Saknas: 3 450 lastbilsförare

Åkeri. Goda tider för den som kör lastbil. Besvärligt för åkerierna som inte hittar förare. En historiskt het arbetsmarknad för chaufförerna, enligt Tya.

Karta med uppgifter om var chaufförerna behövs
Enkäten gjordes från mars till juni i år. 2 000 företag tillfrågades och 56 procent av dem svarade på frågorna. Källa Tya

Tya ska tydas Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, och den kollar varje halvår hur trenden ser ut i åkeribranschen.

– Det kommer att behövas 50 000 nya lastbilschaufförer under tio år, säger Lasse Holm, projektledare på Tya.

I ett kortare perspektiv visar den nya trendindikatorn att åkerierna behöver drygt 3 450 förare det närmaste halvåret, ungefär 7 000 under ett år.

– En historisk nivå, säger Lasse Holm och räknar upp tre orsaker:

  1. Sverige är inne i en högkonjunktur när efterfrågan över lag är hög.
  2. Köpvanorna håller på att ändras och allt mer köps via internet och körs ut till kunden.
  3. Det utbildas inte tillräckligt med lastbilschaufförer.

– Gymnasiet är basen för utbildningen, och där vill vi ha fler skolor som erbjuder transportprogrammet. Men också fler elever där programmet redan finns.

Han håller också fram att en juridisk tvist om Arbetsförmedlingens upphandling av chaufförsutbildningar har stoppat de kurserna i närmare tio månader.

– Åkerierna har det besvärligt att hitta personal, säger Lasse Holm. Samtidigt är det väldigt roligt att så få räknar med att behöva säga upp anställda. Den siffran ligger också på en historisk nivå.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter:
    22 augusti, 2017

    Idag finns det 1271 st arbetslösa chaufförer inskrivna på AF. Varför jobbar inte dom när det enl TYA saknas chaufförer? Klart att det är låg löne jobbare dom är ute efter och inte Svenskar. Eller är det ett utspel av utbildnings maffian så vi skattebetalare skall betala för utbildningar som inte leder till jobb ändå. Eller skall alla gå på lönebidrag. Tankar i en rutten brance

  2. Gert christensen:
    21 augusti, 2017

    Hej Sven-Åke.
    Det stämmer som man säger i olika grupper eftersom ingen svensk chaufför vill jobba för de pengar som åkaren är villig att erbjuda då han ofta är i klorna på speditör som satt i system att utnyttja utländska oseriösa åkerier. Åkerier som i samarbete med speditörerna satt i system att dumpa fraktpriser och därmed löner. Så det stämmer Sven-Åke. Svenska chaufförer finns snart inte mer då det inte går att leva på de dumpade villor som gäller nuförtiden!

  3. Gert christensen:
    21 augusti, 2017

    Intressant att Ba och deras medlemsåkerier gnäller! Varje gång när det vankas avtalsförhandlingar så är åkerichaufförena inte värda någonting i löneökning. Man vill försämra alla villkor, som t.ex årsarbetstid istället för schema på högst en månad. Alltså ska förarna ställa upp precis när det passar åkarna Utan extra ersättning och de tider på året när det finns mindre att köra, ja då vill de att förarna stannar hemma utan lön för man har ju gubbe ars redan jobbat sina timmar tidigare på året. Kanske upp till 60 timmar i veckan som EU reglerna och kör och vilotidsreglerna godkänner. Hur fan kan man förvänta sig att någon vill syssla med detta yrke och bli utbränd för usel lön?? Tänk om BA.

  4. Sven-Åke:
    20 augusti, 2017

    Och samtidigt står det i alla lastbilschaufförernas grupper på facebook och i cabotagegruppen att dom snart är helt utrotade och att det nästan inte finns en enda svensk lastbilschaufför kvar. Snacka om att det är nåt som inte stämmer.

Lästips:

Trafikpolis Sören Johansson, ett foto från förundersökningsprotokoll (som visar en del av hur fuskutrustningen installerats) och nästa generations färdskrivare. Foto: Lena Blomquist/Polisen/John Antonsson

Så fifflas det med färdskrivaren

Granskning: Åkeri. Mellan april 2017 och september 2018 har nio fall med manipulerade färdskrivare varit upp i rätten. En dom är friande och åtta fällande.

