Illustration: Mattias Käll
Close
Illustration: Mattias Käll
Close

6 tips för bättre sömn

Snabbkollen. En god natts sömn gör oss inte bara piggare utan också smartare. När vi sover repareras både kroppen och knoppen. Men hur ska nattarbetaren göra för att maxa sömnen? Och vad gör den som inte kan sova? Visste du förresten att en trött förare är lika farlig som en full förare?

1. Hur då smartare?

Forskning har visat att hjärnan avgiftas när vi sover. Hjärncellerna spolas rena av en vätska från ryggmärgen. Sover vi ordentligt skärper vi också minnet och blir bättre på att vara kreativa och hitta lösningar. Den som är rejält trött kan till och med börja bete sig som om hen har druckit. Har du till exempel varit vaken i 18 timmar och sen sätter dig bakom ratten fungerar knoppen som om du hade haft 0,5 promille i blodet. Och efter ett dygns vakenhet börjar du närma sig 1 promille.

2. Friskare av sömn

När hjärnan går ner i sömnläge minskar vi inte bara risken att på sikt utveckla sjukdomar som till exempel demens, multipel skleros, diabetes, hjärt- kärlsjukdom och depression. Vi stärker också vårt immunförsvar här och nu. Den som sover bra drabbas inte lika lätt av infektioner. Bra sömn kan ge lägre blodtryck och göra det lättare att gå ner i vikt. Man kan säga att sömn är både knoppens och kroppens skyddsängel.

3. Tips för sömnlösa

Är det tillräckligt illa kan du vända dig till företagshälsovården eller apoteket som säljer självhjälpsprogram. Men först kan du testa det här: Träna regelbundet så ökar chansen att du somnar snabbare och sover bättre. Skippa te och kaffe sex timmar innan du lägger dig. Gäller även dig som jobbar natt och ska sova på dagen. Alkohol kan du också slopa. Du somnar visserligen lite snabbare men du riskerar att sova sämre. Låt bli mobiltelefoner och läsplattor. Det blå ljuset stör hjärnan. Stress kan få vem som helst att ligga vaken. Testa att skriva ner sådant du tänker på och saker du behöver göra så är det lättare att släppa allt och somna med tomt huvud. Gå och lägg dig först när du är sömnig. Är du inte trött, gå då upp igen och gör något annat tills ögonlocken börjar bli tunga. Håll sovrummet svalt. Bästa temperaturen är mellan 14 och 18 grader.

4. Så gör den som jobbar natt

En tupplur i början av natten är inte så tokig. Sex minuter kan räcka för att skärpa sinnet och förbättra arbetsminnet. Men den får inte vara längre än 20 minuter, då riskerar du att bli svårväckt. Man kan faktiskt också sova ihop ett förråd av sömn innan man stämplar in. Sover du ett par timmar på eftermiddagen eller kvällen kan du även hålla dig piggare hela natten. Under sommarhalvåret kan du ha mörka solglasögon på dig när du åker hem efter jobbet så somnar du lite tröttare.

5. Att räkna får …

Det finns huskurer av varierande sort för den sömnlöse. Allt från att hälla kamomillte i badvattnet och möblera sovrummet efter feng shui-filosofi till att spraya sängen med lavendelvatten och dricka te på ringblomma. Kvaliteten på dessa tips låter vi vara osagd. Men effekten av ett glas varm mjölk verkar faktiskt vara sann. Mjölken innehåller aminosyran tryptofan som hänger ihop med signalämnet serotonin – som i sin tur är viktigt för sömnen. Tänk bara på att dricka en mager variant eftersom fett kräver en insats från kroppen som riskerar att hålla dig vaken.

6. Så mycket ska man sova

Mellan 6 och 9 timmar brukar vara lagom för en vuxen. En 20-åring behöver ungefär 8,5 timmar, medan en 50-åring kan klara sig på 6,5 timmar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Peter Nertling

Förlorar behörighet efter 27 prickfria år

Chaufför. Peter Nertling är en av hundratals chaufförer vars yrkesliv riskerar att krossas av ny, skärpt tolkning av EU:s ändringsdirektiv. Trots årtionden av prickfri körning förlorar de som en gång fått diagnosen epilepsi lastbilskörkortet – om de medicinerat under de senaste tio åren.

Monika Rundin och hunden Birk

Sömnigt bakom ratten?

