Lars Erik Nilsson
Close
”Jag har varit med i facket sen bröstmjölken”, säger den naturälskande väktaren Lars Erik Nilsson. Nyligen firades han och fyra andra medlemmar med 30 års medlemskap i Transports Värmlandsavdelning. Plus två med 50 år.
Close
Månadens medlem

”Dags för facket att visa klorna”

Kampvillig. Transport, ja hela fackföreningsrörelsen, är en tiger som blivit snällare med åren. Tamare, anser väktaren Lars Erik Nilsson. Han räknar till 31 år i förbundet. Och längtar efter mer klor.

Lars Erik Nilsson har prövat på det mesta inom bevakning i Stockholm, men återvänt till uppväxtens Arvika i ett naturskönt villaområde. Han är nöjd med uppbackningen från ombudsmän och regionala skyddsombud på Transports Värmlandsavdelning.

– Alla kämpar på och gör så gott de kan. Aktivitetsdagar, medlemsvärvning och uppsökande verksamhet, allt är bra. Men fackets kampvilja har avtagit, i stort. Vi månar om att ha en bra relation med arbetsgivaren. Lägger oss ner för lätt, säger han.

Självklart är det ingen idé att ”bråka” när huvudet bara går in i väggen.

– Men vi behöver gå tillbaka till kärnan, stå upp för lagar och försvara våra avtal. Fackets roll är viktigare än någonsin med dagens liberala mittenpolitik, att försöka försvara erövrad mark.

Att facket tappat mark är nog ett resultat av att samhället förändrats, resonerar Lars Erik.

– Vi måste visa medlemmarna att de får något för fackavgiften. Ta strid, driva förhandlingar till sin spets, centralt och i Arbetsdomstolen. Kräva vite, när det är berättigat. Annars hamnar vi lätt i: Vad fan får jag för pengarna?

Parallellen går till Svenskt Näringslivs ordförande, Leif Östling, som avgick efter sitt omtalade skatteutbrott.

Många klagar på höga avgifter och fick Lars Erik bestämma skulle avdragsrätten för medlemskap i facket återinföras. Sänkta avgifter tror han inte på. Då blir fackets klor ännu trubbigare. Bättre då att höja kvaliteten och verkligen ta strid för medlemmarnas frågor.

Avtalsrörelsen står för dörren och Lars Erik tycker att ”den stora grejen” för Transport är att slåss för arbetstiderna.

– Att jobba natt blir tyngre med åren. Varför inte dela upp dygnet i åtta timmar och införa tre-skift? När jag går hem i dag har jag faktiskt gjort en och en halv arbetsdag.

Att gå med i facket var givet när han klev ut i arbetslivet.

– Självklart ville vi försvara våra rättigheter! Facket var hårt och arbetsgivarna vågade inte bryta mot till exempel arbetstidslagen, som nu när medlemmarna är mycket färre. Medlemskap är inget fullgott skydd. Men det enda skydd vi har, säger Lars Erik Nilsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Zarih Sundberg:
    22 november, 2019

    Jag håller med på sätt och vis. Vi har tappat tempot och är lite tandlösa. Under mina år har vi haft en övertidsblockad. Det är allt. Hur kan vi vika ner oss varje avtalsrörelse? Bevakningsbranschen växer, företaget ökar sina vinster och vi på golvet ser inget av det. Löneutvecklingen är under all kritik, ob är lågt. Minska den totala arbetstiden även för dagarbetare som går 12 timmar. Men jag jobbar hellre 12 timmar och får längre ledighet än 3-skift. Större inflytande vid schemaläggning vore också något att tänka på. Och uppgradera vissa yrken t ex parkeringsvakter som idag är en myndighetsutövning och hamnar i lönegrupp B. Trots att det är ett oskyddat och utsatt yrke. Och de väktare som jobbar hos kunder som kör måndag-fredag och stänger röda dagar ska inte straffas för det med extra dagar eller timmar.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Väktare knivskuren vid akutmottagning

Bevakning. En väktare knivskars under tisdagen vid akuten i Norrtälje. Skyddsvästen var söndertrasad och armen fick sys.

