Uppsägningarna vid Gate gourmet togs upp i Arbetsdomstolen

Flyg. I dag möttes Transport och cateringbolaget Gate gourmet för en förberedande förhandling i Arbetsdomstolen. Många frågetecken behövde rätas ut och fler återstår efter att facket stämt bolaget för uppsägningen av ett 60-tal anställda Transportmedlemmar.

Tvisten mellan det globala företaget Gate gourmet och Transport är både komplicerad och infekterad och har pågått sedan förra hösten. Bolaget bedriver verksamhet på Arlanda, vid Landvetter i Göteborg och Malmö Airport.

Den som väntat sig en vändning, genombrott eller kanske till och med en förlikning vid dagens muntliga förhandling blev besviken.

– Nej, nej, det var inte aktuellt, säger Transports centrala ombudsman Per-Olof Norgren.

Han beskriver torsdagens dagens digitala sammankomst, i cirka fyra och en halv timme, som en förberedelse inför huvudförhandlingen i Arbetsdomstolen (AD). Men fallets komplexitet och många ingredienser utmynnade i att AD spikade ännu ett datum för att fortsätta de förberedande förhandlingarna.

Det blir dock först i höst, i mitten av september.

– Vid dagens övning ställde domstolen frågor till både oss och arbetsgivarna om hur vi kommit fram till olika slutsatser och ståndpunkter. De vill förvissa sig om att AD uppfattat allting rätt från bägge parter, säger Per-Olof Norgren.

Hans känsla är att företaget fick fler frågor än facket.

– Men vi får se sen när AD kommer med ett yttrande. Alltihop är fruktansvärt invecklat för både oss, bolaget och AD. Fallet är helt nytt och det finns inga vägledande prejudikat att gå på.

Transport och det 60-tal cateringarbetare som sagts upp från sina jobb, företräds av två jurister vid fackets juridiska byrå, LO-TCO Rättsskydd.

En stor stötesten för facket är att Gate gourmet, utan hänsyn till LO:s organisationsplan, på eget bevåg började tillämpa Hotell- och restaurangfackets (HRF) cateringavtal. För samtliga anställda. En del av personalen hade avlönats enligt HRF:s avtal tidigare. Men inte Transports medlemmar, som i och med bytet drabbades av tusenlappar i sänkt lön och sämre villkor.

Företaget, å sin sida, har hela tiden hänvisat till att pandemin och flygkrisen tvingat fram en omorganisation, som ledde till att hela personalstyrkan sades upp. Gate gourmet valde sedan att återanställa ett antal tidigare medarbetare. Bland dem fanns ingen i styrelsen för Transports fackklubb vid Arlanda, som ifrågasatte omorganisationen och avtalsbytet.

Vid den förberedande förhandlingen i dag fastställdes också datum för slutförhandling och avgörande i AD till den 10 och 11 november 2021.

– Med reservation för att även den 9 november kan behövas, säger Per-Olof Norgren.

När parterna möts i AD i september kommer domstolen ge besked om det blir en två eller tre dagar lång rättegång. Då ska företag och fack också vara beredda att räta ut ytterligare frågetecken.

– Det är mycket kvar, mycket mycket kvar, säger Transports Per-Olof Norgren luttrat. Och vi fortsätter komplettera ärendet varje månad för de Transportmedlemmar som jobbar kvar eftersom vi anser att Gate gourmet bryter mot vårt kollektivavtal

Han tillägger:

– För oss handlar Gate gourmets byte av avtal till ett billigare med lägre löner och sämre villkor om ren avtalsshopping. Det är en oerhört viktig principfråga. Och en farlig väg att slå in på att arbetsgivare fritt ska kunna välja vilket avtal medarbetarna ska omfattas av.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Vackert på fikarasten. Men halt på vägarna. Bilden tagen från sopbilens hytt, mellan Sten och Virshult, norr om Halmstad.

2024 började med iskyla och snösmocka

Arbetsmiljö. Snö, kyla, halka, blåst – olyckor, inställd trafik, avstängda vägar. I mitten av januari drog årets andra köldvåg in över landet, med en kraftig snösmocka från väst. Åter drabbades yrkestrafiken av stora problem, på flera håll klämd mellan vädrets makter och myndigheters bristande samordning.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Säkerhetskontrollerna går mycket snabbare

Bevakning. I somras invigdes en ny säkerhetskontroll på Arlandas terminal 5. Kaoset, som utbröt på grund av underbemanning efter pandemin, uteblev. Mer personal är på plats. Kontrollerna går snabbare och någon oro inför en väntad julrusch märks inte bland flygplatskontrollanterna.

Gate gourmet Arlanda

1,8 miljoner kronor i ersättning till cateringarbetare

Flyg. 16 anställda och tidigare anställda cateringarbetare på företaget Gate gourmet får dela på totalt drygt 1,8 miljoner kronor – i utebliven övertids- och ob-ersättning. Efter tre års tragglande har företaget och Transport äntligen nått en uppgörelse, som även innebär att bolaget ska betala skadestånd till Transportarbetareförbundet.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.

CSG-anställda har inte fått sin lön

Bevakning. Väktare och ordningsvakter som jobbar på CSG har inte fått sin lön. Företaget är i rekonstruktion och lönekontoret hänvisar till statliga lönegarantin och länsstyrelsen.

25 år sen tunnelbranden i Mont Blanc
Collage med tidningsurklipp och skärmdumpar med artiklar om olyckan i Mont Blanctunneln 1999.

Lastbil orsakade katastrofen i Alperna 1999

Åkeri. Mitt i den 11 kilometer långa tunneln började Volvo-lastbilen brinna. Några minuter senare var 50 fordon fångade i den giftiga röken. Nu är det 25 år sen branden i Mont Blanctunneln krävde 39 liv.

CSG och Nordic Level Security i rekonstruktion

Bevakning. CSG och Nordic Level Security är i rekonstruktion, bara månader efter att bolagen köptes upp av Anzen Security Group AB. De två bolagen har 98 miljoner kronor i skatteanstånd som ska betalas i höst.

Hallå där!

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Närbild på ett däckbyte.

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Lastbil med ny front före krocktest med personbil. Foto: Trafikverket

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.