Alla får gas-varnare efter dödsolycka i hamnen

Hamn. Efter dödsolyckan i Oxelösund ska de anställda ha en egen gas-varnare i bröstfickan. Arbetsgivaren mäter luften och riskbedömer innan någon går ner i en lucka. Sedan kan var och en av hamnarbetarna ändå få en varning om det finns livsfarlig koloxid på platsen.

I morgon, fredag begravs den unga hamnarbetare som för en månad sedan omkom i Oxelösunds hamn. På arbetsplatsen hålls en tyst minut.

Mannen var på väg ner i ett lastrum på ett fartyg lastat med kol. Han möttes av livsfarlig koloxidgas och svimmade av. Mannen dog senare på sjukhus.

– Vi har förstått hur olyckan gick till, men kan inte förklara varför, säger Erik Zetterlund, vd i hamnen.

En omedelbar följd av dödsolyckan är att alla som arbetar med laster av organiskt material, som kol, ska ha en apparat i bröstfickan. Den varnar för gas och analyserar vilken typ det handlar om.

– Det ska vara lika naturligt att stoppa ner gas-varnaren som att sätta på sig hjälmen, säger Jyrki Saarinen, Transports huvudskyddsombud i hamnen.

Han berättar att han varit med i företagets utredning efter olyckan. Och att rutinerna har setts över, så att alla hamnarbetare blir varse farorna med koloxid, som finns på fartyg med organiskt material .

Den nya rutinen gör inte att arbetsgivaren kan låta bli sin riskbedömning. Gas-varnarna är en andra åtgärd.

Parallellt med den interna utredningen granskas olyckan av Arbetsmiljöverket, polisen och Statens haverikommission. Åklagare Jan Andersson säger att det är alldeles för tidigt att avgöra om någon kommer att åtalas.

– Förundersökningen pågår fortfarande, säger han.

Flera av mannens arbetskamrater tog sig ner i den gasfyllda trappen och lyckades bära upp honom. Vägen skulle ha varit stängd.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Roger Jönsson:
    20 april, 2018

    Gällande giftiga gaser och syrebrist i lastrum vid hantering av
    trävaror och organiskt material:
    Sveriges Hamnar och Svenska Transportarbetareförbundet har tillsammans med TYA gett ut en
    broschyr hur man ska agera vid hanteringen. Denna finns i en reviderad upplaga från 2017 att beställa från TYA. Den heter Säkert och Tryggt eller med lurande faror.
    Jag uppmanar alla hamnar som inte redan har den att beställa denna broschyr. Där står vad branschen har kommit fram till för att minimera riskerna. Vi måste få in i ryggmärgen på alla hamnarbetare att inte beträdda fartygets lastutrymme innan atmosfären är mätt och utrymmena
    förklarade fria från farliga gaser. Så när hamnarbetsgivaren gett sitt Entry Permit till en tillträdesväg så kan man använda den, övriga tillträdesvägar ska vara plomberade och varningsskyltade.
    OBS! Personliga gasvarnare ska endast användas som en extra säkerhetsåtgärd när man går ner i redan förklarad gasfri miljö.

Lästips:

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson och Byggnads ordförande Johan Lindholm.

Kan en rådighetsansvarig hejda arbetsdöden?

Arbetsmiljö. Det finns något att lära av alla dödsolyckor i arbetslivet, tror arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S). Och kanske kan en väg vara att lagstifta om rådighetsansvariga – med ansvar för arbetsmiljön på arbetsplatser där flera olika arbetsgivare har personal.

Martin Miljeteig

Transport kräver hårdare straff för arbetsmiljöbrott

Politik. Tolv personer har hittills i år omkommit på jobbet. Redan den 1 januari dog en lastbilschaufför när han skulle lasta bilen. I dag träffade Transport arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) – och krävde tydligare lagar och skarpare straff.

Transportarbetarens logga

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Taxitelefonister blir av med jobbet

Taxi. Taxitelefonisterna sägs upp när Norrtälje taxi köps av rikstäckande Sverigetaxi. Sedan årsskiftet har taxiväxeln i Norrtälje hållit stängt under vardagsnätterna. I sommar tas alla beställningar över av Sverigetaxis telefonister – eller görs via en app.