”Dags för facken att organisera cykelbuden”

Debatt. Där ligger man på soffan en söndag och känner sig trött efter gårdagens hålligång. En pizza, eller kanske en hamburgare, skulle sitta bra.

Transportarbetarens logga

Förhandlingar om avskedat skyddsombud avbrutna

Hamn. Södertälje Hamn tar i nuläget inte tillbaka avskedet av skyddsombudet Patrick Hörstam. Fast den centrala förhandlingen är inte avslutad, utan återupptas efter årsskiftet. På ett fackligt möte på torsdagskvällen vittnade anställda om hur bolaget systematiskt trakasserar medlemmar i Transport.

Månadens medlem
Håkan Jansson

”Skogen gör mig lugn”

Scoutledare. Håkan Jansson trivs bäst i skogen. Bortom mobiler, datorer och krav slappnar han av. Laddar upp. Laddar om. – Det finns inget bättre än att sova ute, höra fåglarna, vinden, regnet, säger han.

Månadens klubb
Postnord TPL Månadens klubb

”Vi har visat att vi står starka”

Postnord TPL Jönköping. Det finns skäl att vara avundsjuk på den aktiva fackklubben vid Postnord TPL:s jättelager i Jönköping. Men de anställda har haft ett tufft år med ny arbetsgivare och nytt datorsystem. Oro, ilska, tårar.

Nermin Pudic

”Jag slutar aldrig tro på människor”

Mötet. Jalla, jalla! Nermin Pudic har styrkan hos den som verkligen tror på det han gör. Och språket för att förklara rättigheter för en bulgarisk lastbilschaufför.

Kultur
Lina Angrell och Robin Russberg

Bästisarna som började podda

Poddradio. En sömnlös natt föddes idén. Drygt ett år efter första avsnittet rattar tusentals in på Lastbilspodden varje vecka. Över en fika möter bästisarna Lina och Robin olika personer för att prata lastbilar och livet på vägarna.

Hallå där!
Sandra Petersson

Sandra Petersson

…transportlärare, som just utsetts till Årets yrkeslärare.

Månadens klubb
Henrik Rynning (på väg in i styrelsen), Kenneth Evaldsson och Mikael Arnewing. De båda sistnämnda jobbar jour och har beredskap. ”Det är lite spretigt och svårt att hålla ihop allting när alla jobbar skift, om varandra. Men vårt fjärde medlemsmöte är på gång”, säger Mikael Arnewing.

”Vi behövde en egen Transportklubb”

Stockholms frihamn. Tidigare var de medlemmar i varsitt förbund. Men nu jobbar bröderna Mikael Arnewing och Kenneth Evaldsson tillsammans i Stockholms Frihamns Transportklubb. Där Hamnarbetarförbundet förr var största facket.

Månadens medlem
Remzi ”Remi” Halimi

”Nu ska jag leva min dröm”

Konstnärssjäl. När klasskompisarna stojade på utflykterna satt Remzi Halimi på en sten och målade träd. Besjälade, tyckte han. Vid årsskiftet trappar han ner chaufförsjobbet för att äntligen leva sin dröm – måla, teckna och spela.

Hallå där!

Lena Kallenberg

… som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2020 för sitt författarskap, vars många verk utgår från ett konsekvent klassperspektiv.

Hallå där!

Malin Persson

... tidigare vd för Volvo Technology och ny ordförande på Fordonsstrategisk forskning och innovation (FFI).

Bror Hellman

Ankist och samlarnörd

Kultur-mötet. Nej, inte anarkist. Väktaren Bror Hellman är ankist.

Månadens klubb
Arlandaklubben

”En stark klubb kan påverka”

Transportklubb 1 Arlanda. Jourhavande medmänniska och kurator. I flygplatskontrollanternas stora klubb på Arlanda går mycket av jobbet ut på att röra sig ute bland kollegorna, prata och fråga vad de behöver.

Ola Pettersson, chefsekonom på LO

”Det är bra med små löneskillnader”

9 frågor. Fantastiskt kul och mitt i det bästa av kollektiv – efter åtta år som chefsekonom på LO är det fortfarande drömjobbet för Ola Pettersson.

Hallå där!

Ann-Sofie Hermansson

... tidigare S-topp som söker nytt jobb som lastbilschaufför.