Mats Wingborg
Close
Mats Wingborg, utredare.
Close

”Det handlar om att försvaga det fackliga inflytandet”

Politik. Förslag om uppluckrat anställningsskydd och sänkta ingångslöner. Utredaren Mats Wingborg har gått igenom riksdagspartiernas arbetsmarknadspolitik. – Förslagen innebär det att hela den svenska modellen försvagas.

Knappa två veckor före valet är en sal i ABF-huset i Stockholm närmast fullsatt. Längst fram står Mats Wingborg, utredare och författare som ofta skriver ur ett fackligt perspektiv. Han presenterar en genomgång av riksdagspartiernas arbetsmarknadspolitik. 21 frågor behandlas i rapportens 140 sidor, och är publicerad av Arena Idé, en tankesmedja som är nära fackföreningsrörelsen.

I den skala som presenteras hamnar Centerpartiet längst till höger av partierna när det gäller arbetsmarknadspolitiken.

– De har det mest radikala förslaget, att alla företag under 50 anställda ska undantas lagen om anställningsskydd. Det handlar om 40 procent av alla privatanställda, säger Wingborg.

När ett företag säger upp personal har den uppsagda förtur till nya tjänster under nio månader. Det kallas företrädesrätt och Centerpartiet vill ta bort den.

– Kombineras det med försämrad las kan man säga upp personal och anställda ny annan personal, då finns inte mycket kvar av anställningstryggheten, säger Mats Wingborg.

De andra allianspartierna och Sverigedemokraterna vill inte gå lika långt som Centern, men alla vill införa fler undantag i lagen om anställningsskydd.

– Reglerna är semidispositiva, det går att göra undantag om man kommer överens med facken. Tar man bort turordningsreglerna kan arbetsgivaren hoppa över facket, som då får en mindre viktig roll. Det handlar om att försvaga det fackliga inflytandet, säger Wingborg.

Det är inte så troligt att Centerpartiet får igenom alla sina långtgående förslag, tror Wingborg. Han pekar snarare på att den som vill veta hur Alliansens syn på arbetsrätt kan se ut vid en borgerlig regering gör bäst i att titta på Liberalerna.

– Alliansen är överens om ett förslag om inträdesjobb med löner sänkta till 70 procent av lönen i kollektivavtalen. För att få nyanlända och unga i arbete. Förslaget är i stort sett identiskt med Liberalernas första förslag om startjobb.

Sverigedemokraterna har också ett förslag om att sänka löner, då i så kallade lärlingsjobb.

– Skillnaden är Sverigedemokraternas bara gäller för ungdomar. Partiet är motståndare till alla förslag som är riktade till nyanlända. Sverigedemokraterna stödjer ofta Alliansen i frågor som rör arbetsmarknaden, förutom när det handlar om rödgröna förslag som de tror kan minska invandringen, säger Wingborg.

Socialdemokraterna har lanserat ett program om arbetsmarknadspolitik inför valet.

– Det är en skärpning på flera områden men en sak har försvunnit. Förra valet ville man förbjuda möjligheten att hyra in från bemanningsföretag som stadigvarande arbetskraft. Det kravet har försvunnit, säger Wingborg.

– Tittar man på Miljöpartiet har de stött Socialdemokratin. Det är frågor som inte är så stora hos dem.

Wingborg berättar också att Vänsterpartiet är det enda partiet i riksdagen som är mot alla förändringar av strejkrätten. Partiet vill också ta bort undantagen i turordningsreglerna.

När arbetsmarknadsjournalisten Anna Danielsson Öberg kommenterar utredningen ger hon en hel del beröm, men hon tycker att den sittande regeringen komer lite lätt undan.

– Regeringen lovar att allmän visstid ska bort. De har inte gjort det på fyra år och skyller på att de inte har haft majoritet. Hela idén är att man ska få en majoritet för sina förslag, hur ska det gå till?

Dan Holke från LO-TCO Rättskydd anser att regeringar oavsett färg har legat lågt när det gäller att ändra reglerna på arbetsmarknaden de senaste mandatperioderna, senaste stora förändringen var när den dåvarande Alliansregeringen införde anställningsformen allmän visstid.

– Nu känns det som att det synsättet är på väg att luckras upp. Det innebär större skillnad mellan partierna i synen på arbetsrätten. Nu verkar Allianspartierna ha en grundläggande uppfattning om att arbetstagarna har för stark position på arbetsmarknaden och man vill därför försvaga deras rättigheter. Samtidigt ställer de billig arbetskraft till förfogande för arbetsgivarna. Det här med att arbetstagarna är för starka är inget vi känner igen oss i på rättskyddet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Anhängarna till Polens styrande högernationalistiska parti, Lag och rättvisa, trotsar solen för att hylla sittande president, Andrzej Duda. Åtskilliga damer i mogen ålder ansluter på torget, men också barnfamiljer som fått höjt barnbidrag. I mängden skymtar fackföreningen Solodaritets, Solidarność, fana från region Gdansk, trots ledaren Lech Walesas fördömande av Dudas politik.

Extremnationalist fortsätter styra landet

Valår. När Transportarbetaren besöker Polen har värmen kopplat greppet om hela Östersjöregionen. Den korta kuststräckan vid Gdynia och Gdansk är landets egen Riviera. För 38 miljoner invånare.

