Sned last en fara på vägarna

Snedlastade containrar är en säkerhetsrisk för både kranförare och lastbilschaufförer. Enligt föreskrifterna ska de ställas åt sidan och inte transporteras någonstans förrän problemet är åtgärdat. Men det görs nästan aldrig. Tiden räcker inte till.

En rundringning till skyddsombud, myndigheter och andra experter visar att det är vanligt med snedlastade containrar i Sveriges hamnar. Framför allt är det importerade containrar som är slarvigt lastade.

– Min uppfattning är att kanske var tionde är snedlastad, säger Roger Jönsson som är Transports regionala skyddsombud. En skillnad på tre fyra ton är inom felmarginalen och helt okej, men mer än så är ett problem.

Några exakta siffror på hur många containrar det handlar om finns inte. Problemet rapporteras så gott som aldrig, varken till skyddsombuden, arbetsledarna eller Arbetsmiljöverket.

Enligt paragraf 34 i föreskrifterna om hamnarbete måste en snedlastad container ställas åt sidan och inte hanteras förrän problemet är åtgärdat. Men föreskrifterna följs nästan aldrig. En förklaring, enligt Roger Jönsson, är att tekniken gör det möjligt för kranföraren att enkelt balansera upp en container som hänger snett.

– Och slentrianen, säger han. Man är så van vid att många är snedlastade att man vänjer sig. Om saker och ting fungerar så fortsätter man. Funkade det i går så funkar det i dag, ungefär.

Mikael Roos, inspektör på Arbetsmiljöverkets region öst, säger att snedlastade containrar är ett stort arbetsmiljöproblem och att han springer på det gång på gång. Främsta orsaken till att hamnarbetare sällan ställer containrarna åt sidan, trots att de borde, tror han är tidsbrist.

– Min uppfattning är att de som arbetar med det här är ganska medvetna om vad föreskrifterna säger. Men det ska gå fort. Containrarna anländer sent, det är ont om tid och man är rädd om sina kunder. Det är många faktorer. Det är svårt att göra något åt det eftersom man har relationen med kunden, man är väldigt lojal. Det är bara någon promille som blir inrapporterad så det finns ett stort mörkertal skulle jag säga.

Visst händer det att containrar stoppas av hamnarbetarna själva, säger Mikael Roos. Men det är bara de värsta skräckexemplen. De som är halvbra har blivit vardagsmat och hanteras därefter.

– Man lyfter, konstaterar obalansen och förskjuter tyngdpunkten. Man löser det. Men sen uppstår problemet på vägarna. Helt plötsligt får du ju en felaktig fördelning och du får för höga axeltryck vilket ger sämre bromsverkan. Riskerna ökar.

Stefan Reimers är projektledare för hamn- och stuveriskolan på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya). Han pekar på alla lastbilar som välter på vägarna. I genomsnitt två lastbilar om dagen hamnar i diket, berättade Transportarbetaren i somras.

Hur många av de olyckorna som orsakas av snedlastade containrar är omöjligt att säga. Har ekipaget vält så ligger lasten huller om buller. Men Stefan Reimers tror att man med ett ordentligt rapporteringssystem där fellastade containrar stoppas skulle kunna förhindra många vältningar.

– Avåkningar beror på förarmisstag, säger han. Det finns inte en förare som inte vet hur fort man får köra i en kurva. Vältningar däremot beror på dålig lastsäkring.

Martin Miljeteig, Transports ombudsman med ansvar för arbetsmiljöfrågor, påpekar att det yttersta ansvaret för att fellastade containrar tas ur bruk är arbetsgivarens. Att det sällan görs är en klar brist i det systematiska arbetsmiljöarbetet, säger han.

– Arbetsgivarna i hamnen sköter sig helt enkelt inte. Man kan väl vara lite fräck och säga att det låter som att de prioriterar vinst och lönsamhet framför arbetstagarnas säkerhet och trafiksäkerhet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.