Ringduve taxiförare på avd 12
Close
Måndagen den 4 februari på Transports kontor i Malmö. Tio dagar har gått sedan taxiförarna skulle ha fått januarilönen från Ringduve taxi. Ett 20-tal förare har spontant sökt sig till facket för att få hjälp.
Close
Granskning: Taxi

100 taxiförare blåsta på månadslönen

Löner. Ett av landets största taxiåkerier, Ringduve taxi i Malmö, har lurat omkring 100 chaufförer på lönen. Här kan ni läsa hela historien.

En vit taxibil stannar utanför vårdcentralen. Chauffören hjälper kvinnan med rullator fram till entrédörren. En scen ur vardagen. Fast ändå inte. Föraren som kör får ingen lön. Och han är för rädd för att våga prata med tidningen.

– Det är en tragedi. För jävligt helt enkelt.

Lone Olsson
Transports Lone Olsson har suttit i långa samtal med förtvivlade taxichaufförer. Foto: Jan Lindkvist

Lone Olsson fräser fram orden. Hon är ombudsman på Transports Malmöavdelning och sitter framför ett 20-tal lika arga och frustrerade taxiförare.

– Hur ska jag kunna betala hyran? Snart kommer kronofogden, säger en man med vädjan i rösten.

Det är måndag morgon den 4 februari och chaufförerna har spontant sökt sig till fackets kontor. Tio dagar har gått sedan Ringduve taxi skulle ha betalat ut januarilönen till sina omkring 100 chaufförer. Förare som i stor utsträckning kört samhällets gamla, sjuka och skolbarn runt om i Skåne.

I stället för lön fick de anställda ett mejl. Och det kom inte från arbetsgivaren, utan från Torbjörn Olsson. En inhyrd ”ekonomisk expert” med fullmakt, som enligt egen utsago ska rädda det krisdrabbade bolaget. Och inte minst, se till att förarna får ut sina pengar.

I mejlet skriver han:

”Bolaget är inte i konkurs och inte ens på väg in i en konkurs. Och viktigast av allt, alla lönerna kommer att betalas, kanske vi missar en bankdag så att lönerna kommer på måndag i stället för på fredag men ni kommer att få era löner.”

Mejlet skickades den 22 januari, tre dagar innan lönerna skulle vara utbetalda.

Många av förarna trodde på löftet. De fortsatta köra, trots att lönen skulle bli försenad.

Även facket duperades. I en förhandling med Transport försäkrade Torbjörn Olsson att pengarna skulle finnas på chaufförernas konton allra senast den 29 januari.

Några pengar kom inte.

Varken då eller senare.

Vem är egentligen mannen som lovar att frälsa Ringduve taxi och som sedan blåser både facket och ett 100-tal yrkesförare?

En kartläggning visar att Torbjörn Olsson de senaste åren suttit i styrelsen för 17 olika aktiebolag, varav elva har gått i konkurs. I massmejlet till Ringduves personal betonar Torbjörn Olsson noga att innehållet är hemligt och absolut inte får spridas.

Han hävdar att det finns investerare som vill gå in i bolaget. Som slutkläm skriver Olsson:

”Vi beundrar att ni står ut med oss fast vi varit dåliga på att informera, trots att vi måste swisha pengar till drivmedel. Men nu ser vi framåt. Tillsammans skall vi ta oss igenom det här, starkare än någonsin.”

– Det var lögn alltihop, säger en taxiförare uppgivet.

Han står längs bak i det överfulla konferensrummet på Transports Malmöavdelning.

Ombudsman Lone Olsson blir överöst av frågor.

– Varför sätter inte facket Ringduve taxi i konkurs. Vad väntar ni på, undrar en man.

En annan chaufför säger:

– Kommer jag att få a-kassa? Jag har inget arbetsgivarintyg och ingen uppsägning. Det går över huvud taget inte att komma i kontakt med företaget.

