Ringduve taxiförare på avd 12
Close
Måndagen den 4 februari på Transports kontor i Malmö. Tio dagar har gått sedan taxiförarna skulle ha fått januarilönen från Ringduve taxi. Ett 20-tal förare har spontant sökt sig till facket för att få hjälp.
Close
Granskning: Taxi

100 taxiförare blåsta på månadslönen

Löner. Ett av landets största taxiåkerier, Ringduve taxi i Malmö, har lurat omkring 100 chaufförer på lönen. Här kan ni läsa hela historien.

En vit taxibil stannar utanför vårdcentralen. Chauffören hjälper kvinnan med rullator fram till entrédörren. En scen ur vardagen. Fast ändå inte. Föraren som kör får ingen lön. Och han är för rädd för att våga prata med tidningen.

– Det är en tragedi. För jävligt helt enkelt.

Lone Olsson
Transports Lone Olsson har suttit i långa samtal med förtvivlade taxichaufförer. Foto: Jan Lindkvist

Lone Olsson fräser fram orden. Hon är ombudsman på Transports Malmöavdelning och sitter framför ett 20-tal lika arga och frustrerade taxiförare.

– Hur ska jag kunna betala hyran? Snart kommer kronofogden, säger en man med vädjan i rösten.

Det är måndag morgon den 4 februari och chaufförerna har spontant sökt sig till fackets kontor. Tio dagar har gått sedan Ringduve taxi skulle ha betalat ut januarilönen till sina omkring 100 chaufförer. Förare som i stor utsträckning kört samhällets gamla, sjuka och skolbarn runt om i Skåne.

I stället för lön fick de anställda ett mejl. Och det kom inte från arbetsgivaren, utan från Torbjörn Olsson. En inhyrd ”ekonomisk expert” med fullmakt, som enligt egen utsago ska rädda det krisdrabbade bolaget. Och inte minst, se till att förarna får ut sina pengar.

I mejlet skriver han:

”Bolaget är inte i konkurs och inte ens på väg in i en konkurs. Och viktigast av allt, alla lönerna kommer att betalas, kanske vi missar en bankdag så att lönerna kommer på måndag i stället för på fredag men ni kommer att få era löner.”

Mejlet skickades den 22 januari, tre dagar innan lönerna skulle vara utbetalda.

Många av förarna trodde på löftet. De fortsatta köra, trots att lönen skulle bli försenad.

Även facket duperades. I en förhandling med Transport försäkrade Torbjörn Olsson att pengarna skulle finnas på chaufförernas konton allra senast den 29 januari.

Några pengar kom inte.

Varken då eller senare.

Vem är egentligen mannen som lovar att frälsa Ringduve taxi och som sedan blåser både facket och ett 100-tal yrkesförare?

En kartläggning visar att Torbjörn Olsson de senaste åren suttit i styrelsen för 17 olika aktiebolag, varav elva har gått i konkurs. I massmejlet till Ringduves personal betonar Torbjörn Olsson noga att innehållet är hemligt och absolut inte får spridas.

Han hävdar att det finns investerare som vill gå in i bolaget. Som slutkläm skriver Olsson:

”Vi beundrar att ni står ut med oss fast vi varit dåliga på att informera, trots att vi måste swisha pengar till drivmedel. Men nu ser vi framåt. Tillsammans skall vi ta oss igenom det här, starkare än någonsin.”

– Det var lögn alltihop, säger en taxiförare uppgivet.

Han står längs bak i det överfulla konferensrummet på Transports Malmöavdelning.

Ombudsman Lone Olsson blir överöst av frågor.

– Varför sätter inte facket Ringduve taxi i konkurs. Vad väntar ni på, undrar en man.

En annan chaufför säger:

– Kommer jag att få a-kassa? Jag har inget arbetsgivarintyg och ingen uppsägning. Det går över huvud taget inte att komma i kontakt med företaget.

