Close
Slutrond för sopgubbarna i Arbetsdomstolen i Gamla stan i Stockholm. Transports ombudsman Joakim Guttman (i mitten) informerar två miljöarbetare som kommit för att lyssna till slutpläderingarna.
Close

Dom i sopkonflikten faller den 7 februari

Miljöarbete. – Sopgubbarna spelade ett högt spel för att få omkull Reno Norden. – Fel! Reno Nordens syfte var att överrumpla och knäcka arbetstagarnas motstånd mot nyckelinventeringen.

Det var oförsonliga ord i Arbetsdomstolen (AD) när parterna höll slutplädering på fredagsmorgonen. Först ut var Reno Norden, uppbackat av Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA).

Chefsjurist Jan Bergman hävdade att Transport svängt i synen på konflikten. Från vild strejk till att sopgubbarna avskedats av arbetsgivaren.

– Det var fråga om en olovlig stridsåtgärd, anförde Bergman. Sopgubbarna spelade ett högt spel för att åsamka Reno Norden skada, så att bolaget inte skulle kunna fortsätta driva sin verksamhet. Här i domstolen har vi tittat på sms och brev som styrker detta.

– Spelet lyckades inte på grund av extraordinära insatser från företaget och de anställda som fortsatte jobba.

Transport, som anlitat LO-TCO Rättsskydd, tillbakavisade påståendet. Jurist Anett Olofsson sa:

– Det har över huvud taget inte förekommit några stridsåtgärder. Sopgubbarna ville fortsätta utföra sitt arbete, utom nyckelinventeringen som inte ingick i deras arbete. Det var arbetsledningen som låste in nycklarna när sopgubbarna kom omklädda för att jobba.

AD har ett omfattande arbete framför sig innan domen meddelas klockan 11 den 7 februari. Parterna är oense om det mesta.

BA:s jurist Jan Bergman började med att ta upp det så kallade tolkningsföreträde som Transport anser sig ha lagt redan i september 2016 – mot att sopgubbarna skulle utföra en nyckelinventering. Fackets uppfattning är att det inte är en arbetsuppgift som ingår i den ackordslista som användes på Reno Norden.

Inget tolkningsföreträde lades, uppgav Bergman inför AD.

Anett Olofsson kontrade med att facket inte uttryckligen måste använda ordet tolkningsföreträde, utan att det räcker med att Reno Norden inte drev frågan vidare när facket sagt nej i en lokal förhandling.

Åtskilliga timmar i AD har ägnats åt arbetsgivarnas rätt att begära läkarintyg från första sjukdagen. Efter flera dagars batalj sjukskrev sig 29 sopgubbar. Hade Reno Norden rätt att då begära första-dags-intyg?

– Nej, anser facket.

– Jo, säger arbetsgivarsidan.

Reno Norden och BA hävdar dessutom att sjukskrivningarna i sig var en stridsåtgärd. En olovlig sådan.

Det tillbakavisades av facket, som anförde att många av sopgubbarna mådde psykiskt dåligt av företagets agerande.

Under konfliktens andra vecka sa ett 40-tal miljöarbetare upp sig. Även det var en stridsåtgärd, tycker arbetsgivarsidan.

– Vi menar att uppsägningarna skett i påtryckningssyfte, sa Jan Bergman.

Transport anser att om domstolen skulle komma fram till att sopgubbar deltagit i en olovlig strejk, så har den i vart fall inte fortsatt när uppsägningarna väl lämnats in. Då har miljöarbetarna helt enkelt valt att inte jobba under uppsägningstiden. Något som inte är ett lagbrott. Däremot kan det motivera löneavdrag.

Det synsättet avfärdade Jan Bergman:

– När en olovlig stridsåtgärd pågår kan man inte hävda att man inte jobbar under uppsägningstiden.

Enligt arbetsgivarlägret har strejken pågått i fem veckor och kostat Reno Norden 13 miljoner kronor. Det motiverar ett högt skadestånd, 5 000 kronor per sopgubbe. Samma summa ska gälla för alla, ansåg BA.

Arbetsgivarna kräver att Transport ska ta alla rättegångskostnader, om sopgubbarna förlorar. Bara det blir en nota på mer än 1,2 miljoner när fackets juristkostnader räknas in.

Men Transport uppfattning är alltså att sopgubbarna inte deltagit i några olovliga stridsåtgärder alls. Varken strejk, uppsägningar eller sjukskrivningar var stridsåtgärder riktade mot arbetsgivaren.

Anett Olofsson sa:

– Om domstolen ändå skulle komma fram till att det var så, finns det inte grund för att döma ut höga skadestånd. Sopgubbarna uppfattade det som att de blivit avskedade. Många blev ledsna och mådde dåligt, och sjukskrev sig. Det fanns inte skäl för bolaget att begära första-dags-intyg.

