Budbilar på Kungsgatan i Stockholm. Foto: John Antonsson

Rapport: Arbetarna betalar för fri frakt

Arbetsvillkor. E-handeln har exploderat under pandemin. I en ny rapport menar Transport tillsammans med Handels och Seko att det är arbetarna som får betala priset för boomen. – Utvecklingen tvingar fram dåliga arbetsvillkor, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Fyra personer från tre fackförbund har skrivit rapporten. Transports utredare Sandra Tenggren beskriver e-handelns problem.

– Den har vuxit snabbt och har växtvärk. Arbetsbelastningen har blivit så hög att den skadar dem som jobbar inom e-handeln. De som jobbar med leveranser den sista milen är ofta nya på jobbet, sedan pandemin började. De vet ingenting annat men känner att det är pressat på jobbet.

Ett tiotal Transportmedlemmar, som jobbar på företag med eller utan kollektivavtal, samt egenanställda har intervjuats. Alla har fått vara helt anonyma.

– Vi vill skydda våra medlemmar. Med erfarenhet från Foodora vet vi att medlemmar som uttalat sig för kritiskt riskerar att förlora jobbet, säger Sandra Tenggren.

Med hjälp av medlemmarnas lönespecifikationer har Sandra Tenggren kunnat jämföra lönekostnaderna för företagen. Klart dyrast är det att ha kollektivavtal. En åttatimmars arbetsdag är drygt 700 kronor billigare för företaget med egenanställda.

– Företagen som egenanställer lovar en genomsnittslön på 160 kronor, men sen får de ungefär 140 kronor i timmen och då ska de sedan betala en avgift till egenanställningsföretagen från sin lön på mellan 6 och 12 procent. Genom olika tillägg och avdrag upplever föraren att fel lön utbetalas.

Många av företagen som kör ut paket till utlämningsställen, paketboxar och hem till kunder marknadsför sig med gröna argument.

– Folk tar fortfarande bilen i samma utsträckning som innan. Det man ser är mer konsumtion. Hemleveranser är dessutom vanligast i storstäder och där är det inte långt till utlämningsställen, men kunderna väljer ändå att få varorna hem till dörren.

– En medlem säger att det blir ungefär 80 stopp på ett arbetspass och start och stopp genererar mest utsläpp. Dessutom är det många som börjar sina arbetspass med överlast, och det gäller både hos de stora företagen med kollektivavtal och de nya som jobbar med leverans till paketboxar och hem till kunderna, säger Sandra Tenggren.

I rapporten läggs flera förslag på åtgärder fram. Till exempel ett krav på en lagstadgad fraktavgift, för att få kunderna att inse att ingen frakt egentligen är gratis. Transports förbundsordförande Tommy Wreeth:

– Fri frakt kombinerat med billiga eller gratis returer gör att tempot åker upp på arbetsplatserna och väldigt många bilar kör på gatorna. Det kör bilar kors och tvärs hela tiden. Det borde gå att kräva bättre samordning och att företagen inte får ha hur många bilar som helst i samma område.

– Många konsumenter vill nog göra något som de tycker är rätt och riktigt för miljön, men om man beställer fem par skor och skickar tillbaka fem är det nog inte så miljövänligt, säger Wreeth.

Rapporten är ett samarbete mellan Transport, Handels och Seko, tre fackförbund som organiserar de allra flesta som jobbar med leveranser och terminalarbete. Samarbetet började när Transport och Handels ledning träffades.

– Vi har medlemmar som jobbar inom sektorer som går in i varandra. Det här är en gemensam fråga och ska vi ta till åtgärder mot dem som inte har avtal är det bra att ha kontroll på hela kedjan. Nu är vi överens om hur kartan ser ut och jag hoppas att det leder till fortsatt samarbete.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Vart är vi på väg inom LO och politiken?

Ordförandeord. Frågetecknen runt framtidens LO och framtidens socialdemokrati har blivit allt fler och svaren tyvärr allt färre den här hösten.

Magnus Falk

Facket startar fraktkampanj riktad till konsumenter

Facket. Transport har startat en kampanj där de uppmanar konsumenter att välja fraktalternativ med kollektivavtal. Helst ska paketet också skickas till ombud – om det inte delas ut av tidningsbudet.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Transport avvisar LAS-uppgörelse i LO

Arbetsrätt. Majoriteten i LO:s styrelse beslutade på tisdagskvällen att ingå i en uppgörelse om LAS med arbetsgivarparten. Svenska Transportarbetareförbundet är ett av fyra LO-förbund som sa nej till försvagning av arbetsrätten i utbyte mot stärkt omställningsstöd.

Skadestånd efter farlig omkörning

Åkeri. En lastbilschaufför från Hälsingland har fått skadestånd på grund av en nackskada – konsekvensen av att ha tvingats bromsa häftigt då en bilförare svängde in alltför snabbt efter en omkörning.

