Close
Finansminister Elisabeth Svantesson (M).
Close

Regeringen fryser anslag till skyddsombud

Politik. Fackens regionala skyddsombud får inget tillskott i budgeten för nästa år. I praktiken blir det en nedskärning.

I statens höstbudget skrivs anslagen till de regionala skyddsombuden inte upp och fortsätter att ligga på 112 miljoner kronor per år, samma summa som förra året.

Det blir i praktiken en nedskärning då höjda löner och andra kostnadsökningar urholkar värdet på pengarna.

– Det är jättedåligt för arbetstagarnas arbetsmiljö. Regeringen kan inte ha lyssnat på de tre utredningar som visade hur viktigt jobb de regionala skyddsombuden gör. Den sista utredning klargjorde att RSO behövs för det förebyggande arbetsmiljöarbetet, säger Martin Miljeteig, centrala arbetsmiljöombudsman på Transport.

Pengarna till de regionala skyddsombuden fördelas ut mellan de tre fackliga centralorganisationerna LO, TCO och Saco samt en handfull mindre fristående fack. Därefter fördelas pengarna ut till förbunden, bland annat Transport.

– Med kostnadsökningar betyder det att vi tappar mycket resurser. Nu planerar regeringen samma anslag i flera år och det gör att vi får betydligt mycket mindre att röra oss med på några års sikt. Det kan väl inte vara den nya regeringens mål att försämra arbetsmiljön för alla arbetstagare?

Vad leder det till?

– I värsta fall blir det färre regionala skyddsombud och det kommer att medföra risker för arbetstagarna. Trenden är att det blir färre lokala skyddsombuden och då måste de regionala gå in och stötta mer. Stödet skulle snarare behöva ökas.

– Hittills har 41 personer dött på jobbet i år och med ett sämre stöd till skyddsombuden kan det komma att öka.

Arbetsmiljöverket får däremot ett uppskrivet anslag från 788 miljoner för 2022 till 819 miljoner för 2023.

Alla partier i regeringsunderlaget, M, L, KD och SD,  har tidigare uttryckt att de vill avskaffa systemet med regionala skyddsombud, alternativt förändra villkoren i grunden.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Det händer att det är råttor bland soporna, men det har blivit bättre på senare år. Foto: John Antonsson

Svenskt Näringsliv vill avskaffa fackliga arbetsmiljöombud

Arbetsmiljö. Ersätt de regionala skyddsombuden med fler lokala skyddsombud och låt Arbetsmiljöverket sköta en oberoende rådgivning. Framför allt till småföretag. Svenskt Näringsliv går på tvärs mot den statliga utredning som vill ge fackliga arbetsmiljöombud rätt att besöka fler företag.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Facket stoppade skolskjuts

Arbetsmiljö. Efter upprepade fall av skadegörelse med knivar, stök och hot stängde Transports skyddsombud skolskjutsar i Trollhättan med ett skyddsombudsstopp. Några dagar senare införde kommunen åtgärder som fick facket att häva stoppet.

Regionala skyddsombud på fler arbetsplatser föreslår utredning

Arbetsmiljö. Minskad facklig anslutning, allt fler små arbetsplatser, otrygga anställningar. En statlig utredning som granskat de regionala skyddsombudens roll i arbetsmiljöarbetet räknar upp en rad skäl till att ombuden ska få besöka arbetsplatser även om det saknas medlemmar i facket.

Macken är full av klappar

Bensinstation. Det blir bara mer och mer paket. Knappt tre veckor före julafton liknar mackens lager mest ett gammeldags postkontor. Men ökningen märks året runt. På OKQ8 i Kolsva i Västmanland råder ändå något som liknar julefrid.

Rätt sparka för borttagen hastighetsspärr

Åkeri. Chauffören tog bort hastighetsspärren och körde förra året flera gånger i över 130 kilometer i timmen med den tunga lastbilen. Nu slår Lunds tingsrätt fast att åkeriet hade rätt att avskeda mannen.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Är du rädd på jobbet, taxiförare?

