Bristen på förare som kör färdtjänst och annan upphandlad servicetrafik är stor. Även Ronnie Persson i Värmland funderar på att sluta sedan det blev klart att regionen åter har gett hårt kritiserade Trendtaxi avtal. Foto: Lilly Hallberg
Close
Bristen på förare som kör färdtjänst och annan upphandlad servicetrafik är stor. Även Ronnie Persson i Värmland funderar på att sluta sedan det blev klart att regionen åter har gett hårt kritiserade Trendtaxi avtal.
Close
Högt pris för samhällsbetald trafik

Skandalbolagen vinner viktig servicetrafik

Upphandlingar. De är ökända, har fått avtal hävda och tvingats betala miljonbelopp i vite. Ändå kör flera stora bolag vidare efter att ha vunnit nya upphandlingar av färdtjänst, sjuktransporter och skolskjutsar. Förlorare blir ofta förarna.

– Jag och flera andra funderar på att sluta, säger färdtjänstföraren Ronnie Persson i Storfors.

Det efter att Region Värmland åter beslutat upphandla samhällsbetald trafik från AB Trendtaxi – som regionen bröt avtalet med knappt två år tidigare eftersom trafiktillståndet dragits in.

Om knappt ett år, den 1 september 2023, kan Ronnie alltså få en ny arbetsgivare. Trendtaxi fick flest – nästan hälften – vid tilldelningen av drygt 100 avtal i upphandlingen i regionen.

Fyra taxibolag i Värmland har överklagat tilldelningen till förvaltningsrätten. Region Värmland har också lämnat inlagor till rätten, men det kan dröja månader innan domstolen i Karlstad kommer med ett utslag. Och det blir klart vem som förarna får som arbetsgivare nästa år.

– Det handlar också om en ovisshet i sig, för jobbet, vid sådana här upphandlingar, säger Ronnie Persson.

Han har kört färdtjänst i drygt tjugo år och har också stor erfarenhet från fackligt arbete, bland annat i avtalsdelegationen för taxi. Ronnie är mycket kritisk till att regionen åter vill anlita en aktör som Transport i flera år försökt förhandla med när det gäller förarnas villkor. Ibland totalt lönlöst då Trendtaxis företrädare helt enkelt inte dykt upp.

Förlorade trafiktillstånd, fusk med raster och löner,”bortglömda” förhandlingar – facket har i åratal fört kampen mot oseriösa aktörer som ansvarar för färdtjänst och skolskjutsar. Illustration Gustaf Öhrnell Hjalmars
Förlorade trafiktillstånd, fusk med raster och löner,”bortglömda” förhandlingar – facket har i åratal fört kampen mot oseriösa aktörer som ansvarar för färdtjänst och skolskjutsar. Illustration Gustaf Öhrnell Hjalmars

Spara 20 miljoner

Om inte rätten river upp tilldelningsbeslutet räknar Region Värmland med att spara upp till 20 miljoner kronor per år jämfört med dagens kostnader. Enligt politikerna i kollektivtrafiknämnden ska Trendtaxi komma tillbaka under en fyraårsperiod, fram till den sista augusti 2027.

Mikael Ladman är numera ombudsman på Transports Stockholmsavdelning. Foto: Lilly Hallberg

Helt horribelt, enligt ombudsmän på Transports Värmlandsavdelning. Facket har i många år försökt komma till rätta med problem kring Trendtaxibolagen.

– Man lär sig aldrig av historien utan gör samma misstag gång på gång på gång. Regionen ser bara bilarna och inte människorna bakom. Det är en prislapp på allting, säger Mikael Ladman.

Han är i dag på Stockholmsavdelningen, med ansvar för bland annat taxiavtalet, men inställningen delas helt av Örjan Jakobsson på Transportavdelningen i Karlstad: Den aktuella upphandlingen riskerar att bli ett nytt, stort misslyckande.

Örjan Jakobsson, ombudsman på Transport avdelning 6 i Värmland. Foto: Lilly Hallberg
Örjan Jakobsson, ombudsman på Transport avdelning 6 i Värmland. Foto: Lilly Hallberg

– Det lär väl bli som vanligt, Värmlandstrafik upphandlar fordon och skiter fullständigt i dem som kör, bara trafiken rullar. Men Transport får väl städa upp efter Värmlandstrafiks misstag igen, säger han.

Samtidigt är Örjan Jakobsson minst sagt skeptisk till det regionala trafikbolagets förvissning om att Trendtaxi kommer att uppfylla kraven:

– Hur kan man vara så säker på det? Hur kan företag utan trafiktillstånd över huvud taget vara med och konkurrera med seriösa företag med tillstånd? Och framför allt med de företag som hjälpte Värmlandstrafik med trafiken i de norra länsdelarna, när avtalet med AB Trendtaxi bröts? Är det här tacken?

