Ledare

Får vi ”gula” fack i Sverige?

Ledare. Hur länge kommer hamnkonflikten att pågå? Och vad blir lösningen? Svaret är nog att ingen i nuläget vet. Inte de inblandade parterna heller.

En bedömare med anknytning till stuveribranschen tror att striden kommer att rulla vidare ända fram till augusti. Då väntas regeringen driva igenom de lagändringar som måste till – om strejkrätten ska inskränkas på det sätt som arbetsmarknadens centrala parter enades om förra året.

Förslaget som fack och arbetsgivare presenterade går ut på att arbetstagarna bara får vidta stridsåtgärder om syftet är att uppnå ett kollektivavtal. För sympatiåtgärder ska villkoren vara desamma som i dag.

Uppgörelsen mellan de centrala parterna fick den S-ledda regeringen att andas ut. Nu blev det parterna själva som snickrat ihop ingreppen i arbetstagarnas mest grundläggande rättighet – den att lägga ner arbetet.

Det kan ju tyckas som att ändringarna inte kommer att påverka Hamnarbetarförbundet. Det förbundet slåss för är ju precis det, att få teckna ett kollektivavtal. Men det finns en begränsning till. Facket ska inte få vidta stridsåtgärder mot en arbetsgivare som redan är bunden av ett avtal.

Det är den punkten som orsakat hårdast debatt mellan arbetsrättsexperter. Kurt Junesjö, en radikal med förflutet på LO-TCO Rättsskydd, beskriver parternas överenskommelse som en fullständig kapitulation. Han anser att den tidigare striden på APM Terminals i Göteborgs hamn var ett ”skruttstrejk”. En konflikt som används som förevändning för att göra inskränkningar i strejkrätten som arbetsgivarna länge velat ha.

Kurt Junesjö – och även andra kritiker – befarar att arbetsgivarna, med de nya reglerna, kommer att ”avtalsshoppa” för att pressa ner lönerna. Ett mindre nogräknat företag kan snabbt teckna ett avtal med ”fel” fackförbund – eller med någon ”gul” arbetsgivarkontrollerad fackförening.

LO:s tidigare avtalssekreterare, Erland Olauson, har en gång i tiden jobbat på samma juristbyrå som Junesjö. Det är Olauson som utarbetat parternas förslag till ändrade spelregler. Han tillbakavisar kritiken och ser ingen risk för att det ska dyka upp ”gula” fack i Sverige.

Dessutom, påpekar han, är det i så fall inget nytt hot mot arbetstagarna. Redan i dag kan en mindre nogräknad arbetsgivare teckna avtal med ”fel” fack. När ”rätt” fack knackar på dörren kan arbetsgivaren hävda praxis, det vill säga att först tecknade avtal gäller.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. daniel:
    27 februari, 2019

    Med nya lagarna kommer kanske rätt fack få teckna avtal. Men inte se till att det tillämpas eftersom det är endast förstaavtalet som ger sedvanliga rättigheter. D v s ett skumraskbolag tecknar förstaavtal med Yellow UNion eller vad det nu kommer att heta. Därefter kommer det riktiga facket och kräver avtal. Skumraskbolaget säger okej då. Sen kan det riktiga facket inte driva tvist , den frågan äger Yellow Union.

    Blir "spännande" att se om det blir på byggena, åkerierna eller restaurangnäringen som detta sprids först. Alla ombudsmän som har som vardag att jaga skumrasket idag kommer få mer att göra och ännu sämre juridiska förutsättningar.

Lästips:

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Det finns en stor grupp förlorare

Ledare. I de avtalsförhandlingar som redan startat är höjd avtalspension ett tungt fackligt krav. Huvudorsaken är förstås de katastrofalt låga allmänna pensionerna. De som blev resultatet av den stora pensionsblåsningen, förlåt pensionsreformen, för 20 år sedan.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Vi ligger efter i kampen mot lönedumpningen

Ledare. I Sveriges närmaste grannländer tar myndigheterna krafttag mot lönedumpningen i åkeribranschen.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Naturlag på tvärs med yrkesförarna

Ledare. Lägre löner ska lösa arbetslösheten bland unga och nyanlända. Det är en sorts naturlag. En del av ett marknadstänkande där hörnstenarna är konkurrens och jämvikt mellan tillgång och efterfrågan.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Lyckans pris

Förändring. Att bli fattig är nog mångas stora skräck. Men huvudpersonen, kvinnan i romanen Skred av Marit Sahlström, är långt ifrån fattig. Ändå är hon olycklig så till den grad att själva livet blir till en omöjlighet.

Sveriges sämsta åkeri?

Arbetsliv. Det går upp och det går ner i åkeribranschen. Saker som var stora för några år sedan såsom ägarbyten, konkurser eller folk som snodde åt sig körningar, kan vara små eller glömda i dag.

Den hårda vägen

Lastbilstillverkare. Kampen har förts i många år och böljat fram och tillbaka. Arbetsgivare mot arbetsgivare, arbetare mot arbetare. Men hittills utan segrare. När den ene fått in ett hårt slag kommer den andre snart med ett som är än värre. Vad kampen handlar om? Naturligtvis om striden mellan lastbilstillverkarna Scania och Volvo.

Det finns en stor grupp förlorare

Ledare. I de avtalsförhandlingar som redan startat är höjd avtalspension ett tungt fackligt krav. Huvudorsaken är förstås de katastrofalt låga allmänna pensionerna. De som blev resultatet av den stora pensionsblåsningen, förlåt pensionsreformen, för 20 år sedan.

Hållbara transporter inget för Ikea?

Ordförandeord. Jag har min bakgrund inom terminal och lager. Jag gillade mitt jobb och det var också det som lade grunden till mitt fackliga engagemang.

Politikerna och egot

Insändare. Ansvarstagandet från svenska politiker i riksdagen är obefintligt!

Vindarna vänder i svensk politik

Insändare. När Alliansen styrde landet infördes jobbskatteavdraget, den 1 januari 2007 kom det första. Det skulle leda till att fler jobbade mer lönsamt sades det. Men vad det har gjort är ett rejält stort håll i statsfinanserna.

Våldet måste stoppas

Insändare. Vi behöver stoppa våldet på tåg, bussar och yrkesförare.

Avtalsrörelsen har kommit i gång!

Ordförandeord. 2020 blir ett enormt spännande år. Jag känner både ödmjukhet inför den uppgift vi som förbund och jag som förbundsordförande står inför. Men också jävlar anamma inför det vi vet att arbetsgivarna arbetar för att förändra.

Ställ fram sopkärlen!

Insändare. Sophämtarna ska inte behöva skada sig, skriver Truckworker.