Saknas: 3 450 lastbilsförare

Åkeri. Goda tider för den som kör lastbil. Besvärligt för åkerierna som inte hittar förare. En historiskt het arbetsmarknad för chaufförerna, enligt Tya.

Karta med uppgifter om var chaufförerna behövs
Enkäten gjordes från mars till juni i år. 2 000 företag tillfrågades och 56 procent av dem svarade på frågorna. Källa Tya

Tya ska tydas Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, och den kollar varje halvår hur trenden ser ut i åkeribranschen.

– Det kommer att behövas 50 000 nya lastbilschaufförer under tio år, säger Lasse Holm, projektledare på Tya.

I ett kortare perspektiv visar den nya trendindikatorn att åkerierna behöver drygt 3 450 förare det närmaste halvåret, ungefär 7 000 under ett år.

– En historisk nivå, säger Lasse Holm och räknar upp tre orsaker:

  1. Sverige är inne i en högkonjunktur när efterfrågan över lag är hög.
  2. Köpvanorna håller på att ändras och allt mer köps via internet och körs ut till kunden.
  3. Det utbildas inte tillräckligt med lastbilschaufförer.

– Gymnasiet är basen för utbildningen, och där vill vi ha fler skolor som erbjuder transportprogrammet. Men också fler elever där programmet redan finns.

Han håller också fram att en juridisk tvist om Arbetsförmedlingens upphandling av chaufförsutbildningar har stoppat de kurserna i närmare tio månader.

– Åkerierna har det besvärligt att hitta personal, säger Lasse Holm. Samtidigt är det väldigt roligt att så få räknar med att behöva säga upp anställda. Den siffran ligger också på en historisk nivå.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter:
    22 augusti, 2017

    Idag finns det 1271 st arbetslösa chaufförer inskrivna på AF. Varför jobbar inte dom när det enl TYA saknas chaufförer? Klart att det är låg löne jobbare dom är ute efter och inte Svenskar. Eller är det ett utspel av utbildnings maffian så vi skattebetalare skall betala för utbildningar som inte leder till jobb ändå. Eller skall alla gå på lönebidrag. Tankar i en rutten brance

  2. Gert christensen:
    21 augusti, 2017

    Hej Sven-Åke.
    Det stämmer som man säger i olika grupper eftersom ingen svensk chaufför vill jobba för de pengar som åkaren är villig att erbjuda då han ofta är i klorna på speditör som satt i system att utnyttja utländska oseriösa åkerier. Åkerier som i samarbete med speditörerna satt i system att dumpa fraktpriser och därmed löner. Så det stämmer Sven-Åke. Svenska chaufförer finns snart inte mer då det inte går att leva på de dumpade villor som gäller nuförtiden!

  3. Gert christensen:
    21 augusti, 2017

    Intressant att Ba och deras medlemsåkerier gnäller! Varje gång när det vankas avtalsförhandlingar så är åkerichaufförena inte värda någonting i löneökning. Man vill försämra alla villkor, som t.ex årsarbetstid istället för schema på högst en månad. Alltså ska förarna ställa upp precis när det passar åkarna Utan extra ersättning och de tider på året när det finns mindre att köra, ja då vill de att förarna stannar hemma utan lön för man har ju gubbe ars redan jobbat sina timmar tidigare på året. Kanske upp till 60 timmar i veckan som EU reglerna och kör och vilotidsreglerna godkänner. Hur fan kan man förvänta sig att någon vill syssla med detta yrke och bli utbränd för usel lön?? Tänk om BA.

  4. Sven-Åke:
    20 augusti, 2017

    Och samtidigt står det i alla lastbilschaufförernas grupper på facebook och i cabotagegruppen att dom snart är helt utrotade och att det nästan inte finns en enda svensk lastbilschaufför kvar. Snacka om att det är nåt som inte stämmer.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Tufft väglag för tidningsbud och yrkeschaufförer

Distribution. Kraftig vind och snödrev ställde till det för tidningsbuden i Norrland i natt. – Det är många som inte kunnat köra ut med tidningarna över huvud taget, säger Karin Näslund på Tidningstjänst i Örnsköldsvik.

