Close
Slutrond för sopgubbarna i Arbetsdomstolen i Gamla stan i Stockholm. Transports ombudsman Joakim Guttman (i mitten) informerar två miljöarbetare som kommit för att lyssna till slutpläderingarna.
Close

Dom i sopkonflikten faller den 7 februari

Miljöarbete. – Sopgubbarna spelade ett högt spel för att få omkull Reno Norden. – Fel! Reno Nordens syfte var att överrumpla och knäcka arbetstagarnas motstånd mot nyckelinventeringen.

Det var oförsonliga ord i Arbetsdomstolen (AD) när parterna höll slutplädering på fredagsmorgonen. Först ut var Reno Norden, uppbackat av Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA).

Chefsjurist Jan Bergman hävdade att Transport svängt i synen på konflikten. Från vild strejk till att sopgubbarna avskedats av arbetsgivaren.

– Det var fråga om en olovlig stridsåtgärd, anförde Bergman. Sopgubbarna spelade ett högt spel för att åsamka Reno Norden skada, så att bolaget inte skulle kunna fortsätta driva sin verksamhet. Här i domstolen har vi tittat på sms och brev som styrker detta.

– Spelet lyckades inte på grund av extraordinära insatser från företaget och de anställda som fortsatte jobba.

Transport, som anlitat LO-TCO Rättsskydd, tillbakavisade påståendet. Jurist Anett Olofsson sa:

– Det har över huvud taget inte förekommit några stridsåtgärder. Sopgubbarna ville fortsätta utföra sitt arbete, utom nyckelinventeringen som inte ingick i deras arbete. Det var arbetsledningen som låste in nycklarna när sopgubbarna kom omklädda för att jobba.

AD har ett omfattande arbete framför sig innan domen meddelas klockan 11 den 7 februari. Parterna är oense om det mesta.

BA:s jurist Jan Bergman började med att ta upp det så kallade tolkningsföreträde som Transport anser sig ha lagt redan i september 2016 – mot att sopgubbarna skulle utföra en nyckelinventering. Fackets uppfattning är att det inte är en arbetsuppgift som ingår i den ackordslista som användes på Reno Norden.

Inget tolkningsföreträde lades, uppgav Bergman inför AD.

Anett Olofsson kontrade med att facket inte uttryckligen måste använda ordet tolkningsföreträde, utan att det räcker med att Reno Norden inte drev frågan vidare när facket sagt nej i en lokal förhandling.

Åtskilliga timmar i AD har ägnats åt arbetsgivarnas rätt att begära läkarintyg från första sjukdagen. Efter flera dagars batalj sjukskrev sig 29 sopgubbar. Hade Reno Norden rätt att då begära första-dags-intyg?

– Nej, anser facket.

– Jo, säger arbetsgivarsidan.

Reno Norden och BA hävdar dessutom att sjukskrivningarna i sig var en stridsåtgärd. En olovlig sådan.

Det tillbakavisades av facket, som anförde att många av sopgubbarna mådde psykiskt dåligt av företagets agerande.

Under konfliktens andra vecka sa ett 40-tal miljöarbetare upp sig. Även det var en stridsåtgärd, tycker arbetsgivarsidan.

– Vi menar att uppsägningarna skett i påtryckningssyfte, sa Jan Bergman.

Transport anser att om domstolen skulle komma fram till att sopgubbar deltagit i en olovlig strejk, så har den i vart fall inte fortsatt när uppsägningarna väl lämnats in. Då har miljöarbetarna helt enkelt valt att inte jobba under uppsägningstiden. Något som inte är ett lagbrott. Däremot kan det motivera löneavdrag.

Det synsättet avfärdade Jan Bergman:

– När en olovlig stridsåtgärd pågår kan man inte hävda att man inte jobbar under uppsägningstiden.

Enligt arbetsgivarlägret har strejken pågått i fem veckor och kostat Reno Norden 13 miljoner kronor. Det motiverar ett högt skadestånd, 5 000 kronor per sopgubbe. Samma summa ska gälla för alla, ansåg BA.

Arbetsgivarna kräver att Transport ska ta alla rättegångskostnader, om sopgubbarna förlorar. Bara det blir en nota på mer än 1,2 miljoner när fackets juristkostnader räknas in.

Men Transport uppfattning är alltså att sopgubbarna inte deltagit i några olovliga stridsåtgärder alls. Varken strejk, uppsägningar eller sjukskrivningar var stridsåtgärder riktade mot arbetsgivaren.

Anett Olofsson sa:

– Om domstolen ändå skulle komma fram till att det var så, finns det inte grund för att döma ut höga skadestånd. Sopgubbarna uppfattade det som att de blivit avskedade. Många blev ledsna och mådde dåligt, och sjukskrev sig. Det fanns inte skäl för bolaget att begära första-dags-intyg.