Ringduve taxis beställningscentral ligger bara ett par stenkast från Transports Malmöavdelning.
Ringduve taxis beställningscentral ligger bara ett par stenkast från Transports Malmöavdelning. Foto: Jan Lindkvist

Lone Olsson förklarar att det finns ett strikt regelverk, lagar, som måste följas när facket ska begära ett bolag i konkurs.

Första steget är att sammanställa ett lönekrav, som ska till de ansvariga i företaget. Fast skicka räcker inte. Företrädarna ska delges kravet mot kvitto och bolaget har sedan sju dagar på sig att betala. Därefter kan facket gå till tingsrätten med en konkursansökan.

Låter det enkelt?

I Sverige är spelreglerna anpassade för seriösa företag. Inte för bolag som stoppar in ”målvakter” i styrelsen. Personer som mot ersättning tar på sig uppdraget som företrädare, och som ofta är mycket svåra att nå.

Hur ser det ut i Ringduve taxi? Vilka är huvudmän i dag? Och hur kunde ett välrenommerat företag som vann stora kontrakt på samhällskörningar hamna i djup kris?

Ringduve taxi startades ursprungligen av två män, Afshin och Mohammad. De satt i styrelsen och ledde bolaget ända fram till december 2018. Då började en snabb karusell där företrädarna byttes ut på löpande band.

I dag styrs företaget – på papperet av – av en 45-årig man med adress i Malmö. De senaste tre, fyra åren har han varit involverad i 23 olika bolag. 14 av dem har gått i konkurs eller likviderats. Transportarbetaren har sökt 45-åringen ett flertal gånger, utan att lyckas få kontakt.

Från starten, i början av 2000-talet, beskrivs Ringduve taxi som ett seriöst företag – en bra arbetsgivare i en bransch där lönevillkoren över lag är dåliga. En förare som vill vara anonym säger:

– Jag bor inte i Malmö, utan i en närliggande stad. Jag har bara kört sjuk- och färdtjänstresor på Ringduve taxi. Det har fungerat bra. Fast lönen är förstås usel, man måste jobba uppåt 50–60 timmar i veckan för få ihop ekonomin.

– Behållningen är kunderna. Det låter väl skrytigt, men jag har 99,8 procent nöjda kunder. Många säger: ”Tack för en trevlig tur!”

Flera taxiförare pekar ut Skånetrafikens och kommunernas upphandlingar som roten till problemen i Ringduve taxi. Pressade priser och dålig trafikledning gjorde att verksamheten stadigt gått med förlust.

Redan i början av 2018 begärde Skatteverket Ringduve taxi i konkurs. Bolaget hade då 140 bilar och omkring 180 egna förare. Skatteskulden var uppe i närmare tre miljoner kronor.

Fast det blev ingen konkurs. Skulden betalades. Men bekymren var inte slut på Ringduve. I december 2018 kom nästa konkursansökan – från en underleverantör. Ett annat taxibolag som inte fått betalt.

Även denna gång räddades bolaget, genom en ekonomisk uppgörelse. Fast nu började kommunerna dra öronen åt sig. Malmö stad var först ut med att häva kontraktet. På skolskjutsar.

Den 16 januari gjorde Kronofogden en razzia och beslagtog 43 av Ringduve taxis bilar. Bakom stod Ford som inte fått betalt.
Foto: Fritz Schibli / Topnews.se / TT

I mitten av januari 2019 klippte även länstrafik-bolaget, Skånetrafiken, bandet. Avtalet om färdtjänst- och sjukresor sades upp.

De förare som ännu inte förstått vidden av bekymren fick en kalldusch på morgonen den 16 januari. Då gick Kronofogdens special-indrivningsenhet in med bärgare och beslagtog 43 av Ringduves leasade taxibilar. Bakom låg Ford, som inte fått in bilhyran.

Varför betalade företaget inte ut januarilönen till förarna?

Förklaringen ger Torbjörn Olsson själv i mejlen till de anställda. Det är Skatteverket som säkrat fyra miljoner kronor för nya, obetalda skatter. Han beskriver det som ”… myndighetsmissbruk. Ett svek av staten …”

Efter att Transportarbetaren på webben skrivit om Ringduve taxi och Olssons agerande – under rubriken ”Bluffmejl” – härsknar Torbjörn Olsson till. I ett nytt mejlutskick till chaufförerna går han till generalangrepp mot tidningen, facket, Skatteverket, Ford och underleverantören som ville ha betalt för sina utförda tjänster.