Transportarbetarens logga

Konkurserna ökar bland transportföretag

Ekonomi. Konkurserna ökar och snabbast går det i transportbranscherna. Larmet kommer från två olika kreditupplysningsföretag.

Transportarbetarens logga

Pengar på gång för omlastning

Politik. Vad krävs för att mer gods ska köras på järnväg och fartyg? Regeringen funderar på en omlastningspeng.

Singaporekongressen
Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Kostnaden väcker ilska

Facket. Medlemmar rasar över fartblinda fackföreträdare som åker business class till semestern. När diskussionen går hög på Facebook ringer vi några medlemmar och förtroendevalda på gräsrotsnivå.

Vad svarar du de arga medlemmarna?

Facket. Transports ordförande Tommy Wreet ger sina svar till ilskna medlemmar: Jag har försökt förklara så utförligt jag kan vad en internationell transportkongress gör.

Domstol säger nej till förbud av ensamarbete

Värdetransporter. Transport vill förbjuda ensamarbete för värdetransportörer som jobbar med uttagsautomater. Rätten har gått på Arbetsmiljöverkets linje att säger nej till kravet i två olika ärenden.

Ordningsvakterna är ute på uppdrag av Trollhättans kommun och bostadsbolaget Eidar. En av arbetsuppgifterna är att rapportera in nedskräpning.

Nokas köp av Avarn närmar sig

Bevakning. Den planerade storaffären inom bevakning har tagit ett kliv till. Två nordiska konkurrensverk av tre inblandade säger ja till att Nokas köper Avarn och blir det näst största bevakningsbolaget i Sverige.

Gul väst på instrumentbrädan är tecknet för protrest mot bensinpriset.

Gul väst i protest mot bensinpriset

Chaufförer. Två yrkeschaufförer lanserade idén på Facebook. På lördag kan Frankrike lamslås av folk som är missnöjda med bensinpriserna. Facken står inte bakom protesterna. Men jag förstår ilskan, säger ledningen i det största transportfacket.

Ikea diskuterar villkor med Bring

Chaufförer. Ikeas nya krav på schysta villkor för chaufförerna förmedlas just nu till alla åkerier som kör för möbeljätten i Sverige. Ett av dem heter Bring.

Johan Danielsson

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Ikea kräver schysta villkor för chaufförer

Chaufförer. En lågbetald öst-chaufför kör varor till Ikea i Sverige. Från och med nu ska han eller hon ha svenskt kollektivavtal eller samma villkor som i avtalet. Beskedet från möbeljätten kommer efter tre års överläggningar med Transport.

Hamnarbetarförbundet kan varsla

Hamn. Hamnarbetarförbundets medlemmar ger styrelsen fritt fram att varsla om strejk och blockad på riksplanet. Men det är inte aktuellt just nu, enligt förbundets ordförande.

Gamla körkortet gäller

Chaufförer. Efter fem år ska den som kör tung trafik se till att få körkortet förnyat. I höst har ansökningarna hopat sig på Transportstyrelsen. Oroliga chaufförer undrar om de kommer att kunna fortsätta jobba om nya körkortet dröjer.

Bron är lagad igen.

Nerkörd bro har öppnat igen

Chaufförer. På några minuter hade lastbilsföraren som kom fel kört sönder hängbron i Västerbotten. Efter ett år dömdes föraren för vårdslöshet. Och sedan lagade vägföreningen bron på två dagar.

Trafikpolis Sören Johansson, ett foto från förundersökningsprotokoll (som visar en del av hur fuskutrustningen installerats) och nästa generations färdskrivare. Foto: Lena Blomquist/Polisen/John Antonsson

Så fifflas det med färdskrivaren

Granskning: Åkeri. Mellan april 2017 och september 2018 har nio fall med manipulerade färdskrivare varit upp i rätten. En dom är friande och åtta fällande.