Wilfred Mandla

”Bidra med vad du kan till cyklonens offer”

Världen. Wilfred Mandla, koordinator för Transports fackliga projekt i Malawi, vädjar till fackets medlemmar om hjälp efter cyklonen Idais dödliga framfart. – Bidra med vad du har. Allt behövs, människor har ingenting.

170 högerextremister godkända för bevakningsjobb

Bevakning. Mer än 170 personer som jobbar eller nyligen har jobbat i bevakningsbranschen har kopplingar till högerextremism. Det visar en granskning som Expressen och den fackliga tidningen Dagens Arbete gjort.

Ringduve taxi begärs i konkurs – ännu en gång

Taxi. Transport har skickat in en konkursansökan mot Ringduve taxi, som inte betalat ut lön till uppåt 100 förare. Samma dag som ansökan kom in till tingsrätten begärde bolaget att än en gång att få byta företrädare i styrelsen. Revisorn har redan hoppat av.

Först inhyrd i fem år – sedan anställd och sparkad

Bemanning. Efter mer än fem år som inhyrd på DHL:s lager i Örebro fick Hamid anställning, direkt hos DHL. Men bara på prov. Sex veckor senare meddelade DHL plötsligt att provanställningen skulle avbrytas och Hamid sparkades ut.

Jörgen Björk, Ume Assistance, blir filmad i aktion.

Bästa bilden i fackförbundspress?

Fototävling. Minns ni bärgaren Jörgen Björk i Umeå? För ett år sedan följde Transportarbetaren honom på ett iskallt uppdrag. Bilden är en av de tre bästa som publicerades i svensk fackförbundspress förra året.

Förarlös lastbil

Förarlöst ute på (en kort sträcka) allmän väg

Chaufförer. Den här lilla batteridrivna lastbilen släpps ut på allmän väg under våren – utan förare ombord. Men det handlar bara om en kort sträcka i ett industriområde i Jönköping, där alla fordon ska färdas i låg hastighet.

Transport varvar upp inför nästa års stora avtalsrörelse

Avtal 2020. Om ett år löper Transports kollektivavtal ut och en ny stor lönerörelse startar. Redan nu genomför förbundet avtalsråd som ska arbeta fram strategier för de olika branscherna. – Vi ska vara väl förberedda, konkreta och framtidsinriktade, sa avtalssekreterare Peter Winstén vid en uppstartskonferens vid Arlanda.

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson och Byggnads ordförande Johan Lindholm.

Kan en rådighetsansvarig hejda arbetsdöden?

Arbetsmiljö. Det finns något att lära av alla dödsolyckor i arbetslivet, tror arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S). Och kanske kan en väg vara att lagstifta om rådighetsansvariga – med ansvar för arbetsmiljön på arbetsplatser där flera olika arbetsgivare har personal.

Fler tidningsbud varslas

Tidningsbud. Efter förhandlingar mellan Stampen-ägda VTD och facket står det klart att mellan 50 och 60 tidningsbud sägs upp i Bohuslän och Dalsland. I Halland varslas ytterligare 30.

Louise Lindell Johanna Toresson Rebecca Sanfridsson

Tjejerna som hänger med i lastbilstrenden

Chaufförer. Tjejer vågar ta tag i och göra vad de vill numera. Den enkla förklaringen har Johanna Thoresson, 16, till att allt fler unga kvinnor söker sig till transportutbildningar. Själv extraknäcker hon på ett åkeri i Tranås.

Uppmaning till hamnbolagen: ”Teckna inte lokala avtal med HF”

Hamn. Efter att det centrala avtalet träffades i tisdags har Sveriges Hamnar gått ut med en uppmaning till sina medlemsföretag att inte teckna lokala avtal med Hamnarbetarförbundet. Skulle sådana uppgörelser ändå tecknas är de ogiltiga, anser Mattias Dahl, vd på Transportföretagen, där Sveriges Hamnar ingår.