Moderaternas Johan Forssell intervjuas av Transportarbetarens John Antonsson.
Close
Moderaternas Johan Forssell intervjuas av Transportarbetarens John Antonsson.
Close
Möte med makten

”Svensk rättspolitik är väldigt ängslig”

Val 2022. Vilken roll ska ordningsvakterna ha i framtidens brottsbekämpning? På det och mycket annat svarar Moderaternas rättspolitiska talesperson Johan Forssell i Transportarbetarens artikelserie ”Möte med makten.”

Frågar du väljarna är lag och ordning fortfarande den näst viktigaste politiska frågan enligt opinionsmätningsföretaget Novus. Bara sjukvården prioriteras högre.

När ämnen som skjutningar, straffsatser och nya lagar ska debatteras skickar Moderaterna fram Johan Forssell, partiets rättspolitiska talesperson. Den här intervjun handlar mest om bevakningsbranschen. Men den första frågan handlar om trafikpolisen. Vill Moderaterna satsa på den?

– Det är alltid en fråga om hur långt politiken ska gå in i en myndighet och styra. Vad jag kan säga är att vi ser framför oss en stor utbyggnad av polisen. Vi har som mål att öka antalet poliser med 50 procent, en ökning med 11 000 poliser. Fokus på satsningen är i lokala funktioner. Tyvärr ser vi många tecken på att personer som kör bil med narkotika i kroppen blir allt vanligare, de har inget på våra vägar att göra. Får vi chansen efter valet ser vi till att förstärka trafikpolisen, säger Johan Forssell.

”Viktig roll i framtiden”

I Sverige har vi lagar som är anpassade för att ordningsvakter ska stå i dörren eller hålla koll på köpcenter och dansbanor. Nu gör många ordningsvakter något helt annat. I Stockholm finns ingen tunnelbanepolis men väl ett tv-program om de uniformerade vakter som ska hålla ordningen i huvudstadens nervsystem, också i mindre kommuner patrullerar vakter gator och torg. Johan Forssell tror att det kommer att fortsätta vara så, till och med öka.

– Bevakningsbranschen kommer att ha en viktig roll i framtiden. Men jag ska i ärlighetens namn säga att för mig är rättspolitiken ett statligt ansvar. Det är staten som ska skydda medborgarna. Tyvärr är det nu så här att polis och åklagare inte räcker till. Man är för få och har för dåliga verktyg. Polisen talar om 10 000-tals personer i den gängkriminella miljön. Till följd av det har den här branschen vuxit kraftigt. Jag tycker inte att det är optimalt och det ska inte behövas.

– Jag vill ändå ta tillfället i akt och säga att jag varit ute och träffat många ordningsvakter och träffat många engagerade killar och tjejer som är professionella och brinner för sitt jobb.

Johan Forssell i riksdagshusets entréhall. Foto: Lilly Hallberg

I maj 2021 presenterades en statlig utredning om nya regler för ordningsvakter. Utredarens förslag var minst 160 timmars utbildning för nya ordningsvakter.

– Jag tycker nog att förslaget är ganska rimligt, men det är inget tak för mig, snarare ett golv.

Hård kritik mot slopad kontroll

Efter att ordningsvaktsutredningen presenterades skickades den ut på remiss. Där fick organisationer och experter möjlighet att komma med synpunkter. Det är sällsynt att arbetsgivarorganisationer och fackförbund skickar in gemensamma svar. Men Transport och Bevakningsföretagen gjorde det och var i stort nöjda med utredningens förslag. Men det finns en del som fått hård kritik: Utredarens förslag om att slopa Säpos kontroll av nyanställda.

– Jag förstår att det är viktigt för Transports medlemmar och för branschen. Vi tittar på det just nu och vi kommer att se hur regeringen kommer att hantera remisskritiken och hur man går vidare med den. Vi är måna om att hitta en lösning som håller över tid och som känns bra för de olika aktörerna.

Moderaterna har traditionellt varit partiet som vill ha mer pengar till polisen och hårdare straff. De senaste åren har Socialdemokraterna försökte anpassa sig i retoriken och genomfört många straffskärpningar. Varje gång det händer brukar Johan Forssell intervjuas av tv-nyheterna och säga något i stil med att det tagit för lång tid och ibland att det är lite för sent. Men hur ska han och Moderaterna göra för att komma till snabbare beslut?