David Ericsson

Värstinglandet

Davids krönika. Se här, ännu en krönika som jag kommer få skäll för! Men det är väl ok. Det är liksom det jag har betalt för som skribent. Att skriva vad jag tycker och känner till, även om inte alla tycker som jag.

Tommy Wreeth

Nu väntar tuffa las-förhandlingar

Ordförandeord. Sommaren lider mot sitt slut. Både förbundet och arbetarrörelsen, står inför en höst och vinter som förmodligen blir den svåraste och stökigaste på väldigt länge.

Dubbla kollektivavtal i hamnarna fråga för Arbetsdomstolen

Hamn. Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet har tagit frågan om lokalt inflytande till Arbetsdomstolen. Under tisdag och onsdag ska kärnfrågan besvaras: Måste arbetsgivaren förhandla med Hamnarbetarförbundet på samma sätt som med Transport?

Dags att uppmärksamma Tjänstepensionens dag

Pension. På söndag är det Tjänstepensionens dag. Och det är hög tid att den får uppmärksamhet. Många som börjar på nytt jobb tar inte upp frågan. Inte ens två av tio pratar om pensionen vid en anställningsintervju.

Tingsrätten fällde DSV för brott mot beställaransvaret

Åkeri. DSV Road har dömts att betala 50 000 kronor i företagsbot för brott mot beställaransvaret. Speditören la ut ett cabotageuppdrag på ett bulgariskt åkeri som innehöll åtta olika sändningar inom Sverige. DSV överväger nu om domen från Helsingborgs tingsrätt ska överklagas.

Fler får mer från a-kassan

A-kassan. Sex av tio arbetslösa får nu ut 80 procent av den tidigare lönen från a-kassan, tack vare de tillfälliga generösare regler som infördes i våras. Huvudförklaringen är ersättningstaket, som i ett slag höjdes från 20 020 till 26 400 kronor.

Cabotagestudien 2020
Lena Hunt Wiberg, Tommy Jonsson, Jimmy Ovesson och Jan Lendin.

De har koll vid gränsen

Åkeri. Transportare står i helgen vid flera av landets gränsövergångar. Här ska utländska lastbilar på väg ut och in i Sverige taggas. Nödvändigt för att underbygga cabotagestudiens forskning. Och visa hur verkligheten ser ut för många lastbilschaufförer – de som oftast tvingas betala priset för billiga transporter.

Känd taxikämpe laddar för ny fajt

Taxi. För sju år sedan tog Allonias Sebhatu upp kampen för bättre villkor för taxichaufförer i koncernen som i dag heter Cabonline. Han fick sparken. Nu startar han en ny fajt, den här gången mot Samtrans.

Kaos på Gate gourmet
Gate gourmet Arlanda

Cateringjättens anställda förtvivlade

Flygplats. Gate gourmet säger nu upp folk på löpande band. En del erbjuds deltidstjänster, andra får gå. Bolaget underkänner fackets las-lista med uppsägning efter tjänstgöringstid. Med motiveringen att den inte gäller eftersom företaget övergår till Hotell- och restaurangfackets avtal.

Från vänster Transports regionala skyddsombud Dan Holmberg, skyddsombud Thomas Belvén, Erik Johansson i klubbstyrelsen, klubbordförande Rikard Larsson, flygombudsman Johan Einarsson och vice klubbordförande Dadhy Makengo.

Transportare riskerar tusenlappar i lönetapp

Flygplats. Den globala cateringjätten Gate gourmet på Arlanda, Landvetter och Sturup vill dumpa lönerna och villkoren för alla anställda som i dag arbetar på Transports avtal.

”Det här är ren avtalsshopping!”

Flygplats. – Vi ser Gate gourmets agerande som ren avtalsshopping för att få till ett billigare avtal. Så kommenterar Transports ombudsman Per-Olof Norgren den omorganisation som företaget kallat till förhandling om.

”Vi gör de uppsägningar som behövs”

Flygplats. Avtalsshopping, kallar Transport cateringföretaget Gate gourmets avsikt att byta transportarbetarnas avtal till ett billigare. Planen är också att hyvla ner hel- till deltider. Från mediaavdelningen i Schweiz kommer företagets svar, med hänvisning till corona.

Böter trots fartspärr på lastbilen

Chaufförer. Vem talar sanning: polisens laser eller färdskrivaren? Chauffören Jörgen Broth fick böter då polisens laser visade minst 87 kilometer i timmen. Men lastbilen var spärrad på 80. Han ska försvara sig själv i domstol.

Västerås flygplats. Foto: Justina Öster

Västerås flygplats läggs ner – men först ska folkomröstning hållas

Flyg. Västerås flygplats läggs ner. Men först ska västeråsarna säga sitt i en folkomröstning. –Jag var med och lyssnade på debatten i kommunfullmäktige till nästan klockan fyra i natt. Nu är det viss uppförsbacke. Jag känner mig lite uppgiven, men avvaktar folkomröstningen.

Pandemin gör att Transport ställer in fackliga utbildningar

Transport. Med anledning av coronapandemin ställer Transport in alla fackliga studier under hösten. Beslutet gäller kurser på både lokal och central nivå där deltagarna träffas i ”fysisk” form. Samtidigt fortsätter förbundet med en restriktiv linje för möten och besök. Anställda som kan, uppmanas att jobba hemifrån.