Fredrik Engbråten dansar på Fagerås bygdegård utanför Karlstad.
Close
Så fort Fredrik Engbråten får en chans åker han och dansar. Den här kvällen står dansbandet Horizont för musiken på Fagerås bygdegård utanför Karlstad.
Close

Fredriks förändring gick som en dans

Som 22-åring kom lastbilschauffören Fredrik Engbråten knappt ut på promenader. Åtta år senare har dans och annan motion blivit en del av hans nya livsstil. Utan att försaka något har han dessutom blivit av med nästan halva kroppshyddan.

Söndag kväll. Fagerås bygdegård utanför Karlstad är full till bristningsgränsen med dansande par i olika åldrar.

En glad Fredrik Engbråten torkar svetten ur pannan mellan låtarna.

Efter en timmes dans till bandet Horizont har han inte vilat en minut, men trots det ser han mer glad än trött ut. Annat var det för åtta år sedan. Den motion den då 22-årige Fredrik fick var när han hoppade in och ut ur lastbilen.

– Jag var ute och gick någon gång ibland, men inte alls så mycket som jag borde.

Fredrik visar några bilder från tiden före den stora förändringen. Ett skolfoto från transportgymnasiet visar en stor kille med fluffiga kinder. Många jämnåriga i Åmotsfors utanför Arvika spelade fotboll och hockey, men Fredrik var aldrig intresserad av sport. Och dansa? Nä, det hade varit otänkbart.

Efter gymnasiet började han jobba som lastbilschaufför och flyttade hemifrån till en lägenhet i byn. Visserligen innebar jobbet en del lastning och lossning, men i övrigt var han lika inaktiv som innan. Vågen visade en bra bit över 150 kilo.

Men så hände något som ställde allt på ända. Fredrik fick njursten. Ett tillstånd som kan göra så ont att man tror man ska dö. Eller som Fredrik beskriver det:

– Det kändes.

En kollega till Fredrik hade själv varit med om samma sak.

– När jag var så stor som du hade jag också ofta njurstensanfall, berättade han. Nu får det bli ändring tänkte jag, säger Fredrik.

För Fredrik blev det startskottet. Han började med att gå. Sju, åtta kilometer så fort han hade en ledig dag. I början räckte det bra. Med så mycket kroppsvikt att släpa på blev det ett rejält träningspass. Och han märkte snart hur kläderna satt lösare och konditionen blev bättre.

Efter ett tag vågade han sig på simning. Sen tog han sig i väg till gymmet i byn, något som han tänkt på tidigare men aldrig kommit sig för.

Och så för sex år sedan bestämde han sig för att prova på linedance. Det räckte med en gång, sen blev han fast. Nu är linedance, men också bugg och foxtrot, en stor del av hans liv. Så fort han får chansen åker han och dansar någonstans i Värmland, ibland så ofta som fyra kvällar i veckan.

I början var det njurstenen som gjorde att Fredrik kom i gång. Men fördelarna med ett mer aktiv liv är många.

– I efterhand har jag känt väldigt stora skillnader. Det är lättare att röra sig och jag sover bättre.

Maten har han egentligen inte gjort något åt. Men han märker att ju mindre han blir desto mindre behöver han äta. Under de åtta år som gått sen Fredrik började röra på sig har han tappat nästan halva sin kroppsvikt. Och inte har han behövt försaka något. Tvärt om har livet blivit roligare.

– Förr satt jag hemma mer. Det är klart jag var ute och träffade folk men inte på samma sätt som nu.

Fredrik Engbråten tror att de flesta skulle kunna göra samma sak som han.

– Jag har ju gjort det! Det är bara att försöka komma i gång.

– Ibland är man väl inte så väldigt sugen på att fara och träna, men det är ändå bättre att komma i väg än att stanna i soffan. Man behöver inte alltid köra så jättehårt.

Vad hade hänt om du inte fått njursten?

– Jag vet inte. Men jag antar att jag väl hade kört på som vanligt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.