Taxi eller hemtjänst – var god välj

Taxi. I Lycksele är det taxiförarna som åker på trygghetslarm under kvällar och nätter. En åldring kan ha ramlat ur sängen eller gjort på sig. Först på plats är chauffören.

Samarbetet mellan Lycksele taxi och kommunen har pågått i åratal. Företaget är nöjt och kommunen är nöjd. Taxichauffören Simon Johansson är mer fundersam över upplägget:

– Taxi har ingenting med hemtjänst att göra. Det ska vara utbildad personal som åker på larmen, tycker jag,

Själv har han kört på heltid i tre år, och hamnar då och då på ett nattligt larm. Bland kollegorna trivs några med specialuppgiften och andra tycker att det är vansinnigt.

– En kollega fick ge intimvård … och det känns inte som vårt göra, säger han. Och om vi ska lyfta den som har ramlat borde vi få en utbildning.

Så här går det till i Lycksele, en västerbottnisk kommun med ungefär 12 000 invånare, men inte särskilt tätbefolkad. Snittet är två personer per kvadratkilometer:

Från klockan nio på kvällen går trygghetslarmen från gamla och sjuka, som bor två mil eller längre utanför tätorten, till en jour som i sin tur ringer taxiväxeln. En taxiförare kör i väg till den som larmade. Om det behövs ser chauffören att hemtjänsten också åker dit. När klockan slagit sex på morgonen upphör taxijouren.

Ungefär en gång i veckan rycker taxiförarna ut.

– De allra flesta gångerna har personen tryckt på larmet i sömnen och då tittar chauffören in och hälsar bara, säger taxiåkaren Tomas Holmström.

Som vice vd i Lycksele taxi är han också den som har kontakten med kommunen när det gäller larmen.

– Vi är inga ambulanskillar och vi ska inte heller göra hemtjänstjobb, fortsätter han. Men vi kan hjälpa den som har ramlat. Det här handlar ju om brukare som är våra kunder på dagtid när de ska åka någonstans.

Tomas Holmström beskriver taxi-hemtjänsten som en trygghet både för de gamla och för deras anhöriga. Det blir också en extra intäkt till taxiföretagen när larmet går.

– Det fungerar jättebra, tycker Pernilla Ahlström, verksamhetsansvarig på Lycksele kommun.

– Om det behövs några insatser skickar vi en person till brukaren, säger hon. Men många gånger kanske han eller hon bara vill ha ett glas vatten.

På Transport i norr hörde man ganska nyligen talas om den udda taxiverksamheten.

– Jag undrar om det någonsin har förhandlats om detta, säger ombudsman Mikael Danielsson. Ett regionalt skyddsombud borde göra en riskbedömning. Vi ska börja gräva i det här snart.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Maria Giliusson:
    10 april, 2018

    Jag hoppas taxiförarna får samma lön som hemtjänsten nattetid....

Lästips:

Köldgräns krävs för säkra resor anser Transport.

”Köldgräns krävs för säkra resor”

Serviceresor. Ställ färdtjänst- och skolskjutsfordon vid minus 30 grader, manar facket. Debatten drog i gång i Norrbotten när ett taxibolag stoppade en skolskjuts vid en köldknäpp. Hos Luleå och Älvsby taxi går åsikterna lite isär om en bestämd köldgräns.

Transportarbetarens logga

Stort skadestånd till medlemmar inom taxi

Fackligt arbete. Transport har efter förhandlingar lyckats få ut över 800000 kronor i skadestånd till chaufförer som inte fått rätt lön från arbetsgivaren, ett taxibolag i Södermanland.

Usel väghållning hotar knäcka yrkesförare

Vägtrafik. Växlande väderlek har lett till ovanligt många potthål och isiga vägar i år. Trafikverket varnar nu för att bilar kan skadas. Men inte bara fordon går sönder – vägstandarden knäcker yrkeschaufförer.

Hallå där!

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Däckskiftarna Nacka

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Lastbil med ny front före krocktest med personbil. Foto: Trafikverket

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.

Lastbilschaufför och gravid? Berätta för din arbetsgivare så att riskbedömning kan göras.

Viktigt att tidigt bedöma gravidas arbetsmiljö

Arbetsmiljö. Vänta inte med att berätta för din chef om du är lastbilschaufför och blir gravid. Vibrationer, buller, partiklar och tung fysisk belastning kan innebära en risk. Därför är det viktigt att arbetsgivaren tidigt i graviditeten gör en individuell riskbedömning av arbetsmiljön.

Hallå där!

Anna Almqvist

…LO-ekonom och författare till rapporten Makt­eliten. Den visar att eliten i storföretagen tjänar 73 gånger så mycket som en lastbilschaufför.

UPS Göteborg. Foto: John Antonsson

Nytt miljonvite slår mot UPS

Arbetsmiljö. 600 000 kronor i vite för chaufförernas arbetsmiljö. 600000 för terminalarna. Arbetsmiljöverkets beslut står fast då UPS överklagande nekats.

Köldgräns krävs för säkra resor anser Transport.

”Köldgräns krävs för säkra resor”

Serviceresor. Ställ färdtjänst- och skolskjutsfordon vid minus 30 grader, manar facket. Debatten drog i gång i Norrbotten när ett taxibolag stoppade en skolskjuts vid en köldknäpp. Hos Luleå och Älvsby taxi går åsikterna lite isär om en bestämd köldgräns.