Ringduve taxis beställningscentral ligger bara ett par stenkast från Transports Malmöavdelning.
Ringduve taxis beställningscentral ligger bara ett par stenkast från Transports Malmöavdelning. Foto: Jan Lindkvist

Lone Olsson förklarar att det finns ett strikt regelverk, lagar, som måste följas när facket ska begära ett bolag i konkurs.

Första steget är att sammanställa ett lönekrav, som ska till de ansvariga i företaget. Fast skicka räcker inte. Företrädarna ska delges kravet mot kvitto och bolaget har sedan sju dagar på sig att betala. Därefter kan facket gå till tingsrätten med en konkursansökan.

Låter det enkelt?

I Sverige är spelreglerna anpassade för seriösa företag. Inte för bolag som stoppar in ”målvakter” i styrelsen. Personer som mot ersättning tar på sig uppdraget som företrädare, och som ofta är mycket svåra att nå.

Hur ser det ut i Ringduve taxi? Vilka är huvudmän i dag? Och hur kunde ett välrenommerat företag som vann stora kontrakt på samhällskörningar hamna i djup kris?

Ringduve taxi startades ursprungligen av två män, Afshin och Mohammad. De satt i styrelsen och ledde bolaget ända fram till december 2018. Då började en snabb karusell där företrädarna byttes ut på löpande band.

I dag styrs företaget – på papperet av – av en 45-årig man med adress i Malmö. De senaste tre, fyra åren har han varit involverad i 23 olika bolag. 14 av dem har gått i konkurs eller likviderats. Transportarbetaren har sökt 45-åringen ett flertal gånger, utan att lyckas få kontakt.

Från starten, i början av 2000-talet, beskrivs Ringduve taxi som ett seriöst företag – en bra arbetsgivare i en bransch där lönevillkoren över lag är dåliga. En förare som vill vara anonym säger:

– Jag bor inte i Malmö, utan i en närliggande stad. Jag har bara kört sjuk- och färdtjänstresor på Ringduve taxi. Det har fungerat bra. Fast lönen är förstås usel, man måste jobba uppåt 50–60 timmar i veckan för få ihop ekonomin.

– Behållningen är kunderna. Det låter väl skrytigt, men jag har 99,8 procent nöjda kunder. Många säger: ”Tack för en trevlig tur!”

Flera taxiförare pekar ut Skånetrafikens och kommunernas upphandlingar som roten till problemen i Ringduve taxi. Pressade priser och dålig trafikledning gjorde att verksamheten stadigt gått med förlust.

Redan i början av 2018 begärde Skatteverket Ringduve taxi i konkurs. Bolaget hade då 140 bilar och omkring 180 egna förare. Skatteskulden var uppe i närmare tre miljoner kronor.

Fast det blev ingen konkurs. Skulden betalades. Men bekymren var inte slut på Ringduve. I december 2018 kom nästa konkursansökan – från en underleverantör. Ett annat taxibolag som inte fått betalt.

Även denna gång räddades bolaget, genom en ekonomisk uppgörelse. Fast nu började kommunerna dra öronen åt sig. Malmö stad var först ut med att häva kontraktet. På skolskjutsar.

Den 16 januari gjorde Kronofogden en razzia och beslagtog 43 av Ringduve taxis bilar. Bakom stod Ford som inte fått betalt.
Foto: Fritz Schibli / Topnews.se / TT

I mitten av januari 2019 klippte även länstrafik-bolaget, Skånetrafiken, bandet. Avtalet om färdtjänst- och sjukresor sades upp.

De förare som ännu inte förstått vidden av bekymren fick en kalldusch på morgonen den 16 januari. Då gick Kronofogdens special-indrivningsenhet in med bärgare och beslagtog 43 av Ringduves leasade taxibilar. Bakom låg Ford, som inte fått in bilhyran.

Varför betalade företaget inte ut januarilönen till förarna?

Förklaringen ger Torbjörn Olsson själv i mejlen till de anställda. Det är Skatteverket som säkrat fyra miljoner kronor för nya, obetalda skatter. Han beskriver det som ”… myndighetsmissbruk. Ett svek av staten …”

Efter att Transportarbetaren på webben skrivit om Ringduve taxi och Olssons agerande – under rubriken ”Bluffmejl” – härsknar Torbjörn Olsson till. I ett nytt mejlutskick till chaufförerna går han till generalangrepp mot tidningen, facket, Skatteverket, Ford och underleverantören som ville ha betalt för sina utförda tjänster.