Hälsa. I stort sett vilken olycka som helst kan orsakas av trötthet vid ratten. Medan reglerna för kör- och vilotider fungerar som standard för yrkesförares körschema, är nattsömnens kvalitet helt oreglerad. Sömnforskaren Göran Kecklund hoppas att tekniska hjälpmedel ska göra körningen säkrare.

Anna Nyberg, Stressforskningsinstitutet.

Chefen avgörande för hälsan

Arbetsmiljö. Dåligt ledarskap påverkar inte bara sjukfrånvaron på jobbet – utsatta medarbetare riskerar att drabbas av sjukdom långt senare i livet. Ju sämre chef, ju större risk att till exempel drabbas av hjärtinfarkt.

”Bilden är tagen i juni vid inloppet till Sundsvall. Stora hamnkajen. Stockholmskajen kallas den också. Eller kort och gott Norra hamnen. Till vänster ligger en hotellbåt och Gustav Adolfs kyrka syns långt bak i bilden”, skriver Jan-Erik Lindblom.

Staden vaknar

Tidningsbudens gryningsbilder. Även i år la Transportarbetaren ut en efterlysning på gryningsbilder i tidningsbudens egen Facebookgrupp. Men den här gången bad vi om foton från städer och andra samhällen. Här är ett urval gyllene morgonstunder, när nästan bara buden är vakna…

Kultur
God morgon, säger retrievern Leia. Familjen Sirén-Blomgren-Ahmed är husvagnscampare sedan många år, och tvekar inte om naturens läkande krafter.

Tillbaka till naturen!

Camping. Är det sant att naturen läker? Javisst, svarar forskningen. Vi tog med frågan till det svenska campinglivet. Till den kultur som i litteraturen har beskrivits som ”flintastek, flukthål och förtältsromantik”.

Arbetsplats: Ullared
I sex år har Stefan Gustafsson jobbat som väktare vid Gekås i Ullared. Under coronavåren har kundströmmen minskat kraftigt.

Glest i kön på Gekås

Bevakning. Coronakrisen slår hårt också mot Nordens största köp-Mekka, Gekås i Ullared. Ruschen har avstannat och väktarna behöver inte längre hålla ordning på en kundkö som vissa dagar sträckt sig över en kilometer framför entrén.

Kultur
Stängda toaletter hos kunder de levererar gods till är ett pandemiproblem för lastbilschaufförer. ”Det känns som om vi kom med pesten”, tycker en av dem. Foto: Adam Wrafter / SvD / TT

Inför corona är vi alla lika – eller?

Klass & corona. Du knegar på som vanligt, men jag kan jobba hemma. Hon följer slaviskt myndigheternas rekommendationer medan han sippar öl på myllrande krogar. Frågan gnager: Är corona en klassfråga?

Sommar i Sverige
Hjo hamn, Smultronstället i Söderköping och ingången till gruvgången Tilas Stoll på Högbergsfältet.

Bästa hemestertipsen

Semestertider. Borta bra men hemma (nästan) bäst – i sommar är det läge att upptäcka de egna markerna. Här kommer tips på nära pärlor från Transports avdelningar, från norr till söder, och Transportarbetarens medarbetare.

Genom företaget Tochal taxi i Borås fick iraniern Davood Barmaki arbetstillstånd i Sverige. ”Jag blev utnyttjad och lurad på lön”, säger Barmaki som till slut kontaktade Transport för att få hjälp.

Lurad på lön i fem år

Migrantarbetare. Davood Barmaki flydde undan regimen i Iran och fick jobb på ett taxiföretag i Borås. I flera år fick han bo i en skrubb på kontoret, utan riktig lön och med allmosor från chaufförerna.

Maick Jespersen, UPD Sturup

Facklig kamp i motvind på UPS-terminal

Arbetsmiljö. Kyla och drag. Brister i brandskyddet. Stress och tunga manuella lyft. Både facket och Arbetsmiljöverket kräver åtgärder. I stället har paketjätten UPS kortat ner arbetspassen. Terminalarna som fått sänkt lön vänder sig nu mot de egna skyddsombuden.

Ekonomi i kristider
Illustration till Snabbkoll om ekonomi i kristider.

5 tips när pengarna tryter

Snabbkoll. Uppsagd? Permitterad? Oändliga sjuk- och vab-dagar? Många får lönespecifikationer som är tunnare än vanligt. Här är några tips som kan hjälpa ekonomin att gå runt.