Ledare

Får vi ”gula” fack i Sverige?

Ledare. Hur länge kommer hamnkonflikten att pågå? Och vad blir lösningen? Svaret är nog att ingen i nuläget vet. Inte de inblandade parterna heller.

En bedömare med anknytning till stuveribranschen tror att striden kommer att rulla vidare ända fram till augusti. Då väntas regeringen driva igenom de lagändringar som måste till – om strejkrätten ska inskränkas på det sätt som arbetsmarknadens centrala parter enades om förra året.

Förslaget som fack och arbetsgivare presenterade går ut på att arbetstagarna bara får vidta stridsåtgärder om syftet är att uppnå ett kollektivavtal. För sympatiåtgärder ska villkoren vara desamma som i dag.

Uppgörelsen mellan de centrala parterna fick den S-ledda regeringen att andas ut. Nu blev det parterna själva som snickrat ihop ingreppen i arbetstagarnas mest grundläggande rättighet – den att lägga ner arbetet.

Det kan ju tyckas som att ändringarna inte kommer att påverka Hamnarbetarförbundet. Det förbundet slåss för är ju precis det, att få teckna ett kollektivavtal. Men det finns en begränsning till. Facket ska inte få vidta stridsåtgärder mot en arbetsgivare som redan är bunden av ett avtal.

Det är den punkten som orsakat hårdast debatt mellan arbetsrättsexperter. Kurt Junesjö, en radikal med förflutet på LO-TCO Rättsskydd, beskriver parternas överenskommelse som en fullständig kapitulation. Han anser att den tidigare striden på APM Terminals i Göteborgs hamn var ett ”skruttstrejk”. En konflikt som används som förevändning för att göra inskränkningar i strejkrätten som arbetsgivarna länge velat ha.

Kurt Junesjö – och även andra kritiker – befarar att arbetsgivarna, med de nya reglerna, kommer att ”avtalsshoppa” för att pressa ner lönerna. Ett mindre nogräknat företag kan snabbt teckna ett avtal med ”fel” fackförbund – eller med någon ”gul” arbetsgivarkontrollerad fackförening.

LO:s tidigare avtalssekreterare, Erland Olauson, har en gång i tiden jobbat på samma juristbyrå som Junesjö. Det är Olauson som utarbetat parternas förslag till ändrade spelregler. Han tillbakavisar kritiken och ser ingen risk för att det ska dyka upp ”gula” fack i Sverige.

Dessutom, påpekar han, är det i så fall inget nytt hot mot arbetstagarna. Redan i dag kan en mindre nogräknad arbetsgivare teckna avtal med ”fel” fack. När ”rätt” fack knackar på dörren kan arbetsgivaren hävda praxis, det vill säga att först tecknade avtal gäller.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. daniel:
    27 februari, 2019

    Med nya lagarna kommer kanske rätt fack få teckna avtal. Men inte se till att det tillämpas eftersom det är endast förstaavtalet som ger sedvanliga rättigheter. D v s ett skumraskbolag tecknar förstaavtal med Yellow UNion eller vad det nu kommer att heta. Därefter kommer det riktiga facket och kräver avtal. Skumraskbolaget säger okej då. Sen kan det riktiga facket inte driva tvist , den frågan äger Yellow Union.

    Blir "spännande" att se om det blir på byggena, åkerierna eller restaurangnäringen som detta sprids först. Alla ombudsmän som har som vardag att jaga skumrasket idag kommer få mer att göra och ännu sämre juridiska förutsättningar.

Lästips:

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Modernare arbetsrätt – fråga Bengt Erik

Ledare. För 18 år sedan skrev vi om Bengt Erik. Han hade fått sparken från Statoilmacken i Lycksele. Motiveringen var arbetsbrist.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Hur många hundra miljoner bjuder du på?

Ledare. Mil efter mil av asfalt. Mobilens gps-app mäter farten och ger lite underhållning längs den monotona E4:an. Då och då hamnar jag bakom lastbilar, svenska eller utländska. Många tycks ligga kring 87–88 kilometer i timmen. Det vill säga 10 procent över laglig hastighet.

Transportarbetarens logga

Transport: Klarhet krävs om portugisisk hamnkonflikt

Hamn. Lissabonkonflikten har anlöpt Göteborg. I hamnen ligger ett fartyg som sedan förra veckan är försatt i blockad av Hamnarbetarförbundet, som hävdar att strejkbrytare lastat i Portugal. Men innan det blir aktuellt med sympatiåtgärder vill Transport få klarhet i den portugisiska konflikten – och om den är laglig.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Då var fallet löst?