– De som sade upp sig ville sluta, vilket nästan alla också gjorde. Tröttnar man på sin arbetsgivare har man naturligtvis rätt att säga upp sig.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Illustration avtalsrörelsen miljöarbetare

Fokus på arbetsmiljön

Miljöarbetare. Otrygga jobb med upphandlad sophämtning. Tuff arbetsmiljö i en tung bransch. Men i årets avtalsrörelse (som skjuts upp till hösten, på grund av coronaviruset) har mullret från Stockholms sopgubbar tystnat.

Tonny Falk

Sophämtare lever i ständig otrygghet

Miljöarbetare. Tonny Falk väntar på lastkajen. Han tar emot farligt avfall, och han har en rak hälsning till Transports avtalsförhandlare: – Jobba hårt för oss här ute!

Transportarbetarens logga

Renhållningschef tar timeout efter kritik

Miljöarbetare. Hot, anklagelser och erbjudande om löneförhöjning mot tystnad. Sophämtarna i Karlskoga upplevde att deras arbetsmiljö drogs ner i smutsen av nya chefen – tidigare anställd hos Transport. Nu måste han ta paus som arbetsledare.

Corona

Snabbprocess ska garantera skyddsutrustning

Färdtjänst. Särskilt viktiga yrkesgrupper ska få tillgång till skyddsutrustning snabbare. Från och med i dag ska Arbetsmiljöverket kunna genomföra snabba kvalitetskontroller utan att behöva vänta in CE-märkning.

corona

En vän på vägen under krisen

Åkeri. Lastbilschauffören Mathias Roos vet hur mycket det betyder att ha någon att tala med. När Coronahjälpen sökte folk var det naturligt att erbjuda social kontakt. Och under den gångna månaden har han på jobbet pratat i telefon om allt mellan himmel och jord.

LO:s kongress genomförs – fast i två etapper

LO. På grund av pandemin kommer LO att genomföra den planerade kongressen i två etapper. Den 15 juni hålls en digital första omgång. Ombuden väljer då en ny ledning. Inskickade motioner kommer att behandlats när kongressen samlas på nytt våren 2021. LO föreslår också att förbunden får en ny chans att skicka in motioner.

Corona

Speditörer stoppar leveranser till ståljätten

Åkeri. Flera åkerier nekar att köra gods till Outokumpu i Avesta där förarna påtvingas en hälsokontroll av kunden. Transport anser att det saknas lagstöd för det och kräver att testerna stoppas omedelbart.

Corona

Skånetrafiken svänger – specialfordon ska användas

Färdtjänst. Skånetrafiken har backat. Från och med klockan två i eftermiddag tar specialfordon, med utrustade och utbildade förare, hand om körningen av coronasmittade. Transports skyddsstopp skyndade på beslutet.

Corona
Motorvägen 1-30 i Murcia, Spanien

Tufft för lastbilsförare i Europa och USA

Åkeri. Lastbilsförare hyllas ibland som hjältar i coronakrisen, men vanligare är att de bemöts som pestsmittade när de levererar sina varor till kunderna. I Turkiet blev en förare arresterad när han på Facebook vittnade om sin omöjliga arbetssituation.

Corona

Transport stoppar coronatransporter i Skåne

Färdtjänst. Tvärstopp för coronapatienter i färdtjänstbilarna. Flera taxiföretag i Skåne belades med skyddsstopp i dag på morgonen. Risken är annars stor att förare smittas, enligt Transports skyddsombud.

Hallå där!

Karin Wennerberg

… konstkonsult med uppdrag att göra LO:s konst mindre gubbig.

Corona

Fortbildning för vakter ställs in

Bevakning. Den fortbildning som krävs för väktare ställs in. En vakt vars behörighet är på väg att gå ut måste begära ett personligt undantag hos polisen.

Corona

Östkrav att skjuta på EU:s vägpaket

EU. Åtta länder vill skjuta på EU:s skarpare regler för lastbilstrafiken. De hänvisar till tuffa tider för åkerierna under coronakrisen. På gränsen till osmakligt, enligt svenska parlamentarikern Johan Danielsson (S).

Corona

Ansökningarna väller in till a-kassan

A-kassa. Medlemmarna strömmar till Transports a-kassa. Bara under tisdagen anslöt sig 2 000 personer. Rusningen tog fart med regeringens förslag att det ska bli lättare att kvalificera sig till ersättning.

Företag försöker tjäna pengar på dina försäkringar

Försäkringar. Transports medlemmar fick 77 miljoner kronor utbetalt från sina fackliga försäkringar förra året. Samtidigt varnar facket för företag som försöker tjäna pengar på medlemmarnas olyckor.

Corona

Många företag vill permittera

Arbetsmarknad. Taxiåkarna står först i kön för att permittera. En del av Transports lokala ombudsmän hinner inte andas mellan samtalen och mejlen.