligger. Det går inte att backa bandet. Så här långt kan jag väl säga att det är möjligt att det behövs nya regler. Men först måste vi säkerställa att de som redan finns faktiskt följs.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

ArbetsLIV
Många lastbilschaufförer säger: Jag vet aldrig när jag kommer hem och så var det för mig också tidigare. Fast på ett litet åkeri var det inga problem med barnen, åkaren hade själv småbarn, säger Fredrik Lindby.

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Månadens medlem
Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Kultur
Fredrik ”Doktor lagom” Nyström är läkare i endokrinologi och professor i internmedicin vid Linköpings universitetssjukhus med över 30 års erfarenhet av att behandla patienter med viktproblem.

”Doktor lagom”: Träna aldrig mer än du behöver

Hälsa. Undvik att träna hårt, hoppa över frukosten och ta gärna ett glas rödvin till din sena middag. Det är några av råden som professorn och överläkaren Fredrik Nyström ger i sin pocketaktuella bok Radikalt lagom.

Månadens klubb
Fem sjättedelar av klubbstyrelsen, med ombudsman Annica Collstam i mitten. Från vänster: Daniel Norén, Adam Abdelraouf, Tobias Persson, Leon Antypas och Christer Svensson. (Saknas på bilden gör klubbens sekreterare Nor Zouaiter.)

Vägen framåt – dialog, inte krig

Lager. Det har varit på gång länge. Nu har nybildade klubben på Cevas lager i Brunna, norr om Stockholm, haft sitt första årsmöte. Att förbättra genom att själva organisera är en grundtanke på terminalen där Zalandos varor packas.

Hallå där!

Anna Almqvist

…LO-ekonom och författare till rapporten Makt­eliten. Den visar att eliten i storföretagen tjänar 73 gånger så mycket som en lastbilschaufför.

Månadens medlem
”Jag är en social person”, säger Heba Hammoush som gärna tar sig en pratstund med sina kunder när tillfälle ges. Foto: Sven Rosell

Heba vill inspirera andra kvinnor

Miljöarbetare. Som barn drömde Heba Hammoush om att få köra lastbil när hon blev vuxen. När hon tagit sig till Sverige blev hon den första kvinnan från Mellanöstern som utbildade sig till lastbilschaufför.

Hallå där!

Sofie Vianden

... Du kör ägg ihop med en kvinnlig kollega och bad i Facebookgruppen Queen of the road om tips på en skoj-dekal (liknande registreringsskylt) som du och kollegan kan pryda framrutan i lastbilen med. Vad blev det för text?

Internationella kvinnodagen
Illustration: Shutterstock

Behövs det en särskild kvinnodag?

Enkät. Den 8 mars infaller Internationella kvinnodagen som vill uppmärksamma bristande jämställdhet mellan könen och kvinnors situation i alla världens länder. Behövs det en särskild kvinnodag?

Kultur
Utsikt från Lars-Gunnar Ivarssons fönster. Bilden är manipulerad. Originalet är ett foto av Lars-Gunnar Ivarsson.

Budet, bågarna och böckerna

Litteratur. Tidningsbudet Lars-Gunnar Ivarssons verk utgår från egna personliga intressen. Men böckerna talar om det allmängiltiga, berättar om vägen. Oavsett om det handlar om svenskamerikanen Svens livsresa, en invasion under ökenkriget 1941 eller motorcykeln Indian 741 B Military.

Att träffa barn och sprida glädje är det bästa med ballongartisteriet, tycker Martin Kertész. En mångsysslare och föreningsmänniska, som sprutar ur sig idéer. Bara tiden ville räcka till… Foto: Justina Öster

Uppdrag: glädjespridare

Mötet. ”Jag vill ha en clown, pappa!” ”Vad gör clownen?” ”Knyter ballonger!” Alltihop började när Martin Kertész dotter fyllde fem år och skulle ha kalas.

Mattias Schulstad har sammanställt LO:s upphandlingsguide.

Upphandlingar sänke för LO-branscher

Offentliga upphandlingar. Färdtjänst, avfallshantering, skolskjutsar, vård och omsorg – varje år upphandlas verksamhet för över 800 miljarder kronor med skattepengar. Fast för många branscher är offentliga upphandlingar ett sänke. LO har gett ut en guide för att återta kontrollen.

Månadens medlem
Annelie Edholm är Koreafrälst. Varje dag lyssnar hon på pojkbandet BTS. ”De har musik för vilket humör som helst, väldigt sällsynt”, säger hon.

”Jag gillar inte orättvisor”

Terminal. Annelie Edholm fann kärleken och flyttade från Stockholm till Jönköping. Blev terminalarbetare och djupdök i facklig utbildning och arbetsmiljö. Som sambon. På ledig tid ljuder koreansk musik i Annelies hörlurar och hon föredrar tv-serier, gjorda i Korea.

Månadens klubb
Erik Hjertberg är ordförande för flygtankarnas fackklubb på SFS vid Arlanda.

Klubben med arbetarna som fick mest i löneökning

Flyg. I årets avtalsrörelse fick flygtankarna den högsta löne­ökningen i hela LO-kollektivet. Klubben på Stockholm Fuelling Services vill inte röra det som fungerar bra.

Månadens medlem
”Jag är en inventarie i Skärnäs hamn, har snart varit fast anställd i 25 år. Så jag ska få en guldklocka! Jag kom säkert hit som baby i vagn också, med mamma och pappa”, säger Linda Gröning.

Gladiatorn i Skärnäs hamn

Hamn. 18 år gammal började Linda Gröning som ”extring” i Skärnäs hamn. Då hade hon redan sommarjobbat och städat där ett par år. Annars är Linda mest känd som Gladiatorvinnare. Hennes, sambons och döttrarnas fritid går i träningens tecken.