Peter Lövkvist
Close
”Transport är från första början ett internationellt fack”, säger Peter Lövkvist och påminner om att det var hamnarbetare och sjömän som bildade förbundet för drygt 120 år sedan.
Close

”Det handlar om hederlig gammal solidaritet”

Åtta frågor. En gång var han hamnarbetare i Gävle. De senaste sju åren har det i stället handlat om fackligt samarbete i Norden. Så här tänker Peter Lövkvist – ny internationell chef på Transport.

1. Varför ska ett fackförbund som Transport engagera sig i världen?

– När företagen inte längre känner några landsgränser kan inte facken heller göra det. Transport kan inte jobba lokalt när företagen är globala. Och sedan Sverige gick med i EU påverkas transportbranscherna enormt mycket av det som händer i Europa. Därför måste vi kunna ställa krav tillsammans med våra systerförbund.

– Som jag ser det är internationella frågor och påverkansarbetet i EU en av tre delar som utgör själva grundbulten för Transport. De andra? Att rekrytera medlemmar och teckna kollektivavtal.

 

2. Nämn tre internationella frågor som är viktiga för Transport och förbundets medlemmar!

– Att vara med och påverka EU:s paket med nya regler för godstransporter är jätteviktigt just nu.

– Vi måste också göra allt vi kan för att motverka den ohämmade privatiseringen av till exempel hamnar och flygbranschen, den öppnar för osund konkurrens. Och som nummer tre säger jag ordning och reda-verksamheten. Vi fortsätter att lyfta fram hur det ser ut med svarta och gråa transporter på vägarna – och vi ska teckna kollektivavtal med utländska åkerier som mer eller mindre permanent kör i Sverige.

 

3. Men hur går det till att påverka politiken i EU?

– Genom ETF där vi har en styrelseplats och därför större chanser att komma med i viktiga arbetsgrupper och delegationer som har direkt kontakt med EU-politik­erna. Samtidigt handlar det om att ha bra kontakt med både de svenska EU-parlamentarikerna och politikerna i riksdagen.

 

4. ITF, ETF och NTF. Vilken federation är viktigast för svenska Transport att verka i?

– Den europeiska är nog allra viktigast, just för att vi kan påverka EU-politiken genom den. Men det är i NTF vi snackar ihop oss med våra nordiska systerförbund så att vi kan hålla ihop och vara starkare i ETF. Och ITF är en viktig solidaritets­organisation för transportarbetare i hela världen.

 

5. Hur kommer det sig förresten att Transport har ITF-inspektörer som kollar hur sjömännen har det ombord på utflaggade fartyg, när de svenska sjömännen är med i Seko?

– Det handlar om hederlig gammal solidaritet: Hamnarbetarna kan sätta press på ett rederi om facket kräver kollektivavtal på ett bekvämlighetsflaggat fartyg. Genom att sympatiblockera lossning och lastning kan de hjälpa sjömännen till schysta villkor. De svenska inspektörerna är anställda av Transport och Seko, men de får sin lön från ITF.

 

6. Hur ser fortsättningen ut för Transports bistånds- och solidaritetsprojekt?

– I Afrika rullar det på. Vi hjälper transport- och väktarfack att rekrytera, organisera och strukturera sin verksamhet i Malawi och Botswana. I Palestina är vi engagerade i ett arbete som i första hand sköts av ITF. Och några planer på nya projekt finns inte, om inte någon avdelning vill driva det.

 

7. Berätta lite om din bakgrund.

– Jag började i Gävle hamn för 30 år sedan och där blev jag facklig förtroendeman. 2000 började jag som ITF-inspektör för att så småningom bli internationell sekreterare på Transport. Men de senaste sju åren har jag varit generalsekreterare på NTF. Därifrån tar jag med mig ett stort kontaktnät.

 

8. Och, till sist, finns det något kul att säga om dig själv?

– När man är en fackföreningsidiot så är det en ynnest att få ha sitt intresse som jobb! Annars är jag intresserad av hockey (pekar på Leksandströjan på sin vägg) … men bara framför tv:n eller på läktaren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Protester utanför EU-parlamentet.

Oklart läge för vägpaketet i EU

EU. Stämningen var hetsig både i EU-parlamentet och utanför i morse. Transportutskottet debatterade och röstade om det stora vägpaketet. Förhoppningar om EU-krav på schystare villkor grusades delvis. Men sista ordet är inte sagt än.

