Annons:
Annons:
Avarnklubbens styrelse i Gävle
Close
Mats Andersson är ledamot i klubbstyrelsen på Avarn i Gävle. Lotta Hassel är klubbordförande och Julia Lundqvist sekreterare. Emma Olson, ledamot, jobbade som ordningsvakt under intervjun och kunde bara komma loss för fotografering.
Close
Månadens klubb

”Facket är inte någon annan”

Avarnklubben Gävle. – Just nu njuter vi nästan. Klubben startades ursprungligen för att vi hade jobbiga chefer. Nu har vi fått en bra platschef. En som faktiskt vill ha dialog och inte bara ser facket som en stoppkloss.

Lotta Hassel ler bakom glasögonen. Hon är ordförande i Transportklubben på bevakningsföretaget Avarn i Gävle.

Lotta och Mats Andersson har varit med sedan klubben startades för elva, tolv år sedan. Båda ingår i klubbstyrelsen, tillsammans Julia Lundqvist och Emma Olson.

Vilken är den viktigaste frågan som klubben drivit genom åren?

– Arbetsmiljön, säger Mats Andersson och de andra nickar.

För några år sedan var skyddsvästar i fokus. I dag gäller diskussionerna saker som knivskyddshandskar och kroppsburna kameror.

Bakgrunden är förstås att jobbet som väktare och ordningsvakt blivit tuffare. Både Mats och Lotta jobbar ibland som biljettkontrollanter i kollektivtrafiken.

Mats visar ett filmklipp när en grupp kontrollanter tar hand om en resenär som vägrat lösa rätt sorts biljett, och som sedan blir våldsam.

– Det är omöjligt att göra ett sådant ingripande så att det ser bra ut på film. I dag räknar vi alltid med att bli filmade av allmänheten så fort något händer, förklarar Lotta Hassel.

På den fackliga prioriteringslistan finns även tryggheten i själva anställningen. I hela branschen är det vanligt med ”behovare”, som får rycka in på mer eller mindre lösa boliner.

– Vi har drivit behovsfrågan i alla år och det har blivit bättre, säger Mats Andersson. Men fortfarande är omkring en tredjedel av personalen hos oss behovare.

I klubben finns också en förståelse för Avarns situation. Marginalerna i branschen är små och bolagens tjänster upphandlas nästan alltid till lägsta pris.

– En tappad kund betyder ofta varsel om uppsägningar. Jag har själv blivit varslad flera gånger, säger Lotta Hassel.

Villkoren gör att förutsättningarna för det fackliga arbetet skiljer sig en del, jämfört med många andra yrkesgrupper. Det mesta av jobbet i Avarnklubben utförs på ledig, obetald tid.

Ett konkret mål för klubbstyrelsen är att öka medlemsantalet. På Avarn finns ett 30-tal ­kollektivare och alla är inte med i facket. Ännu.

Julia Lundqvist säger:

– Många unga tror att facket är ”någon annan”, och vet inte vad vi gör. Vi jobbar på att ändra den bilden. Tyvärr får dagens elever nästan ingen information från skolan om fackets roll på arbetsmarknaden.

Vad är det bästa med väktarjobbet?

– Kollegorna! säger Julia.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

På jobbet inger väktarhundarna respekt. De ska vara beredda att försvara sina förare. Hemmavid är de snälla. Kenneth Johanssons äldsta son lärde sig att räkna på en schäfers tänder.

Ingen tjafsar med Nixon

Hundförare. De skäller och fäller hår. Är ettriga och ibland vägrar de lyssna. Väktarna älskar sina hundar. – De är våra familjemedlemmar. Men om en gärningsman misshandlar en väktarhund räknas det oftast bara som skadegörelse, säger Kenneth Johansson.

Roger Dahlström, Anders Berglund och Jyrki Saarinen sitter alla i styrelsen för Transports fackklubb i Oxelösunds hamn. De berättar att företaget efter olyckan vidtaget en rad åtgärder för att göra arbetsmiljön säkrare.

Rutinerna har skärpts

Transportklubben. – Jag har varit i andra hamnar och jag tycker att Oxelösund legat i framkant när det gäller arbetsmiljöarbetet. Efter olyckan har rutinerna skärpts rejält, säger Roger Dahlström.

Transportarbetarens logga

Jerker Nilsson

… central ombudsman som sett till att alla kollektivare på bevakningsbolaget Loomis får semesterlön i morgon, den 23 oktober.

Hallå där!

Tomas Eneroth

… infrastrukturminister. Regeringen inför nya restriktioner för att stoppa smittspridningen och människor uppmanas att helt undvika kollektivtrafik.

