Efter att kollektivavtalet mellan Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar tecknades förra året har stridsåtgärderna upphört. Men konflikten i Göteborgs hamn lever vidare. Senaste bataljen utspelar sig i Arbetsdomstolen.
Close
Efter att kollektivavtalet mellan Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar tecknades förra året har stridsåtgärderna upphört. Men konflikten i Göteborgs hamn lever vidare. Senaste bataljen utspelar sig i Arbetsdomstolen.
Close
Avtalsstriden

Två dagar i AD avgör ordningen i hamnarna

Hamn. Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet tecknade sitt första centrala kollektivavtal i mars 2019. Har APM Terminals brutit mot det, när de bara förhandlade med Transport om nya arbetstider? Arbetsdomstolen ska avgöra frågan.

Det var i mars i år som containerhamnen i Göteborg, APM Terminals, fick ett önskemål från 2M-alliansen, bolagets största kund, om ändrade anlöpstider. Det krävde nya scheman för hamnarbetarna. Arbetsgivaren förhandlade fram nya arbetstider med enbart Transport.

Hamnarbetarförbundets (HF) avtal är i princip likalydande med Transports. Också i deras avtal står det att en lokal uppgörelse krävs för att lägga schema utanför normalarbetstiden mellan klockan 07.00 och 16.30. Eftersom HF inte fick förhandla om det nya schemat stämde de APM Terminals och Sveriges Hamnar för brott mot kollektivavtalet.

Det är sista dagarna i september. Längs högra långsidan i Arbetsdomstolen sitter Sveriges Hamnars ombud och rättschef Jan Bergman.

– APM Terminals har inte brutit mot kollektivavtalet och ska därför inte betala skadestånd. Hamnarbetarförbundet anser att avtalet är jämställt med det som först tecknats med Transport. Jag tycker tvärtom. Som andrahandsval har avtalet inskränkningar och är inte tillämpligt i fråga om lokala överenskommelser, det är oförenligt, säger han.

Avgörande

Under de två dagarna i Arbetsdomstolen gör HF:s företrädare tydligt att de ser processen som direkt avgörande för vilket värde deras kollektivavtal egentligen har. Men väldigt mycket handlar om historik. Om hur man gjorde förr i Göteborg.

Anders Karlsson, HF:s ombud, kallar upp Peter Annerback, Hamnarbetarförbundets klubbordförande vid APM Terminals, som vittne.

– Traditionellt har man kallat båda facken till lokal förhandling i Göteborg. Vi har suttit med och sedan har Transport skrivit på. Så har vi gjort åtminstone mellan 1995 och 2015. Ibland satt vi tillsammans och förhandlade och ibland, när Transport ville ha det så, satt vi i olika rum. Vi har kommit överens, förutom vid ett tillfälle, säger Peter Annerback.

Sveriges Hamnar säger att deras skyldigheter finns mot Transport, som har det först tecknade avtalet, och ingen annan. Transport nämns vid närapå varje vittnesmål under rättegången. Däremot kallas ingen från förbundet som vittne.

”Ohållbart med två avtal”

Per-Olof Norgren
Per-Olof Norgren. Foto: Justina Öster

Per-Olof Norgren, förbundets centrala stuveriombudsman lyssnar på hela huvudförhandlingen. Han tror inte att Arbetsdomstolen kommer att ge Hamnarbetarförbundet rätt att teckna lokala uppgörelser.

– Det är vårt avtal som är det först tecknade, jag ser ingen anledning till att ett annat fack ska sitta med och förhandla. Om en arbetsplats har två förhandlingar kommer det att leda fram till två olika avtal. Om ett förbund sedan säger nej kan det leda till att halva arbetsstyrkan jobbar skift och så ska den andra halvan bara jobba dagtid.

– Då stannar hela hamnen. Det är ohållbart. Eller ska vi ha olika löner och arbetstid? Om ett förbund kommer överens om arbetstidsförkortning eller kompledigt och det andra bättre lön. Vad ska då gälla? Och vilka villkor ska gälla dem som inte är med i något förbund?

Ett fackförbund

Transport är ett fack som en gång i tiden bildades av hamnarbetare. Förbundet har allt sedan HF bildades hållit fast vid linjen att det bara ska finnas ett fackförbund för yrkesgruppen.

– Varför ska vi ha två föreningar i hamnarna? Som jag ser det kan de få komma till oss när de vill. Då blir vi mycket starkare, säger Norgren.

Vid ett tillfälle under förhandlingen visar Transportfunktionärernas minspel en kraftig (om än tyst) reaktion. Det är när Hamnarbetarförbundets ombud säger att HF organiserar en majoritet av Sveriges hamnarbetare.

