”Vårt uppdrag som fackförbund är att se till att arbetsgivarna säkrar arbetsmiljön för de anställda”, säger ombudsman Kent Christensen och regionala skyddsombudet Joakim Hejenstedt på Transports Dala-avdelning.
Close
”Vårt uppdrag som fackförbund är att se till att arbetsgivarna säkrar arbetsmiljön för de anställda”, säger ombudsman Kent Christensen och regionala skyddsombudet Joakim Hejenstedt på Transports Dala-avdelning.
Close
Röster från Tjärna Ängar

”Våra medlemmar ska inte utsättas för risker”

Transport. Knivbråk och stök. Tidningsbudet som omringades och rånades på sin bil blev droppen för Kent Christensen och Joakim Hejenstedt på Transports avdelning 88 i Borlänge. De började kontakta företagen med verksamhet i Tjärna ängar.

Fungerar rutinerna kring de anställdas hälsa och säkerhet? Gör företagen de riskanalyser de är skyldiga till, enligt arbetsmiljölagen? Det ville ombudsman Kent Christensen och regionala skyddsombudet Joakim Hejenstedt veta. Beskeden var lugnade. Men Christensen och Hejenstedt ilsknade till när Borlänges kommunalråd Jan Bohman (S) gick ut i pressen och utlovade fler ordningsvakter och väktare i området.

– Politikerna kan inte ge såna löften utan att kontakta fack och bolag. Inte utgå ifrån att säkerhetsanställda med betydligt mindre befogenheter ska täcka upp i oroliga områden, där det grundläggande polisiära skyddet saknas. Det är polisens uppgift!

– I och med att det finns vapen och droger är arbetsmiljön inte säker. Säg att du som ordningsvakt griper någon. Hur länge får du då vänta innan polisen kommer, undrar Joakim Hejenstedt.

Kent Christensen är engagerad i lokal facklig-politisk samverkan. Först fick han inget gehör, men till slut ett samtal med kommunalrådet.

– Efter det har det inte hörts ett ord mer om fler vakter och väktare i Tjärna Ängar, säger han.

Christensen och Hejenstedt ger arbetsgivarna gott betyg, säger att företagen tar situationen på allvar och gör en uppräkning. Securitas har stoppat allt arbete som rondering, trygghetsjour och låsöpping. Bara låsning på en plats återstår. Taxi Borlänge införde stopp för att köra in i Tjärna Ängar mellan klockan 20 och 06.

Ett åkeri, vars chaufför blev hotad, har också slutat leverera dit. Men sophämtningen fortsätter. Den sker på dagen och inga incidenter har skett.

Aimo park hade dubbelbemanning. Men bolaget slutade köra i området redan tidigare, efter att en p-vakt fått ”en stor sten i vindrutan”, förklarar Kent Christensen. Han berättar om samtal till företaget om felparkerade bilar.

– När p-vakterna sedan åker dit hittar de inga, men blir attackerade av personerna som ringt.

Både Kent Christensen och Joakim Hejenstedt bor nära Tjärna Ängar.

– I perioder har det varit inbrott i äldreboendet, men kommunen har haft flera bra projekt här och invånarna nattvandrar. Goda krafter finns.

Kan Transports agerande leda till att skrämma upp människor mer?

– Det hoppas jag verkligen inte. De flesta som bor i Tjärna Ängar är trevliga och lugna. Det är jättetrist att de drabbas och inte får olika tjänster utförda. Men. Våra medlemmar och anställda får inte bli utsatta för risker på jobbet, säger Kent Christensen.

Oseriösa taxibolag
Illustration: Gustaf Öhrnell Hjalmars Foto: Lilly Hallberg/Jan Lindkvist/Justina Öster

Samhällstrafik på lånade tillstånd

Trendtaxi. Förlorade trafiktillstånd. Slavliknande kontrakt. Lön som inte betalats och bortglömda förhandlingar. Trots det har Trendtaxi gång på gång vunnit upphandling av samhällstrafik för hundratals miljoner. Transports avdelningar tar nu striden för de många chaufförer som drabbats.

Egen åkare utan jobb men med stora skulder

Trendtaxi. Han ville köra färdtjänst och såg det som en möjlighet att bli egen åkare, i Trendtaxis bil. Men sedan Region Sörmland bröt med taxibolaget återstår bara avräkningen – krav som i värsta fall landar på närmare 100 000 kronor.

