Utredare: Så kan elvägarna se ut

Politik. I framtiden kan lastbilarna vara batteridrivna och ladda under färd längs någon av de 300 milen statliga elvägar. Elisabet Falemo presenterade under onsdagen en utredning om hur det kan gå till.

– Vi har under sommaren kunnat se hur översvämningar och bränder påverkar i vårt dagliga liv här och nu. Den senaste IPCC-rapporten visar brutalt vilken omställning vi behöver göra. Det är bråttom att ställa om den industriella produktionen. Hur vi reser och lever. Transportsektorn står för en stor del av utsläppen i dag. Det kommer inte att räcka med att flytta över transporter till järnväg och sjöfart. Vi måste också elektrifiera transportsektorn, sa infrastrukturminister Tomas Eneroth vid överlämnandet av utredningen. 

Sverige har, särskilt på personbilssidan, klivit fram som ett land där de batteridrivna fordonen snart tagit över helt. Men hur ska vi få mat till butikerna och varor till varuhusen? 

Elvägstester har pågått en längre tid. Och det är ingen okomplicerad historia. Utredaren Elisabet Falemo har lämnat en utredning med förslag om hur elvägsnätet ska kunna byggas ut, hur betalning ska fungera och det för att uppnå det politiskt dikterade om att vi i Sverige ska ha minst 300 mil elväg. Samtidigt som att tekniken inte riktigt satt sig ännu. Vi vet helt enkelt inte hur framtidens elvägar ska se ut. 

 Ett antal försök har genomförts och alldeles nyss beslutades att en pilotsträcka medreguljär elväg ska byggas mellan Hallsberg och Örebro.  

Och hela grejen med elvägar är faktiskt ganska fiffig. Det gör att lastbilen behöver ett mindre batteri och dessutom går det att ladda upp det i farten. 
Men allt som gör elvägens potential större göre det hela något mer komplicerat. 

Regeringens utredare föreslår att priset för att använda statens elvägar ska baseras per använd kilowattimme. Så att fordonet får betala utifrån hur mycket energi som faktiskt förbrukas. 

Det är inte heller omöjligt att pris också kan sättas utifrån hur tillgången är till el vid varje givet tillfälle och vilken tid på dygnet fordonet körs. 

– Viktigt för oss i utredning, flexibelt och teknikneutralt, så att detaljkraven kan utformas efter hand. Det ska fungera på pilotsträckan och i större omfattning längre fram, sa utredaren Eilsabet Falemo vid onsdagens presskonferens.  

Utredaren tror att elvägar kommer att användas i förhållandevis liten omfattning fram till 2030 men betydigt mer till 2040.  

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

LO: Det krävs för rättvis klimatomställning

Klimat. Omställningen till ett hållbart samhälle är nödvändig. För att den ska bli rättvis krävs en ny politik och krafttag från både fack och arbetsgivarförbund. Det är slutsatsen i en ny LO-rapport med konkreta förslag på hur det ska gå till.

ngmar Rentzhog, vd och grundare, We Don’t Have Time.

Vad är ministerns klimatlöften värda?

Debatt. Uppropet från över 600 företag och tre stora fackförbund fick klimatministern att utlova att Sveriges samtliga klimatmål står fast. Mer oroande är ett regeringens enmansutredare John Hassler faktiskt föreslår något helt annat.

Höga kostnader bromsar elväg

Elektrifiering. Upphandlingen av Sveriges första permanenta elväg på E20 mellan Hallsberg och Örebro har stött på patrull. Anbuden som kommit in till Trafikverket är så höga att myndigheten drar i bromsen.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.