Gate gourmet Arlanda

Transport stämmer Gate gourmet för massuppsägning

(UPPDATERAD) Flyg. Transport stämmer Gate gourmet till Arbetsdomstolen. Förbundet kräver höga skadestånd till drygt 60 anställda, som facket anser har sagts upp utan saklig grund. Bolaget anklagas också för att ha struntat i turordningsreglerna.

En av de uppsagda, med flera decenniers arbete i Gate gourmet, är glad och lättad över beskedet att Transport nu för frågan vidare till Arbetsdomstolen (AD) för avgörande.

– Det har varit jättejobbigt att gå och vara orolig hela tiden och inte veta vad som ska hända. Efter fackmötet när vi fick beskedet känns det mycket bättre. Ljusare, jag kan slappna av mer. Vi är inne på rätt väg i alla fall. Även om vi inte vet vad utslaget blir är det lättare att vänta nu, säger hon.

Samtidigt får flygplatsarbetarna och Transports flygavdelning solidariskt stöd i sin kamp. Uppmuntran kommer i ett brev från fackförbundet Teamsters med 1,4 miljoner medlemmar i USA. Även de tvistar mot det globala företaget, vars verksamhet kantas av hård facklig kritik.

Bakgrunden till konflikten i Sverige, som rullat på under hösten, är krisen i flygbranschen. Transport har även anklagat Gate gourmet för att inte följa normal förhandlingsordning och behandla sina anställda under all kritik.

Det handlar om verksamhet vid både Arlanda, Landvetter i Göteborg och Malmö airport.

I korthet sa Gate gourmet först upp personalen i september i år. Efter central förhandling med Transport tvingades företaget backa och presentera en omplacerings-utredning. I oktober kom bolaget  igen med samma uppsägning av över 60 medlemmar. Därför har Transport skickat in två stämningsansökningar till Arbetsdomstolen (AD).

I bägge stämningarna hävdar Transport att Gate gourmet brutit mot turordningsreglerna i Lagen om anställningsskydd (las) – på två sätt.

Dels har medarbetare med längre anställningstid sagts upp, trots att andra med kortare tid i företaget fått behålla sina anställningar. Dels har anställda med längre tjänstgöringstid sagts upp tidigare än de med kortare, som fått stanna kvar i bolaget.

Stämningarna lyder i korthet:

• Uppsägningarna under 3–20 september. För de bägge brotten mot turordningsreglerna begär Transport att Gate gourmet ska betala ett skadestånd på 100 000 kronor plus ränta.

• Uppsägningarna 28 oktober-4 november. I första hand yrkar Transport att AD ska ogiltigförklara företagets uppsägningar och att de anställda ska få jobben tillbaka. Förbundet hävdar att det saknas saklig grund för uppsägningarna, alltså inte så stor arbetsbrist som arbetsgivaren hävdar. Dessutom ska Gate gourmet betala ett allmänt skadestånd på 150 000 kronor plus ränta till vardera medlem.

Går AD på arbetsgivarens linje, och anser att det finns saklig grund, yrkar Transport i stället på att varje medlem ska få 120 000 kronor i skadestånd från bolaget.

Transport föreslår att bägge stämningarna ska behandlas samtidigt och begär ersättning för rättegångskostnaderna. Samtidigt flaggar förbundet för att fler skadeståndsanspråk kan komma ifall medlemmar ”lider ekonomisk skada”.

Det var i augusti i år som Transport och företaget första gången förhandlade om den omorganisation och de nya så kallade kombitjänster, som ledningen ville införa. Innebörden är att all personal ska kunna jobba på alla avdelningar. Gate gourmet ville dessutom byta ut Transports avtal mot Hotell- och restaurangfackets (HRF) billigare avtal.

En del av personalen arbetade redan på HRF:s avtal.

Transportklubben protesterade. Bytet skulle innebära att medlemmarna förlorade flera tusenlappar i lön plus sämre villkor. Trots protesterna gick Gate gourmet vidare och införde sin nya organisation och HRF:s cateringavtal. Samtidigt ogiltigförklarade Transport uppsägning efter uppsägning och lokala förhandlingar avlöstes av centrala.

Facket vidhåller att arbetsbristen inte är så stor som arbetsgivaren beskriver  inom Transports områden som bland annat transporter, lastning, lossning och påfyllning av flygplansvagnar. Transportarbetareförbundet lutar sig mot den plan företaget la fram i augusti. Enligt den skulle personalstyrkan, inom Transports avtalsområden, bantas ner till 64 anställda på Arlanda och elva på Landvetter, hävdar facket.

Under hösten fick Transport stöd av Hotell- och restaurangfacket. I en gemensam skrivelse till Gate gourmet betonade facken att Transports avtal gäller inom tidigare arbetsområden. Den grundar sig på LO:s organisationsplan och det är inte upp till enskilda företag att fritt välja avtal, poängterade förbunden.

