Avdelning 7 på kampdag vid Nyköpingsbro
Close
Avdelning 7 Södermanland dukade upp ett bord med information i Nyköpingsbro under Transports kampdag den 2 mars.
Close
Avtal 2023

”Vi måste vara många för att få igenom våra krav”

Transport. ”Vi kräver högre lön, men för att få igenom det måste vi bli fler och starkare”. Det är budskapet när Transports avdelning 7 Södermanland värvar medlemmar vid E4 i Nyköpingsbro.

Solen skiner på parkeringen utanför Rasta i Nyköpingsbro där avdelningen har dukat upp ett bord med information och goodiebags. Precis som många andra avdelningar deltar de i förbundets kampdag genom att vara ute och värva medlemmar.

Målet är att nå ut till så många chaufförer som möjligt. Så fort en svenskregistrerad lastbil rullar in på parkeringen är någon av avdelningens representanter framme och delar ut en påse. I den ligger godis och en ansiktsmask som man kan använda när man ger första hjälpen – och förstås en hel del information om hur man går med i Transport och vilka krav förbundet ställer i avtalsrörelsen.

Avdelning 7 på kampdag vid Nyköpingsbro, Sonja Chyle och ??
Sonja Chyle Kauko och Mike Sermer värvar medlemmar. Foto: Pernilla Ahlsén

– Vi kräver 5,5 procent högre lön. Det är mer än de andra LO-förbunden, men det är nära industrin i Tyskland och om de har lyckats så ska vi också göra det. Men vi måste vara många för att få igenom våra krav, säger Sonja Chyle Kauko, ordförande i avdelning 7.

– Vi vill få det bättre, precis som tjänstemännen får det bättre. Som det är nu halkar vi efter, löneklyftan mellan arbetare och tjänstemän ökar, tillägger hon.

En lastbilschaufför som vill vara anonym kommer fram och tittar nyfiket på bordet med information. Han säger att han inte är med i facket.

– Jag får ju ändå samma lön som de som är med i facket, eftersom vi har kollektivavtal, säger han.

Avdelning 7 vid Rasta Nyköpingsbro, kampdag. Detaljbild
”Vi behöver bli fler för att få igenom våra krav”, är dagens budskap. Foto: Pernilla Ahlsén

– Men det är ju tack vare dem som är med i facket som du får högre lön. Och med dig som medlem blir det lättare att få igenom våra krav, säger Mike Sermer, som är förtroendevald.

– Jag har inte riktigt tänkt på det på det viset. Jag ska läsa på lite nu, säger lastbilschauffören innan han går tillbaka till sin lastbil.

I just den här avtalsrörelsen är det lönen som är i fokus. Men det finns fler anledningar att gå med i facket just nu, menar Sonja.

– Med en borgerlig regering finns det risk för att arbetsvillkoren försämras. Det har ju blivit sämre varje gång vi har haft en borgerlig regering tidigare, säger hon.

”Du kan behöva göra din del”

Transportarbetareförbundet var ute och träffade chaufförer på rastplatser i hela landet. Den som stannade vid OKQ8 och Dinners i Arboga hade fick prata avtalsrörelse och kamp med Tommy Wallin och Andreas Kedborn.

Tommy Wallin och Andreas Kedborn Foto: John Antonsson

Bakom OKQ8-macken vid E18 i Arboga rullar lastbilar in och fyller på dieseltanken eller parkerar på en ställplats och tar rast. Då  går lokalombudsman Tommy Wallin eller Västerås-avdelningens ordförande Andreas Kedborn fram och knackar på förarhyttens dörr. De flesta chaufförer vill prata. En del om avtalsrörelsen. Men det finns också mycket annat att lufta. Men få vill bli citerade i en tidning.

– Vi i Transport har som enda LO-facket krävt 5,5 procent i löneökning och vi står själva. Därför behöver du vara beredd att göra din del, säger ombudsman Tommy Wallin till en chaufför.

Andreas Kedborns budskap är liknande:

– Våra avtal kommer att ta slut och det kan hända att vi kommer att be dig om en tjänst. Om vi går ut i konflikt kan det krävas att du gör din del. Och då räknar jag med att du ställer upp, oavsett om du är medlem eller inte.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    3 mars, 2023

    Det viktigaste du som enskild individ kan göra är att spara i aktier och fonder för det är det lättaste sättet att få högre "lön" genom att vara investerad på börsen som komplement till din vanliga lön.Dessutom är det väldigt bra att många är med i facket för att få en större tyngd bakom lönekraven, men för de flesta arbetstagare så finns det en gräns för vad arbetsgivarna klarar av att betala i löneförhöjning varje år så därför är det väldigt viktigt att spara åtminstone 10% av din nettolön då avkastningen på börsen i genomsnitt är 7% per år och mellan åren 2007-2021 var genomsnittsavkastningen 10,74% per år på den svenska börsen.

Lästips:

Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Den viktiga kontakten med verkligheten

Ordförandeord. Om det är något jag lärt mig efter 37 år som medlem i Svenska Transportarbetareförbundet och 27 år i förbundets tjänst, varav snart åtta som ordförande, så är det vikten av kontakt med verkligheten. Oavsett var du befinner dig i vårt förbund.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. ransports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.

CSG-anställda har inte fått sin lön

Bevakning. Väktare och ordningsvakter som jobbar på CSG har inte fått sin lön. Företaget är i rekonstruktion och lönekontoret hänvisar till statliga lönegarantin och länsstyrelsen.

25 år sen tunnelbranden i Mont Blanc
Collage med tidningsurklipp och skärmdumpar med artiklar om olyckan i Mont Blanctunneln 1999.

Lastbil orsakade katastrofen i Alperna 1999

Åkeri. Mitt i den 11 kilometer långa tunneln började Volvo-lastbilen brinna. Några minuter senare var 50 fordon fångade i den giftiga röken. Nu är det 25 år sen branden i Mont Blanctunneln krävde 39 liv.