Månadens medlem
På toppen. Therese Thörner trivs med jobbet som flischaufför. Här på lastningsplats ute i Värmlandsnäs skogar.

Therese har flis och forskning i lasten

Flischauffören. Värmländska Therese Thörner trivs med livet som fjärrchaufför. Hon studerar samtidigt på distans och pluggar ofta i hytten. Examensarbetet handlar om hur transportledaren påverkar chaufförers liv.

På jobbet inger väktarhundarna respekt. De ska vara beredda att försvara sina förare. Hemmavid är de snälla. Kenneth Johanssons äldsta son lärde sig att räkna på en schäfers tänder.

Ingen tjafsar med Nixon

Hundförare. De skäller och fäller hår. Är ettriga och ibland vägrar de lyssna. Väktarna älskar sina hundar. – De är våra familjemedlemmar. Men om en gärningsman misshandlar en väktarhund räknas det oftast bara som skadegörelse, säger Kenneth Johansson.

Månadens avdelning
Trio från avdelning 6: ombudsman Mikael Ladman, ordförande Mikael Persson och ombudsman Örjan Jakobsson. När Transportarbetaren hälsade på var varken Monica Strandli, Jenny Franzén Nyström eller Sven-Åke Spets inne på kontoret.

Full fart på avdelning med fin utsikt

Avdelning 6 Värmland. Under omständigheterna öppet. Och mycket arbete ute, planering för studier och möten. Coronaanpassat. På kontoret i Karlstad finns folk som kan en hel del om säker arbetsmiljö.

Hallå där!

Jerker Nilsson

… central ombudsman som sett till att alla kollektivare på bevakningsbolaget Loomis får semesterlön i morgon, den 23 oktober.

Månadens avdelning
Viktor Andersson och Petri Perälä, avdelning 46. Foto: Justina Öster

”Våra förtroendevalda är vår styrka”

Flyget. Coronavåren var extrem med permitteringar, varsel och uppsägningar. På Transports flygavdelning 46 i Märsta har de anställdas arbetsdagar gått från panik­mycket att göra till mer hanterliga: massor av jobb.

Månadens medlem
”Mötet med passagerarna är det bästa med jobbet. En del blir som nära vänner”, säger Viktor Petrov.

Viktor finns där för kollegorna

Fackombudet. Om vi haft en Viktor på alla taxiåkerier i Sverige hade branschen sett annorlunda ut. Så säger Transports ombudsman i Linköping. Själv ler färdtjänstföraren Viktor Petrov och slår ifrån sig. Fast kollegorna ringer i ett på hans mobil.

Linda Weidenstedt är doktor i sociologi och knuten till näringslivets forskningsinstitut Ratio. Rapporten är skriven tillsammans med Andrea Geissinger och Monia Lougui. Foto: Ratio

Matbudens svar förvånade

8 frågor. Vad är det som motiverar människor att börja jobba som matbud? Det försökte Linda Weidenstedt och hennes forskarkollegor vid näringslivets forskningsinstitut Ratio ta reda på. Svaren förvånade.

Hallå där!

Allonias Sebhatu

… som var drivande när taxiförare i Stockholm kämpade för bättre villkor 2014.

1. Mats Borgenstrand. 2. Rikard Larsson. 3. Håkan Jansson. 4. Johan Stålhand. 5. Viktor Andersson.

”Las behöver förstärkas – inte försvagas”

Anställningsskydd. – Det kanske är det dags för en generalstrejk? Vi måste visa politiker och arbetsgivare att vi inte vill försämra anställningsskyddet ännu mer. Stora förändringar är på gång. Men allt för många har noll koll, resonerar några transportare.

Susanna Gideonsson kommer närmast från uppdraget som förbundsordförande för Handels. Hon tar över ordförandeklubban efter Karl-Petter Thorwaldsson.

”Utan arbetarna hade landet lamslagits”

6 frågor. LO:s nyvalda ordförande Susanna Gideonsson ska leda en landsorganisation genom den ekonomiska coronakrisen och höstens avtalsrörelse. Först av allt ska hon hålla ihop 14 förbund genom en las-förhandling.

Månadens klubb
Kid Lindberg och Helena Wahlberg satsar på facket på Samat Nordic. Båda kör tankbil.

”Folk ska trivas på jobbet”

Samat Nordic-klubben. Det började som lite löst snack om att starta en chaufförsgrupp. Resultatet blev fackklubben på Samat Nordic. Med medlemmar som kör tankbil med flytande gas från fabriken i Surahammar.