Lavinartad ökning av tredjelandschaufförer

EU På fem år har antalet lastbilschaufförer från länder utanför EU ökat med över 100 000. Facket talar om arbete under slavliknande förhållanden, trafficking och en andra våg av social dumpning i transportsektorn.

Bakom den dramatiska utvecklingen står främst ett antal östländer och deras åkerier, som pressar ner förarnas löner och villkor än mer än tidigare.

De anlitar förare från till exempel Filippinerna och Azerbajdzjan, som tvingas köra till låga löner och bo i lastbilen i upp till sex månader, enligt Europeiska Transportarbetare-
federationen (ETF).

– Vi ser att dessa förare från icke EU-länder lever och arbetar under slavliknande förhållanden. Detta är den andra vågen av social dumpning som sveper genom vägtransportområdet, säger Cristina Tilling på ETF.

Den första är utnyttjandet av förare från olika östländer.

För fem år sedan hade 40 000 chaufförer från länder utanför EU tillstånd att köra internationell trafik inom Europa. Sedan dess har antalet ökat med över 100 000.

För 90 procent av de över 150 000 tillstånden som var giltiga vid årsskiftet svarar främst en liten grupp östländer med Polen i spetsen, men även Spanien utmärker sig i toppen.

Enbart i Polen utfärdades över 70 000 nya tillstånd under förra året. Inget annat land kommer i närheten av den mängden även om länder som Litauen och Slovenien har stor omfattning på verksamheten.

– Den polska staten är inblandad. Den byrå som utfärdar tillstånden är inte fristående från den övriga statliga administrationen, säger Cristina Tilling.

Slår larm

Även den svenska EU-parlamentarikern Johan Danielsson (S) slår larm om problemet och riktar strålkastarna mot Polen. Han kommer att engagera sig i frågan och ta upp den med EU-kommissionen.

Han konstaterar att polska chaufförer erbjuds så dåliga villkor att de inte längre accepterar dem. Då tar landet in förare från länder utanför EU.

– Det måste sättas stopp för dessa affärsupplägg. Problemet är att en del av dessa är sanktionerade av staterna. Bevisligen medverkar den polska staten till att man kan utfärda den här mängden av tillstånd till tredjelandschaufförer.

Johan Danielsson anser att tanken med EU-samarbetet är att medlemsländer med lägre standard ska höja den till samma nivåer som i övriga stater.

– Utvecklingen med tredjelandschaufförer försvårar för den som vill organisera och pressa upp lönerna för polska och rumänska chaufförer. Om chaufförerna ställer för många krav blir de utbytta därför att skrupelfria företag tar in förare från andra länder utanför EU.

FNV bekymrat

Även i Nederländerna är facket mycket bekymrat över utvecklingen. När facket FNV:s ombudsmän åker runt på parkeringar möter de ofta filippinska chaufförer. I 95 fall av 100 är exploateringen så grov att ombudsmännen kallar verksamheten trafficking.

– Vi känner till EU-statistiken, men i verkligheten är situationen värre. Vi ser hur man fuskar med tillstånden. Vi har fall med förare från länder utanför EU – varje dag, säger Edwin Atema på FNV.

Frågan om tredjelandsförarna har varit uppe i EU-parlamentet vid enstaka tillfällen. Dansken Ole Christensen (S) har frågat EU-kommissionen om dess inställning.

Den har först förklarat att den stora mängden tillstånd inte snedvrider arbetsmarknaden i EU, men i ett senare svar hänvisat till vägpaketet och dess olika regler. Paketet är på väg genom EU och om reglerna genomförs finns där verktyg att hantera frågan om dåliga villkor för förarna, enligt kommissionen.

Bakgrunden till Christensens frågor är avslöjanden i dansk fackförbundspress om att tredjelandsförare inte bara utnyttjas i östländer.

I ett stort läger i Padborg, Jylland, lever filippinska chaufförer under fattiga och ohygieniska förhållanden inkvarterade i containrar. De anlitas av transportföretag till löner på 15 kronor i timmen, enligt tidningen Fagbladet 3F. Omkring 200 filippinier har bott där i olika omgångar.

 

Diagram antal tillstånd 2012–2018

  • Antalet nya tillstånd till tredjelandsförare har ökat kraftigt mellan åren 2014 och 2018. Merparten, 90 procent, av tillstånden utfärdas i östländer.
  • Polen utmärker sig genom att ge ut över 72 000 tillstånd.
  • Däremot har till exempel Storbritannien och Irland inte utfärdat ett enda nytt tillstånd förra året. Sverige utfärdade 3.
  • 2018 utfärdades 133 657 tillstånd. Vid årsskiftet 2018/2019 var 150 253 tillstånd i bruk.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Anders Clarén:
    31 oktober, 2019

    Hallå, det är väl ingen nyhet! Vi har känt av detta i snart 10 år men 99 procent av kunderna och troligen deras kunder vill ha fraktfritt. Hållbarhet, social dumping och miserabla förhållande som påverkar trafiksäkerheten och klimatet det efterfrågas inte. Vi får hoppas Johan Danielsson och Peter Lundgren kan tala EU till rätta. Sedan får vi hoppas att sossarna här hemma slutar med att skicka allt i utredningar utan gör något åt skiten omgående då vi faktiskt har ganska mycket av detta i Sverige. Killen som gjorde cabotagestudien pratade om 2-3 tusen illegala lastbilar och det kan man nog få ihop om man räknar alla som står i hamnarna och på våra rastplatser/mackar.

