”Tarifflöner är jämställda löner – men…”

Forskarna Susanne Fransson och Eberhard Stüber har undersökt Transports kollektivavtal ur jämställdhetsperspektiv. I går i Almedalen berättade de vad de kommit fram till.

Susanne Fransson och Eberhard Stüber, forskare vid Göteborgs universitet, har undersökt Transports kollektivavtal ur jämställdhetsperspektiv. På ett av Transports seminarier i Almedalen i går, berättade de hur studien gått till och vad de kommit fram till: Att avtal med fasta tariffer ger mer jämställda löner än avtal med individualiserade lönesystem. Med vissa förbehåll.

Fransson och Stüber har undersökt fyra av förbundets avtalsområden: landtransporter, tidningsdistribution, bevakning och säkerhet, samt två olika kollektivavtal inom bensin och bilvård. De intervjuade 18 personer inom fack och arbetsgivarorganisationer, och sammanställde en omfattande enkät med svar från drygt 200 Transportmedlemmar som jobbar i de olika avtalsområdena. Forskarna samlade även in lönedata och jämförde mellan anställda med likartade arbetsuppgifter.

– Tillämpning av enbart tarifflönesystem ger inga, eller väldigt små, löneskillnader mellan kvinnor och män. Intressant är dock att när man hos samma arbetsgivare tittar på olika individuella premieringar – ny dator, resor och så vidare – som går utanför tarifflönerna. Då får männen mer sådant, sade Susanne Fransson.

– Alltså: Så länge man enbart tillämpar tarifflönesystemet så blir det inga skillnader, men så fort man börjar premiera individuella prestationer så gynnas männen. Detta kanske kan bli en väckarklocka för Transport: Att också hålla koll på vad som händer utanför tarifferna, fortsatte hon.

Detta gäller alltså vid jämförelser mellan män och kvinnor som har samma arbetsgivare och likvärdiga arbetsuppgifter.

– Däremot ser vi, inte minst inom avtalsområdet bensin och bilvård, att männen oftare än kvinnorna har arbetsuppgifter med helhetsansvar. Medan kvinnorna oftare arbetar på olika ”mellannivåer”.

Fransson och Stüber fann alltså vissa ojämlikheter trots tarifflönesystemen. Men att detta inte verkade vara någon stor fråga för vare sig arbetsgivare eller fackliga företrädare.

– I väldigt hög grad antog man, att eftersom vi har tarifflöner så har vi inga problem, sade Susanne Fransson.

När det gällde de anställdas egen syn på tarifflöner kontra individuell lönesättning, uppgav 44 procent av de svarande att de själva skulle vilja förhandla om sina löner.

– Fler män än kvinnor trodde att de skulle få högre lön på det sättet, sade Susanne Fransson.

Även bland arbetsgivarna i transportsektorn fann forskarna delade meningar om vilket lönesystem som är bäst.

– Mindre arbetsgivare ville ofta bevara tarifferna, de tyckte det var enkelt och översiktligt. Större centrala beslutsfattare var generellt mer intresserade av individuell lönesättning. Dels för att de ville kunna premiera individuella prestationer, och dels för att individualiserade löner förknippades med en sorts ”A-lag” på arbetsmarknaden, berättade Susanne Fransson.

Transports ordförande Lars Lindgren inflikade – med adress till åhöraren Anders Norberg från Arbetsgivarorganisationen Transportgruppen – att ”vi kommer fortsätta ha tarifflöner inom transportsektorn, så du behöver inte komma med några inpass om individuell lönesättning”.

– Men det finns en hel del annat i den här rapporten, som vi har all anledning att fundera över, sade Lars Lindgren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.