– De som sade upp sig ville sluta, vilket nästan alla också gjorde. Tröttnar man på sin arbetsgivare har man naturligtvis rätt att säga upp sig.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Linda Weidenstedt är doktor i sociologi och knuten till näringslivets forskningsinstitut Ratio. Rapporten är skriven tillsammans med Andrea Geissinger och Monia Lougui. Foto: Ratio

Matbudens svar förvånade

8 frågor. Vad är det som motiverar människor att börja jobba som matbud? Det försökte Linda Weidenstedt och hennes forskarkollegor vid näringslivets forskningsinstitut Ratio ta reda på. Svaren förvånade.

Transportarbetarens logga

Skyddsombud stoppar farlig sophämtning

Miljö. Förra husägaren drog ut sopkärlet till vägen, men den nya vägrar. Inför risken att backande miljöarbetare ska hamna i diket har Transports regionala skyddsombud stoppat hämtningen vid huset, utanför Skurup.

Transportarbetarens logga

Dubbla kollektivavtal i hamnarna fråga för Arbetsdomstolen

Hamn. Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet har tagit frågan om lokalt inflytande till Arbetsdomstolen. Under tisdag och onsdag ska kärnfrågan besvaras: Måste arbetsgivaren förhandla med Hamnarbetarförbundet på samma sätt som med Transport?

Hallå där!

Jerker Nilsson

… central ombudsman som sett till att alla kollektivare på bevakningsbolaget Loomis får semesterlön i morgon, den 23 oktober.

Kaos på Gate gourmet

Nya förhandlingar på Gate gourmet

(UPPDATERAD) Flyg. I början av oktober drog Gate gourmet tillbaka uppsägningarna av 61 anställda, efter att Transports ogiltigförklarat samtliga. Några veckor senare begärde cateringjätten nya lokala förhandlingar om att säga upp 63 personer.

Transport stämmer Ringhals

Arbetsmiljö. Facket anser att Ringhals kärnkraftverk har hindrat huvudskyddsombud Andreas Ehm från att utföra sitt uppdrag. Nu stämmer Transport det statliga bolaget i tingsrätten för brott mot Arbetsmiljölagen.

Ett enigt LO sa nej till arbetsgivarnas las-bud

Arbetsrätt. Las-förhandlingarna har havererat på nytt. En enig LO-styrelse sa på fredagseftermiddagen nej till arbetsgivarnas slutbud, som låg på bordet efter att parterna gått en ny hård match om nya spelregler på arbetsmarknaden.

LO-förbunden oeniga i synen på las

Arbetsrätt. I debatten hävdas att fack och arbetsgivare var nära en överenskommelse när las-förhandlingarna kraschade sent på natten den 30 september. Var det så? – Vi har haft väldigt svårt att få ett klart svar på den frågan, säger Transports ordförande Tommy Wreeth, som är frustrerad.

Tre av tre kontrollerade ekipage fuskade

Cabotage. Finns det rätt papper i hytten? Transportarbetaren följer med när polisen kontrollerar internationella vägtransporter. Under en förmiddag stoppar sex polisanställda tre ekipage och delar ut 120 000 kronor i sanktionsavgifter.

Las-förhandlingarna startar om – mot Transports vilja

Arbetsrätt. LO, tjänstemännen i PTK och Svenskt Näringsliv ska återuppta de omdiskuterade förhandlingarna om förändringar i spelreglerna på arbetsmarknaden. Transport och fem andra LO-förbund sa nej och reserverade sig när LO-styrelsen höll omröstning på onsdagsmorgonen.

Therese Thörner

På väg med flis och forskning

Åkeri. Therese Thörner är värmländska flischauffören som vill undersöka transportledarens roll. I sitt examensarbete har hon kört in på outforskad mark, visade det sig.

Gata gourmet-lastbil på Arlanda

Gate gourmet drar tillbaka uppsägningarna

Flyg. Transport ogiltigförklarade uppsägningarna av totalt 61 medlemmar. Efter central förhandling med motparten Svenska Flygbranschen står det klart att samtliga 61 anställda på cateringföretaget Gate gourmet får sina jobb tillbaka.

Långtradare i kö

Flera motioner för skärpt kontroll av yrkestrafiken

Åkeri. Olagliga godstransporter, illojal konkurrens och villkorsdumpning – socialdemokratiska riksdagsledamöter ser stora problem. I en motion lyfter de att ökade krav och kontroller av yrkestrafiken brådskar.

V kräver ordning och reda inom yrkestrafiken

Politik. Vägtransporter, taxi och arbetsplatser till sjöss. Det är tre områden där problemen är akuta, enligt Vänsterpartiet. I en motion föreslår de en dansk modell för att få bukt med social dumpning.

UPS hotas av vite både vid Sturup och i Järfälla …

Terminal. Det är inte bara vid Sturup som de anställda på UPS har stora problem med arbetsmiljön. I september fick företaget ett föreläggande med vite på en miljon kronor, för likartade brister vid terminalen i Järfälla nordväst om Stockholm.

… och även i Göteborg

Terminal. I dag, tisdag, släppte Arbetsmiljöverket ännu ett vitesbeslut riktat mot UPS. Nu är det Göteborgsterminalen som måste betala 200 000 kronor, om företaget inte kartlägger bristerna i arbetsmiljön.