– Det handlar om ren avtalsshopping och kan få stora konsekvenser för många fler löntagare om vi inte sätter stopp, säger Transports centrala ombudsman Per-Olof Norgren.

Tvisteförhandlingar om detta, alltså brott mot riksavtalet för arbetstagare inom civilflygsområdet, pågår också mellan parterna. Även den tvisten kan komma att avgöras i AD, men det är inte klart än.

Norgen ifrågasätter företagets inställning att det inte finns några jobb kvar inom Transports avtalsområden.

– Märkligt, eftersom de som blivit omplacerade gör exakt samma arbete som Transports medlemmar utförde tidigare.

Han tillägger:

– Jag har aldrig varit med om något så här rörigt förut. Aldrig så många ogiltigförklaringar på en gång och aldrig att en arbetsgivare sagt upp samtliga från ett speciellt avtal. I grunden handlar ju allt om att Gate gourmet vill ha ett billigare avtal, dumpa löner och villkor, i kristider. Som sagt, avtalsshoppa.

Hur AD kommer att döma törs Per-Olof Norgren inte sia om.

– Men jag hoppas verkligen att våra medlemmar får upprättelse. Som de har blivit behandlade.

Flygombudsman Johan Einarsson är också nöjd med att frågan ska prövas i rätten.

– Nu känns det som om vi tar sista steget vi kan ta, i rätt riktning mot ett avgörande. På medlemsmötet vi kallade till var deltagarna både positiva och glada över beskedet. Jag hoppas det var en sten som föll och en klump som släppte i magen.

– Nu avvaktar vi utslaget, förväntansfullt.

Under resans gång har Johan Einarsson hunnit samla på sig högvis med handlingar, uppåt 400 sidor. Hittills.

– För min del får det gärna bli 1 000 sidor. Viktigast är att våra medlemmar inte blir illa behandlade, säger han.

Gate gourmet företräds av arbetsgivarorganisationen Svenska Flygbranschen och Transport av

LO-TCO Rättsskydds förbundsjurist Anett Olofsson.

– Det är rörigt kan man lugnt säga. Bolaget hanterar hela situationen så oerhört tafatt. När det gäller själva förfarandet kan man undra om Gate gourmet ens vet riktigt vad de hållit på med, säger hon.

Med tanke på pandemiläget och att frågan måste utredas ordentligt bedömer Olofsson att det kan dröja minst ett år innan fallet tas upp i AD. Trots att ogiltigförklaringar ska handläggas med förtur.

Kommande dom vill Anett Olofsson inte spekulera i.

– Men jag kan säga så här, att hade vi bedömt läget som utsiktslöst så hade vi inte väckt talan. Nu får arbetsgivaren svara. Sedan finns alltid möjligheten för parterna att göra upp i godo. Men ska facket dra tillbaka en stämningsansökan så måste det alltid ske i samråd med berörda medlemmar, betonar hon.

Att ”göra upp i godo” kan exempelvis handla om att anställda får tillbaka sina anställningar eller en summa pengar, men det är än så länge inte aktuellt.

Fotnot. Gate gourmet är en del av koncernen Gate group, som är en av de största aktörerna i världen inom flygcatering, alltså hantering av mat, dryck och tullfria varor till flygpassagerare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lars Johansson:
    11 december, 2020

    Hur kommer det sia att HRF och Transport inte kan komma överens om vilken organisation som skall teckna avtal med Gate Gormet? Hade HRF nekat så hade situationen varit annorlunda. Med andra ord, hur fungerar det mellan fackorganisationerna? Arga konkurrenter eller?

  2. Magnus weman:
    11 december, 2020

    Bra jobbat nu håller vi tummarna

Lästips:

En man rullar en marijuana cannabis-joint.

”Brottsligt att köra med hasch kvar i kroppen”

Rättsläget. – Ertappas du med att köra lastbil med cannabis i kroppen är min bedömning att företaget har rätt att avskeda dig. Det säger Lars Bäckström på arbetsgivarorganisationen Almega.

Transportarbetarens logga

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Transportarbetarens logga

Stopp för lön till Gate gourmets 60-tal uppsagda

Flygplats. Arbetsdomstolen gick på cateringbolaget Gate gourmets linje. De 60-tal anställda som sagts upp under pandemin får lön fram till den 26 januari. Inte löpande, tills AD slutgiltigt prövat deras uppsägningar och eventuella skadestånd.

Ny corona-dispens för YKB införs

Åkeri. Tillfälliga svenska regler för yrkeskompetensbevis införs den 1 februari 2021. – Jättebra för yrkesförare som kör i Sverige! Men EU-politikerna borde skynda på för att få till en överenskommelse som gäller för transporter i hela unionen.

