Transport: Tusenlappar hyvlas bort med VTD-plan

Tidningsbud. Sorg och vrede. Det är reaktionen på distributionsbolaget VTD:s plan att driva igenom en minskning i sysselsättningsgrad för majoriteten av sina bud – och ett lönetapp på flera tusen. Transports reaktion: ”Nej, vi köper inte det här.”

Transport förhandlar för närvarande om de planerade förändringarna inom Västsvensk tidningsdistribution (VTD), vilket betyder förändring i tjänstgöringsgrad för bolagets tidningsbud. Och stor oro för kraftig så kallad hyvling; minskad sysselsättningsgrad.

– Det är skamligt hur de går fram. Det handlar om människor som i många fall redan är väldigt utsatta och som redan har mycket låga inkomster, säger Lars Jonasson, ordförande i Göteborgsavdelningens tidningsbudssektion.

– Dessutom är det redan i dag svårt att hinna med alla paket, brev och många tidningar som inte är inräknade i tiden. Nu vill de skruva upp stressen och pressen ytterligare genom att sätta mycket lägre tider på samma distrikt – och som tack för det skall man få sänkt lön.

Lars Jonasson har många års erfarenhet av VTD, ett företag inom Stampenkoncernen. Även av förhandlingar med arbetsgivaren. Transports linje ligger fast: Vid neddragningar inom ett distrikt är principen att det är bättre att en anställd sägs upp, på grund av arbetsbrist.

– Inför tidigare omläggningar har vi alltid haft möten, förhandlat om turordningskretsar, utifrån LAS – den som börjat sist får gå. Ofta har det ändå inneburit att man kunnat komma tillbaka senare. Men nu vägrar VTD att lyssna på oss, säger Lars Jonasson.

Plan läckte

I månadsskiftet maj-juni kom det ut att VTD avsåg att förändra organisationen. Något som bolaget avser inleda under hösten, med omlagda rutter i september. Nuvarande distrikt ska vara kvar oförändrade. Men rutterna ska utvärderas för att se hur mycket tid utdelningen kräver – först under nästa år kommer det att innebära förändringar i tidningsbudens sysselsättninggrad, enligt VTD:s ledning.

– Det handlar absolut inte om hyvling. En del kommer att få mindre tid, andra kommer att få mer som det ser ut i planen. Men det är ett förslag, som inte är färdigförhandlat och det är olyckligt att det läckt ut felaktig info, säger Annika Nyberg, vd på VTD.

Tapp i antalet tidningsprenumeranter, i kombination med lägre ökningstakt av paket som ska delas ut, ligger bakom förändringarna enligt distributionsbolaget.

– Både till medarbetare och fack har vi sagt att ingen vore gladare än vi om vi kunde ha fler anställda med högre tjänstgöringsgrad, säger Annika Nyberg.

Enligt VTD:s beräkningar rör det sig i snitt om cirka 13 procent i minskad sysselsättningsgrad för de tidningsbud som får mindre tid. Och vd:n understryker att andra tidningsbud kommer att få mer tid. Exakt hur andelen ser ut kan hon inte säga på rak arm, men avvisar att det skulle röra sig om enstaka personer som får mer arbetstid. Vilket är vad facket befarar.

I vissa fall rör det sig i stället om en neddragning i sysselsättningsgrad med över 30 procent, enligt Transports förhandlare lokalt.
För de värst drabbade tidningsbuden kommer det att betyda upp mot 10 000 kronor mindre i månaden, enligt facket.

– För många innebär det 4 000–5 000 mindre i månaden, mellan 2 000 och 3 000 kronor är också vanligt. Ju mindre du haft innan, desto svårare blir det nu att klara sig. Och vi, VTD, levererade en vinst på 36 miljoner i vinst åt Stampen förra året, säger Lars Jonasson.
Han vänder sig också mot VTD:s agerande principiellt, att hyvla för att ta höjd för att vinsten befaras gå ned i år.

Distributionsbolagets Göteborgsregion har 16 filialer, med ett 50-tal anställda vid de största. Tidningsbuden har fått information om arbetsgivarens planer bland annat genom videofilm, något som också väckt starka känslor.

Centrala förhandlingar

Torsdagen den 16 juni hölls förhandlingar i Göteborg mellan facket och VTD. Peter Åkesson är ombudsman på Transports avdelning 3, med ansvar för bland annat tidningsbudsavtalet.

– Vi har sagt att de måste göra om sin plan. Och att vi inte köper deras uträkningar, som enbart utgår från utdelning av Göteborgs-Posten, inte räknar med paket och liknande som tidningsbuden hanterar, säger han.

– Jag förklarade att VTD kommer att få problem om de driver igenom det här. Då fick jag höra av vi hotade dem. Men mitt svar är att det inte är ett hot – det är ett löfte.

Nu har de fortsatta förhandlingarna flyttats, och kommer att hanteras centralt av en ombudsman på Transports förbundskontor i Stockholm, med Almega som arbetsgivarpart.
– På lokal nivå står vi för långt ifrån varandra, säger VTD:s vd Annika Nyberg.