Med adress Transportarbetaren anför Olsson:

”Ni sprider lögner. Ni kan inte skriva ’bluffmail’ förutom när det är ett bluffmail. Ni får så klart skriva vad ni vill, det är ju pressfrihet, men ni måste då också ta konsekvenserna. Ni får förklara för era medlemmar att anledningen till att de inte har sina löner på kontot i morgon är att ni genom ert agerande stoppat mig att i morgon föreslå bolaget att de genom att själv ansöka bolaget i konkurs kan lösa detta alternativt betala ut löner med den inbetalning som förväntas i morgon.”

I mitten av februari har Ringduves förare varit ut lön i tre veckor. Transports ombudsman Lone Olsson jobbar i princip heltid med tvisten. Förbundet företräder 22 av förarna, de som är med facket. Bara för den gruppen är lönekravet i januari uppe i mer än 700 000 kronor.

– Det är en jättetragedi. Ingen har fått lön ännu och snart är det dags för februarilönen. Taxiförare är inte en ju ingen välavlönad yrkesgrupp. Få har råd att lägga undan pengar till en buffert.

Lone Olsson har inte bara suttit i långa samtal med förtvivlade chaufförer. Ett antal påringningar har kommit från arbetsförmedlare som vägrat skriva in förarna som arbetssökande. För att chaufförerna inte har fått skriftliga uppsägningar och inte arbetsgivarintyg.

– Arbetsförmedlingen gör fel, betonar Lone Olsson. Det är a-kassan som ska bedöma om personen har rätt till ersättning, och från vilken dag. Alla har rätt att anmäla sig som arbetssökande på förmedlingen.

Transport har kopplat in ett inkassoföretag som försöker hitta de formellt ansvariga på Ringduve taxi. I mitten av februari hade delgivningsförsöken inte lyckats. Det gör att facket får svårt att gå vidare med en konkursansökan.

Samtidigt har Ringduve stora skulder till andra aktörer. Eon väntar på närmare 1,4 miljoner kronor för bränsle till taxibilarna. Fora, som sköter om de anställdas arbetsmarknadsförsäkringar, har ett krav på 490 000 kronor i obetalda premier.

Om exempelvis Eon går in med en konkursansökan kan det gå snabbare att få omkull Ringduve taxi, och förarna kan då få ersättning via den statliga lönegarantin.

Den 14 februari skickar Torbjörn Olsson ett nytt besynnerligt mejl till Ringduves alla anställda. Det börjar:

”Dessvärre måste jag meddela att det inte kan bli någon löneutbetalning nu. Ingen får lön, inte ens jag (det är många som frågar). Sen, jag är dessvärre inte någon bank som kan låna er pengar.”

Han fortsätter:

”Bolaget är inte i konkurs. Inga ansökningar om konkurs finns i dagsläget. Media leker med er, ’de vill ha nya läsare’, fy på er i media som ljuger om så här viktiga saker.”

När den här tidningen går i tryck har förarna varken fått januari- eller februarilönen. Inkassoföretaget har inte lyckats hitta 45-åringen, för delgivning. Någon konkursansökan har inte kommit in till tingsrätten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Ringduve taxi begärs i konkurs – ännu en gång

Taxi. Transport har skickat in en konkursansökan mot Ringduve taxi, som inte betalat ut lön till uppåt 100 förare. Samma dag som ansökan kom in till tingsrätten begärde bolaget att än en gång att få byta företrädare i styrelsen. Revisorn har redan hoppat av.

Taxikriget skakar Malmö

Våldsdåd. Ringduve taxi har också dragits in i de grova våldsdåd som drabbat Malmös taxinäring. Mord, skjutningar och bilbränder har ingått i det som medier döpt till Taxikriget.

