Annons:
Ledare

Får vi ”gula” fack i Sverige?

Ledare. Hur länge kommer hamnkonflikten att pågå? Och vad blir lösningen? Svaret är nog att ingen i nuläget vet. Inte de inblandade parterna heller.

En bedömare med anknytning till stuveribranschen tror att striden kommer att rulla vidare ända fram till augusti. Då väntas regeringen driva igenom de lagändringar som måste till – om strejkrätten ska inskränkas på det sätt som arbetsmarknadens centrala parter enades om förra året.

Förslaget som fack och arbetsgivare presenterade går ut på att arbetstagarna bara får vidta stridsåtgärder om syftet är att uppnå ett kollektivavtal. För sympatiåtgärder ska villkoren vara desamma som i dag.

Uppgörelsen mellan de centrala parterna fick den S-ledda regeringen att andas ut. Nu blev det parterna själva som snickrat ihop ingreppen i arbetstagarnas mest grundläggande rättighet – den att lägga ner arbetet.

Det kan ju tyckas som att ändringarna inte kommer att påverka Hamnarbetarförbundet. Det förbundet slåss för är ju precis det, att få teckna ett kollektivavtal. Men det finns en begränsning till. Facket ska inte få vidta stridsåtgärder mot en arbetsgivare som redan är bunden av ett avtal.

Det är den punkten som orsakat hårdast debatt mellan arbetsrättsexperter. Kurt Junesjö, en radikal med förflutet på LO-TCO Rättsskydd, beskriver parternas överenskommelse som en fullständig kapitulation. Han anser att den tidigare striden på APM Terminals i Göteborgs hamn var ett ”skruttstrejk”. En konflikt som används som förevändning för att göra inskränkningar i strejkrätten som arbetsgivarna länge velat ha.

Kurt Junesjö – och även andra kritiker – befarar att arbetsgivarna, med de nya reglerna, kommer att ”avtalsshoppa” för att pressa ner lönerna. Ett mindre nogräknat företag kan snabbt teckna ett avtal med ”fel” fackförbund – eller med någon ”gul” arbetsgivarkontrollerad fackförening.

LO:s tidigare avtalssekreterare, Erland Olauson, har en gång i tiden jobbat på samma juristbyrå som Junesjö. Det är Olauson som utarbetat parternas förslag till ändrade spelregler. Han tillbakavisar kritiken och ser ingen risk för att det ska dyka upp ”gula” fack i Sverige.

Dessutom, påpekar han, är det i så fall inget nytt hot mot arbetstagarna. Redan i dag kan en mindre nogräknad arbetsgivare teckna avtal med ”fel” fack. När ”rätt” fack knackar på dörren kan arbetsgivaren hävda praxis, det vill säga att först tecknade avtal gäller.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. daniel:
    27 februari, 2019

    Med nya lagarna kommer kanske rätt fack få teckna avtal. Men inte se till att det tillämpas eftersom det är endast förstaavtalet som ger sedvanliga rättigheter. D v s ett skumraskbolag tecknar förstaavtal med Yellow UNion eller vad det nu kommer att heta. Därefter kommer det riktiga facket och kräver avtal. Skumraskbolaget säger okej då. Sen kan det riktiga facket inte driva tvist , den frågan äger Yellow Union.

    Blir "spännande" att se om det blir på byggena, åkerierna eller restaurangnäringen som detta sprids först. Alla ombudsmän som har som vardag att jaga skumrasket idag kommer få mer att göra och ännu sämre juridiska förutsättningar.

Lästips:

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Bostadskrisen måste lösas

Ledare. Det finns svarta hål i det svenska välfärdsbygget. Ett rör bostadspolitiken. I främst storstäderna slår bostadsköerna nya rekord.

Transportarbetarens logga

AD prövar om omstritt hamnfack har rätt till eget lokalt avtal

Hamn. Konflikten i Göteborgs hamn lever vidare. Hamnarbetarförbundet har stämt arbetsgivarna i Arbetsdomstolen, eftersom lokala avtal i hamnen enbart tecknats med Transport.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Det ser illa ut – och kan bli värre

Ledare. Sedan 2006 har den fackliga organisationsgraden minskat från 77 till 67 procent i Sverige. Bland arbetarna är nedgången än mer dramatisk. Från 77 till 59 procent.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Efter olyckan …

Påkörd. Egentligen vill jag inte skriva det här. Det som har hänt, har hänt. Någon i en Tesla gjorde ett misstag i halkan vid avfarten till Sillekrogs parkering, en lastbilschaufför (jag) blev påkörd efter att Teslan studsat in i trailern.

Vredens druvor

Läsupplevelse. En vanlig dag. E4:ans alla långtradare från öst med mest konsonanter på kapellen kör om mig, där jag ligger i åttiotvå kilometer i timmen. En del klarar det med marginal. Andra felbedömer avståndet och går in alldeles för nära så att jag tvingas bromsa eller gå ut i kanten. Men det gör inget för jag lyssnar på en fantastisk ljudbok: Vredens druvor av John Steinbeck.

Mamma!

Sorg. Det är mörkt nu. Min mamma har gått bort. Solen skiner visserligen nästan för jämnan men hos mig är det ständig halvskymning. Det har inte varit någon vidare vår i år. Först var det damen i en Tesla som inte begrep att man måste minska farten när man kör in till en mack. Hon fick sladd, körde på mig så att jag fick en flygtur som hette duga.

Ge oss ett effektivt övervakningssystem

Ordförandeord. När jag skriver den här krönikan har jag just deltagit i en träff där Transportföretagen presenterade sin rapport Effektivare tillsyn av yrkestrafiken.

Bostadskrisen måste lösas

Ledare. Det finns svarta hål i det svenska välfärdsbygget. Ett rör bostadspolitiken. I främst storstäderna slår bostadsköerna nya rekord.

Indragen sjukpenning katastrof för kroniskt sjuka

Insändare. Statsvetaren och forskaren Niklas Altermark vid Lunds universitet har nyligen presenterat en delrapport kring de allvarliga resultat han funnit i sin forskning om konsekvenserna av Försäkringskassans avslag till sjukdomsdrabbade människor.

Följ oss i Almedalen

Orförandeord. Almedalen … är det ett jippo för samhällseliten och klubben för inbördes beundran – eller ett uttryck för den fantastiska demokrati vi lever i?

En T-pod – världens första tunga, självkörande transport på allmän väg. Här körs den i Jönköping.

Personal kommer att behövas trots digitalisering

Debatt. Automatisering är inte lösningen på transportnäringens kompetensbrist. Därför efterlyser vi höga politiska ambitioner och fler utbildningsplatser. Annars hotas hela näringslivet.

Det ser illa ut – och kan bli värre

Ledare. Sedan 2006 har den fackliga organisationsgraden minskat från 77 till 67 procent i Sverige. Bland arbetarna är nedgången än mer dramatisk. Från 77 till 59 procent.

Tommy Wreeth, Mattias Dahl, Li Jansson, Jerker Nilsson

Väktare och vakter behövs – men skärp kraven

Debatt. Vårvinterns granskningar av bevakningsbranschen belyser ett antal problem som vi måste ta på allvar. Det handlar om lämplighet och kontroller, men det handlar också om att de yrkesgrupper som är beredda att ställa sig mellan fara och medborgare ska ges rätt förutsättningar.

Miljöpolitik på glid i Stockholm

Ledare. Kortsiktighet är det nya ledordet i Stockholms trafik- och energipolitik. I förarsätet sitter miljöpartisten och trafikborgarrådet Daniel Helldén.