Transportarbetarens logga

Lastbilsförare toppar dödsstatistiken

Åkeri. Tio lastbilschaufförer fick sätta livet till i jobbet 2017. Återigen toppar förarna den dystra statistiken över personer som dör i arbetet. Ingen annan yrkesgrupp hade så många dödsfall förra året.

David Ericsson

Chaufförer tveksamma till den nya tekniken

Fokus: Framtiden. Självkörande lastbilar, fungerar det? Skrämmer debatten om förarlösa fordon redan nu bort ungdomar från en bransch med skriande chaufförsbrist? Vi tog med oss frågorna till Scaniaförarna som testkör lastbilar på heltid.

APM Terminals, containerhamnen i Göteborg

Hamnstriden i Göteborg synas i Uppdrag granskning

Hamn. Striden mellan Hamnarbetarförbundet och APM Terminals rullar vidare. I kväll behandlas konflikten i tv-programmet Uppdrag granskning. Transportarbetaren kan nu avslöja hur medlarna såg på sitt uppdrag när de kastade in handduken efter sju månaders medlingsförsök.

Tufft väglag för tidningsbud och yrkeschaufförer

Distribution. Kraftig vind och snödrev ställde till det för tidningsbuden i Norrland i natt. – Det är många som inte kunnat köra ut med tidningarna över huvud taget, säger Karin Näslund på Tidningstjänst i Örnsköldsvik.

Hamnarbetarförbundet i flera rättegångar

Hamn. Fyra rättsprocesser pågår mellan Hamnarbetarförbundet och olika motparter som alla har koppling till Göteborgs containerhamn. Förra året gjorde terminalen sitt svagaste resultat någonsin.

Gästarbetare på Postnords lager: ”Vi utnyttjas som daglönare”

Lager. I Göteborg har Postnord valt ut de mest slitsamma lagerjobben och lagt ut på entreprenad. Uppdraget gick till Texab, ett bolag som satt i system att ta in egna migrantarbetare från Balkan och Mellanöstern. Arbetarna utnyttjas ofta som daglönare, trots att Texab utlovat heltidsanställningar i ansökningarna till Migrationsverket.

Ny myndighet jobbar för jämställdhet

Jämställdhet. Uppdraget är att analysera, samla kunskap och sprida den. Temat och målet är jämställdhet. Sverige fick en ny myndighet vid årsskiftet.

Svenska inspektörer räddar löner åt sjömän

Hamn. 230 utländska fartyg kollades i de svenska hamnarna under förra året. Sjömän från olika delar av världen fick tillsammans över 850 000 kronor i retroaktiv lön. Så ser de svenska ITF-inspektörernas facit ut för 2017.

Plogbil i snöväder

Chaufförer saknar plogning och saltning

Vägtrafik. E4:an norr om Hudiksvall stängdes av under natten och morgontimmarna. Tre lastbilar och flera personbilar var inblandade i olyckan som stoppade all trafik. I Sundsvall kommer bussarna inte fram på grund av ishalka. På Bergsjövägen vid Hudiksvall har flera olyckor inträffat de senaste dagarna.

Lastbilsförare toppar dödsstatistiken

Åkeri. Tio lastbilschaufförer fick sätta livet till i jobbet 2017. Återigen toppar förarna den dystra statistiken över personer som dör i arbetet. Ingen annan yrkesgrupp hade så många dödsfall förra året.

Fartyg i Karlshamn

Karlshamns hamn tvingas ta tag i arbetsmiljöarbetet

Hamn. Truckförare har kört utan fullständiga tillstånd. Detta kostar Karlshamns hamn 36 400 kronor. Och om flera brister i arbetsmiljöarbetet inte har åtgärdats till den sista februari hotar 100 000 kronor i viten.

S-minister beredd att inskränka strejkrätten

Hamn. Arbetsmarknadsministern är beredd att inskränka rätten att strejka. Ylva Johansson (S) avslöjar sin slutsats fem månader innan den statliga utredningen om fackens rätt att ta till konflikt ska vara klar.

Facklig mobilisering för Irans aktiva

Internationellt. Elva fack i Europa har skrivit på för att en facklig fånge ska släppas fri i Iran. Det är första gången så många har mobiliserats konstaterar Saied Tagavi, själv aktiv i Transport och projektledare i den fackliga plattformen för självständiga fackförbund i Iran.