Alla får gas-varnare efter dödsolycka i hamnen

Hamn. Efter dödsolyckan i Oxelösund ska de anställda ha en egen gas-varnare i bröstfickan. Arbetsgivaren mäter luften och riskbedömer innan någon går ner i en lucka. Sedan kan var och en av hamnarbetarna ändå få en varning om det finns livsfarlig koloxid på platsen.

I morgon, fredag begravs den unga hamnarbetare som för en månad sedan omkom i Oxelösunds hamn. På arbetsplatsen hålls en tyst minut.

Mannen var på väg ner i ett lastrum på ett fartyg lastat med kol. Han möttes av livsfarlig koloxidgas och svimmade av. Mannen dog senare på sjukhus.

– Vi har förstått hur olyckan gick till, men kan inte förklara varför, säger Erik Zetterlund, vd i hamnen.

En omedelbar följd av dödsolyckan är att alla som arbetar med laster av organiskt material, som kol, ska ha en apparat i bröstfickan. Den varnar för gas och analyserar vilken typ det handlar om.

– Det ska vara lika naturligt att stoppa ner gas-varnaren som att sätta på sig hjälmen, säger Jyrki Saarinen, Transports huvudskyddsombud i hamnen.

Han berättar att han varit med i företagets utredning efter olyckan. Och att rutinerna har setts över, så att alla hamnarbetare blir varse farorna med koloxid, som finns på fartyg med organiskt material .

Den nya rutinen gör inte att arbetsgivaren kan låta bli sin riskbedömning. Gas-varnarna är en andra åtgärd.

Parallellt med den interna utredningen granskas olyckan av Arbetsmiljöverket, polisen och Statens haverikommission. Åklagare Jan Andersson säger att det är alldeles för tidigt att avgöra om någon kommer att åtalas.

– Förundersökningen pågår fortfarande, säger han.

Flera av mannens arbetskamrater tog sig ner i den gasfyllda trappen och lyckades bära upp honom. Vägen skulle ha varit stängd.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Roger Jönsson:
    20 april, 2018

    Gällande giftiga gaser och syrebrist i lastrum vid hantering av
    trävaror och organiskt material:
    Sveriges Hamnar och Svenska Transportarbetareförbundet har tillsammans med TYA gett ut en
    broschyr hur man ska agera vid hanteringen. Denna finns i en reviderad upplaga från 2017 att beställa från TYA. Den heter Säkert och Tryggt eller med lurande faror.
    Jag uppmanar alla hamnar som inte redan har den att beställa denna broschyr. Där står vad branschen har kommit fram till för att minimera riskerna. Vi måste få in i ryggmärgen på alla hamnarbetare att inte beträdda fartygets lastutrymme innan atmosfären är mätt och utrymmena
    förklarade fria från farliga gaser. Så när hamnarbetsgivaren gett sitt Entry Permit till en tillträdesväg så kan man använda den, övriga tillträdesvägar ska vara plomberade och varningsskyltade.
    OBS! Personliga gasvarnare ska endast användas som en extra säkerhetsåtgärd när man går ner i redan förklarad gasfri miljö.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Skyddsombud i Dalarna anmäler riskabel sophämtning

Miljöarbete. Renhållningsarbetarna har i åratal larmat om olycksrisken och Transports skyddsombud Anders Hedman har länge försökt få till ändringar. Nu är sophämtningen vid riksväg 68 utanför Avesta ett fall för Arbetsmiljöverket.

Transportarbetarens logga

Arbetsmiljön brister på bensinmackar

Bensin. Tre mackar i samma kedja. Tre besök av Arbetsmiljöverket. Och tre inspektionsmeddelanden fyllda av kritik. De tre Circle K-mackarna saknar rutiner och kunskap om det mesta inom arbetsmiljö.

Transportarbetarens logga

Mitträcken och fartkameror mot trafikdöden

Chaufförer. Trafikverkets vision om färre döda i trafiken ser avlägsen ut. Förra året omkom 72 fler än året innan. Myndighetens strategier för att hejda utvecklingen innebär förändringar för dig som har din arbetsplats på vägarna.

