Close
Shahab Enferadi trivs på nya jobbet, men han är oroad för stämningen som hänger över honom.
Close

Shahab sa upp sig – nu stäms han på 336 000 kronor

Åkeri. I januari fick Shahab Enferadi jobb som chaufför på Wermdö Flistransporter i Fjärdhundra. Efter sju veckor avbröt han provanställningen, på grund av felaktig lön. Åkeriet svarade med en stämning. Shahab krävs på 336 000 kronor för att han inte jobbade under den uppsägningstid som företaget hävdar gäller.

Shahab Enferadi bor i Västerås och har fått ett nytt jobb efter fliskörningen. På ett seriöst Schenkeråkeri.

– Bättre arbetsgivare kan man inte ha! Det är bra chefer, bra kolleger. Jag trivs som fisken i vattnet. Och självklart finns det kollektivavtal, säger han.

Fast det nya distributionsarbetet har inte skingrat alla orosmoln.

Shahab utbildade sig till yrkesförare 2012 och hade hunnit prova på några olika chaufförsjobb när han såg platsannonsen om fliskörning.

– Jag ville testa något nytt. Flistransport kunde vara en bra merit, säger han.

Han sökte och blev kallad på anställningsintervju. Det stod tidigt klart att Wermdö Flistransporter saknar kollektivavtal och att betalningen bara var rak timlön, 160 kronor i timmen. Varken ob-ersättning eller övertidstillägg betalas ut.

Shahab tog ändå jobbet. Under några dagars inskolning gick han dubbelt med en annan chaufför, sedan började han köra på allvar i februari.

– Det var full fart direkt, säger Shahab. Åkeriets två bilar rullade i tvåskift dygnet runt. Det var väldigt stressigt. Jag jobbade måndag till fredag minst tio timmar per dag. Eller måndag till torsdag, då blev det ofta pass på 12 till 14 timmar.

I slutet av februari har Shahab Enferadi jobbat en och en halv månad på flisåkeriet. Han är trött och sliten. Den verkliga chocken kommer när han får lönespecifikationen.

– Det stod att jag jobbat bara 144 timmar. I verkligheten var jag uppe i minst 200–220 timmar. Jag jobbade inte natt, men vid ett tillfälle tvingades jag övernatta i bilen när jag inte hann fram till ett värmeverk på utsatt tid. Något traktamente fanns inte på lönebeskedet heller.

Shahab försöker diskutera lönen med åkaren, men möts bara av bortförklaringar. Det blir droppen. Efter några dagars grubblande bestämmer han sig för att sluta. Han meddelar åkaren, Jesper Elfver, att han avbryter provanställningen med omedelbar verkan.

Svaret kommer snabbt. Företaget tänker inte betala ut någon lön. Inte för de 144 timmarna heller.

I början av april är det dags för nästa kalldusch. Shahab får brev från Uppsala tingsrätt. Det är en stämningsansökan. Wermdö Flistransporter kräver honom på 336 000 kronor. Det är åkeriets ”förlorade inkomst” för att Shahab inte arbetade under uppsägningstiden, som åkeriet påstår är två månader.

Shahab blir konfunderad. I hans anställningsbevis står inget om uppsägningstid. Han skickar in en kopia till tingsrätten. Det gör åkaren också. På åkarens kopia finns uppgiften – två månader uppsägningstid – angiven. Plus ett kontonummer till Shahab som inte heller finns på Shahabs anställningskontrakt.

Shahab Enferadi visar handlingarna för Transportarbetaren och säger:

– Företaget har fyllt i uppgifterna i efterhand. Det är en förfalskning.

Shahab har fått hjälp av Transport att skriva en inlaga till domstolen. Där påpekar han att personer som är provanställda i företag utan kollektivavtal faktiskt inte har någon uppsägningstid. Enligt Lagen om anställningsskydd (las) går det att sluta på dagen.

Skulle arbetsgivaren trots allt avtala om uppsägningstid med den enskilde gäller ändå lagens bokstav. Det är bara fack och arbetsgivare som kan göra upp om avsteg från las. Genom kollektivavtal.

I början av september ska Shahab Enferadi inställa sig i tinget. Frågan är om företaget finns kvar då. Wermdö Flistransporter hade i slutet av juli 567 000 kronor i skuld hos Kronofogden, det mesta i form av obetalda skatter och arbetsgivaravgifter.

I höstas drogs F-skattsedeln in, på grund av bristande redovisning. I maj hoppade revisorn av, efter att ha riktat grava anmärkningar mot bolaget i den senaste årsredovisningen. En av två flisbilar såldes på försommaren. Det kvarvarande släpet har körförbud på grund av obetald fordonsskatt.

