Lars Erik Nilsson
Close
”Jag har varit med i facket sen bröstmjölken”, säger den naturälskande väktaren Lars Erik Nilsson. Nyligen firades han och fyra andra medlemmar med 30 års medlemskap i Transports Värmlandsavdelning. Plus två med 50 år.
Close
Månadens medlem

”Dags för facket att visa klorna”

Kampvillig. Transport, ja hela fackföreningsrörelsen, är en tiger som blivit snällare med åren. Tamare, anser väktaren Lars Erik Nilsson. Han räknar till 31 år i förbundet. Och längtar efter mer klor.

Lars Erik Nilsson har prövat på det mesta inom bevakning i Stockholm, men återvänt till uppväxtens Arvika i ett naturskönt villaområde. Han är nöjd med uppbackningen från ombudsmän och regionala skyddsombud på Transports Värmlandsavdelning.

– Alla kämpar på och gör så gott de kan. Aktivitetsdagar, medlemsvärvning och uppsökande verksamhet, allt är bra. Men fackets kampvilja har avtagit, i stort. Vi månar om att ha en bra relation med arbetsgivaren. Lägger oss ner för lätt, säger han.

Självklart är det ingen idé att ”bråka” när huvudet bara går in i väggen.

– Men vi behöver gå tillbaka till kärnan, stå upp för lagar och försvara våra avtal. Fackets roll är viktigare än någonsin med dagens liberala mittenpolitik, att försöka försvara erövrad mark.

Att facket tappat mark är nog ett resultat av att samhället förändrats, resonerar Lars Erik.

– Vi måste visa medlemmarna att de får något för fackavgiften. Ta strid, driva förhandlingar till sin spets, centralt och i Arbetsdomstolen. Kräva vite, när det är berättigat. Annars hamnar vi lätt i: Vad fan får jag för pengarna?

Parallellen går till Svenskt Näringslivs ordförande, Leif Östling, som avgick efter sitt omtalade skatteutbrott.

Många klagar på höga avgifter och fick Lars Erik bestämma skulle avdragsrätten för medlemskap i facket återinföras. Sänkta avgifter tror han inte på. Då blir fackets klor ännu trubbigare. Bättre då att höja kvaliteten och verkligen ta strid för medlemmarnas frågor.

Avtalsrörelsen står för dörren och Lars Erik tycker att ”den stora grejen” för Transport är att slåss för arbetstiderna.

– Att jobba natt blir tyngre med åren. Varför inte dela upp dygnet i åtta timmar och införa tre-skift? När jag går hem i dag har jag faktiskt gjort en och en halv arbetsdag.

Att gå med i facket var givet när han klev ut i arbetslivet.

– Självklart ville vi försvara våra rättigheter! Facket var hårt och arbetsgivarna vågade inte bryta mot till exempel arbetstidslagen, som nu när medlemmarna är mycket färre. Medlemskap är inget fullgott skydd. Men det enda skydd vi har, säger Lars Erik Nilsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Zarih Sundberg:
    22 november, 2019

    Jag håller med på sätt och vis. Vi har tappat tempot och är lite tandlösa. Under mina år har vi haft en övertidsblockad. Det är allt. Hur kan vi vika ner oss varje avtalsrörelse? Bevakningsbranschen växer, företaget ökar sina vinster och vi på golvet ser inget av det. Löneutvecklingen är under all kritik, ob är lågt. Minska den totala arbetstiden även för dagarbetare som går 12 timmar. Men jag jobbar hellre 12 timmar och får längre ledighet än 3-skift. Större inflytande vid schemaläggning vore också något att tänka på. Och uppgradera vissa yrken t ex parkeringsvakter som idag är en myndighetsutövning och hamnar i lönegrupp B. Trots att det är ett oskyddat och utsatt yrke. Och de väktare som jobbar hos kunder som kör måndag-fredag och stänger röda dagar ska inte straffas för det med extra dagar eller timmar.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Fortbildning för vakter ställs in

Bevakning. Den fortbildning som krävs för väktare ställs in. En vakt vars behörighet är på väg att gå ut måste begära ett personligt undantag hos polisen.

