Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Hallå där! Åsa Alvetjärn …snart 50 år och journalist, som ska ombilda dig till lastbilschaufför. Foto: Privat
Foto: Privat

Lastbil, YKB, truck, hjullastare, nä det var inte tanken när jag gick ur journalisthögskolan för inte så längesedan, men här sitter jag på en utbildning för att just bli yrkeschaufför. Ja, ibland blir jag lika förvånad som många andra. Hur sjuttan hamnade jag här som 50 åring?

Många utbildningar har det blivit med åren, jag fullkomligt älskar att veta saker och kunna själv. Är det något som mina föräldrar alltid skrattat åt är det just, “ja, Åsa, du ska alltid göra allting själv och gärna vara proffs på det direkt”. Sanning i det är det, även fast det tar emot att erkänna det. Men med åldern så blir man visare… eller?

Allkonstnär

Jag är helt enkelt en sådan där person som kallar sig “allkonstnär”, kan inte bara nöja mig med att göra en sak utan gärna många, och gärna samtidigt, för fy för att bli uttråkad och bli monoton. Nä, det är väl gissningsvis en av anledningarna till att jag sitter här och utbildar mig igen. Att vara ärlig så kanske inte detta är det första valet jag trodde jag skulle bli när jag blev stor. Journalistiken ligger mig varm om hjärtat, men uppenbarligen är jag för gammal för yrket och att få en tillsvidare-tjänst är inte helt enkelt i ett Sverige där varje bloggare eller kändis kallas journalist och skriver eller är en hallåa för något roligt TV program. Så att “tillbilda” mig, ja jag vet, det finns inget sådant ord, men jag tycker det är ett bra uttryck för det jag gör. Jag vill inte ta bort mina gamla utbildningar utan jag vill helt enkelt lägga till saker i min privata verktygslåda för att leva ett mer intressant liv ur mina ögon sett.

Nåväl, så här sitter jag nu några månader in på en utbildning som yrkeschaufför. I min enfald trodde jag självklart att “tja, det är väl bara ett teoriprov och en uppkörning sen är det klappat och klart” OJ vad fel jag hade.

Frågeställningar

 Resan till skolan kantades av många frågeställningar till mig själv, och många tankar om jag var helt frisk som nu kastade om och börja studera detta. Släntrar in i klassrummet. Och vips börjades det prata om YKB och en rad massa andra förkortningar. Snacka om att jag satt där som en fågelholk, vaddå ett teoriprov och ett körprov, nä, så enkelt är det verkligen inte. Stora krav ställs, och bra är väl det egentligen.

Ja, så där satt jag och stirrade dumt framför mig, och kände att “jaha, det var inte så bara att köra lastbil kommersiellt”.

Lektioner rivstartar med teoridelen för C-behörighet. Vägmärken blandat med högerregeln och min absoluta favorit (skrivs med stor portion sarkasm) P-skyltar. Nej, förstår fortfarande inte dessa skyltar, när det gäller hur det gäller eller varför. Usch säger jag.

För att backa bandet lite, och gå tillbaka till när jag läste på högskola, så var det eget ansvar som gällde. Pluggade du inte så klarade du dig inte, kort och gott. Lektioner var inte obligatoriska men bra om du gick. Sedan när dessa var avklarade kan du sitta och studera var som helst. Så är det inte här. 7-16, bara den tiden går att ifrågasätta för mig cirka 100 gånger, och även fast jag läst ett tag nu så förstår jag fortfarande inte varför det är denna tidsram.

Nackdelar med yrkesskola

7.30 sätts lektionen igång (oftast lärarledd lektion på förmiddagen), lunch vid 11.00 och sedan självstudier i en webb-baserad lärmiljö, MEN “app-app” du måste sitta på skolan och studera du får absolut inte studera någon annanstans. eh, ursäkta va? Varför då? Ingen har något bra svar, och ja det är ett irritationsmoment som än idag stör mig. Jag har ett eget ansvar att läsa denna utbildning och klara den, jag studerar bättre i en tyst och lugn miljö, hemma, men ack nej, så är det inte. Så visst är det stor skillnad på högskola och yrkesskola. Enligt mig, mycket fler nackdelar med yrkesskola. Vi som studerar är i många olika åldrar, jag är näst äldst men behandlas som vi går på lågstadiet och att vi inte är ambitiösa framåtsträvande elever med egen tankeverksamhet. Sedan utan att vara elak mot mina lärare, så är det skillnad på en person med lärarkompetens såsom pedagogik, och en person som inte har det. Fast jag ska inte klaga, den skolan jag är på har bra lärare, det finns betydligt sämre ställen.

Det är egentligen bara att acceptera läget och fortsätta, det är några månader kvar, och gissningsvis mycket nytt att lära sig. Bara tanken på att köra en stor lastbil första gången får håren på armarna att resa sig. Går alla trafikskolelärare på något lugnande medel? Jag skulle då aldrig klara det. Men den delen spara vi till nästa gång.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    22 januari, 2023

    Jag är förvånad över att någon överhuvudtaget vill köra tunga fordon i dagens samhälle. Många krav och där du även riskerar att få betala böter om du inte utför ditt arbete till punkt och pricka enligt gällande lagar och regler.Låg lön i förhållande till de arbetstider du eventuellt kan få på dygnets alla timmar och på årets alla dagar lite beroende på vad för jobb man som chaufför utför.Det var roligare att vara chaufför på den "gamla goda tiden" och för egen del valde jag att pensionera mig innan jag behövde förnya mitt YKB igen som jag anser är meningslöst för chaufförer som har kört lastbil i 20-30 år då jag inte lärde mig något nytt när jag gick utbildningen för YKB för att få fortsätta köra lastbil.

Lästips:

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Mattias Samuelsson, utredare LO. Foto: LO

Regeringen tar bort utbildning om arbetsmarknad från gymnasiet

Debatt. I den grundläggande kursen för samhällskunskap i gymnasieskolan står det i dag att eleverna bland annat ska lära sig om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetsmarknadens parter och deras roller. Men det kommer de inte att göra längre när de nya ämnesplanerna börjar gälla 1 juli 2025.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.