– Regeringen är ju långsam. Det går att bibehålla krav på rättssäkerhet och kvalitet och jobba fortare. Jag kan peka på mycket lagstiftning som tagit lång tid, som inte blivit bra för det. Jag tror att man kan arbeta på ett annat sätt i regeringskansliet. Till exempel ha flera utredare och det är också något vi la i vår budget.

Blåljussabotage

För några år sedan kom nya lagar om så kallat blåljussabotage och hårdare straff för dem som sabbar för ambulanser och poliser. Bevakningspersonal fick inget särskilt skydd.

– Omvärlden har förändrats och ordningsvakterna möter ett annat samhälle med grövre våld och tuffare situationer. Jag var med ordningsvakterna i tunnelbanan för ett tag sedan, de får vara med om mycket. Jag tycker att ordningsvakterna ska flytta fram sina positioner och göra fler saker än de gör i dag. Men om de ska göra det så måste de få bättre förutsättningar. Jag är inte nöjd med hur det ser ut i dag. Den som hotar ordningsvakter, spottar på dem eller kommer med rena angrepp kommer för lindrigt undan. Vi har lagt ett förslag om straffskärpning för våld mot tjänsteman, det handlar om sex månaders fängelse. Det är en stor förändring, i dag blir det ofta bötesstraff.

Du jobbar med politik som har höga insatser, som hur länge någon ska sitta i fängelse. Har det funnits tillfällen där du sitter och tänker: Tänk om jag har fel?

– Ja, det gör man hela tiden. Men vet du vad. Ett problem med svensk politik och främst rättspolitik är att den är väldigt ängslig. Tänk om jag har fel? Det kan kanske vara bättre att göra något och utvärdera det än att inte gör någonting alls, det är också ett val.

Men insatsen är också hög, rättsstaten är väl det viktigaste som finns i en demokrati?

– Absolut, men riskerna för rättsstaten och människors integritet kommer framför allt från att vi inte lyckas hantera kriminaliteten. De stora hoten kommer från kriminella gäng. Att ordningsvakter inte vågar anmäla brott, att människor tvingas anpassa sig i vardagen, säger Johan Forssell.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Avarnklubben satsar på arbetsmiljön

Bevakning. Transports fackklubb på Avarn jobbar hårt med att arbetet ska vara säkert och att den som blivit sjuk ska få hjälp. Företaget är med och betalar så att ett skyddsombud på heltid kan arbeta med rehabiliteringsärenden.

Örjan Wallon från Transports Norrbottenavdelning skickade bilder från förstamajfirandet i Luleå. Foto: Transport avdelning 26 Norrbotten

Förstamajtåg runt om i landet

Första maj 2022. Äntligen kunde förstamajtågen ringla fram igen. Efter två år av restriktioner och karantän var det många som ville demonstrera på arbetarrörelsens egen högtidsdag.

Respektfullt bemötande och diskrimineringsfrågor ingår som en del i Byas introduktionsutbildning för blivande väktare. Foto: Bya

”Syna fördomar genom att prata om dem”

Arbetsmiljö. Bevakningsbranschen ska förmedla trygghet, därför är det extra viktigt med ett respektfullt och likvärdigt bemötande. Det framhåller Ronny Fredriksson, chef för arbetsmiljöenheten på Bya, Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Kriget i Ukraina

Transport: Blockaden har haft effekt

Konflikt. Transports blockad av ryska, ryskkontrollerade och ryskflaggade fartyg pågår som varslats hela maj månad. Något beslut om förlängning är ännu inte fattat.

Kriget i Ukraina

Transports blockad fortsätter

Hamn. Svenska Transportarbetareförbundets blockad av ryska och ryskkontrollerade fartyg i svenska hamnar fortsätter som planerat månaden ut.

Sedlar

Andreas drog in 800 000 till transportarbetare i sin avdelning

Försäkringar. Under hösten förra året jobbade Andreas Ehm som försäkringsinformatör för Transport och Avtalat. Han ringde runt till transportarbetare och med hans hjälp fick 20 personer dela på mer än 800 000 kronor i försäkringsutbetalningar.