Transportarbetarens logga

Åtta av tio Uber-förare fuskade med taxametern

Taxi. Ett säkerhetsföretag åkte Uber-taxi 112 gånger. Det visade sig att åtta av tio förare knappade in för låga belopp i taxametern, enligt undersökningenen som Taxiförbundet genomfört.

Tommy Wreeth

Klimatfrågan är viktig för facken

Ordförandeord. Jag vill avsluta det här året med att prata om hopp och framtidstro.

Hallå där!

Åsa Forsman

... Åsa Forsman, forskare som undersökt om lastbilschaufförer och bussförare som är inblandade i dödsolyckor var berusade vid tillfället.

5 tycker till
Karl-Petter Thorwaldsson, Tove Winiger, Tommy Wreeth, Li Jansson och Marita Ulvskog

Önskelista för 2019

Enkät. Klimatet och bostadsbyggandet. Trygghet på gatorna och oschyst konkurrens på vägarna. Se där några frågor som en kommande regering kommer att ta tag i om den här panelen får bestämma.

Månadens medlem
Katja Wide Johansen och Hasse Johansen

De raggar hjälp åt hemlösa

Hjälparbete. De tigger vinterjackor, tält och sovsäckar. De samlar pengar till julklappar, mat och fika. Hasse och Katja Wide Johansen har fått med sig raggare i hjälparbetet för hemlösa. Nu utmanar de åkare och chaufförer.

Månadens klubb
Klubbstyrelsen på NSR: Jann Thomasen, ordförande, Dennis Samuelsson, försäkringsinformatör, och Stefan Beardsall, skyddsombud. På bilden saknas Joel Hallkvist, sekreterare och mesta medlemsrekryteraren, samt Toiwo Henriksson, vice ordförande och huvudskyddsombud.

”Vi jobbar mycket med samverkan”

NSR-klubben Helsingborg. Ett mål är att alla i styrelsen ska få skyddsombudsutbildning. Sopgubbsklubben på NSR tror på kunskap och aktivitet. Och på att suga upp medlemmarnas åsikter, till exempel när förbundsledningen åker på dyra flygbiljetter till en kongress i Singapore.

Santiago Bautista

”Appen är min chef”

Mötet. Santiago Bautista försörjer sig med att cykla ut mat till hungriga kunder. Han för också en envis kamp mot sin arbetsgivare för att göra jobbet säkrare.

Hallå där!

Jessica Thorzén

… som utsetts till årets lastbilschaufför av den europeiska organisationen Kvinnor inom livemusiken.

Hallå där!

Roger Blom

... som är vd på åkeriet Ernsts Express i Avesta.

Månadens medlem
Sofia Sjunfors

Starkaste kvinnan i Dalsjöfors

Strongwoman. Blåmärken på över- och underarmar, lår, ja, lite varstans. Senaste tävlingen har satt tydliga spår på terminalarbetaren Sofia Sjunfors kropp. Men det får man räkna med om man siktar på att bli stark, säger hon. Riktigt stark.

Månadens klubb
Meddy Linond och Kassem Jaber har alltid nära till medlemmarna i flyg­mekaniker­klubben. Fast just här är det tillfälliga städaren Hossam Kango som kommer på trucken.

Snart premiär för prestationslöner

Nya löner. Prestationslöner är på väg in på det globala flygmekarföretaget i Arlandastad. Facket är med och jobbar fram lönemodellen som ska få folk att stanna kvar – och nya kunniga flygmekaniker att välja jobbet på ST Engineering Aerospace.

Hallå där!

Marcel Carlstedt

… som slutade som förbundsjurist på Transport förra sommaren, mellanlandade på Frösunda, och är nytillträdd förhandlingschef på Securitas.

Hallå där!

Weine Wiqvist

… som är vd på Avfall Sverige. Organisationen har satt målet 25 procent mindre restavfall och matavfall år 2025.

Johan Danielsson

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Månadens medlem
Mikael Jändel

”Jag tror inte på överstatlighet”

Mot monarkin. Får vi presentera en äkta aktivist? Tidningsbudet Mikael Jändel delar ut flygblad på lokala marknader och stora torget i Borås. Han är för republik och mot EU.

Månadens klubb
Klubbstyrelsen på UPS Göteborg

Kulturkrock på UPS i Göteborg

UPS Göteborg. Här finns fackklubben som har rest sig igen – efter att ordföranden fick sparken. Styrelsen satsar på att bygga upp kunskap och engagemang hos medlemmarna.