Palmemordet. Jag tror att alla som var födda då minns exakt vad de gjorde natten när Olof Palme mördades.

I väntan på jobb

Kristider. Jag har varit med om flera kriser i arbetslivet. Och frågan är om det inte alltid är lite kris. När som helst kan förutsättningarna ändras och jobb försvinna i någon upphandling eller för att ett konkurrerande företag lagt ett skambud.

Ett andetag

Arbetare. Den här krönikan ska inte handla om coronan, covid-19. Den ska inte handla om att regering och riksdag inte tillsett att regionerna hållit beredskapslager. Inte heller om att samtliga myndigheter: Folkhälsomyndigheten, MSB, Socialstyrelsen, regionerna, kommunerna, riksdag och regering, inte en enda av alla instanserna har lyft ett finger för att i förväg skydda sin befolkning mot pandemier.

Vad är egentligen schysta transporter?

Ordförandeord. Frågan är lika aktuell nu som någonsin. Förbundet har under de senaste månaderna jobbat intensivt gentemot Sveriges Åkeriföretag och Transportföretagen, för att branschens tre huvudparter ska enas om ett gemensamt system för att kvalitetsmärka transportföretag.

Las-utredaren slår tok-rekord

Debatt. Många tokiga förslag har vi sett från utredare, men detta slår nog alla rekord!

Stort tack till coronapandemin!

Debatt. Svenska fackföreningar borde vara tacksamma över att coronan kom. Den har varit en ögonöppnare för många inom fackföreningen – och inte bara för oss. Många av de åtgärder som har gjorts för att lindra eller bromsa spridningen är sådant som vi inom LO har påpekat tidigare att man ska göra för att minska människors lidande i många avseenden.

Kris i taxibranschen – kollaps i färdtjänsten

Debatt. Det är bråttom om man ska klara att värna om transporterna för våra mest utsatta medborgare, skriver taxiåkaren och småföretagarkonsulten Michael Harvey.

Döden på jobbet är ständigt närvarande

Debatt. I coronapandemins spår har de som kan arbeta hemifrån uppmanats att göra så. Dock kan inte alla yrkesgrupper göra det. Dessa personer riskerar att smittas av covid-19, men även att råka ut för arbetsplatsolyckor.

Vi vill också uppleva en morgondag

Min vardag. Vi färdtjänstförare är de som får vardagen att gå runt för många i landet. Ibland med livet som insats. Ta den tanken med er när ni möter oss i trafiken, skriver Peter Eriksson som kör åt ett litet bolag i Uddevalla .

Dags att sätta ned foten om tvåskift

Insändare. Hej! Läste artikeln Miljöarbetare tvingas jobba tvåskift. Många privata företag lägger fler kärl på färre bilar och personal. Personalen blir lidande, fordonsvård uteblir, kunder får inte tömt.

Varför ingen löneförhandling förrän i höst?

Insändare. Hej. Läste Transportarbetaren i dag. Och jag blev både förvånad och besviken då löneavtalen för 2020 förlängts till den 31 oktober, på grund av corona. Innebär det att vi blir blåsta på minst sju månaders löneförhöjning?

Hur många hundra miljoner bjuder du på?

Ledare. Mil efter mil av asfalt. Mobilens gps-app mäter farten och ger lite underhållning längs den monotona E4:an. Då och då hamnar jag bakom lastbilar, svenska eller utländska. Många tycks ligga kring 87–88 kilometer i timmen. Det vill säga 10 procent över laglig hastighet.

Vi har några viktiga fajter att klara av

Ordförandeord. Det här året, 2020, har verkligen skakat om det mesta som vi känner som bekant. Och det har redan gett oss en ny verklighet full av utmaningar och möjligheter. Jag kan se att många därute hjälps åt och drar lasset åt samma håll. Det är något bra och fint som sker runt den gemensamma fienden corona.

Facklig samling – 10 fackliga organisationer

Vi vill stärka det brottsförebyggande arbetet

Debatt. Det brottsförebyggande arbetet måste stärkas genom en bred mobilisering från hela samhället. Nu inleder vi ett långsiktigt samarbete för att bromsa den negativa utvecklingen, med en kriminalitet som sjunker allt lägre ner i åldrarna. Vi påbörjar arbetet med facklig samling för att stärka det brottsförebyggande arbetet och samordna det tidiga stödet till barn och unga i riskzon.