Manifestation avdelning 18

Möten och organisering längs vägen

Facket. Valet, avtalets ob-tillägg, försäkringar, medlemsvärvning och förbundets värderingar. Och en snabb fika med bulle – i dag genomförde Transports fyra nordligaste avdelningar en gemensam manifestation och mötte gamla och blivande medlemmar nära motorvägen.

Hallå där!

Moa Lindell

lastbilschaufför från Huddinge och en av åtta tävlande i kategorin Lastbil på Yrkes-SM i Växjö i mitten på maj.

Körde mat för Uber Eats – miljoner i skattefusk

Matbud. Svarta löner, momsfiffel och utnyttjade bud. En underleverantör till Uber Eats undanhöll 2,3 miljoner kronor i skatter och avgifter. Nu ska Skatteverket specialgranska matbudsbranschen.

Månadens klubb
Björn Breivik, Tove Themptander, Alexander Saviharju och Staffan Törnqvist från Avarnklubben i Stockholms styrelse. Foto: John Antonsson

Avarnklubben satsar på arbetsmiljön

Bevakning. Transports fackklubb på Avarn jobbar hårt med att arbetet ska vara säkert och att den som blivit sjuk ska få hjälp. Företaget är med och betalar så att ett skyddsombud på heltid kan arbeta med rehabiliteringsärenden.

Månadens medlem
Född och uppvuxen i Gävle var Gustaf Dubeck länge rätt omedveten om stadens hamn och dess betydelse. I dag är han sedan många år fast som hamnarbetare, har funnit kärleken på samma skift, spelar i band där tre av fyra har anknytning till hamnen.

”Innan jag började här hade ingen talat om facket”

Hamn. Född och uppvuxen i Gävle var Gustaf Dubeck länge rätt omedveten om stadens hamn och dess betydelse. I dag är han sedan många år fast som hamnarbetare, har funnit kärleken på samma skift, spelar i band där tre av fyra har anknytning till hamnen. Och är vice ordförande i en av landets största Transportklubbar.

Örjan Wallon från Transports Norrbottenavdelning skickade bilder från förstamajfirandet i Luleå. Foto: Transport avdelning 26 Norrbotten

Förstamajtåg runt om i landet

Första maj 2022. Äntligen kunde förstamajtågen ringla fram igen. Efter två år av restriktioner och karantän var det många som ville demonstrera på arbetarrörelsens egen högtidsdag.

Dom om avstängt skyddsombud överklagas

Skyddsombud. Andreas Ehm stängdes av från statligt ägda kärnkraftverket Ringhals för två år sedan. Tingsrätten ansåg inte att kärnkraftverket gjort sig skyldigt till hindrande av skyddsombud. Men nu ska frågan upp i hovrätten. – För mig är det en principfråga, säger Andreas Ehm.

Transports blockad av ryska fartyg
Jimmy Åsberg är ordförande för Transports avdelning 1 Hamn Norrland/Mellansverige. Foto: Lilly Hallberg

”Att vi lägger ett sådant varsel är stort”

7 frågor. Hamnarbetarna har hamnat i fokus när det gäller aktioner till stöd för Ukraina i det ryska anfallskriget. Hamnavdelning 1:s ordförande Jimmy Åsberg svarar på frågor om blockaden.

Transports ordförande Tommy Wreeth. Foto: Martin Hörner Kloo

Transports blockad träder i kraft den 1 maj

Blockad. Klockan 7.00 den 1 maj träder Svenska Transportarbetareförbundets blockad mot ryska fartyg i kraft. Transport håller kvar sin blockad då de inte tror att EU-blockaden har särskild stor effekt.

Rådjur på väg. Foto: Shutterstock

Se upp för viltet på vägen!

Viltolyckor. Maj är en månad då aktiviteten bland djuren i skogen ökar. Det leder till fler viltolyckor på vägarna där rådjuren löper störst risk att råka illa ut. Förra året skedde 50 000 rådjursolyckor, skriver Riksförbundet M Sverige i ett pressmeddelande.