Arbetsmiljö. En måndag i början av november ringlar sig kön av taxibilar lång vid Franks gatukök utanför Göteborgs centralstation. Transportarbetaren knackade på några rutor och frågade: Känner du dig säker när du jobbar?

Mikael Bodén. Foto: Privat

Mikael ingrep när lastbil brann

Åkeri. En vanlig dag i början av november. Mikael Bodén ska lasta av lastbilen och plötsligt ser han tjock dimma. Dimman visar sig vara rök från en brinnande lastbil. Och Mikael blir dagens hjälte.

Feeder-båten MSC Amy går med upp till 630 containrar. Foto: Sven Rosell

Oro för lågkonjunktur i containerhamnen

Hamn. Förmiddagsskiftet lossar MSC Amy den här gråmulna tisdagen. Containrarna lyfts ur fartyget och placeras på dragbilar i jämn takt. Amy anlände vid elvatiden i går kväll och lossningen körde i gång direkt. Om allt rullar som det ska lyfts bortåt 35 containrar av i timmen, säger kranföraren Peter Swärdh.

Sida vid sida med Irans kvinnor

Demonstration. På fredagen samlades folk från LO-distriktet utanför Irans ambassad för att visa sitt stöd för den feministiska kampen och de mänskliga rättigheterna i landet. Saied Tagavi, fackligt aktiv i Transport, var en av talarna.

Julhandeln kickar i gång
Eddie Karlsson är Transportombud på sin arbetsplats, DHL Express i Göteborg.

Eddie mådde dåligt inför Black Friday

Terminal. Tidigare år har varit stressiga och tunga. Men i år är Eddie Karlsson på DHL Express i Göteborg inte lika orolig. Nya chefer har lyssnat på personalen och sett till att det är ordentlig bemanning och bra planering till Black Friday.

Skakigt läge för näthandeln

E-handel. Efter flera år av uppgång dalar handeln på nätet. Raketsiffrorna från pandemin är bortblåst och handlarna fruktar att försäljningen ska dala.

Så gör företagen vid arbetstoppar

Enkät. Transportarbetaren har frågat ett flertal transportföretag som levererar varor från e-handeln hur de gör vid arbetstoppar som Black Friday, Cybermåndag och julhandeln.

Målet: Bli bäst i Sverige på att värva elevmedlemmar

Facket. I början av året var Transports avdelning 17 Skövde-Borås på plats 12 när det gällde antalet elevmedlemmar inom förbundet. Sista oktober hade de avancerat till en tredje plats. Transportarbetaren ringde upp Johan Lövgren, väktare och ungdomsansvarig på avdelningen, för att fråga hur han gör när han är ute i skolorna och värvar.

”Man får bättre koll på vad som händer runt lastbilen”

Åkeri. – Var ska man ha kaffemuggen? Det får de lägga till, men bilen kan säkert funka riktigt bra inne i stan. Det är mycket glas och när man sitter i mitten får man bättre koll på vad som händer runt omkring, säger Niklas Jussila och Ove Mattson som provsitter i hytten.

Ny ellastbil för distribution på väg

Åkeri. Kompakt, med lågt insteg och förarplatsen centrerad i hytten. Mitt i värsta snöyran visade företaget Volta trucks upp sin nya ellastbil, framtagen speciellt för distribution i stadstrafik. Planen är att den ska rulla ut på svenska marknaden andra kvartalet 2023.

Hallå där!
David Ericsson, årets Ivar Lo-pristagare 2023. Foto: Patrik Pettersson

David Ericsson

…lastbilschaufför, författare och krönikör i Transportarbetaren, som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2023 på 125 000 kronor.

Taxi Härnösand backar efter kritik mot aggressivt mejl till förare

Taxi. De anställda på Taxi Härnösand uppmanades i ett mejl från arbetsgivaren att kämpa för att bli ”svensk på riktigt” och förbjöds att prata med varandra på sitt modersmål inne på taxistationen. Efter Transports kritik backade arbetsgivaren och bad de anställda om ursäkt.