Mats Wingborg
Close
Mats Wingborg, utredare.
Close

”Det handlar om att försvaga det fackliga inflytandet”

Politik. Förslag om uppluckrat anställningsskydd och sänkta ingångslöner. Utredaren Mats Wingborg har gått igenom riksdagspartiernas arbetsmarknadspolitik. – Förslagen innebär det att hela den svenska modellen försvagas.

Knappa två veckor före valet är en sal i ABF-huset i Stockholm närmast fullsatt. Längst fram står Mats Wingborg, utredare och författare som ofta skriver ur ett fackligt perspektiv. Han presenterar en genomgång av riksdagspartiernas arbetsmarknadspolitik. 21 frågor behandlas i rapportens 140 sidor, och är publicerad av Arena Idé, en tankesmedja som är nära fackföreningsrörelsen.

I den skala som presenteras hamnar Centerpartiet längst till höger av partierna när det gäller arbetsmarknadspolitiken.

– De har det mest radikala förslaget, att alla företag under 50 anställda ska undantas lagen om anställningsskydd. Det handlar om 40 procent av alla privatanställda, säger Wingborg.

När ett företag säger upp personal har den uppsagda förtur till nya tjänster under nio månader. Det kallas företrädesrätt och Centerpartiet vill ta bort den.

– Kombineras det med försämrad las kan man säga upp personal och anställda ny annan personal, då finns inte mycket kvar av anställningstryggheten, säger Mats Wingborg.

De andra allianspartierna och Sverigedemokraterna vill inte gå lika långt som Centern, men alla vill införa fler undantag i lagen om anställningsskydd.

– Reglerna är semidispositiva, det går att göra undantag om man kommer överens med facken. Tar man bort turordningsreglerna kan arbetsgivaren hoppa över facket, som då får en mindre viktig roll. Det handlar om att försvaga det fackliga inflytandet, säger Wingborg.

Det är inte så troligt att Centerpartiet får igenom alla sina långtgående förslag, tror Wingborg. Han pekar snarare på att den som vill veta hur Alliansens syn på arbetsrätt kan se ut vid en borgerlig regering gör bäst i att titta på Liberalerna.

– Alliansen är överens om ett förslag om inträdesjobb med löner sänkta till 70 procent av lönen i kollektivavtalen. För att få nyanlända och unga i arbete. Förslaget är i stort sett identiskt med Liberalernas första förslag om startjobb.

Sverigedemokraterna har också ett förslag om att sänka löner, då i så kallade lärlingsjobb.

– Skillnaden är Sverigedemokraternas bara gäller för ungdomar. Partiet är motståndare till alla förslag som är riktade till nyanlända. Sverigedemokraterna stödjer ofta Alliansen i frågor som rör arbetsmarknaden, förutom när det handlar om rödgröna förslag som de tror kan minska invandringen, säger Wingborg.

Socialdemokraterna har lanserat ett program om arbetsmarknadspolitik inför valet.

– Det är en skärpning på flera områden men en sak har försvunnit. Förra valet ville man förbjuda möjligheten att hyra in från bemanningsföretag som stadigvarande arbetskraft. Det kravet har försvunnit, säger Wingborg.

– Tittar man på Miljöpartiet har de stött Socialdemokratin. Det är frågor som inte är så stora hos dem.

Wingborg berättar också att Vänsterpartiet är det enda partiet i riksdagen som är mot alla förändringar av strejkrätten. Partiet vill också ta bort undantagen i turordningsreglerna.

När arbetsmarknadsjournalisten Anna Danielsson Öberg kommenterar utredningen ger hon en hel del beröm, men hon tycker att den sittande regeringen komer lite lätt undan.

– Regeringen lovar att allmän visstid ska bort. De har inte gjort det på fyra år och skyller på att de inte har haft majoritet. Hela idén är att man ska få en majoritet för sina förslag, hur ska det gå till?

Dan Holke från LO-TCO Rättskydd anser att regeringar oavsett färg har legat lågt när det gäller att ändra reglerna på arbetsmarknaden de senaste mandatperioderna, senaste stora förändringen var när den dåvarande Alliansregeringen införde anställningsformen allmän visstid.

– Nu känns det som att det synsättet är på väg att luckras upp. Det innebär större skillnad mellan partierna i synen på arbetsrätten. Nu verkar Allianspartierna ha en grundläggande uppfattning om att arbetstagarna har för stark position på arbetsmarknaden och man vill därför försvaga deras rättigheter. Samtidigt ställer de billig arbetskraft till förfogande för arbetsgivarna. Det här med att arbetstagarna är för starka är inget vi känner igen oss i på rättskyddet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Kortare arbetstid och lägre lön vid företagskris

Krisstöd. Lågkonjunkturen är på ingång och regeringsfrågan är fortfarande olöst. Men utredaren står fast vid målet: Den 1 januari 2020 bör vi ha ett nytt svenskt system på plats, som går ut på att anställda tillfälligt går ner i arbetstid och lön vid ekonomisk kris.

Johan Danielsson

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Transportarbetarens logga

Transportanställd utpekad i SSU-härva

Politik. Aggressivitet, homofobi och antisemitism uppges förekomma på möten i SSU Skåne. En person som är anställd av Transport har en ledande ställning i distriktet.

Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

Tidningsbudstomten Håkan Wictorsson serverar glögg, kaffe och lussekatter till tidningsbuden

Bullar till buden i Malmö

Tidningsbud. Luciamorgon, långt innan solen går upp. Det betyder glögg, kaffe och en lussekatt för tidningsbuden i delar av Skåne. Samtidigt som de försöker vänja sig vid nya områden och rutiner.

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Så här påverkas du av nya reglerna för karensavdrag

Sjukskrivna. Vid årsskiftet ändras lagen som styr karensavdraget vid sjukdom. Målet är att skapa större rättvisa mellan arbetstagare med olika långa arbetspass. För många av Transports yrkesgrupper är frågan redan reglerad i kollektivavtal.

Väktare och ordningsvakter attackeras på jobbet

Bevakning. Runt 5 000 anställda drabbas varje år av hot och våld på jobbet. Så många skadas så pass allvarligt – fysiskt eller psykiskt – att de fått ut försäkringspengar från Afa. På listan över de mest drabbade yrkena är väktare och ordningsvakter nummer fem.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.