Olivera Pobra pratar med taxiförare
Close
Olivera Pobra räknade till möten med minst 100 taxiförare under en dryg timme.
Close

När facket kommer …

Facket. Tempo, tempo, tempo. I värsta morgonrusningen hinner taxiförarna med högst 30 sekunders prat. Men efter hand blir samtalen längre och djupare när Transports avdelning fem söker upp chaufförer som väntar på passagerare vid Bromma flygplats.

– Det går skitbra, säger Charn Ispa, ordförande i avdelningen som är Transports största. Hit kommer det nya förare hela tiden, både från bolag med kollektivavtal och de andra.

Uppsökeri är en återkommande verksamhet i Transport. Två veckor per år besöker lokalavdelningarna arbetsplatser i sitt område. Medlemmar ska få chansen att träffa sitt fack, och de som inte är med ska få information.

I kön av taxibilar på Bromma delas det ut kexchoklad och bubbelvatten. Plus broschyrer om Transport. Men kanske framför allt ger Charn Ispa, Pia Edvall, Olivera Pobra och Bo Nilsson facket ett ansikte.

– Jag pratade med en kille som var övertygad om att taxiförare inte har några rättigheter. Han visste inte vad kollektivavtal är för något, berättar Charn Ispa.

Många diskussioner handlar om upphandlingen av samhällsresor, och vilka villkor som kommun och landsting kan – och ska – ställa på förarnas villkor. I alla större upphandlingar ska de anställda numera ha lön, semester och arbetstider i nivå med kollektivavtalet i branschen.

Andra teman var skillnaden att jobba hos en taxiåkare med kollektivavtal – och en som inte har det. Många förare fick veta att Transports grundkurs Startpunkten pågår i fem timmar och är öppen även för den som inte är medlem. Valet, och vikten av att rösta, kom också upp.

Chaufförer berättade om långa arbetsdagar och de som har egna bilar vittnade om branschen ur arbetsgivarhåll.

– Jag ska gå tillbaka och jobba som anställd igen när jag har betalat av bilen, sa åkaren Sinan Erdogan.

– Det borde krävas kollektivavtal på alla åkerier, fortsatte han. Men många förare tar inte reda på vad som gäller med pensioner och försäkringar. De tänker inte på framtiden …

Ett återkommande svar från Stockholmsavdelningens utsända var att det krävs fler medlemmar för att sätta hårdare tryck i förhandlingar om kollektivavtal.

Efter en dryg timme gör Olivera Pobra en överslagsberäkning, gissningen är att gänget i avdelning fems gula varselvästar hade pratat med åtminstone 100 taxiförare.

– Vi ska komma ihåg att det var arbetarna som byggde upp det här landet, säger hon i samtalet med en förare. Vi som kommer från andra länder måste fortsätta den kampen.

Pia Edvall och Bo Nilsson träffar taxiförare.
Pia Edvall och Bo Nilsson träffar taxiförare vid Bromma flygplats i Stockholm. Facket, politiken och världen avhandlades när Transport var på arbetsplatsbesök.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Våra medlemmar prioriterar pengar”

Åkeri, lager, terminal. – Den största frågan bland våra chaufförer är den utländska konkurrensen från företag som kör legalt, eller illegalt, i Sverige. Något som ökar är också att svenska åkerier anställer utländsk arbetskraft. Ofta har vi ingen insyn i anställningsvillkoren.

Illustration avtalsrörelsen

Kampen om lönerna

Startskottet. Inför nästa års avtalsförhandlingar satsar Transport på att analysera branscherna. Det handlar om att se hur arbetsvillkor, kompetenskrav och efterfrågan på personal kan komma att förändras.

Tommy Wreeth

Följ oss i Almedalen

Orförandeord. Almedalen … är det ett jippo för samhällseliten och klubben för inbördes beundran – eller ett uttryck för den fantastiska demokrati vi lever i?

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombygnad är inte prioriterad hos Trafikverket.

Hjalmar Bengtsson Raymond i Prideparaden

”Bara kärlek överallt”

Festival. Hjalmar Bengtsson Raymond är vd för ett åkeri. I lördags rattade han företagets lastbil genom Stockholm, själv iklädd regnbågskostym. Han hade anställda med sig, som liksom Transport gick i årets Prideparad.

Högertrafik

Hastighetsgränser – en kort historia

Trafik. Hastighetsgränser väcker ofta starka känslor. Däremot framstår det kanske som självklart att de finns. Men för bara 50 år sedan var det i praktiken fri fart på landsvägar, utom vid storhelger då olika, tillfälliga hastighetsbegränsningar gällde.

Transport på plats på Pride

Festival. Det handlar om allas lika värde – och att ha kul. Stockholm Pride är i full gång. Transports folk finns på plats i LO-tältet på Östermalms IP, som i veckan är Pride Park.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Förare av moppetaxi utan lön

Taxi. Över hundra av förarna på podtaxibolaget Bzzt fick ingen lön den 25 juli. De drabbade hade vid lunchtid på fredagen ännu inte fått in pengar på sina konton trots löften om sen utbetalning.

Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Klart med övergångsavtal för kritiserad sophämtning

Renhållning. Stockholm har i förtid avslutat avtalet för sophämtning som gällt sedan hösten 2017, efter den stora sopkonflikten. Tillsammans med entreprenören har staden nu ingått ett övergångsavtal – utbrett missnöje och periodvis tusentals klagomål i veckan ligger bakom.

Preem-mack

Smitningar fortsatt stort problem

Bensinmack. Närmare 40 000 smitningar om året. Så utsatta är landets bensinstationer. För många anställda innebär det daglig stress, för ägaren kan en enda smitning betyda att en hel dagsförtjänst på drivmedel går förlorad.