Close
Slutrond för sopgubbarna i Arbetsdomstolen i Gamla stan i Stockholm. Transports ombudsman Joakim Guttman (i mitten) informerar två miljöarbetare som kommit för att lyssna till slutpläderingarna.
Close

Dom i sopkonflikten faller den 7 februari

Miljöarbete. – Sopgubbarna spelade ett högt spel för att få omkull Reno Norden. – Fel! Reno Nordens syfte var att överrumpla och knäcka arbetstagarnas motstånd mot nyckelinventeringen.

Det var oförsonliga ord i Arbetsdomstolen (AD) när parterna höll slutplädering på fredagsmorgonen. Först ut var Reno Norden, uppbackat av Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA).

Chefsjurist Jan Bergman hävdade att Transport svängt i synen på konflikten. Från vild strejk till att sopgubbarna avskedats av arbetsgivaren.

– Det var fråga om en olovlig stridsåtgärd, anförde Bergman. Sopgubbarna spelade ett högt spel för att åsamka Reno Norden skada, så att bolaget inte skulle kunna fortsätta driva sin verksamhet. Här i domstolen har vi tittat på sms och brev som styrker detta.

– Spelet lyckades inte på grund av extraordinära insatser från företaget och de anställda som fortsatte jobba.

Transport, som anlitat LO-TCO Rättsskydd, tillbakavisade påståendet. Jurist Anett Olofsson sa:

– Det har över huvud taget inte förekommit några stridsåtgärder. Sopgubbarna ville fortsätta utföra sitt arbete, utom nyckelinventeringen som inte ingick i deras arbete. Det var arbetsledningen som låste in nycklarna när sopgubbarna kom omklädda för att jobba.

AD har ett omfattande arbete framför sig innan domen meddelas klockan 11 den 7 februari. Parterna är oense om det mesta.

BA:s jurist Jan Bergman började med att ta upp det så kallade tolkningsföreträde som Transport anser sig ha lagt redan i september 2016 – mot att sopgubbarna skulle utföra en nyckelinventering. Fackets uppfattning är att det inte är en arbetsuppgift som ingår i den ackordslista som användes på Reno Norden.

Inget tolkningsföreträde lades, uppgav Bergman inför AD.

Anett Olofsson kontrade med att facket inte uttryckligen måste använda ordet tolkningsföreträde, utan att det räcker med att Reno Norden inte drev frågan vidare när facket sagt nej i en lokal förhandling.

Åtskilliga timmar i AD har ägnats åt arbetsgivarnas rätt att begära läkarintyg från första sjukdagen. Efter flera dagars batalj sjukskrev sig 29 sopgubbar. Hade Reno Norden rätt att då begära första-dags-intyg?

– Nej, anser facket.

– Jo, säger arbetsgivarsidan.

Reno Norden och BA hävdar dessutom att sjukskrivningarna i sig var en stridsåtgärd. En olovlig sådan.

Det tillbakavisades av facket, som anförde att många av sopgubbarna mådde psykiskt dåligt av företagets agerande.

Under konfliktens andra vecka sa ett 40-tal miljöarbetare upp sig. Även det var en stridsåtgärd, tycker arbetsgivarsidan.

– Vi menar att uppsägningarna skett i påtryckningssyfte, sa Jan Bergman.

Transport anser att om domstolen skulle komma fram till att sopgubbar deltagit i en olovlig strejk, så har den i vart fall inte fortsatt när uppsägningarna väl lämnats in. Då har miljöarbetarna helt enkelt valt att inte jobba under uppsägningstiden. Något som inte är ett lagbrott. Däremot kan det motivera löneavdrag.

Det synsättet avfärdade Jan Bergman:

– När en olovlig stridsåtgärd pågår kan man inte hävda att man inte jobbar under uppsägningstiden.

Enligt arbetsgivarlägret har strejken pågått i fem veckor och kostat Reno Norden 13 miljoner kronor. Det motiverar ett högt skadestånd, 5 000 kronor per sopgubbe. Samma summa ska gälla för alla, ansåg BA.

Arbetsgivarna kräver att Transport ska ta alla rättegångskostnader, om sopgubbarna förlorar. Bara det blir en nota på mer än 1,2 miljoner när fackets juristkostnader räknas in.

Men Transport uppfattning är alltså att sopgubbarna inte deltagit i några olovliga stridsåtgärder alls. Varken strejk, uppsägningar eller sjukskrivningar var stridsåtgärder riktade mot arbetsgivaren.

Anett Olofsson sa:

– Om domstolen ändå skulle komma fram till att det var så, finns det inte grund för att döma ut höga skadestånd. Sopgubbarna uppfattade det som att de blivit avskedade. Många blev ledsna och mådde dåligt, och sjukskrev sig. Det fanns inte skäl för bolaget att begära första-dags-intyg.