Transportarbetarens logga

Värmland utbildar förare för coronakörningar

Färdtjänst. I Värmland ska oförberedda färdtjänstförare inte riskera att få köra coronasmittade resenärer. Trafikbolaget ligger i tättruppen när det handlar om att dela upp resenärerna för att skydda chaufförer.

Sofia Södergren Poikulainen 6

Sofia Södergren Poikulainen

... ordförande i Transports Stockholmsavdelning, som i går höll sitt årsmöte digitalt. Annars skulle coronaviruset ha tvingat dem att skjuta fram det.

Hallå där!

Karin Wennerberg

… konstkonsult med uppdrag att göra LO:s konst mindre gubbig.

Kultur
John Eyre

John ser magin i gamla jänkare

Konst. Amerikanare från 1950- och 60-talen. Stora glänsande skepp som kom mullrande längs vägen var magi för pojken John Eyre. Känslan har stannat kvar och han målar dem om och om igen.

Månadens medlem
Melinda Åsén

Melinda älskar retroprylar

Samlaren. – Hej, älskling … – Vad vill du nu att jag ska hämta? Så låter det ofta när retrofyndande Melinda Åsén ringer upp sin sambo från lastbilen.

Camilla Ländin

Lär dig hantera härskarteknik

8 frågor. ”Har du ingen humor? Jag skämtade bara.” Känns det igen? Organisationskonsulten Camilla Ländin hjälper oss upptäcka, hantera och i bästa fall förebygga härskarteknik.

Månadens sektion
Pensionärssektionen i Göteborg

Sökes: Transport-pensionärer!

Seniorer. – Var är ni, alla pensionärer? Sven Olof, Gösta, Jan-Erik, Käth, Christer, Stefan, Johnny och Bengt har samlats på Göteborgsavdelningen. Gänget utlovar varm vänskap, resor – och heta diskussioner.

Hallå där!
Sofia Södergren Poikulainen 6

Sofia Södergren Poikulainen

... ordförande i Transports Stockholmsavdelning, som i går höll sitt årsmöte digitalt. Annars skulle coronaviruset ha tvingat dem att skjuta fram det.

hallå där!

Peter Andersson

… lastbilschaufför i Filipstad och en av hjälparna i nätverket Kollegahjälpen som har 20-årsjubileum i år.

Hallå där!

Hendrik Kloots

… utlandschaufför som kom hem från sin senaste Europaresa för två veckor sedan och nu byter arbetsgivare.

Hallå där!

Mattias Nagér

... personalchef på Einride, som söker en lastbilschaufför beredd att köra fordonet vid en datorskärm inne på kontoret.

Johanna Takman

Godstrafiken bäst i klassen

7 frågor. Johanna Takman jobbar på VTI. Rapporten om godstransporter och klimatmålet har hon gjort tillsammans med flera forskare inom programmet Triple F (Fossil free freight).

Månadens kommitté
Kvinnokommittén i Transports Örebroavdelning

”Bryt tystnaden och lyft varandra”

Kvinnor i Transport. Tankarna började gro redan 2018. Året därpå drog ett gäng kvinnor på Transport i Örebro i gång en kvinnokommitté. Den har nu spridit sig till avdelningarna i Södermanland och Halmstad.

Månadens medlem
Ingela Johansson

”Volontärjobbet är min rehab”

Frivilligarbetare. Väktaren Ingela Johansson kraschade. Efter en tid i lugn och tystnad fick hon tid att göra det hon alltid velat, bli volontär. – Jobbet i Erikshjälpens kafé är min själv-rehab.

Kultur
4 bokomslag

De förverkligade sin bokdröm

Böcker. Lastbilsresor på 1970-talet eller vilda kattdjur? En egen fantasyvärld eller realistiska eländesskildringar från den undre världen? Möt fyra transportarbetare som har gett ut sina egna böcker. Och hoppas att de ska hitta sina läsare.

Hallå där!

Micaela

... lastbilschaufför från Kristinehamn, som körde mellan Jönköping och Mariestad med tjuvar i lasten.

Hallå där!

Anna Almqvist

... LO-ekonom, som står bakom årets rapport om löneskillnaden mellan en industriarbetare och näringslivets direktörer, landets höga tjänstemän samt de folkvalda topparna.