Ekonomin var ansträngd redan när Enferadi jobbade, berättar han:

– Vid ett tillfälle gick en hydraulslang sönder i Stockholm. Jag åkte till en verkstad, men de ville först inte åta sig jobbet. Åkeriet hade 14 betalningsanmärkningar. Verkstaden krävde betalning i förskott, innan reparationen gjordes.

Enligt Shahab Enferadi är Wermdö Flistransporter skyldigt honom lön för minst 200 timmar.

– Jag var medveten om att jag tog jobb i ett företag utan kollektivavtal. Jag accepterade villkoren. Fast jag utgick förstås från att jag skulle få betalt för alla timmarna jag jobbade.

– Det är möjligt att jag får se jobbet i Fjärdhundra som en läxa. Jag kände först att jag struntar i pengarna, bara jag kommer därifrån. Fast nu är jag inne på att driva lönefrågan senare, när domstolsprocessen är avklarad. Jag blev lovad utbildning i att köra hjullastare också. Tyvärr fick jag inte hjullastarkortet heller. Synd, det hade åtminstone varit en merit.

Transportarbetaren har sökt åkaren, Jesper Elfver, ett antal gånger. Han svarar till slut med ett sms. Enligt Elfver ligger ansvaret för stämningen hos en anställd chaufför.

I sms:et skriver Jesper Elfver också att Shahab Enferadis avhopp är skuld till att företaget går på knäna och att andra chaufförer måst sägas upp.

Transportarbetaren har skickat ett svars-sms till Elfver med frågan hur ett åkeri kan hamna på obestånd på grund av att en enskild provanställd chaufför slutar. Tidningen frågar också hur företaget hade agerat om någon av förarna blivit akut sjuk och tvingats till två månaders sjukskrivning? Hade man inte tagit in ersättare då?

Enligt Jesper Elfver är det den anställda som ska besvara Transportarbetarens frågor. Hen har inte gått att nå per telefon, trots ett flertal försök.

Jesper Elfver driver två företag. Förra året startade han Mällersta fastighet & åkeri, ett bolag som enligt Bolagsverket ska syssla med bland annat uthyrning av fordon och personal.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Yvonne Pel:
    1 augusti, 2017

    Jag skulle vilja dela detta på en facebooksida som heter 'Fjärdhundra lever'. Det är ett skam för oss som bor i Fjärdhundra att en så oseriös företag finns i vårt samhälle. Hoppas att Shahab vinner i domstolen och att han får betald det han har jobbat för.

  2. fd unite åkare:
    28 juli, 2017

    Hur kunde Unite logestics hålla dem under vingarna så länge.
    Har varit ett riktigt skandal åkeri länge!!!

  3. Carin Jansvik:
    28 juli, 2017

    Bedrövligt hur chauffören blivit behandlad. Lycka till Shahab! Vi håller tummarna för att du får ersättning för det elände du utsatts för!

  4. Dino:
    27 juli, 2017

    Såna företag borde inte finnas

  5. Linus Mellblom:
    26 juli, 2017

    Har själv drabbats av den arbetsgivaren och har en lönefordran på dom som ligger hos kronofogden

  6. Stefan Blomkvist:
    26 juli, 2017

    Är väl inte ett helt ovanligt tillvägagångssätt i den branschen.

Lästips:

Adel Huskanovic

…lastbilschaufför, som levererat två ton ufo-material till ufo-arkivet i Norrköping.

Två av tre i styrelsen för sektion 1: Fredrik Nilsson Hjert och Per Lindvall, grannar på Rud i Karlstad. I bakgrunden Fredriks dotter Amanda, 9 år.

Största yrkessektionen i Värmland ser framåt

Åkeri, terminal och miljö. Olika jobb med lastbil förenar medlemmarna i Värmlandsavdelningens sektion 1 – yrke spelar här större roll än hemort. Det finns fördelar med det, enligt styrelsen som har många tankar om hur sektionen ska växa och få fler aktiva.

I dag har John Johansson sitt drömjobb. Men han fick kämpa hårt för att komma dit. Foto Suvad Mrkonjic

”Det är kul att vara störst på vägen”

Mötet. När John var liten visade det sig att hans ständiga huvudvärk berodde på en hjärntumör. Efter behandlingen har han levt med hjärntrötthet och inlärningssvårigheter. Men tack vare ett bra stöd från lärarna på Syab Transportgymnasium klarade han utbildningen till sitt drömyrke – och arbetar i dag som lastbilschaufför.

Hallå där!

Adel Huskanovic

…lastbilschaufför, som levererat två ton ufo-material till ufo-arkivet i Norrköping.