– Vi har fler än de. Nu vet jag inte exakt hur många de är. Men när man jämför hur många som är med i deras a-kassa med våra 1 700 medlemmar så är vi betydligt större. På APM Terminals är de något fler. Men de har inte en överväldigande majoritet som de hävdar, säger Per-Olof Norgren.

Oförenliga avtal?

I sitt slutanförande frågar HF:s advokat Anders Karlsson om avtalen verkligen är oförenliga, som Sveriges Hamnar gör gällande.

– Oförenligt är ett starkt ord. Från vittnesförhör framkommer det att det visst har gått att förhandla med bägge parter. Vid ett stort antal tillfällen har det kunnat tecknas lokala överenskommelser. Arbetsdomstolen kan tycka att det är besvärligt. Där kan man hålla med.

– Men mycket är besvärligt utan att för den skull vara oförenligt. Om Hamnarbetarförbundet inte får ett bemyndigande att teckna lokala överenskommelser är andrahandsavtalet i praktiken ett hängavtal, eller meningslöst. Sveriges Hamnar är inte lojala mot det avtal som har ingåtts utan gör allt för att avlöva andrahandsavtalet.

Första avtalet gäller

Sveriges Hamnars Jan Bergman återkommer gång på gång till rättspraxis i Arbetsdomstolen under sitt slutanförande:

– AD har i flera domar prövat vad som gäller när avtal konkurrerar med varandra. Då gäller det först tecknade avtalet. Även om det är två identiskt formulerade avtal, kan de strida inbördes med varandra. Då har facket som har tecknat det första avtalet företräde.

Arbetsdomstolens avgörande kommer den 25 november.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Robin Ahlgren älskade att jobba som taxitelefonist. Men helgjobbet tvingade fram ett jobbyte. Foto: John Antonsson

”Nu får jag mer tid med dottern”

Taxi. Robin Ahlgrens krav på att få vara ledig mer än två av fem helger kom inte med i taxitelefonisternas nya löneavtal. Som frånskild pappa var valet enkelt. Han byter jobb. Trots det är han halvnöjd med förhandlingarnas resultat. – Lönerna blev hyfsade, vi får se det som en seger i alla fall.

Transportarbetarens logga

Bemanningskonflikten avblåst

Avtal 2020. Det blir ingen konflikt mellan LO och bemanningsföretagen. Oenigheten gällde avräkningen för den förbättrade avtalspension. I går antog båda parterna ett medlarbud. Facket ser resultatet som en seger.

Gate gourmet Arlanda

Transport stämmer Gate gourmet för massuppsägning

(UPPDATERAD) Flyg. Transport stämmer Gate gourmet till Arbetsdomstolen. Förbundet kräver höga skadestånd till drygt 60 anställda, som facket anser har sagts upp utan saklig grund. Bolaget anklagas också för att ha struntat i turordningsreglerna.

Dödsolycka i hamnen
Dödsolycka i Oxelösunds hamn

Vem bär ansvar för 21-årige Nimas död?

Arbetsmiljö. I mars 2018 omkom den 21-årige stuveriarbetaren Nima i Oxelösunds hamn. Han hade klättrat ner i ett utrymme i fartyget där kol-lasten ätit upp syret. I dagarna avslutas maratonrättegången mot hamnbolaget och två ansvariga chefer.

Declan Duff i Oxelösund. Bilden är tagen av en sjöfartsintresserad privatperson, dagen efter dödsolyckan.

”Det får inte hända igen”

Arbetsmiljö. Hur kunde olyckan hända? Varför valde åklagaren att väcka åtal när många andra dödsolyckor i arbetslivet inte leder till att någon ställs till svars?

Roger Dahlström, Anders Berglund och Jyrki Saarinen sitter alla i styrelsen för Transports fackklubb i Oxelösunds hamn. De berättar att företaget efter olyckan vidtaget en rad åtgärder för att göra arbetsmiljön säkrare.

Rutinerna har skärpts

Transportklubben. – Jag har varit i andra hamnar och jag tycker att Oxelösund legat i framkant när det gäller arbetsmiljöarbetet. Efter olyckan har rutinerna skärpts rejält, säger Roger Dahlström.

Avtalsstriden
Efter att kollektivavtalet mellan Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar tecknades förra året har stridsåtgärderna upphört. Men konflikten i Göteborgs hamn lever vidare. Senaste bataljen utspelar sig i Arbetsdomstolen.

Två dagar i AD avgör ordningen i hamnarna

Hamn. Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet tecknade sitt första centrala kollektivavtal i mars 2019. Har APM Terminals brutit mot det, när de bara förhandlade med Transport om nya arbetstider? Arbetsdomstolen ska avgöra frågan.

Erland Olauson

”Förstaavtalet ska alltid gälla”

Hamn. Att Hamnarbetarförbundet har ett eget kollektivavtal ska inte påverka Transports förhandlingsposition i hamnarna. Det säger Erland Olauson, jurist och före detta avtalssekreterare i LO.