Lästips:

Transportarbetarens logga

EU tar första steget mot minimilöner

EU I dag startade EU processen mot minimilöner som ska gälla i unionen. De ska kunna fastställas antingen av ett lands arbetsgivare och fackförbund – eller genom lagstiftning, är det första beskedet.

Johan Danielsson

”Nu får fusk och lönedumpning ett slut”

EU. Efter åratal av utredande och förhandlande är nya, skarpare EU-regler för lastbilstrafiken i hamn. Johan Danielsson (S) är glad när de tre tunga EU-instanserna har kommit överens om vägpaketet. En förändring är att alla som kör inrikestrafik i Sverige ska ha svenska löner och villkor.

EU-flagga

EU:s vägpaket gick igenom

EU. Det blir nya regler för vägtrafiken i Europa. De tre tunga instanserna i EU är överens om att mobilitetspaketet ska bli lag. EU-parlamentet, kommissionen och ministerrådet förhandlade om frågan till klockan halv sju i morse.

Tommy Wreeth

Avtalsrörelsen har startat med transportavtalet

Avtalsrörelsen. Transport har växlat krav med arbetsgivarna på det största avtalet. Facket kräver rätt till heltid och arbetstidsförkortning för lager- och terminalarbetare. Samt fler lönesteg och utökad tid för ob-tillägg när det gäller åkerichaufförer.

Tankbilschaufför förgiftades inte av sin last

Chaufförer. Chauffören som i höstas hittades död vid sin tankbil hade avlidit av fallet från hytten. Rättsmedicinalverket konstaterar att han inte hade andats in något som kunde orsaka hans död.

Rättspsykiatrisk undersökning för man som torterade tidningsbud

Tidningsbud. Den man 25-åriga man som kidnappade ett tidningsbud och utsatte honom för och tortyrliknande misshandel ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning. Tingsrätten i Kristianstad beslutade i dag att 25-åringen ska stanna i häktet tills hans psyke är undersökt.

Inga detaljer kring Loomis köp av Nokas

Bevakning. Loomis har köpt Nokas Värdehantering för 80 miljoner kronor. Med den storaffären finns det bara ett företag som jobbar med kontanthantering i Sverige.

Polisen tar tillbaka utbildning för ordningsvakter

Bevakning. För drygt fyra år sedan klarade inte polisen att utbilda tillräckligt med ordningsvakter. Branschen fick rycka in, men i vinter löper utbildarnas tillstånd ut. De förutspår brist på ordningsvakter.

Dansk lön för förare som kör i Danmark

Chaufförer. Danska staten inför nu en lag om att utländska chaufförer som kör tillfällig inrikestrafik eller kombitrafik i Danmark ska ha dansk avtalsenlig lön. Utländska företag måste också anmäla att man utför körningar i landet. Åkerier som lönedumpar hotas med böter på minst 35 000 danska kronor.

Frilansande krogvakter manar till strejk

Bevakning. Polisen chockhöjer priset för utbildning av ordningsvakter. Transport och arbetsgivarna protesterar i en skrivelse. Frilansande krogvakter diskuterar en strejk under nästkommande helg.

EU tar första steget mot minimilöner

EU I dag startade EU processen mot minimilöner som ska gälla i unionen. De ska kunna fastställas antingen av ett lands arbetsgivare och fackförbund – eller genom lagstiftning, är det första beskedet.

Konkurserna minskar bland företag med avtal

Arbetsmarknad. Konkurserna minskade kraftigt förra året bland transportföretag med kollektivavtal. Men den absolut största delen konkurser skedde på företag som saknade avtal – och därmed blev de anställda utan stöd att hitta ny sysselsättning.

Fackligt uppsökeri säkrade 1,6 miljarder till arbetarna

Facket. Förra året räddade LO-fackens informatörer hem totalt 1,6 miljarder kronor till arbetare som missat att söka ersättning från de olika avtalsförsäkringarna. Transport ligger i toppskiktet, med närmare 175 miljoner kronor som gick till bland annat långtidssjuka och arbetsskadade.

Transportstyrelsens Jonas Bjelfvenstam presenterar trafikdöden

Färre döda i trafiken förra året

Vägtrafiken. Trafikdöden har minskat igen efter 2018 års kraftiga ökning. 223 personer omkom på vägarna under förra året, den lägsta siffran under 2010-talet. Däremot skördade de lätta lastbilarna markant fler dödsoffer är tidigare.

Stress för taxiförare – alla skyller på alla

Taxi. Stressiga arbetspass, schemalagda körtider som inte går att hålla, vissa pass blir uppåt fem sex timmar utan toapaus. Transport har anmält situationen för färdtjänstförarna i Östergötland till Arbetsmiljöverket. Taxi-vd:n håller med om beskrivningen, och hänvisar till omöjliga krav från upphandlande myndighet.