Månadens medlem
Tony Karlsson väntar på tacos på en restaurang i mexikanska Toluca. Foto: Privat

Tony förverkligar drömmen om Mexiko

Mexikofrälst. I höstas sa tidningsbudet Tony Karlsson upp sig, sa upp lägenhet, gjorde sig av med nästan allt han ägde och flög till Mexiko. När han inte löper eller äter tacos engagerar han sig för Electrolux-arbetarna i Juarez.

Loudden
På Loudden fanns närmare 150 cisterner för bränsle. Nu ska alla skrotas. Plåtsaxen klipper enkelt igenom de centimetertjocka väggarna. Foto: Jan Lindkvist

Nu är det klippt för oljehamnen

Oljedepå. Den jättelika plåtsaxen klipper ner oljecisternen i småbitar. Som om det vore en konservburk. Ett år har gått sedan Loudden stängdes och oljebolagen är i full gång med rivning och sanering. Samtidigt är osäkerheten stor om Stockholms framtida bränsleförsörjning.

Hallå där!

Karin Smirnoff

… författare som tilldelats fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2021, för ”att i sin romantrilogi om hemtjänstens Jana Kippo förverkligat kollektivromanen som genre”.

Drönarpiloter
”Drönare ger ett extra öga så att ni vet vad ni ger er in på”, förklarar kursledaren Fredrik Nilsson för testpiloterna Daniel Jakobsson och Jacqueline Kapronczai.

”Det här är inga leksaker”

Bevakning. – Upp, ner, höger, vänster. Tänk dig att du spelar tv-spel! Kursledaren Fredrik Nilsson visar väktaren Jacqueline Kapronczai hur hon manövrerar ­drönaren med hand­­kon­troll­en. De artificiella övervakarna är på väg in i ­bevakningsbranschen.

Månadens medlem
Robin Ahlgren älskade att jobba som taxitelefonist. Men helgjobbet tvingade fram ett jobbyte. Foto: John Antonsson

”Nu får jag mer tid med dottern”

Taxi. Robin Ahlgrens krav på att få vara ledig mer än två av fem helger kom inte med i taxitelefonisternas nya löneavtal. Som frånskild pappa var valet enkelt. Han byter jobb. Trots det är han halvnöjd med förhandlingarnas resultat. – Lönerna blev hyfsade, vi får se det som en seger i alla fall.

Kultur
Influencern Therése Lindgren intervjuar statsministern i ett avsnitt av ”We are the future” på Youtube.

Influerad av en influencer?

De nya inflytesrika. De som sägs styra världen genom sociala medier, som älskas och följs av miljoner. Och drar in miljoner. Influencers. Vår tids opinionsbildare? I alla fall allt mer utnyttjade av traditionella makthavare för att sprida politiska budskap och information.

Månadens samarbete
Engagerade. Nermin Pudic i Transporttältet under ett uppsökeri som taxisektionerna i avdelning 9 Örebro och 6 Värmland hade förra hösten. I år är det fokus på digitalt samarbete – över avdelningsgränserna. Foto: Lilly Hallberg

Avdelningar väver nätverk

Fackligt samarbete. Ordning och reda inom taxi och färdtjänst. Det är målet och namnet för nätverket som knyts runt om i landet. Behoven är stora – och väldigt olika.

Våld på jobbet
Sparkande väktare

”Alla är inte gjorda för det här jobbet”

Bevakning. I maj 2019 griper Boban och hans väktarkollegor en misstänkt snattare. En månad senare dyker en filmsekvens upp. I den ser det ut som att en av väktarna sparkar snattaren, som sitter i handbojor, i huvudet. I januari kommer fallet att prövas i domstol.

Alexander Tilly är psykolog. Han har specialiserat sig på att jobba med utbildningar som rör hot och våld. Bland hans uppdragsgivare finns bland andra bevakningsbranschen och Polisen. Foto: John Antonsson

Vad är det som triggar fram våld?

Konflikthantering. Alexander Tilly är psykolog med bakgrund som ordningsvakt. Han jobbar med att utbilda allt från ordningsvakter till busschaufförer i att hantera situationer med hot och våld. Tilly anser att personal behöver mer träning i att hantera konfliktsituationer.

Släng rätt! En stor del av Ulrika Linders jobb går ut på att fiska upp felkastat skräp. Här släpar hon en ryggsäck. Foto: Jan Lindkvist

Jobbet på återvinningen inspirerade till bok

Mötet. När hon måste vada ut i svart guck med en skyffel. Då mår Ulrika Linder ”så jävla gött”. Så skriver hon själv i sin tecknade bok "Återvinningscentralen".

Hallå där!

Annica Collstam

... ombudsman i Stockholm med ansvar för den krisdrabbade taxibranschen.