Mattias Dahl tillträder som vd för Transportföretagen.
Close
Första jobbet för Mattias Dahl var som fastighetsskötare en sommar. Nu tillträder han som vd för Transportföretagen.
Close

Facket har en läxa att göra

Han ger avtalsrörelsen betyget två och tycker att facket måste förnya sig. Det handlar om Mattias Dahl, ny vd och arbetsgivargeneral i Transportföretagen.

På Mattias Dahls arbetsrum står flyttkartonger fortfarande ouppackade. Det har bara gått ett par veckor sedan han bytte jobb. Från förhandlingschef på Svensk Handel till högste arbetsgivarbas för Transports medlemmar som jobbar inom bland annat åkeri, terminal, hamn och flyg.

1. Vilket var ditt allra första jobb? Och har du jobbat inom någon transportbransch?

– Det första var fastighetsskötare, ett sommarjobb. Sedan jobbade jag runt innan jag sökte in på juristlinjen. Och jag har faktiskt kört taxi ganska länge också.

2. Vad gör du helst en ledig solig dag? Det sägs att du tränar kampsport…

– Går ut i skogen med familjen, hustru och tre barn. Jag gillar att vandra. Gärna i Alperna. Kampsporten var det länge sedan jag höll på med. Fast idrott är fortfarande ett stort intresse. Jag är AIK:are och tycker om ishockey.

3. Hur vill du betygsätta årets avtalsrörelse, i stort?

– För vem? Jag tycker inte om ”vi- och dom-tänkande”. Visst, fack och arbetsgivare har olika roller. Men avtalsrörelsen måste ses i ett helhetsperspektiv. Båda parter måste få med sig något bra.

– Men okej, betyget får bli en tvåa. Vi har haft ett industriavtal sedan 1997. Nu sprack LO-samordningen. Det finns problem på LO-sidan, men det är en intern sak som facket måste lösa.

4. Industriavtalet och industrifackens roll som lönenormerare skapar legitimitetsproblem för andra förbund. Varför ska chaufförer betala fackavgift till Transport när någon annan bestämmer lönen?

– Du har rätt, för facket är det här en av systemets stora utmaningar. Men samtidigt är väl lönen inte det enda skälet till att människor går med i facket, hoppas jag! Det finns enormt stora värden av att vara med.

– Här har fackföreningsrörelsen en läxa att göra. Tiden är förbi när människor gick med automatiskt. Facket behöver förnya sig och bli bättre på att argumentera. Varför har vi pension? Varför har vi vår välfärd? Vårt system i Sverige bygger på hög organisationsgrad.

5. Transport har som nästan enda fackförbund styvnackat motsatt sig de individuella löner som blivit förhärskande på arbetsmarknaden. Hur mycket krut ska du lägga på att försöka få Transport att ge upp motståndet?

– Jag känner till att Transport har tarifflöner, men ännu vet jag inte tillräckligt om hur förbundets medlemmar ser på frågan. Men generellt vet vi att företagare och arbetstagare anser att det är rimligt att man får lön efter prestation.

6. Individuella löner får normalt till följd att ingångslönerna, minimilönerna, i avtalen fryser fast på en låg nivå. Är det ett av skälen till att Svenskt Näringsliv – och du – så gärna vill ha dem?

– Nej! Det finns kanske en och annan som tycker så, men inte jag. Hela poängen med differentieringen är att parterna är ärliga mot varandra. Människors arbetsinsatser bedöms i alla fall och det ska avspeglas tydligare.

7. Åkeribranschen brottas med grava problem. Du har nog redan blivit kontaktad av åkare …

– Ja, och jag slås av att många är väldigt passionerade. Det finns en stolthet och ett engagemang. Men också en stor oro över framtiden. Vi har stora utmaningar framför oss.

8. Har du redan nu någon idé om hur lönedumpningen och den osunda konkurrensen ska tacklas?

– Nej, först ska jag uppdatera mig. Vi behöver en långsiktig plan. Jag brukar hävda att man måste spela fotboll där bollen ligger. Det går inte att backa bandet. Så här långt kan jag väl säga att det är möjligt att det behövs nya regler. Men först måste vi säkerställa att de som redan finns faktiskt följs.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hallå där!
Sopgranskning pågår i Skåne

Sanita Vukicevic

... som ansvarar för att närmare 20 ton avfall från skånska återvinningscentraler ska undersökas.

Ellen Sundling med sina ponnyer, Dalton och Diesel.

Hästkrafter gör skillnad

Månadens medlem. Två små lurviga killar gör chauffören Ellen Sundling riktigt glad. Snart startar tävlingssäsongen då hon och de båda ponnyerna ska visa vad de kan.

Hallå där!

David Brobäck Calais

… miljöspecialist på Trafikverket, som ber trafikanterna om hjälp att hitta grodor. Döda eller levande.

Åsa Björkdahl

Åsa vill bli stuntman

Månadens medlem. När vardagen fylls av snödrivor och halka flyr tidningsbudet Åsa Björkdahl till engelska dramaserier. Hon agerar statist och drömmer om en ny karriär på film, som stuntman.

Hallå där!

Emma Brodin

… lastbilschaufför och sopgumma i Nora, som uppträder i en av LO:s valfilmer.

Hallå där!

Peter Andersson

… fackligt-politiskt ansvarig på Transports avdelning 6, som har raggat riktigt tunga namn till ett event i Karlstad.

Sofie

En vägdrottning på nätet

Månadens medlem. Först kommer familjen och lastbilarna – sedan är det Queen of the road som gäller. Vissa dagar ägnar Sofie Dahlström många timmar åt sitt stora intresse: Facebookgruppen som bara kvinnor får gå med i.

Adhd på jobbet
Pauli Brunila

”Adhd är en del av mig”

Mötet. Pauli Brunila är stuveriarbetare och huvudskyddsombud i Gävle hamn. I vuxen ålder fick han diagnosen adhd, ett funktionshinder som nyligen kostade honom en skriftlig varning.

Adhd

Så kan adhd funka på jobbet

Experten. Dagens arbetsgivare har dålig kunskap om adhd och liknade diagnoser. – Här har både fack och arbetsgivarorganisationerna en viktig uppgift att fylla, säger Maria Petersson på riksförbundet Attention.

Hallå där!

Soffan Leben

… som för fjärde säsongen skyddar och varnar trafikanterna när det är hinder på vägen i tv-programmet Vägens hjältar. Och på så sätt får Stockholmstrafiken att flyta bättre.

Hallå där!
Tjejdag om flykteknik för gymnasiesökande

Caisa Alriksson

... gymnasieelev i Ronneby, som tycker att fler tjejer ska satsa på flygteknik.

Åke Törnqvist

Träning och tajming är A och O

Månadens medlem. Vem som helst kan slå en strike. Men det gäller att kunna göra en till, och en till. För att bli en riktigt bra bowlare krävs träning och tajming, säger Åke Törnqvist. Själv har han hållit på sedan 1974.

I pappas fotspår
Familjen Gärdén

Truckerfamiljen

Mötet. Tre döttrar och en son kör lastbil. Tungbilsföraren och bärgaren Janne Gärdén är själv förundrad. Han har inte försökt påverka sina barn, men det var ju det där med brödbilen…

Alexander och Stellan Skarsgård

Söner ärver pappas jobb

Yrkesval. Det är vanligt att söner väljer ungefär samma yrken som sina fäder. Men mindre vanligt att döttrarna går i föräldrarnas fotspår, konstaterar professor Robert Eriksson vid Stockholms universitet.