Alla får gas-varnare efter dödsolycka i hamnen

Hamn. Efter dödsolyckan i Oxelösund ska de anställda ha en egen gas-varnare i bröstfickan. Arbetsgivaren mäter luften och riskbedömer innan någon går ner i en lucka. Sedan kan var och en av hamnarbetarna ändå få en varning om det finns livsfarlig koloxid på platsen.

I morgon, fredag begravs den unga hamnarbetare som för en månad sedan omkom i Oxelösunds hamn. På arbetsplatsen hålls en tyst minut.

Mannen var på väg ner i ett lastrum på ett fartyg lastat med kol. Han möttes av livsfarlig koloxidgas och svimmade av. Mannen dog senare på sjukhus.

– Vi har förstått hur olyckan gick till, men kan inte förklara varför, säger Erik Zetterlund, vd i hamnen.

En omedelbar följd av dödsolyckan är att alla som arbetar med laster av organiskt material, som kol, ska ha en apparat i bröstfickan. Den varnar för gas och analyserar vilken typ det handlar om.

– Det ska vara lika naturligt att stoppa ner gas-varnaren som att sätta på sig hjälmen, säger Jyrki Saarinen, Transports huvudskyddsombud i hamnen.

Han berättar att han varit med i företagets utredning efter olyckan. Och att rutinerna har setts över, så att alla hamnarbetare blir varse farorna med koloxid, som finns på fartyg med organiskt material .

Den nya rutinen gör inte att arbetsgivaren kan låta bli sin riskbedömning. Gas-varnarna är en andra åtgärd.

Parallellt med den interna utredningen granskas olyckan av Arbetsmiljöverket, polisen och Statens haverikommission. Åklagare Jan Andersson säger att det är alldeles för tidigt att avgöra om någon kommer att åtalas.

– Förundersökningen pågår fortfarande, säger han.

Flera av mannens arbetskamrater tog sig ner i den gasfyllda trappen och lyckades bära upp honom. Vägen skulle ha varit stängd.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Roger Jönsson:
    20 april, 2018

    Gällande giftiga gaser och syrebrist i lastrum vid hantering av
    trävaror och organiskt material:
    Sveriges Hamnar och Svenska Transportarbetareförbundet har tillsammans med TYA gett ut en
    broschyr hur man ska agera vid hanteringen. Denna finns i en reviderad upplaga från 2017 att beställa från TYA. Den heter Säkert och Tryggt eller med lurande faror.
    Jag uppmanar alla hamnar som inte redan har den att beställa denna broschyr. Där står vad branschen har kommit fram till för att minimera riskerna. Vi måste få in i ryggmärgen på alla hamnarbetare att inte beträdda fartygets lastutrymme innan atmosfären är mätt och utrymmena
    förklarade fria från farliga gaser. Så när hamnarbetsgivaren gett sitt Entry Permit till en tillträdesväg så kan man använda den, övriga tillträdesvägar ska vara plomberade och varningsskyltade.
    OBS! Personliga gasvarnare ska endast användas som en extra säkerhetsåtgärd när man går ner i redan förklarad gasfri miljö.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Vart är vi på väg?

Insändare. Det politiska läget är oroande. Det enda som hörs är högerns oro för de många skjutningarna.

”Dubbeldäckarna borde förbjudas”

Åkeri. Många chaufförer har kommenterat Transportarbetarens artiklar om Ica-trailrar med dubbla lastplan. En förare ringer och berättar hans upphissade last fallit ner två gånger på kort tid, efter att vajrar brustit.

Gustaf Järsberg och Martin Miljeteig

Många tankevurpor om skyddsombuden

Debatt. Om inte facken utser skyddsombuden, vem ska då driva deras ärende om de motarbetas, hindras eller trakasseras? Gustaf Järsberg och Martin Miljeteig, Transport, svarar på Svenskt Näringslivs och Företagarnas debattinlägg i SvD.

Omstart för fack och företag på Landvetter

Bevakning/Flyg. Köer och kaos i säkerhetskontrollen på Landvetter. Och helt skilda uppfattningar om hur arbetsmiljö och personalomsättning ser ut. I dag har Transport och arbetsgivarna mötts i förhandling och tagit i hand på en omstart.

Starkare skydd för visselblåsare

EU. Pågår farliga transporter på din arbetsplats? Den som avslöjar detta ska inte få sparken. EU har bestämt att visselblåsare på arbetsplatserna ska skyddas. Regeringen utreder hur de nya reglerna ska införas i svensk lag.

Jim Lassinantti

Facket svarar på dina frågor

Facket. I dag smyglanserar Transport fackets nya frågeforum. Undrande medlemmar och icke medlemmar ska få skriftliga svar. Det dröjde bara en timme innan det första inlägget kom: Hur blir jag medlem?

Tidningsbud hyllade på sin dag

Tidningsbudens dag. Ett sent men stort grattis, alla tidningsbud! I lördags firades er egen högtidsdag. Runt om i landet uppvaktades nattens hjältar – ofta med kexchoklad.

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

Nokas och Avarn blir – Avarn

Bevakning. Efter mer än ett år börjar Nokas köp av Avarn att genomföras. Namnet på den nya bjässen i bevakningsbranschen blir Avarn. Fackklubbens styrelse i Stockholm kommer under en övergångsperiod att bestå av alla förtroendevalda från de båda bolagen.

Skyddsombud i avdelning 5

Skyddsombuden samlade ombord

Fackligt arbete. Stärkta i uppdraget av varandra. Över 60 skyddsombud från Transports Stockholmsavdelning tog på tisdagen sjövägen till fortbildning.

Arbetsdomstolens entré

Tvist om fridagar avgörs i AD

Bussförare. Får en arbetsgivare förlägga fridagar för en busschaufför som är på jobb utomlands? Kommunal har stämt Bergkvarabuss för avtalsbrott och nu prövar Arbetsdomstolen frågan. Utfallet kan komma att påverka busschaufförer i Transport.

Fackets man blir hamnarbetsgivare

Hamn. Miljöföretaget Liselotte Lööf har startat ett hamnbolag tillsammans med Josef Völgyi, som ända fram till nu haft en ledande post i Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet. Företaget, Svea hamn, ska lossa flis i Stockholms hamn.

Väktare skjuten i benet

Bevakning. En väktare sköts på måndagskvällen när han och en kollega gick sin rond i Rinkeby. Mannen sköts i benet.

”Dubbeldäckarna borde förbjudas”

Åkeri. Många chaufförer har kommenterat Transportarbetarens artiklar om Ica-trailrar med dubbla lastplan. En förare ringer och berättar hans upphissade last fallit ner två gånger på kort tid, efter att vajrar brustit.