Taxi eller hemtjänst – var god välj

Taxi. I Lycksele är det taxiförarna som åker på trygghetslarm under kvällar och nätter. En åldring kan ha ramlat ur sängen eller gjort på sig. Först på plats är chauffören.

Samarbetet mellan Lycksele taxi och kommunen har pågått i åratal. Företaget är nöjt och kommunen är nöjd. Taxichauffören Simon Johansson är mer fundersam över upplägget:

– Taxi har ingenting med hemtjänst att göra. Det ska vara utbildad personal som åker på larmen, tycker jag,

Själv har han kört på heltid i tre år, och hamnar då och då på ett nattligt larm. Bland kollegorna trivs några med specialuppgiften och andra tycker att det är vansinnigt.

– En kollega fick ge intimvård … och det känns inte som vårt göra, säger han. Och om vi ska lyfta den som har ramlat borde vi få en utbildning.

Så här går det till i Lycksele, en västerbottnisk kommun med ungefär 12 000 invånare, men inte särskilt tätbefolkad. Snittet är två personer per kvadratkilometer:

Från klockan nio på kvällen går trygghetslarmen från gamla och sjuka, som bor två mil eller längre utanför tätorten, till en jour som i sin tur ringer taxiväxeln. En taxiförare kör i väg till den som larmade. Om det behövs ser chauffören att hemtjänsten också åker dit. När klockan slagit sex på morgonen upphör taxijouren.

Ungefär en gång i veckan rycker taxiförarna ut.

– De allra flesta gångerna har personen tryckt på larmet i sömnen och då tittar chauffören in och hälsar bara, säger taxiåkaren Tomas Holmström.

Som vice vd i Lycksele taxi är han också den som har kontakten med kommunen när det gäller larmen.

– Vi är inga ambulanskillar och vi ska inte heller göra hemtjänstjobb, fortsätter han. Men vi kan hjälpa den som har ramlat. Det här handlar ju om brukare som är våra kunder på dagtid när de ska åka någonstans.

Tomas Holmström beskriver taxi-hemtjänsten som en trygghet både för de gamla och för deras anhöriga. Det blir också en extra intäkt till taxiföretagen när larmet går.

– Det fungerar jättebra, tycker Pernilla Ahlström, verksamhetsansvarig på Lycksele kommun.

– Om det behövs några insatser skickar vi en person till brukaren, säger hon. Men många gånger kanske han eller hon bara vill ha ett glas vatten.

På Transport i norr hörde man ganska nyligen talas om den udda taxiverksamheten.

– Jag undrar om det någonsin har förhandlats om detta, säger ombudsman Mikael Danielsson. Ett regionalt skyddsombud borde göra en riskbedömning. Vi ska börja gräva i det här snart.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Maria Giliusson:
    10 april, 2018

    Jag hoppas taxiförarna får samma lön som hemtjänsten nattetid....

Lästips:

Transportarbetarens logga

Lavinartad ökning av svarttaxi på Facebook

Fiffel. Taxiförbundet varnar: Svarttaxiförmedlingen på Facebook växer lavinartat. Grupperna har tillsammans mer än 130 000 medlemmar.

Taxiföraren Mehdi Ben Sennah

”Det märks att rånen blivit färre”

Taxi. En positiv nyhet inom taxibranschen: Antalet rån mot chaufförerna har stadigt gått ner de senaste tio åren. Den statistiken förvånar inte Mehdi Ben Sennah, taxiförare i Stockholm sedan över tio år.

Transportarbetarens logga

Bättre villkor när Stockholm upphandlar färdtjänst

Taxi. Taxibolagen i Stockholms län sitter just nu och räknar på vad de vill ha betalt för att köra färdtjänst från den 1 april nästa år. Nya krav i upphandlingen slår fast att chaufförerna ska ha lön enligt kollektivavtal och 40-timmars arbetsveckor.

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.