Noujin Tabei lämnar ut ännu en låda med hemtest till köande taxiförare. Munskydd krävs sedan några veckor tillbaka. En låda innebär en körslinga på cirka fyra, fem adress­er, sen kan chaufförerna hämta fler. Konkurrensen om körningarna är hård. ”I början var det lite rörigt, men nu har vi fått till bra rutiner”, säger utdelaren Tabei.

Skyddade eller smitthärdar?

Corona. En taxichaufför kliver rätt in i hallen för att hämta covidtest hos en person. En annan tar emot prov, utan handskar. Så blir förarna rullande smitthärdar, varnar en förare. Andra berömmer både utbildning och coronaskydd.

Tindra Blomberg har under helgerna levererat paket med sin Dodge Ram 1500 i Östersund. Hon är glad för att unga Epa-förarna fått positiv respons för en gångs skull, men förstår samtidigt kritiken mot arbetet. Foto: Lilly Hallberg

Kritik mot ungdomars epa-leverans

Ungdomsjobb. Vettig verksamhet för utskälld grupp eller inkörsport till gig-arbetens usla villkor? I Östersund har ungdomar kört ut paket med Epa-traktorer i juletid. Facket är kritiskt.

Avtal 2021
Taxikö utanför Centralstationen i Stockholm.

Transport strandar förhandlingarna för taxiförarna

Taxi. Transport har strandat förhandlingarna om ett nytt avtal för taxiförarna. Beslutet togs på torsdagen, efter ännu en resultatlös förhandlingsomgång med Biltrafikens arbetsgivareförbund.

Drönarpiloter
”Drönare ger ett extra öga så att ni vet vad ni ger er in på”, förklarar kursledaren Fredrik Nilsson för testpiloterna Daniel Jakobsson och Jacqueline Kapronczai.

”Det här är inga leksaker”

Bevakning. – Upp, ner, höger, vänster. Tänk dig att du spelar tv-spel! Kursledaren Fredrik Nilsson visar väktaren Jacqueline Kapronczai hur hon manövrerar ­drönaren med hand­­kon­troll­en. De artificiella övervakarna är på väg in i ­bevakningsbranschen.

Avtal på gång för Foodoras cykel- och mopedbud

Matbud. Foodora och Transport har efter långa diskussioner enats om innehållet i ett nytt kollektivavtal för moped- och cykelbud som kör ut restaurangmat. Avtalsförslaget måste godkännas av både bolagets styrelse och Transports förbundsstyrelse, innan uppgörelsen är klar.

Utsnitt ur Anna-Lena Lindqvists nyhetsgrafik om dödsolyckan i Oxelösunds hamn.

Fällande dom efter dödsolycka– ny prövning i hovrätten

Hamn. 21-åriga Nima dog av hjärnskadorna han fick på en kolbåt i Oxelösund. Tingsrätten dömer stuverichefen till nio månader villkorlig dom, hans överordnade frias helt. Hamnbolaget får två miljoner kronor i företagsbot. Domen har överklagats till hovrätten.

las

Annonserar mot las-uppgörelse i Kommunals och Metalls tidningar

Las. Sex av Transports avdelningar riktar skarp kritik mot uppgörelsen om las. Och de gör det på betald annonsplats, helsidor i Dagens Arbete och Kommunalarbetaren. Motivering: Att nå medlemmar i de förbund som svek solidariteten inom arbetarrörelsen.

Taxipanel

De talar om tillståndet för taxi

Taxi. Oron inom branschen är stor. På måndagen samtalade politiker och fackliga företrädare om den svåra situationen för taxinäringen. Se livesändningen på Transports Stockholmsavdelnings Facebook.

Securitas om fejkade covidintygen: ”Felaktig hantering”

Bevakning Avslöjandet om de fejkade covid-intygen har uppenbarligen skakat Securitas. I ett pressmeddelande går företaget ut med nya uppgifter som i praktiken innebär att man medger namnförfalskningar. Ett misstag, hävdar Securitas. Väktare som Transportarbetaren talat med beskriver stämningen som mycket dålig i Gävle.

Avtalsrörelsen

Avtal dröjer för taxiförarna

Taxi. Taxiförarna får vänta på nytt löneavtal. Under onsdagen satt fack och arbetsgivare i nya förhandlingar, utan att nå en uppgörelse. Parterna möts igen den 28 januari.

Avtalsrörelsen

Avtal klart för utlandsförarna

Åkeri. Transport har tecknat ett nytt löneavtal för utlandschaufförerna, en yrkeskår som krympt kraftigt de senaste 25 åren. Uppgörelsen ger totalt 5,4 procent mer på 29 månader. Minus avräkning för en förbättrad avtalspension.

Fackliga segrar i kampen för Europas gig-jobbare

Internationellt. Tre avgöranden i tre europeiska länder stärker villkoren för cykel- och bilbud, som får uppdrag via mobilappar. Europafacket ser det som ett starkt skäl för EU att sätta ner foten mot plattformsföretag som inte tar sitt arbetsgivaransvar.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.