Jobb på samma företag ger helt olika löner

Insändare. Så här orättvist ser det ut på samma företag! ”Peter” och ”Marie” fick båda anställning 2009 på samma företag som enbart kör samhällsbetalda resor (färdtjänst och sjukresor). Båda två har busskort med YKB och taxileg, men det är bara Peter som kör den större bussen som kräver busskort med YKB.

Anders Ygeman

”Sverige har goda förutsättningar för en fossilfri framtid”

5 frågor. Om elva år förbjuds försäljning av nya fossilbilar. Samtidigt ska lastbilstrafiken köras närmast helt förnyelsebart. Med energi och digitalisering i portföljen är ministern Anders Ygeman (S) en av dem som ska se till Sverige kan rulla även i framtiden.

Kultur
Gatans röster – kör

Gatans röster sjunger för livet

Körsång. Starka viljor. Starka känslor. Starka karaktärer. När medlemmarna i kören Gatans röster, tar ton vibrerar lokalen av energi. Gamla låtar får helt ny innebörd.

Flexicurity

Den danska jobbmodellen

Snabbkoll. Sverige ska inspireras av Danmark och ta steg mot flexicurity. Det har regeringen kommit överens med Centerpartiet och Liberalerna om. Men vad tusan är flexicurity?

Granskning: Taxi
Ringduve taxiförare på avd 12

100 taxiförare blåsta på månadslönen

Lönetvist. Ett av landets största taxiåkerier, Ringduve taxi i Malmö, har lurat omkring 100 chaufförer på lönen. Här kan ni läsa hela historien.

Taxikriget skakar Malmö

Våldsdåd. Ringduve taxi har också dragits in i de grova våldsdåd som drabbat Malmös taxinäring. Mord, skjutningar och bilbränder har ingått i det som medier döpt till Taxikriget.

Punktstrejk i Karlshamns hamn, HF

Knepiga frågor om hamnkonflikten

Analys. Hamnkonflikten har skapat tusentals tidningsartiklar och debattinlägg. Ändå har många svårt att förstå vad striden egentligen handlar om. Här är svar på några av de knepiga frågorna.

Fall mjukare – bildserie

Så faller du mjukare

Hälsa. Snö. Regn. Is… Halkan är här. Träna balans och styrka, råder judoförbundets Karin Strömqvist Bååthe. Hon är kvinnan som kan få dig på fall – med rätt teknik.

Kultur
Ester Blenda Nordström

På besök i verkligheten

Wallraffare. Plötsligt händer det. Journalister och författare lämnar sin trygghet och väljer att leva i en annan verklighet än sin egen. När det görs bra, skapas de mest fantastiska berättelser.

Den nya plattformsekonomin
Illustration matbud + Muhammed Waqas

En usel affär

Matbudet. Det här är en historia om ett multinationellt företag som skapat en helt ny marknad i Sverige. Om hur deras mopedburna arbetare jobbar för skitlöner och om en oerfaren nyanländ företagare som lovades vinst, men fick en miljonskuld.

Stockholmsavdelningens uppsökerigrupp 2017.

Plattformarna och facket

Facket. Plattformsjobben är ett nytt fenomen i Sverige. Men det växer. Facket letar fortfarande efter ett sätt att tackla det nya sättet att förmedla jobb.

Uber Eats-väska på moped

Uber undviker frågor om moms

Uber. Företaget känner inte igen sig i bilden av extremt mycket arbetstid och låg förtjänst för matbuden. Angående partnerföretagens skattefusk säger Uber: ”Att betala skatt är inget val”.

Stapeldiagram dödsolyckor på jobbet 2014–2018

Lastbilar tar flest liv på jobbet

Dödsolyckor. Lastbilschaufför är ett av Sveriges dödligaste jobb. Tunga lastbilar är också inblandade i en rad andra arbetsolyckor som slutar med döden. Så här gick det till när 21 personer dog på jobbet förra året.

Årets flygchock

Vad minns du av året som gick?

Årskrönika. Medan Sverige fortfarande väntar på en regering tittar vi tillbaka på det som trots allt hände 2018.