Men en vecka före midsommarafton kallade bolaget sina anställda till fysiskt möte i Göteborg, för att ge mer information. Möten hölls på måndags. Enligt närvarande på mötet rådde rena lynchstämningen mot VTD för vad som beskrivs som ett ”grisigt agerande”.

– Det var mycket ilska som kom fram. Många har redan i dag så låga löner att de inte kan försörja sig. Hur ska det gå om de blir av med mer tid? Tänk dig själv om du blir av med mellan 10 och 20 procent när du redan bara har en halvtidslön. De vill plocka pengarna från de som har det allra sämst och för att föra över till nya vinster, säger Lars Jonasson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. tidningsbudet:
    22 juli, 2022

    känns rent ut sagt för jävligt. ta mer betalt för tjänsterna dom utför istället. Som alla andra företag gör. men VTD är inte som andra företag. har aldrig varit det lär inte vara det. tips sparka mer tjänstemän/RC i stället för gör det på distributörerna. 💣

  2. Björn Nilsson:
    30 juni, 2022

    Hej. jag tycker att vtd ska vara rädda om våra tidningsbud. Jag har kört tidningar i 43 år. Jag beundrar tidningsbuden som
    cyklar och kör bil med alla dessa tidskrifter och paket som dom ska dela ut.

  3. MiAn:
    27 juni, 2022

    I Varberg har dom redan gjort om distrikten och sagt upp folk pga arbertsbrist.
    Men så mycket brist på arbete är det inte...flera kör dubbla distrikt, finns inga vikarier.
    Uppsagda personer jobbar som galningar, trots arbetsbrist...
    ...och ingen uppskattning, ingen frukost, så tråkigt.
    Dom flesta har fått mindre tjänst, en del har gått från 80 till 50% tjänst.
    VTD känns verkligen inte som ett bra ställe att jobba på just nu.

  4. Peter Jansson:
    24 juni, 2022

    Företag försöker hela tiden hitta på lösningar för att minska sina kostnader med olika kreativa lösningar.Arbetstagarna är oftast de som blir lidande.Hade jag varit anställd i det berörda företaget hade jag börjat söka arbete hos andra arbetsgivare för att se till min egen inkomst.Som individ är det väldigt viktigt att man är attraktiv på arbetsmarknaden och anpassar sig till det föränderliga samhället och arbetslivet.Jag sökte arbete på det berörda förtaget en gång i tiden, men jag tackade nej då jag ansåg att lönen var alldeles för låg i förhållande till det arbetet som jag skulle utföra på obekväma arbetstider så jag valde att börja arbeta för en annan arbetsgivare och fortsatte att söka vidare efter ett arbete som passade mig bättre.Felet med den svenska arbetsmarknaden är att väldigt många klamrar sig fast vid ett dåligt arbete hos en dålig arbetsgivare istället för att leta efter en bättre arbetsgivare som uppskattar dig som arbetstagare.

  5. Budet:
    23 juni, 2022

    Det är sant att VTD är i en dålig position och behöver spara. Om inget oväntat händer så tappar VTD tio procent av sina GP-kundet varje år, och dessa står för över femtio procent av intäkterna. Men...
    Antingen så kunde företaget ha gjort en solidarisk lönesänkning för alla, eller så kunde de gjort omläggningar och sagt upp personal. Det som nu händer är att ett distrikt går från att vara betalt 3.5h till 2.5h, vilket de flesta dagar kommer att innebära övertid eller att produkter inte blir utdelade. Varken dålig kvalitet eller ökade kostnader (övertider) kommer att accepteras av ledningen, vilket i sin tur kommer att öka pressen i alla led; att på olika sätt fuska och lura anställda på pengar.
    Jag tror att det är en optimistisk tanke att dra ner på löner för att säkra framtida vinster, speciellt när den endast fokuserar på de lågavlönade.

Lästips:

Har du pengar att hämta? Du som varit sjukskriven i mer än 14 dagar, varit föräldraledig eller skadat dig på jobbet kan ha pengar att hämta. Läs mer om dina avtalsförsäkringar på avtalat.se. Foto: Shutterstock

Få vet att försäkringarna finns

Avtalat. Tidningsbudet Elisabet Skoog är sjukskriven för att hon har en tumör i magen. Snart har hon varit sjukskriven i ett år. Hon får sjukpenning från Försäkringskassan och den kollektivavtalade försäkringen AGS hjälper också till. Försäkringen toppar upp pengarna från Försäkringskassan med tio procent av hennes lön.

Transportarbetarens logga

Stort skadestånd till medlemmar inom taxi

Fackligt arbete. Transport har efter förhandlingar lyckats få ut över 800000 kronor i skadestånd till chaufförer som inte fått rätt lön från arbetsgivaren, ett taxibolag i Södermanland.

Bärgat: Avtalad arbetstidsförkortning

Avtal. Underskrifter och tårta – i slutet av januari signerade arbetsgivare och fack en tidsöverenskommelse, en av de första i sitt slag, hos Bärgningstjänsten på Hisingen i Göteborg.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.