Mats Wingborg
Close
Mats Wingborg, utredare.
Close

”Det handlar om att försvaga det fackliga inflytandet”

Politik. Förslag om uppluckrat anställningsskydd och sänkta ingångslöner. Utredaren Mats Wingborg har gått igenom riksdagspartiernas arbetsmarknadspolitik. – Förslagen innebär det att hela den svenska modellen försvagas.

Knappa två veckor före valet är en sal i ABF-huset i Stockholm närmast fullsatt. Längst fram står Mats Wingborg, utredare och författare som ofta skriver ur ett fackligt perspektiv. Han presenterar en genomgång av riksdagspartiernas arbetsmarknadspolitik. 21 frågor behandlas i rapportens 140 sidor, och är publicerad av Arena Idé, en tankesmedja som är nära fackföreningsrörelsen.

I den skala som presenteras hamnar Centerpartiet längst till höger av partierna när det gäller arbetsmarknadspolitiken.

– De har det mest radikala förslaget, att alla företag under 50 anställda ska undantas lagen om anställningsskydd. Det handlar om 40 procent av alla privatanställda, säger Wingborg.

När ett företag säger upp personal har den uppsagda förtur till nya tjänster under nio månader. Det kallas företrädesrätt och Centerpartiet vill ta bort den.

– Kombineras det med försämrad las kan man säga upp personal och anställda ny annan personal, då finns inte mycket kvar av anställningstryggheten, säger Mats Wingborg.

De andra allianspartierna och Sverigedemokraterna vill inte gå lika långt som Centern, men alla vill införa fler undantag i lagen om anställningsskydd.

– Reglerna är semidispositiva, det går att göra undantag om man kommer överens med facken. Tar man bort turordningsreglerna kan arbetsgivaren hoppa över facket, som då får en mindre viktig roll. Det handlar om att försvaga det fackliga inflytandet, säger Wingborg.

Det är inte så troligt att Centerpartiet får igenom alla sina långtgående förslag, tror Wingborg. Han pekar snarare på att den som vill veta hur Alliansens syn på arbetsrätt kan se ut vid en borgerlig regering gör bäst i att titta på Liberalerna.

– Alliansen är överens om ett förslag om inträdesjobb med löner sänkta till 70 procent av lönen i kollektivavtalen. För att få nyanlända och unga i arbete. Förslaget är i stort sett identiskt med Liberalernas första förslag om startjobb.

Sverigedemokraterna har också ett förslag om att sänka löner, då i så kallade lärlingsjobb.

– Skillnaden är Sverigedemokraternas bara gäller för ungdomar. Partiet är motståndare till alla förslag som är riktade till nyanlända. Sverigedemokraterna stödjer ofta Alliansen i frågor som rör arbetsmarknaden, förutom när det handlar om rödgröna förslag som de tror kan minska invandringen, säger Wingborg.

Socialdemokraterna har lanserat ett program om arbetsmarknadspolitik inför valet.

– Det är en skärpning på flera områden men en sak har försvunnit. Förra valet ville man förbjuda möjligheten att hyra in från bemanningsföretag som stadigvarande arbetskraft. Det kravet har försvunnit, säger Wingborg.

– Tittar man på Miljöpartiet har de stött Socialdemokratin. Det är frågor som inte är så stora hos dem.

Wingborg berättar också att Vänsterpartiet är det enda partiet i riksdagen som är mot alla förändringar av strejkrätten. Partiet vill också ta bort undantagen i turordningsreglerna.

När arbetsmarknadsjournalisten Anna Danielsson Öberg kommenterar utredningen ger hon en hel del beröm, men hon tycker att den sittande regeringen komer lite lätt undan.

– Regeringen lovar att allmän visstid ska bort. De har inte gjort det på fyra år och skyller på att de inte har haft majoritet. Hela idén är att man ska få en majoritet för sina förslag, hur ska det gå till?

Dan Holke från LO-TCO Rättskydd anser att regeringar oavsett färg har legat lågt när det gäller att ändra reglerna på arbetsmarknaden de senaste mandatperioderna, senaste stora förändringen var när den dåvarande Alliansregeringen införde anställningsformen allmän visstid.

– Nu känns det som att det synsättet är på väg att luckras upp. Det innebär större skillnad mellan partierna i synen på arbetsrätten. Nu verkar Allianspartierna ha en grundläggande uppfattning om att arbetstagarna har för stark position på arbetsmarknaden och man vill därför försvaga deras rättigheter. Samtidigt ställer de billig arbetskraft till förfogande för arbetsgivarna. Det här med att arbetstagarna är för starka är inget vi känner igen oss i på rättskyddet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Fall för AD: Fick ryggproblem – sades upp

Arbetsdomstolen. Facket hävdar att chauffören var tillsvidareanställd. Arbetsgivaren hävdar att det rör sig om en tidsbegränsad anställning – och sade upp mannen efter att det stod klart att hans ryggproblem skulle innebära dyr anpassning av fordon. Nu har LO-TCO Rättsskydd stämt arbetsgivaren för Transports räkning.

Demonstration i Bryssel 2019

Krokig stig till schysta villkor på vägarna

Åkeri. Politiker, lobbyister och en långsam europeisk union. Många hinder ska passeras innan EU fattar beslut om nya regler för Europas lastbilschaufförer. Men nu är de största hindren avklarade.

Deras beslut berör din vardag

Åkeri. Conny Hård på Här stannar Sverige sa en gång till mig att ”en snigel är snabb i Bryssel”. Han var uppgiven och förbannad efter att parlamentet beslutat att än en gång skicka tillbaka det så kallade mobilitetspaketet till transportutskottet. Han var desto gladare när man till slut kom till beslut.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombygnad är inte prioriterad hos Trafikverket.

Hjalmar Bengtsson Raymond i Prideparaden

”Bara kärlek överallt”

Festival. Hjalmar Bengtsson Raymond är vd för ett åkeri. I lördags rattade han företagets lastbil genom Stockholm, själv iklädd regnbågskostym. Han hade anställda med sig, som liksom Transport gick i årets Prideparad.

Högertrafik

Hastighetsgränser – en kort historia

Trafik. Hastighetsgränser väcker ofta starka känslor. Däremot framstår det kanske som självklart att de finns. Men för bara 50 år sedan var det i praktiken fri fart på landsvägar, utom vid storhelger då olika, tillfälliga hastighetsbegränsningar gällde.

Transport på plats på Pride

Festival. Det handlar om allas lika värde – och att ha kul. Stockholm Pride är i full gång. Transports folk finns på plats i LO-tältet på Östermalms IP, som i veckan är Pride Park.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Förare av moppetaxi utan lön

Taxi. Över hundra av förarna på podtaxibolaget Bzzt fick ingen lön den 25 juli. De drabbade hade vid lunchtid på fredagen ännu inte fått in pengar på sina konton trots löften om sen utbetalning.

Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Klart med övergångsavtal för kritiserad sophämtning

Renhållning. Stockholm har i förtid avslutat avtalet för sophämtning som gällt sedan hösten 2017, efter den stora sopkonflikten. Tillsammans med entreprenören har staden nu ingått ett övergångsavtal – utbrett missnöje och periodvis tusentals klagomål i veckan ligger bakom.

Preem-mack

Smitningar fortsatt stort problem

Bensinmack. Närmare 40 000 smitningar om året. Så utsatta är landets bensinstationer. För många anställda innebär det daglig stress, för ägaren kan en enda smitning betyda att en hel dagsförtjänst på drivmedel går förlorad.