Close
Bildmontage. Brandbil i Storstockholms brandförsvar rycker ut. Brandingenjör Anders Palm ger råd.
Close

Vad gör jag om soporna brinner?

Miljö. Lasten börjar brinna i sopbilen. Vad gör jag? – Det är inte jättevanligt men det händer då och då, säger brandingenjör Anders Palm vid Storstockholms brandförsvar. Han ger några råd.

Den 15 juli tömde en miljöarbetare ut sin brinnande last på gatan i västra Stockholm.

– Det var ett rådigt och genomtänkt handlande, kommenterade polisens presstalesperson Ola Österling i Dagens Nyheter.

Den 23 augusti var det dags igen. Lasten började ryka i en sopbil på Tjörn. Räddningstjänsten var snart på plats så glöden hann aldrig utvecklas till brand eller sprida sig, rapporterar Göteborgs-Posten.

Rök och bränder i sopbilar händer inte dagligdags, men det inträffar då och då, säger brandingenjör Anders Palm vid Storstockholms brandförsvar. Han ger några tips, om olyckan är framme:

  • Ring 112 och tala om var du är eller vart du tänker åka.
  • Sök upp en lämplig hårdgjord yta, där du kan tömma ut soporna.
  • Tänk på att välja en plats där branden inte sprider sig, förorenar miljön eller ställer till besvär för de som bor eller rör sig i området.
  • Töm alltid ut lasten utomhus, aldrig i ett garage eller en tunnel.
  • Kontakta din arbetsledning som ansvarar för att platsen röjs upp efteråt.

De värsta bovarna som kan skapa bränder är enligt Anders Palm grillkol, engångsgrillar och cigaretter. Batterier hör heller inte hemma i hushållssoporna och trasor indränkta i antändlig linolja ska blötläggas, eller allra helst läggas i en tättförslutande burk.

Att försöka släcka branden i sopbilens komprimator fungerar inte eftersom det är ett slutet utrymme, förklarar han.

– Enda sättet är att tömma ut soporna.

Inte på någon central gata som Kungsgatan, mitt inne i en stad, utan på en hårdgjord yta, exempelvis asfalt, som räddningstjänsten sedan kan spola med vatten.

– När materialet är släckt ansvarar entreprenören för att ta upp soporna och sanera platsen, säger Anders Palm.

Med sunt förnuft kommer man långt.

– Ju tidigare vi får larmet desto snabbare kan vi vara på plats och minska risken för att branden sprider sig, råder han.

Ola Bodin är miljöarbetare och samtidigt ordförande i Transports Gävleavdelning. Tidigare körde han hushållssopor men numera samlar han in styckegods och farligt avfall.

– Själv har jag inte varit med om någon brand, men jag hade en kollega som fick tömma ut lasten på riksväg 56. Det hänger på vad folk kastar i soporna. Man behöver vara noga med sorteringen så att grejerna hamnar på rätt ställe, säger han.

Grillkol som inte släckts ordentligt kan fatta eld i luftdraget när renhållarna kör. Dränk in kolen i vatten och låt den helst vila ute i några dagar innan du lägger den i soporna, är Ola Bodins råd.

– Vik och tryck ihop kartonger och wellpapp, plast och papper så ryms det mer.

Med mindre luft i avfallet kan hushåll och bostadsrättsföreningar kanske till och med beställa mindre sopkärl och spara pengar på det. Inte så dumt när energipriserna går upp, tipsar han.

Överfulla sopkärl och avfall som läggs ovanpå tunnorna ställer till det för renhållarna om skräpet ramlar ut på marken vid hämtning. Glas i soporna kan också, ihop med annat, ge gnistbildning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Lars Sjölund vid utställningen på Transports kongress i Örebro. Foto: Lilly Hallberg

Vyer från sopbilen

Utställning. Stillheten och skönheten träffar rakt i hjärtat, berättar med skärpa om arbetsliv i renhållningens tjänst ur nya perspektiv. Ett urval av Lars Sjölunds bilder och texter finns nu samlade i boken ”Frihet och förakt”.

Rastplats

”Goda villkor ger fler lastbilsförare”

Åkeri. Det är brist på lastbilsförare. 6 400 chaufförer behöver anställas det närmaste året och 50 000 på tio års sikt visar en ny rapport. Företagen efterlyser fler utbildningsplatser. – Men det räcker inte. Arbetsgivarna måste skapa god arbetsmiljö och höja lönerna, säger Transports Jimmy Ovesson.

Anders Palmqvist, Bert Johansson, Roger Jönsson

Aldrig privat – alltid övervakad

Debatt. Det finns tekniska system med förmåga för arbetsgivaren att hålla koll på de anställda, var de är, hur de framför sitt fordon och kameror som övervakar vad de gör eller inte gör, vad de skriver i mejl och sociala medier med mera.