Med adress Transportarbetaren anför Olsson:

”Ni sprider lögner. Ni kan inte skriva ’bluffmail’ förutom när det är ett bluffmail. Ni får så klart skriva vad ni vill, det är ju pressfrihet, men ni måste då också ta konsekvenserna. Ni får förklara för era medlemmar att anledningen till att de inte har sina löner på kontot i morgon är att ni genom ert agerande stoppat mig att i morgon föreslå bolaget att de genom att själv ansöka bolaget i konkurs kan lösa detta alternativt betala ut löner med den inbetalning som förväntas i morgon.”

I mitten av februari har Ringduves förare varit ut lön i tre veckor. Transports ombudsman Lone Olsson jobbar i princip heltid med tvisten. Förbundet företräder 22 av förarna, de som är med facket. Bara för den gruppen är lönekravet i januari uppe i mer än 700 000 kronor.

– Det är en jättetragedi. Ingen har fått lön ännu och snart är det dags för februarilönen. Taxiförare är inte en ju ingen välavlönad yrkesgrupp. Få har råd att lägga undan pengar till en buffert.

Lone Olsson har inte bara suttit i långa samtal med förtvivlade chaufförer. Ett antal påringningar har kommit från arbetsförmedlare som vägrat skriva in förarna som arbetssökande. För att chaufförerna inte har fått skriftliga uppsägningar och inte arbetsgivarintyg.

– Arbetsförmedlingen gör fel, betonar Lone Olsson. Det är a-kassan som ska bedöma om personen har rätt till ersättning, och från vilken dag. Alla har rätt att anmäla sig som arbetssökande på förmedlingen.

Transport har kopplat in ett inkassoföretag som försöker hitta de formellt ansvariga på Ringduve taxi. I mitten av februari hade delgivningsförsöken inte lyckats. Det gör att facket får svårt att gå vidare med en konkursansökan.

Samtidigt har Ringduve stora skulder till andra aktörer. Eon väntar på närmare 1,4 miljoner kronor för bränsle till taxibilarna. Fora, som sköter om de anställdas arbetsmarknadsförsäkringar, har ett krav på 490 000 kronor i obetalda premier.

Om exempelvis Eon går in med en konkursansökan kan det gå snabbare att få omkull Ringduve taxi, och förarna kan då få ersättning via den statliga lönegarantin.

Den 14 februari skickar Torbjörn Olsson ett nytt besynnerligt mejl till Ringduves alla anställda. Det börjar:

”Dessvärre måste jag meddela att det inte kan bli någon löneutbetalning nu. Ingen får lön, inte ens jag (det är många som frågar). Sen, jag är dessvärre inte någon bank som kan låna er pengar.”

Han fortsätter:

”Bolaget är inte i konkurs. Inga ansökningar om konkurs finns i dagsläget. Media leker med er, ’de vill ha nya läsare’, fy på er i media som ljuger om så här viktiga saker.”

När den här tidningen går i tryck har förarna varken fått januari- eller februarilönen. Inkassoföretaget har inte lyckats hitta 45-åringen, för delgivning. Någon konkursansökan har inte kommit in till tingsrätten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Allonias Sebhatu. Foto: Jan Lindkvist

Allonias Sebhatu

… som var drivande när taxiförare i Stockholm kämpade för bättre villkor 2014.

Kenneth Malmberg står vid en cykelöverfart som renhållningsarbetarna måste backa över. ”Vi har inte gjort en enda riskbedömning”, säger han.

Skyddsombuden på Suez Malmö hoppar av i protest

Miljöarbetare. Transports skyddsombud på Suez i Malmö anser sig ha blivit motarbetade av arbetsgivaren. – Vi har slagit oss blodiga. Vi har verkligen försökt, säger Kenneth Malmberg, före detta huvudskyddsombud.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

Missnöjet pyr bland Foodoras bud

Matbud. Godtyckliga uppsägningar, borttagna arbetspass och otrygghet vid sjukdom. Buden på Foodora har mycket de är missnöjda med.