Hamnarbetarförbundets företrädare syns till vänster. Flera av dem hördes i Arbetsdomstolen. Till höger syns ett antal Transportfunktionärer som lyssnade på huvudförhandlingen.

Djup klyfta mellan parterna

Hamn. För ett och ett halvt år sedan tecknade Hamnarbetarförbundet kollektivavtal med Sveriges Hamnar. Men parterna är fortfarande inte eniga om hur avtalet ska tolkas.

Farlig arbetsmiljö
Arbetsledaren Göran Ellby på miljöföretaget Urbaser visar en av alla småvägar vid Ängelholms havsbad. Förr tvingades sophämtarna backa på en lång rad småvägar in till villorna. Regionala skyddsombuden Bert Johansson och Bujamin Ismaili diskuterar de nya problemen med ökad kroppslig belastning när miljöarbetarna i stället drar sopkärlen långa sträckor.

Backa med sopbil tär på psyket

Miljöarbetare. Problemen med tillbud, allvarliga olyckor och dödsfall har stötts och blötts i åratal. Ändå lever sophämtarnas värsta gissel kvar: Att tvingas backa på smala vägar och i trånga bostadsområden. Där skolbarn, fotgängare och cyklister plötsligt kan dyka upp.

Renhållarna backar inte längre till de strandnära villorna vid Ängelholms havsbad. Göran Ellby arbetar på miljöbolaget Urbaser som slog larm. Kommunen anvisade en hämtplats, men villaägarna överklagade beslutet. Regionala skyddsombudet Bujamin Ismaili stoppade arbetet, men Arbetsmiljöverket hävde skyddsstoppet. Foto: Justina Öster

Backande sopbilar kostar människoliv

Miljöarbetare. Ökar eller minskar antalet olyckor med sopbilar? Det är svårt att avgöra utifrån tillgänglig statistik. Systemen för inrapportering av dödsfall, allvarliga och lindrigare personskador har också ändrats.

Skylt "Lekande barn"

Sopgubbar kommenterar: ”Vi backar hej vilt”

Miljöarbetare. Den farliga backningen engagerar. Det visar gensvaret Transportarbetaren fick när vi la ut en webbartikel om stoppad sophämtning på Facebook-gruppen Sveriges sopgubbar.

Kultur
Den nedlagda bilskroten utanför Ryd är ett populärt besöksmål. Bilden till vänster är tagen i juli 2020, den till höger är från 1999.

Tillbaka till bilkyrkogården

Skrotbilar. Hur snabbt går det för naturen att bryta ner övergivna bilvrak? Det är 21 år mellan bilderna tagna på Kyrkö mosse. Här, utanför Ryd i Småland, låg en gång en bilskrot. I dag lockar den storpublik. Som baklängesmuseum.

Snabbkoll
Snabbkoll: Riskbedömning corona. Illustration: Mattias Käll

Är din arbetsplats coronasäker?

Riskbedömning. Jag jobbar på ungefär som vanligt, trots corona. Inte oroar jag mig varje dag, men tanken finns där ändå: Tänk om jag drar hem smittan? Min chef verkar inte ta så allvarligt på covid-19. Vad ska jag göra? Vad kan jag begära av min arbetsgivare?

Arbetsplats: Uddevalla hamn
Thomas Ohlsson och Mikael Fivelsdal från Transportklubben.

Här är vi i hamn

Stuveriarbetare. Flexibiliteten är hamnens styrka. Och det gäller även arbetet – ena veckan kranförare, nästa ombord på fartyg för att lossa. Eller kanske köra containertruck. En omväxling som gör att många väljer att stanna, och inte sällan har yrket gått i arv i generationer.

Kollektivavtal

Snart skarpt läge i avtalsrörelsen

Lönerörelsen. Retroaktiv lön och korta avtal. Det är Transports prioriteringar i avtalsrörelsen, som åter rullat i gång. Först ut att förhandlas är kollektivavtalet för lastbilschaufförer och terminalare. En första sittning med arbetsgivarparten är planerad till slutet av oktober.

”Bilden är tagen i juni vid inloppet till Sundsvall. Stora hamnkajen. Stockholmskajen kallas den också. Eller kort och gott Norra hamnen. Till vänster ligger en hotellbåt och Gustav Adolfs kyrka syns långt bak i bilden”, skriver Jan-Erik Lindblom.

Staden vaknar

Tidningsbudens gryningsbilder. Även i år la Transportarbetaren ut en efterlysning på gryningsbilder i tidningsbudens egen Facebookgrupp. Men den här gången bad vi om foton från städer och andra samhällen. Här är ett urval gyllene morgonstunder, när nästan bara buden är vakna…