Facket misstänker att distributionsbolaget systematiskt kallat in tidningsbud för att börja jobba tidigare och sluta senare – utan att betala för extratiden. Foto: Lilly Hallberg

Misstänkt fusk med löner på VTD

Tidningsbud. Start- och stopptider som ändrats kan betyda att Göteborgsregionens tidningsbud sammanlagt gått miste om miljonbelopp i lön. "Någon har tagit bort 40 000 kronor för en medlem. Jag vill veta vem", säger Peter Åkesson, ombudsman med ansvar för tidningsdistributörsavtalet.

Förarbristen
Taxihållplatsen vid Centralstationen

Taxiförbundet: 7 000 förare saknas

Taxi. Branschorganisationen Taxiförbundet säger att det saknas 7 000 taxiförare i landet. Mest akut är bristen i storstäderna.

Rastplats

”Goda villkor ger fler lastbilsförare”

Åkeri. Det är brist på lastbilsförare. 6 400 chaufförer behöver anställas det närmaste året och 50 000 på tio års sikt visar en ny rapport. Företagen efterlyser fler utbildningsplatser.

5 tycker till om förarbristen

Enkät. Hur lockar man fler till chaufförsyrket? Transportarbetaren har frågat fem yrkesförare.

Jessica Andersson ska göra samma jobb på kortare tid. Foto: Lilly Hallberg

Samma runda – lägre lön efter VTD:s omläggning

Tidningsbud. Jessica Andersson på Kungsbackafilialen har 27 år i yrket. – Jag älskar det här jobbet, vill inte jobba med något annat. Men jag förstår dem som lämnar nu, säger hon.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm lämnar Taxiförbundet

Taxi. Ett av Sveriges största taxiföretag lämnar branschorganisationen Taxiförbundet. – Vi i Taxi Stockholm pratar om god taxitradition. Då kan vi inte vara med i ett branschförbund där vi är det enda stora bolaget med kollektivavtal, säger Dimitrios Nikopoulos, ordförande för Taxi Stockholm.

Mildare regler för äldre som söker sjukersättning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Flygplanslastare, lastbilschaufförer, miljöarbetare… Transports medlemmar har tunga jobb och alla klarar inte av att arbeta fram till pensionen. Vid månadsskiftet infördes mildare regler för personer som fyllt 61 år och ansöker om sjukersättning, tidigare förtidspension.

Möte tidningsbudssektionen i Göteborg 15 september 2022

Fortsatt kamp mot hyvling

Tidningsbud. För jävligt – och djupt sorgligt. Men omöjligt att stoppa? Sista dagen för att skriva på de nya anställningskontrakten för VTD höll tidningsbudssektionen möte. För de flesta bud i Göteborgsregionen innebär ny lägre sysselsättningsgrad ett lönetapp på ett par tusen i månaden.

Bra miljöval – nu med schysta villkor

Distribution. Schampo och tvättmedel kan vara märkta med Naturskyddsföreningens Bra miljöval. Mindre känt är att märkningen även finns för transporter. I de nya kraven för lokala godstransporter ställs också krav på sociala villkor.

Yrkesförarens dag
Hyllade yrkesförare: Henrik Klefberg, Rikard Wedh, Rolf Eriksson, Björn Gustavsson, Rolf Eriksson och Pontus Isaksson. Foto: Lilly Hallberg

Förarna firas på sin dag

Åkeri. ”Bra att facket är ute och visar upp sig. Och vi är värda det!” sa lastbilschauffören Rikard Wedh som just fått en kaffe i avdelning 6-mugg på Rasta Värmland på Yrkesförarens dag.

Arbetsförmedlingen Malmö

Ska vi vara rädda att förlora jobben?

Ekonomi. Skenande energipriser. Hög inflation. Stigande räntor. Nu varnar Konjunktur­institutet (KI) också för en stundande lågkonjunktur. Är det dags att bli rädd för att förlora jobbet?

Kultur
Lars Sjölund vid utställningen på Transports kongress i Örebro. Foto: Lilly Hallberg

Vyer från sopbilen

Utställning. Stillheten och skönheten träffar rakt i hjärtat, berättar med skärpa om arbetsliv i renhållningens tjänst ur nya perspektiv. Ett urval av Lars Sjölunds bilder och texter finns nu samlade i boken ”Frihet och förakt”.

Fredag 9/9 är Yrkesförarens dag!

Transport. De får Sverige att rulla varje dag, året runt. Ser till så att såväl människor som gods kommer fram. Den 9 september är det dags att uppmärksamma alla landets yrkesförare på deras egen dag.

Facket: Hyvla inte i vårt namn, VTD!

Tidningsbud. Minskad tid med nya organisationen innebär ekonomisk katastrof för många bud. VTD beskriver förändringen i Göteborgsregionen som ordnad tack vare centrala förhandlingar med facket. Transports centrala ombudsmän beskriver distributionsbolaget som lämpligt studieobjekt för forskare av människohat.