Fall för AD: Fick ryggproblem – sades upp

Arbetsdomstolen. Facket hävdar att chauffören var tillsvidareanställd. Arbetsgivaren hävdar att det rör sig om en tidsbegränsad anställning – och sade upp mannen efter att det stod klart att hans ryggproblem skulle innebära dyr anpassning av fordon. Nu har LO-TCO Rättsskydd stämt arbetsgivaren för Transports räkning.

Löneskillnaden krymper mellan män och kvinnor

Löner. Löneskillnaden minskar mellan män och kvinnor. Trenden med krympande gap har pågått de senaste elva åren. Men fortfarande finns en oförklarad skillnad på 4,4 procent.

Carl-Bertil Essebro, Lycksele flygplats.

Flygplatser i norr kompenseras för flygskatt

Flyg. Nu ska Trafikverket utreda vilka flygplatser i Norrland som kan få statligt stöd. Det är en kompensation för flygskatten. – Vi får verkligen hoppas att de betalar tillbaka, säger Carl-Bertil Essebro, Transports förtroendeman på Lycksele flygplats.

Martin Bjurhem, vd på Bya.

Samarbete mellan polis och ordningsvakter utreds

Bevakning. På 525 ställen i landet patrullerar ordningsvakter: på torg, i köpcentrum, bostadsområden och kollektivtrafiken. Polisen är i full gång att utreda hur samarbetet ska utvecklas både på fältet och centralt. Bevakningsbranschen räknar med att ha synpunkter under utredningens gång.

Björn Ramstedt och Per-Åke Sundkvist från klubbstyrelsen på DHL

Varslet på DHL minskar till tio uppsagda

Lager. Av 36 varslade slutar det med uppsägning för tio. Ytterligare sex slutar efter en ekonomisk uppgörelse med arbetsgivaren. Skräckbeskedet på DHL:s lager i Örebro blev betydligt mildare efter förhandlingarna med Transport.

Föraren till skenande lastbil utreds av polis

Åkeri. Inget tekniskt fel. Inga tecken på att chauffören bromsat. Dramat med den skenande lastbilen har landat hos polisen som utreder om föraren gjort sig skyldig till falskt larm och vårdslöshet i trafik.

Niklas Andersson lastsäkrar

Allt du vill veta om lastsäkring

Chaufförer. Lasten får inte glida, tippa, vandra eller rulla på lastbilsflaket. Ett självklart grundkrav när det gäller lastsäkring. I dagarna har Tya tagit fram en branschnorm som ska hjälpa dig att säkra lasten på rätt sätt.

Uppsägningar på lager i Örebro

Lager. DHL Supply chain i Örebro varslar 40 anställda om uppsägning. 36 av dem tillhör Transport. Enligt facket vill DHL frångå turordningsreglerna som säger först in – sist ut.

Ylva Johansson intervjuas

Så ska utländska arbetare skyddas

Politik. Lön enligt kollektivavtalen – inte bara ”minimilön”. Regeringens utredare har kommit fram till hur utländska arbetare som tillfälligt jobbar i Sverige ska få samma lön lön som andra. Chaufförer får dock vänta på nya regler i en särskild EU-uppgörelse.

Mikael Lindmark och Fanny Bergsten

Lättare kroppar och piggare liv

Hälsa. Tolv kilo mindre på vågen och ett piggare liv, det blev utdelningen för Fanny Bergsten och Mikael Lindmark när Tekniska verken i Kiruna hälsosatsade på sina chaufförer. Framgångarna är så stora att fler yrkesgrupper nu ska få delta.

Nyvalda
Sofia Södergren Poikulainen avdelning 5 Stockholm

Får vi presentera: Tretton nya ordföringar

Transport. De nya avdelningsordförandena har kört lastbil, budbil, taxi och buss. Tre kommer från bevakning, ett par är miljöarbetare och så finns det en terminalare och en hamnarbetare bland de 13.

Marcela Velarde

”Hej, jag heter Marcela”

Facket. Medlemsmöten var temat för veckans kurs på Transports förbundskontor. Ett gäng aktiva trimmades i att värva nya medlemmar. Plus möta dem som redan är med.