Saknas: 3 450 lastbilsförare

Åkeri. Goda tider för den som kör lastbil. Besvärligt för åkerierna som inte hittar förare. En historiskt het arbetsmarknad för chaufförerna, enligt Tya.

Karta med uppgifter om var chaufförerna behövs
Enkäten gjordes från mars till juni i år. 2 000 företag tillfrågades och 56 procent av dem svarade på frågorna. Källa Tya

Tya ska tydas Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, och den kollar varje halvår hur trenden ser ut i åkeribranschen.

– Det kommer att behövas 50 000 nya lastbilschaufförer under tio år, säger Lasse Holm, projektledare på Tya.

I ett kortare perspektiv visar den nya trendindikatorn att åkerierna behöver drygt 3 450 förare det närmaste halvåret, ungefär 7 000 under ett år.

– En historisk nivå, säger Lasse Holm och räknar upp tre orsaker:

  1. Sverige är inne i en högkonjunktur när efterfrågan över lag är hög.
  2. Köpvanorna håller på att ändras och allt mer köps via internet och körs ut till kunden.
  3. Det utbildas inte tillräckligt med lastbilschaufförer.

– Gymnasiet är basen för utbildningen, och där vill vi ha fler skolor som erbjuder transportprogrammet. Men också fler elever där programmet redan finns.

Han håller också fram att en juridisk tvist om Arbetsförmedlingens upphandling av chaufförsutbildningar har stoppat de kurserna i närmare tio månader.

– Åkerierna har det besvärligt att hitta personal, säger Lasse Holm. Samtidigt är det väldigt roligt att så få räknar med att behöva säga upp anställda. Den siffran ligger också på en historisk nivå.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter:
    22 augusti, 2017

    Idag finns det 1271 st arbetslösa chaufförer inskrivna på AF. Varför jobbar inte dom när det enl TYA saknas chaufförer? Klart att det är låg löne jobbare dom är ute efter och inte Svenskar. Eller är det ett utspel av utbildnings maffian så vi skattebetalare skall betala för utbildningar som inte leder till jobb ändå. Eller skall alla gå på lönebidrag. Tankar i en rutten brance

  2. Gert christensen:
    21 augusti, 2017

    Hej Sven-Åke.
    Det stämmer som man säger i olika grupper eftersom ingen svensk chaufför vill jobba för de pengar som åkaren är villig att erbjuda då han ofta är i klorna på speditör som satt i system att utnyttja utländska oseriösa åkerier. Åkerier som i samarbete med speditörerna satt i system att dumpa fraktpriser och därmed löner. Så det stämmer Sven-Åke. Svenska chaufförer finns snart inte mer då det inte går att leva på de dumpade villor som gäller nuförtiden!

  3. Gert christensen:
    21 augusti, 2017

    Intressant att Ba och deras medlemsåkerier gnäller! Varje gång när det vankas avtalsförhandlingar så är åkerichaufförena inte värda någonting i löneökning. Man vill försämra alla villkor, som t.ex årsarbetstid istället för schema på högst en månad. Alltså ska förarna ställa upp precis när det passar åkarna Utan extra ersättning och de tider på året när det finns mindre att köra, ja då vill de att förarna stannar hemma utan lön för man har ju gubbe ars redan jobbat sina timmar tidigare på året. Kanske upp till 60 timmar i veckan som EU reglerna och kör och vilotidsreglerna godkänner. Hur fan kan man förvänta sig att någon vill syssla med detta yrke och bli utbränd för usel lön?? Tänk om BA.

  4. Sven-Åke:
    20 augusti, 2017

    Och samtidigt står det i alla lastbilschaufförernas grupper på facebook och i cabotagegruppen att dom snart är helt utrotade och att det nästan inte finns en enda svensk lastbilschaufför kvar. Snacka om att det är nåt som inte stämmer.

Lästips:

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Transportarbetarens logga

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Transportarbetarens logga

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?

Lastbil som kört in i Åhléns på Drottninggatan, terrorattentat.

Chauffören jobbar igen efter kapningen

Terrordåd. Spendrups chaufför som fick sin lastbil kapad vid terrorattacken i Stockholm var sjukskriven i fyra, fem månader men jobbar igen. – Det är jätteroligt och funkar mycket bra, säger driftchef Stefan Karlsson.