Close
”Nattarbete påverkar din biologiska klocka. Sover jag nio, tio timmar ­efter nattpasset fungerar det för mig”, säger Lennart ”Skalis” Karlsson. Efter nattpasset kör han hem och äter frukost, tittar på lite tv-sport och lägger sig.
Close

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Lennart ”Skalis” Karlsson parkerar bilen utanför Närke Frakt i ett industriområde i Örebro. Parkeringen är öde, gatlyktorna spiller gult ljus i asfalten. Han kommer från lägenheten i Kumla och jobbar ständig natt, klockan 22 till 07, söndag till fredag. 

Lennart är inte missnöjd med Transport. Facket gör ett jättebra jobb, tycker han, men han vill gärna ”väcka” fler transportare om villkoren för nattjobbare.

– Jag tror inte så många känner till att det är så stor skillnad mellan Transports och IF Metalls avtal. När jag pratar med andra säger de: Det är väl samma? Inte? Aj, vad fan! 

Terminalarbetarnas villkor regleras i Transportavtalet mellan Transport och Biltrafikens Arbetsgivareförbund. Det senaste tecknades den 1 november 2020 och löper fram till den 1 mars 2023. Där står att Lennart och kollegorna med kollektivavtal på landets terminaler har rätt till en minuts kompensation för allt nattarbete mellan klockan 22 och 06. 

Med borträkning av semester, raster och eventuellt tillskott av lite övertid ger det omkring 30 timmar per år. Eller i runda slängar tre, fyra dagars extra semester. Pengarna samlas i en kompbank och arbetsgivare och anställda ska sedan komma överens om hur ledigheten ska tas ut.

Lite ”fjuttigt” för nattarbete som sliter hårt på kroppen och innebär att man offrar mycket av sitt sociala liv, tycker Lennart. 

– Jag vill att Transport ska jobba för en rejäl arbetstidsförkortning för oss som enbart jobbar natt i kommande avtalsförhandlingar.

Lennart kallar sin helg ”enormt kort”. På fredag morgon klockan 07 går han av passet och behöver sova en god bit av dagen. Bara lördagen är helledig och på söndagen behöver han sova länge för att orka gå på nattpasset igen klockan 22.

– Många förstår inte hur jobbigt det är att arbeta natt. Att vi inte får mer komp än några få minuter per pass känns konstigt. Andra säger också att de kan strunta i lönehöjningar, att de hellre vill ha mer ledig tid. Men det är särskilt viktigt för oss ständiga nattarbetare.

Jämförelsen med IF Metall gör 60-åriga Lennart eftersom han tidigare var ”metallare” och packade telefoner på Ericsson. Han övergick sen till att köra lastbil, men bytte till terminal för fyra och ett halvt år sedan efter en synförändring som kostade honom C-kortet. 

– På Ericsson gick jag på måndag kväll klockan 22 och av klockan 07 fredag morgon. Då var jag ledig hela lördagen och söndagen. Jämför det med Transports 40 timmar!

På Ericssontiden var Lennart gift och hade två småbarn så det var ändå tufft. Han kände sig skuldmedveten om frun städade medan han sov, gick som i dvala av trötthet. Nu lever han själv och har lättare att sova på dagtid, helst nio, tio timmar på vardagar. I helgerna blir det mindre om Lennart ska hinna träffa vänner. Tandläkar- och bankbesök får klaras av på fredagar.

– Jag fick lära mig att du måste sova mer om du jobbar natt, en sovtimme på dagen ger inte lika bra återhämtning som en nattimme. Du går emot den biologiska klockan.

Folk kan förstås tycka att den som valt att jobba natt får stå sitt kast. Men när Lennart började på terminal fanns det bara nattpass att erbjuda. Han var inte glad, men upptäckte efter en månad att det funkade bra. På ett sätt är nätterna lugnare. Folk springer inte fram och tillbaka och arbetet är mer uppstyrt tycker Lennart.

– Det kan bli stressigt på natten också när mycket gods kommer på en gång, fast det är en annan sorts stress. Dagtid är huset fullt men på natten är vi bara två.

Skulle du nappa om du fick byta till dagarbete?

– Jag skulle fundera på det men… just nu stannar jag nog hellre kvar på natten. Killen jag jobbar med och jag går så bra ihop.

Kan du tänka dig att själv engagera dig fackligt och driva frågan?

