Taxi Härnösand backar efter kritik mot aggressivt mejl till förare

Taxi. De anställda på Taxi Härnösand uppmanades i ett mejl från arbetsgivaren att kämpa för att bli ”svensk på riktigt” och förbjöds att prata med varandra på sitt modersmål inne på taxistationen. Efter Transports kritik backade arbetsgivaren och bad de anställda om ursäkt.

Det var tidigare i höstas som Taxi Härnösands platschef Hans Edin skickade ut mejlet till sina anställda. I det stod det att ”det viktigaste och avgörande för ett avlönat arbete är att man som nysvensk kämpar för att bli svensk på riktigt” och under arbetstid hos Taxi Härnösand är det ”absolut förbjudet att kommunicera på det medfödda hemmaspråket. All kommunikation ska ske på svenska! Förstått!?”

En av de anställda skickade brevet vidare till Transport.

– Det var skrivet i en väldigt aggressiv ton. Så vi kontaktade företaget och sa att det var högst olämpligt och att de måste gå ut och dementera det. Det tyckte inte arbetsgivaren. Han tyckte att han hjälpte sina anställda, säger Johanna Bergsten, ombudsman på Transports avdelning 32 i Sundsvall.

I brevet stod det också att bolaget ”tvingats” anställa nysvenskar från Arbetsförmedlingen på grund av att det råder brist på chaufförer i branschen. I takt med att bolaget rekryterar personal som talar bra svenska kommer de att ”avmönstra” de som inte har ansträngt sig för att lära sig det svenska språket.

– Det är svårt att inte tolka det som ett hot. Om du inte lär dig svenska tillräckligt fort så kommer de att rekrytera någon annan, säger Johanna Bergsten.

Hon är även kritisk mot att två chaufförer inte ska få prata med varandra på sitt modersmål om de sitter ensamma i fikarummet.

Transport kallade till förhandling med platschefen. Den ägde rum i tisdags och innan dess gick han ut med ett nytt mejl till medarbetarna där han bad om ursäkt.

Vad kom ni fram till under förhandlingen?

– Att det var ett generalfel som begåtts. De sa att de skulle ha dörren öppen om folk kände sig kränkta och ville prata. Men jag sa att folk kanske inte vågar prata med honom om de kände sig kränkta. Vi bestämde i alla fall att vi skulle ta fram en policy om kränkande särbehandling tillsammans med företaget och bjöd in oss själva att vara med och presentera den för de anställda, säger Johanna Bergsten och fortsätter:

– Nu får tiden visa om han håller det han har sagt att han ska göra, att inte uttala sig på det här sättet och med en aggressiv ton. Mejlet där han bad om ursäkt var skrivet i trevligare ton, men han verkar ändå stå fast vid sin ståndpunkt.

Till Transportarbetaren säger Taxi Härnösands platschef Hans Edin att brevet inte var skrivet ”med den bästa svenskan”.

– Vi har haft en överläggning och jag uppfattar det som att vi är överens om saken och ska utföra gemensamma åtgärder. Jag har bett om ursäkt för brevet. Det de framför allt opponerade sig mot var att det kanske inte var skrivet med den bästa svenskan och det får jag väl tillstå. Men budskapet var tydligt. Efter reportaget i lokaltidningen har jag fått stort stöd av personalen, framför allt de nysvenska som jag kallar dem. De är jättenöjda. De står upp bakom mig, så jag känner mig trygg. Det här är överspelat. Alla har förstått budskapet även om svenskan var dålig.

Så du står fast vid budskapet?

– Jag har släppt allting. De får göra som de vill. Jag vill inte ha några problem med facket, jag har aldrig någonsin haft bråk med facket. Det här är utagerat från min sida. Nu får vi jobba efter den uppfattning som Transport har och inget annat.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.

Andreas Ehm är försäkringsinformatör. Han har hjälpt transportarbetare att få ut 1,5 miljoner från sina försäkringar.

Andreas har dragit in 1,5 miljoner kronor

Transport. Andreas Ehm brinner för att informera om försäkringar. Han har hjälpt ett 70-tal personer få ut sammanlagt 1,5 miljoner kronor från Afa.

Transportarbetarens logga

Stort skadestånd till medlemmar inom taxi

Fackligt arbete. Transport har efter förhandlingar lyckats få ut över 800000 kronor i skadestånd till chaufförer som inte fått rätt lön från arbetsgivaren, ett taxibolag i Södermanland.

Hallå där!

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Däckskiftarna Nacka

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Lastbil med ny front före krocktest med personbil. Foto: Trafikverket

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.

Lastbilschaufför och gravid? Berätta för din arbetsgivare så att riskbedömning kan göras.

Viktigt att tidigt bedöma gravidas arbetsmiljö

Arbetsmiljö. Vänta inte med att berätta för din chef om du är lastbilschaufför och blir gravid. Vibrationer, buller, partiklar och tung fysisk belastning kan innebära en risk. Därför är det viktigt att arbetsgivaren tidigt i graviditeten gör en individuell riskbedömning av arbetsmiljön.

Hallå där!

Anna Almqvist

…LO-ekonom och författare till rapporten Makt­eliten. Den visar att eliten i storföretagen tjänar 73 gånger så mycket som en lastbilschaufför.

UPS Göteborg. Foto: John Antonsson

Nytt miljonvite slår mot UPS

Arbetsmiljö. 600 000 kronor i vite för chaufförernas arbetsmiljö. 600000 för terminalarna. Arbetsmiljöverkets beslut står fast då UPS överklagande nekats.

Köldgräns krävs för säkra resor anser Transport.

”Köldgräns krävs för säkra resor”

Serviceresor. Ställ färdtjänst- och skolskjutsfordon vid minus 30 grader, manar facket. Debatten drog i gång i Norrbotten när ett taxibolag stoppade en skolskjuts vid en köldknäpp. Hos Luleå och Älvsby taxi går åsikterna lite isär om en bestämd köldgräns.