Statsministern lovar nya regler för arbetskraftsinvandring

Politik. Vid ett tal till LO-kongressen lovade statsminister Magdalena Andersson (S) att regeringen innan årets slut ska föreslå att anställningsavtalen som skickas in till Migrationsverket om arbetskraftsinvandring blir bindande.

Fackliga namn i ny S-regering

Politik. Statsminister Magdalena Andersson har presenterat sin nya socialdemokratiska enpartiregering. Johan Danielsson, som engagerat sig i transportbranschens villkor som EU-parlamentariker, blir biträdande arbetsmarknadsminister. Tidigare LO-ordföranden Karl-Petter Thorwaldsson blir näringsminister.

LAS

Transport i protestaktion vid LO-kongress

Arbetsrätt. "Vi behöver trygghet i våra jobb – inte skickas på kurs när vi fått sparken". Så stod det på flygblad som folk från flera Transportavdelningar delade ut utanför Folkets hus i Stockholm på måndagsförmiddagen. Där pågick incheckning för ombud till LO:s kongress.

Facket startar fraktkampanj riktad till konsumenter

Facket. Transport har startat en kampanj där de uppmanar konsumenter att välja fraktalternativ med kollektivavtal. Helst ska paketet också skickas till ombud – om det inte delas ut av tidningsbudet.

Hamnarbetare i Livorno protesterar mot kraven på covidpass i mitten av oktober. Arbetare i de italienska hamnarna var först att agera, och har blivit något av symbol för protestaktionerna, som spridit sig i landet. Foto: Kristina Wallin

Fortsatta protester i italienska hamnar

Internationellt. De italienska hamnarbetarna fortsätter att leda de fredliga protesterna mot det ”gröna covidpasset” som krävs för att få jobba. Detta trots att polisen svarat med vattenkanoner och en av ledarna förvisats från Rom i ett år. Men ilskan är stor bland arbetarna som känner sig överkörda och utnyttjade.

Myndigheter hittade brott och säkerhetsbrister

Arbetsmiljö. 100 fasta arbetsställen besöktes och 280 fordon stoppades av polisen. 300 säkerhetsbrister hittades. – Små och stora lastbilar har stoppats. Vi kan se ett mönster att fordon i 3,5-tonsklassen inte sällan är i dåligt skick och har obesiktade bakgavellyftar, säger Arne Alfredsson, chef vid avdelningen för myndighetsgemensam kontroll på Arbetsmiljöverket.

Seger mot gig-företag i Nederländerna

Internationellt. Uber har klassats som både taxibolag och arbetsgivare av en domstol i Nederländerna. Segern är viktigt, men inte vår första framgång mot ett gig-företag, säger Amrit Sewgobind på facket FNV. Detta är en av många strider mot gig-arbetsgivare som smiter från sitt ansvar i Europa.

Foodorabud. Foto: John Antonsson

Facket tar Foodora till Arbetsdomstolen

Arbetsrätt. Foodora hänvisade matbudet till ett så kallat egenanställningsföretag. Efter 23 månader fick han inte jobba kvar. Transport anser att Foodora är arbetsgivare och kräver att budet får jobbet tillbaka – och skadestånd i Arbetsdomstolen.

Transport avvisar LAS-uppgörelse i LO

Arbetsrätt. Majoriteten i LO:s styrelse beslutade på tisdagskvällen att ingå i en uppgörelse om LAS med arbetsgivarparten. Svenska Transportarbetareförbundet är ett av fyra LO-förbund som sa nej till försvagning av arbetsrätten i utbyte mot stärkt omställningsstöd.

Majoriteten kan tänka sig byta bransch

Arbetsmiljö. Hela 67 procent av dem som arbetar inom transportnäringen är öppna för att byta jobb. Det visar en undersökningen av opinionsmätningsföretaget Demoskop.

Matvagnar Gate gourmet 2016. Foto: Justina Öster

Flygjätte betalar rekordstort skadestånd till Transport

Flyg. Fem dagar före den väntande processen i Arbetsdomstolen förlikades Transport och Gate gourmet. Uppgörelsen innebär att cateringbolaget betalar 10 miljoner i skadestånd till 62 uppsagda medlemmar. Ett historiskt högt belopp, kommenterar Transportarbetareförbundet.

Val 2022
Marie Samuelsson, ombudsman i avdelning 17 Skövde-Borås, och Mikael Ladman, ombudsman i avdelning 6 Värmland.

Utvalda till valledare

Transport. Arbetet har börjat inför valåret. Svenska Transportarbetareförbundet har utsett två valledare. Ombudsmännen Marie Samuelsson och Mikael Ladman har delat landet mellan sig. Men vad ska de egentligen göra? Här svarar de själva för presentationen.

Årets transportskola 2021
På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Framtidens chaufförer utbildas i Sunne

Prisad. Årets Transportskola är Södra Viken i Sunne, Värmland. Priset får skolan för sitt systematiska värdegrundsarbete, upparbetade samverkan med branschen och sitt goda rykte bland åkarna.