– Det är svårt eftersom jag jobbar natt. Möten sker ofta dagtid och då måste jag ge upp min sömn. Men jag har alltid varit med i facket.

En färsk rapport från Arbetsmiljöverket beskriver ökad ohälsa på landets arbetsplatser. Var tredje sysselsatt upplever hälsoproblem. Trötthet och värk i kroppen är de vanligast. Orsakerna är framför allt hög arbetsbelastning, påfrestande arbetsställningar och långvarigt stillasittande. Kvinnor i kommuner och regioner är särskilt utsatta.

– För mig är det mest trötthet. Jag känner av axlarna lite fast annars har jag klarat mig bra. För några år sedan fick jag kraftig hjärtsvikt, men nu fungerar medicinen bra. Jag har högt blodtryck, äter blodförtunnande och insulintabletter för diabetes typ 2.

För att må bättre har Lennart lagt om kosten. Smågodis är utbytt mot fibrer i bröd och pasta och vitt socker bannlyst. Han har gått ner 14 kilo på fyra månader, tänker som längst jobba till 65 år.

Arbetsbelastningen är inte för hög, men Lennart har inte för lite jobb heller. Ytterst hoppas han på ny lagstiftning som begränsar tiden för allt nattarbete.

– I den perfekta världen får vi en arbetstidslag som minskar arbetstiden på natten, hoppas Lennart.

Han pekar på vägarbetstidslagen med starkare reglering för yrkesförare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jessica:
    1 oktober, 2021

    Jag jobbar som väktare ständig natt och trivs med det. Men som i artikeln ovan instämmer jag att det är på tok för många timmar i månaden vi måste göra i jämförelse med andra yrkesgrupper som jobbar ständig natt. Det görs alldeles för lite för att förbättra för nattarbetare. Vi har 8 timmars arbetstidsförkortning i månaden, vilket inte ens är ett pass mindre än någon som jobbar dag.
    Jag jobbar gärna 12 timmars nätter, men färre pass per månad.

  2. stevO:
    30 september, 2021

    Detta är ju inget nytt, att IF Metall har bättre avtal.
    Dom har mer i OB, ATF för alla även om du bara jobbar dag.

    När det kommer till nattarbete, då är det nog värre för väktare. Dom jobbar antingen ständig dag eller ständig natt. Och då är det nästan uteslutande 12-13 timmar. Tänk dig att jobba 1800-0600, 5 dagar i sträck. Det är 60 timmar, på 5 dagar.

Lästips:

Nytt miljonvite slår mot UPS

Arbetsmiljö. 600 000 kronor i vite för chaufförernas arbetsmiljö. 600000 för terminalarna. Arbetsmiljöverkets beslut står fast då UPS överklagande nekats.

Bärgat: Avtalad arbetstidsförkortning

Avtal. Underskrifter och tårta – i slutet av januari signerade arbetsgivare och fack en tidsöverenskommelse, en av de första i sitt slag, hos Bärgningstjänsten på Hisingen i Göteborg.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Transport med i upprop för sänkt arbetstid

Politik. Fem fackförbund öppnar upp för lagstiftning om stänkt arbetstid i en debattartikel. Samtidigt förbereder Socialdemokraterna förslag om sänkt arbetstid med bibehållen lön.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.

CSG-anställda har inte fått sin lön

Bevakning. Väktare och ordningsvakter som jobbar på CSG har inte fått sin lön. Företaget är i rekonstruktion och lönekontoret hänvisar till statliga lönegarantin och länsstyrelsen.

25 år sen tunnelbranden i Mont Blanc
Collage med tidningsurklipp och skärmdumpar med artiklar om olyckan i Mont Blanctunneln 1999.

Lastbil orsakade katastrofen i Alperna 1999

Åkeri. Mitt i den 11 kilometer långa tunneln började Volvo-lastbilen brinna. Några minuter senare var 50 fordon fångade i den giftiga röken. Nu är det 25 år sen branden i Mont Blanctunneln krävde 39 liv.

CSG och Nordic Level Security i rekonstruktion

Bevakning. CSG och Nordic Level Security är i rekonstruktion, bara månader efter att bolagen köptes upp av Anzen Security Group AB. De två bolagen har 98 miljoner kronor i skatteanstånd som ska betalas i höst.

Hallå där!

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Närbild på ett däckbyte.

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Lastbil med ny front före krocktest med personbil. Foto: Trafikverket

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.