Kan söka igen

Processen pågår betonar Jesper Johansson (MP), ordförande i regionens kollektivtrafiknämnd.

– Skälet till att det tidigare avtalet bröts var att man saknade trafiktillstånd – då. Avtalet gav oss rätt att bryta. Men i en ny upphandling kan de med tillstånd, eller de som troligen kommer att få trafiktillstånd, söka, säger han.

Och det gäller alltså AB Trendtaxi. Jesper Johansson har hittills inte sett något som pekar mot annat än att bolaget kommer kunna sköta uppdraget. Kollektivtrafiknämndens ordförande betonar att nämnden följt lagen om offentlig upphandling, och fattade beslut utifrån de aktuella anbuden. Historien spelar ingen roll i sammanhanget.

– Det var total enighet i nämnden, säger Jesper Johansson.

Kan du förstå att yrkesförare med dåliga erfarenheter av bolaget känner oro?

– Ja, det är klart att det kan påverka. Samtidigt måste man ju säga att det handlar om att gå in i en ny förhandling. Ni från fackets sida kan ju inte avstå från att förhandla på grund av dåliga tidigare erfarenheter av en arbetsgivare, säger Jesper Johansson.

Medvetet beslut

Att beslutet om tilldelning för 2023–2027 togs mer än ett år i förväg var medvetet.

– Det måste finnas tidsutrymme för en rättsprocess. Sådana här upphandlingar blir i princip alltid överklagade, säger Johansson.

Anders Wahlén är servicetrafikchef på Region Värmland. Också han pekar på att upphandlingen gått till så som lagen kräver, och att man granskat alla som lämnat anbud. Den oktoberdag han kollade hade Trendtaxi ännu inte fått trafiktillståndet, men det tror Wahlén kan bero på semestertid och långa handläggningstider på Transportstyrelsen. Liksom det kan ta månader innan förvaltningsrätten tar upp fallet.

– Jag förstår om det kan det blir oro vid förändringar, men det rör en formell process där vi måste följa formalia. Det går inte att väga in tyckanden och påståenden, säger Anders Wahlén.

Avvisar kritik

Transportarbetaren har sökt Trendtaxis vd, som svarar i mejl med samma standardfras som till andra medier: ”Vi kommenterar inte våra avtalsförhållanden med befintliga eller potentiella kunder.” Till Sveriges Radio P4 Värmland skriver Trendtaxi dessutom att ”fackets kritik är grundlös”.

För Transport finns inte mycket att göra i dagsläget.

– Vi kan bara säga vad vi tycker – Värmlandstrafik, gör om och gör rätt, säger ombudsmannen Örjan Jakobsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Christer Karlsson:
    1 november, 2022

    Märkligt att kommuner och regioner inte kontrollerar deras avtalspartner bättre. I Örebro så kontrollerar man förarna. De får åka till USÖ för att hämta upp en person. Då är det drogkontroll som gäller slumpvis på föraren. De kontrollerar även så att de hämtar kunden i rätt ordning enligt kör order. Det är hela tiden förarna som är boven dramat inte företaget. När jag och en kollega till mig bestämmer os att kontrollera företagets taxibilar. Då upptäcker vi 4 bilar med körförbud som kör skolbarn, sjukresor och färdtjänst. Vi kontaktar Polisen och informerar facket. Vi hör av oss till Länstrafiken som tycker att det ska ni nog ta med taxiföretaget.

Lästips:

Köldgräns krävs för säkra resor anser Transport.

”Köldgräns krävs för säkra resor”

Serviceresor. Ställ färdtjänst- och skolskjutsfordon vid minus 30 grader, manar facket. Debatten drog i gång i Norrbotten när ett taxibolag stoppade en skolskjuts vid en köldknäpp. Hos Luleå och Älvsby taxi går åsikterna lite isär om en bestämd köldgräns.

Usel väghållning hotar knäcka yrkesförare

Vägtrafik. Växlande väderlek har lett till ovanligt många potthål och isiga vägar i år. Trafikverket varnar nu för att bilar kan skadas. Men inte bara fordon går sönder – vägstandarden knäcker yrkeschaufförer.

Upphandlingar sänke för LO-branscher

Offentliga upphandlingar. Färdtjänst, avfallshantering, skolskjutsar, vård och omsorg – varje år upphandlas verksamhet för över 800 miljarder kronor med skattepengar. Fast för många branscher är offentliga upphandlingar ett sänke. LO har gett ut en guide för att återta kontrollen.

Ordningsvakter
Säkerhetsvakterna på utbildningen rollspelar för att öva på vilka situationer som kan lösas utan användning av så kallad pepparsprej. Här har två av dem omhändertagit kursledaren Daniel Thulin och håller honom mot väggen. Foto: Tllda Wendefors

Stort ansvar efter kort utbildning

Arbetsmiljö. För 20 år sedan var ordningsvakten Daniel Thulin en decimeter från att dö av skottet från en AK4. I dag vidareutbildar han säkerhetspersonal runtom i Sverige, med målet att ingen ska behöva gå igenom samma sak som han.