Jagade renar – döms i hovrätten

Dom. Hovrätten för övre Norrland fastställer domen för djurplågeri mot den chaufför som jagade en renflock med sin lastbil, filmade och la ut i sociala medier.

Facket misstänker att distributionsbolaget systematiskt kallat in tidningsbud för att börja jobba tidigare och sluta senare – utan att betala för extratiden. Foto: Lilly Hallberg

Misstänkt fusk med löner på VTD

Tidningsbud. Start- och stopptider som ändrats kan betyda att Göteborgsregionens tidningsbud sammanlagt gått miste om miljonbelopp i lön. "Någon har tagit bort 40 000 kronor för en medlem. Jag vill veta vem", säger Peter Åkesson, ombudsman med ansvar för tidningsdistributörsavtalet.

Förarbristen
Taxihållplatsen vid Centralstationen

Taxiförbundet: 7 000 förare saknas

Taxi. Branschorganisationen Taxiförbundet säger att det saknas 7 000 taxiförare i landet. Mest akut är bristen i storstäderna.

Rastplats

”Goda villkor ger fler lastbilsförare”

Åkeri. Det är brist på lastbilsförare. 6 400 chaufförer behöver anställas det närmaste året och 50 000 på tio års sikt visar en ny rapport. Företagen efterlyser fler utbildningsplatser.

5 tycker till om förarbristen

Enkät. Hur lockar man fler till chaufförsyrket? Transportarbetaren har frågat fem yrkesförare.

Jessica Andersson ska göra samma jobb på kortare tid. Foto: Lilly Hallberg

Samma runda – lägre lön efter VTD:s omläggning

Tidningsbud. Jessica Andersson på Kungsbackafilialen har 27 år i yrket. – Jag älskar det här jobbet, vill inte jobba med något annat. Men jag förstår dem som lämnar nu, säger hon.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm lämnar Taxiförbundet

Taxi. Ett av Sveriges största taxiföretag lämnar branschorganisationen Taxiförbundet. – Vi i Taxi Stockholm pratar om god taxitradition. Då kan vi inte vara med i ett branschförbund där vi är det enda stora bolaget med kollektivavtal, säger Dimitrios Nikopoulos, ordförande för Taxi Stockholm.

Mildare regler för äldre som söker sjukersättning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Flygplanslastare, lastbilschaufförer, miljöarbetare… Transports medlemmar har tunga jobb och alla klarar inte av att arbeta fram till pensionen. Vid månadsskiftet infördes mildare regler för personer som fyllt 61 år och ansöker om sjukersättning, tidigare förtidspension.

Möte tidningsbudssektionen i Göteborg 15 september 2022

Fortsatt kamp mot hyvling

Tidningsbud. För jävligt – och djupt sorgligt. Men omöjligt att stoppa? Sista dagen för att skriva på de nya anställningskontrakten för VTD höll tidningsbudssektionen möte. För de flesta bud i Göteborgsregionen innebär ny lägre sysselsättningsgrad ett lönetapp på ett par tusen i månaden.

Vad gör jag om soporna brinner?

Miljö. Lasten börjar brinna i sopbilen. Vad gör jag? – Det är inte jättevanligt men det händer då och då, säger brandingenjör Anders Palm vid Storstockholms brandförsvar. Han ger några råd.

Bra miljöval – nu med schysta villkor

Distribution. Schampo och tvättmedel kan vara märkta med Naturskyddsföreningens Bra miljöval. Mindre känt är att märkningen även finns för transporter. I de nya kraven för lokala godstransporter ställs också krav på sociala villkor.

Yrkesförarens dag
Hyllade yrkesförare: Henrik Klefberg, Rikard Wedh, Rolf Eriksson, Björn Gustavsson, Rolf Eriksson och Pontus Isaksson. Foto: Lilly Hallberg

Förarna firas på sin dag

Åkeri. ”Bra att facket är ute och visar upp sig. Och vi är värda det!” sa lastbilschauffören Rikard Wedh som just fått en kaffe i avdelning 6-mugg på Rasta Värmland på Yrkesförarens dag.

Arbetsförmedlingen Malmö

Ska vi vara rädda att förlora jobben?

Ekonomi. Skenande energipriser. Hög inflation. Stigande räntor. Nu varnar Konjunktur­institutet (KI) också för en stundande lågkonjunktur. Är det dags att bli rädd för att förlora jobbet?

Kultur
Lars Sjölund vid utställningen på Transports kongress i Örebro. Foto: Lilly Hallberg

Vyer från sopbilen

Utställning. Stillheten och skönheten träffar rakt i hjärtat, berättar med skärpa om arbetsliv i renhållningens tjänst ur nya perspektiv. Ett urval av Lars Sjölunds bilder och texter finns nu samlade i boken ”Frihet och förakt”.