– De som sade upp sig ville sluta, vilket nästan alla också gjorde. Tröttnar man på sin arbetsgivare har man naturligtvis rätt att säga upp sig.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Uppsagt tidningsbud blir fall för Arbetsdomstolen

Tidningsbud. I 44 år delade en kvinna ut tidningar för ett av landets största distributionsföretag. I somras, när det återstod tre år till pensioneringen, fick hon sparken. Företaget anser att hon jobbade för sakta, skriver Transport i en stämningsansökan till Arbetsdomstolen (AD).

Leif Andersson

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Transportarbetarens logga

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Bengt Eriksson

Med flytande biogas i tanken

Åkeri. Flytande biogas är en iskall produkt på ungefär minus 160 grader. Bland lastbilstillverkare och miljömedvetna köpare är den däremot stekhet. I dag visade Volvo Lastvagnar och livsmedelsgrossisten Dagab upp en av fem tunga biogaslastbilar som är på väg ut på vägarna.

Ny facklig försäkring ger ökat skydd vid arbetslöshet

Arbetslöshet. Transport och Folksam har tagit fram en ny tilläggsförsäkring som träder in vid arbetslöshet. Medlemmar som tecknar den frivilliga försäkringen får 80 procent av den tidigare inkomsten i upp till 300 dagar. I stället för 100 dagar, som gäller med förbundets vanliga inkomstförsäkring.

Dom: Chaufförer fick för lite betalt

Åkeri. Det holländska åkeriet har kringgått kollektivavtalet, enligt en dom i en nederländsk domstol. Chaufförer från Moldavien, som bland annat har kört växter till Ikeavaruhus i Norden, har fått för lite betalt.

Pierre Mollestam, Helsingborg

Sophämtning på beställning fortsätter året ut

Miljöarbetare. Någon vill ha en stinkande soptunna tömd direkt efter helgen. Grannen fyller i stället sitt kärl och begär hämtning efter flera veckor. I ett villaområde i Helsingborg fortsätter kunderna att själva bestämma när sopgubben ska komma.

Transport kan bli facklig part i kollektivavtal med Samhall

Avtal. Efter en överenskommelse i LO är målet att Transport ska bli ett av LO-förbunden som förhandlar fram kollektivavtal med Samhall. Det statliga bolaget har 20 000 anställda och utför tjänster som städning och lagerhantering.

Pengar till försäkringsinfo kan dras in

Försäkringar. Svenskt Näringsliv har sagt upp avtalen med facken om att bidra med pengar till information om försäkringar. Transports Sture Thorsell blev lika förvånad som de övriga på den fackliga sidan.

Speditör friad i rätten

Åkeri. Åklagarens bevisning fick underkänt på alla punkter. Speditören friades helt i den första rättegången som har prövat beställarens ansvar när ett anlitat åker bryter mot lagarna.

Nytt larm om miljögifter från flygplatser

Flyg. Nu kommer nya larm om förhöjda haltar av det giftiga ämnet PFAS i grundvatten och brunnar. PFAS finns bland annat i brandsläckningsskum och höga halter har uppmätts nära flygplatser. Den här gången är det Visby som granskats.

Uppsagt tidningsbud blir fall för Arbetsdomstolen

Tidningsbud. I 44 år delade en kvinna ut tidningar för ett av landets största distributionsföretag. I somras, när det återstod tre år till pensioneringen, fick hon sparken. Företaget anser att hon jobbade för sakta, skriver Transport i en stämningsansökan till Arbetsdomstolen (AD).

Hallå där!

Johan Granlund

… Mr ”Kurvdosering” som lämnar konsultandet och lobbyverksamheten om hur vägar bäst bör byggas. Johan Granlund blir produktionschef inom byggnadsmaterial.

Vakter skyddar sopgubbar i Ängelholm

Miljöarbetare. Miljöarbetarna och deras sopbilar får sällskap av vakter. Renhållningsbolaget i Ängelholm har anlitat ett bevakningsföretag för att skydda anställda från en hotfull kund.

Karl-Petter Thorwaldsson

Var fjärde LO-medlem röstade på SD

Politik. Signalen har gått fram. Den hälsningen skickar LO:s ordförande till de över 300 000 medlemmar som röstade på Sverigedemokraterna.

Camilla Frostehag, Chrisse Sundvall och Viktor Andersson, valarbetare på Transport

Transports valarbetare besvikna

Politik. Visst är de besvikna. Tre aktiva transportare som i februari gick ringutbildning på förbundet kommenterar valresultatet. Idén var att så många transportmedlemmar som möjligt skulle få ett telefonsamtal före valet.

Val 2018
Tommy Wreeth

”S-ledd regering bästa alternativet”

Politik. Tommy Wreeths analys av valresultatet är att läget är ytterst bekymmersamt. Det bästa alternativet är i vilket fall en S-ledd regering, tycker Transports ordförande.

Pengar på gång för omlastning

Politik. Vad krävs för att mer gods ska köras på järnväg och fartyg? Regeringen funderar på en omlastningspeng.