Kultur
Den nedlagda bilskroten utanför Ryd är ett populärt besöksmål. Bilden till vänster är tagen i juli 2020, den till höger är från 1999.

Tillbaka till bilkyrkogården

Skrotbilar. Hur snabbt går det för naturen att bryta ner övergivna bilvrak? Det är 21 år mellan bilderna tagna på Kyrkö mosse. Här, utanför Ryd i Småland, låg en gång en bilskrot. I dag lockar den storpublik. Som baklängesmuseum.

Snabbkoll
Snabbkoll: Riskbedömning corona. Illustration: Mattias Käll

Är din arbetsplats coronasäker?

Riskbedömning. Jag jobbar på ungefär som vanligt, trots corona. Inte oroar jag mig varje dag, men tanken finns där ändå: Tänk om jag drar hem smittan? Min chef verkar inte ta så allvarligt på covid-19. Vad ska jag göra? Vad kan jag begära av min arbetsgivare?

Arbetsplats: Uddevalla hamn
Thomas Ohlsson och Mikael Fivelsdal från Transportklubben.

Här är vi i hamn

Stuveriarbetare. Flexibiliteten är hamnens styrka. Och det gäller även arbetet – ena veckan kranförare, nästa ombord på fartyg för att lossa. Eller kanske köra containertruck. En omväxling som gör att många väljer att stanna, och inte sällan har yrket gått i arv i generationer.

Kollektivavtal

Snart skarpt läge i avtalsrörelsen

Lönerörelsen. Retroaktiv lön och korta avtal. Det är Transports prioriteringar i avtalsrörelsen, som åter rullat i gång. Först ut att förhandlas är kollektivavtalet för lastbilschaufförer och terminalare. En första sittning med arbetsgivarparten är planerad till slutet av oktober.

”Bilden är tagen i juni vid inloppet till Sundsvall. Stora hamnkajen. Stockholmskajen kallas den också. Eller kort och gott Norra hamnen. Till vänster ligger en hotellbåt och Gustav Adolfs kyrka syns långt bak i bilden”, skriver Jan-Erik Lindblom.

Staden vaknar

Tidningsbudens gryningsbilder. Även i år la Transportarbetaren ut en efterlysning på gryningsbilder i tidningsbudens egen Facebookgrupp. Men den här gången bad vi om foton från städer och andra samhällen. Här är ett urval gyllene morgonstunder, när nästan bara buden är vakna…

Kultur
God morgon, säger retrievern Leia. Familjen Sirén-Blomgren-Ahmed är husvagnscampare sedan många år, och tvekar inte om naturens läkande krafter.

Tillbaka till naturen!

Camping. Är det sant att naturen läker? Javisst, svarar forskningen. Vi tog med frågan till det svenska campinglivet. Till den kultur som i litteraturen har beskrivits som ”flintastek, flukthål och förtältsromantik”.

Arbetsplats: Ullared
I sex år har Stefan Gustafsson jobbat som väktare vid Gekås i Ullared. Under coronavåren har kundströmmen minskat kraftigt.

Glest i kön på Gekås

Bevakning. Coronakrisen slår hårt också mot Nordens största köp-Mekka, Gekås i Ullared. Ruschen har avstannat och väktarna behöver inte längre hålla ordning på en kundkö som vissa dagar sträckt sig över en kilometer framför entrén.

Kultur
Stängda toaletter hos kunder de levererar gods till är ett pandemiproblem för lastbilschaufförer. ”Det känns som om vi kom med pesten”, tycker en av dem. Foto: Adam Wrafter / SvD / TT

Inför corona är vi alla lika – eller?

Klass & corona. Du knegar på som vanligt, men jag kan jobba hemma. Hon följer slaviskt myndigheternas rekommendationer medan han sippar öl på myllrande krogar. Frågan gnager: Är corona en klassfråga?