Har du pengar att hämta?
Collage med avtalsförsäkringar

Så billiga är dina försäkringar för arbetsgivaren

Avtalat. Du som jobbar på ett företag med kollektivavtal täcks av försäkringar som ger skydd vid händelser som sjukdom, barnafödsel och arbetsskador. Flera av försäkringarna är helt avgiftsfria för företagen. Varför är det så?

Har du pengar att hämta? Du som varit sjukskriven i mer än 14 dagar, varit föräldraledig eller skadat dig på jobbet kan ha pengar att hämta. Läs mer om dina avtalsförsäkringar på avtalat.se. Foto: Shutterstock

Få vet att försäkringarna finns

Avtalat. Tidningsbudet Elisabet Skoog har snart varit sjukskriven i ett år. Hon får sjukpenning från Försäkringskassan och den kollektivavtalade försäkringen AGS.  Elisabet visste om att den fanns, eftersom hennes skyddsombud (som också var en nära kollega) berättade om försäkringen förra gången hon var sjukskriven.

Andreas Ehm är försäkringsinformatör. Han har hjälpt transportarbetare att få ut 1,5 miljoner från sina försäkringar.

Andreas har dragit in 1,5 miljoner kronor

Transport. Andreas Ehm på Transports Halmstadsavdelning brinner för att informera om försäkringar. Han har hjälpt ett 70-tal personer få ut sammanlagt 1,5 miljoner kronor från Afa Försäkring. Han tror att inte ens hälften av alla transportarbetare vet vilka försäkringar de omfattas av.

Snabbkoll
Snabbkoll om nya LAS. Illustration: Mattias Käll

Det här gäller i nya lagen om anställningsskydd

Arbetsrätt. Sedan 2022 gäller den nya lagen om anställningsskydd, LAS. Lär dig mer om vad som gäller vid uppsägning och vad skillnaderna är mellan att jobba på en arbetsplats som omfattas eller inte av huvudavtalet.

Mobbning
Mobbning på jobbet. Illustration: Unni von Feilitzen

200 000 svenskar mobbas på jobbet

Arbetsmiljö. En ny studie visar att 200 000 personer i Sverige utsätts för mobbning på jobbet. Det leder ofta till depression, ångest och i värsta fall döden. Det kan vara så många som två personer i veckan som begår självmord till följd av mobbning på arbetsplatsen.

Mikael Löwdin. Foto: John Antonsson

Vad kan facket göra?

Arbetsmiljö. Många medlemmar vänder sig till skyddsombuden när de utsätts för kränkande särbehandling eller mobbning på jobbet. – Det är tyvärr mer vanligt än man tror, säger Mikael Löwdin som är Transports regionala skyddsombud i Västerås.

Gert Andersson förberedde sig inför mötet med chefen genom att anteckna vad som hänt, datum och klockslag, varje gång kollegan hade varit elak mot honom.

”Vi måste prata mer om hur vi uppför oss mot varandra”

Arbetsmiljö. Gert Andersson har jobbat på flera arbetsplatser där det har förekommit mobbning och har själv blivit utsatt för kränkningar. På kongressen 2022 lade han fram en motion om att Transport ska verka för mobbningsfria arbetsplatser.

Döden på jobbet
Vägen var avstängd stora delar av dagen efter dödsolyckan, där två lastbilar frontalkrockade, på väg 26/47 mellan Mullsjö och Sandhem i januari förra året.

Fler förlorade livet i arbetsolyckor

Arbetsmiljö. Under förra året dog 65 personer på jobbet i Sverige. Det är det högsta dödstalet på många år. Chaufförer är bland de värst drabbade av dödliga arbetsplatsolyckor.

Kollegahjälpens logga

”Det är viktigt att prata och ventilera”

Arbetsmiljö. Dödsolyckor på jobbet och dödliga trafikolyckor ökade under 2023. För den lastbilschaufför som råkar ut för ett trauma i arbetet finns hjälp att få. En grupp chaufförer och åkare finns där som kamratstödjare genom Kollegahjälpen.

Kultur
Allan Johansson lutad över den soptunna som programledaren Sverker Olofsson använde sig flitigt av i konsumentmagasinet Plus på SVT.

Sopbilar och historia på unikt museum

Renhållning. Landets enda sopbilsmuseum ligger i Blomstermåla. Modeller och fotografier visar hur fordon, maskiner och verktyg för renhållning förändrats under förra seklet. Lokalerna i Folkets hus rymmer också föremål som vittnar om den industri som präglade samhället under 1900-talet.