Från vänster: Magnus Byström, Mikael Pedersen Danmark DSV, Magnus Larsson. Foto Mikael Humlin
Close
Gnarp, Hälsingland: Chaufförerna Magnus Byström och Mikael Pedersen i samtal med Transports centrala ombudsman Magnus Larsson.
Close

Kom och träffa Transport!

Uppsökeri. I dag finns chans att stanna längs E45:an eller E4 för att träffa transportare från sex avdelningar, på sju olika platser – från Grums i söder till Harrbäcken i norr.

Aktivitetsveckan är i full gång. I dag täcks mer än halva Sverige när Transportavdelningar från Norrland till Värmland gör gemensam sak och har uppsökeri längs motorvägar och rastplatser.

Det handlar om avdelning 26 Norrbotten, 28 I norr (hela Västerbotten och delar av Norrbotten,  kommunerna Arvidsjaur och Arjeplog), 32 Mellersta Norrland, 18 Hälsingland, 88 Dalarna och avdelning 6 Värmland.

Uppsökeri Myre dinner
Vid Myre dinner, utanför Sundsvall, slog avdelning 32 upp sitt tält. Foto: Mikael Kyttänen

Håll ögonen öppna längs motorvägarna. Transportare kommer att finnas på plats vid E4:an i Harrbäcken, E45:an i Storuman och E4:an i Skellefteå. Vidare vid OKQ8-mackarna längs E45:an i Strömsund och Sveg, liksom vägkrogarna Dockstabaren och Myre Dinner vid E4:an.

Ytterligare platser är Circle K-mackarna vid E4:an i Gnarp och Hudiksvall och i Dalarna: Circle K-stationen vid E45:an i Orsa. Värmlänningar kan du träffa över en kopp kaffe vid Rasta vägkrog i Grums.

Har du frågor så finns chansen till snabb kontakt nu.

Vid E4:an i Harrbäcken bjöd Transports avdelning 26 på nygrillade hamburgare och kaffe. Himlen har gått från mulen och lite regn till uppklarnande under eftermiddagen.

– Hittills har vi träffat 25, 30 personer. Det är bra men inte riktigt så många som vi hade velat ha hit. Det är inte riktigt det tryck vi hoppats på, säger ombudsman Olov Wiklund efter lunchtid.

Dagens ”uppsökeri” är den första aktiviteten ”i det fria” på nästan två år, konstaterar han.

– Det känns jättebra, som att man kan börja leva upp igen efter den hemska coronatid som varit. Härligt att få börja jobba som vanligt igen!

”Träffas på riktigt”

Några chaufförer från det litauiska logistikföretaget Girteka har tagit rast intill avdelningens tvindskydd- och grillplats, men bara en av dem har vågat sig fram och fått en hamburgare och kaffe, berättar Olov Wiklund.

– Han kom till slut, men kollegorna törs inte. De är väldigt dåliga på engelska så vi har svårt att kommunicera, tyvärr.

Någon som kan tolka finns inte på plats.

Harrbäcken, norr om Piteå: Transport avdelning 26 på plats under torsdagen. Foto: Cristian Bergvall

Annars har fyra, fem medlemmar dykt upp i personbil eftersom de visste att Transport var på plats.

– De ville prata om lite olika saker. En anställd hade arbetsmiljöproblem på sin körning och ville veta mer om vad man kan göra. En annan person undrade om chefen kan byta schema med bara en veckas varsel.

– Det är jättetrevligt att kunna träffas öga mot öga igen och inte bara prata i telefon. Vi ska försöka komma ut på en sån här aktivitet igen innan vi får snö, säger Olov Wiklund och brassar en hamburgare till.

Planen var att stanna i Harrbäcken till klockan 15 i dag, torsdag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportbil, avdelning 18 Hälsingland. Foto: Mikael Humlin

Ta en fika och snacka fackliga frågor

Uppsökeri. – Hallå, vill ni ha en kubb och en festis? Många är stressade, men några chaufförer tar sig ändå tid för lite fackligt snack med Mikael Humlin från Transport på Circle Q-macken i Ljusne. I morgon har du chans att träffa fler transportare från Norrland, Dalarna och Värmland.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Fortsatt instabilt politiskt läge”

Debatt. Vi kan inte motivera våra medlemmar att vare sig rösta eller bli medlemmar i ett parti som inte värnar den svenska modellen, skriver ombudsmännen från Transports avdelning 6 Värmland.

”Vi vill att Norrland ska leva och att de som är med i a-kassan också ska gå med i Transport!” Från vänster: Ulrika Wiklund (LO, hyr arbetsrum), regionala skyddsombudet Johnny Wiklund, Linda Björkner (telefontjänsten TPD). Längst fram ordförande och studieorganisatör Mikael Humlin.

”Vi vill att Norrland ska leva!”

Hälsingland. Mitt under brinnande pandemi flyttade Transports Hälsingeavdelning till nya lokaler. Ny ordförande är på plats och coronatiden har rullat på hyfsat. Fast ett gäng sopgubbar slog bakut, alldeles i början.

Väktare, ryggtavla. Foto: Justina Öster

Fusk med streckkoder kan kosta dig jobbet

Bevakning. Efter några uppdagade fall vill Transports bevakningsombudsman Jerker Nilsson stämma i bäcken. Han varnar väktare och annan bevakningspersonal: – Läs av streckkoderna med din handenhet. På plats. Fusk kan kosta dig jobbet.

Risken för backningsolyckor med sopbilar skulle minska om soprummen inte låg i områden där det är mycket människor i rörelse. Det anser Mikael Wahlberg, regionalt skyddsombud, och Elisabeth Jansson, lokalt skyddsombud.

Backande sopbil ledde till ännu ett dödsfall

Miljöarbetare. Ytterligare en dödsolycka har inträffat när en sopbil backade. Hade en infart varit tydligare markerad hade olyckan kunnat undvikas, anser Transports regionala skyddsombud i Örebro.

Skyddsombudens dag

Skyddsombuden räddar liv

Arbetsmiljö. Den här veckan infaller Europeiska arbetsmiljöveckan. Den 27 oktober uppmärksammas särskilt de som har uppdraget att bevaka arbetsmiljön, uppmärksamma brister på jobbet, minska riskerna och rädda liv – de fackliga skyddsombuden.

Faksimil

Skyddsombud stoppas av tystnadsplikt

Bevakning. Transports skyddsombud har länge känt sig motarbetade av Securitas och Microsoft i Gävle. Nu har samtliga valt att lämna sina uppdrag. Fackets regionala skyddsombud får heller inte göra skyddsrond på techjättens serverhallar – omfattande sekretess sätter stopp i grinden.

Transports lokal vandaliserad

Brott. Hamnavdelningens byggnad i Helsingborg har utsatts för omfattande skadegörelse. Stora stenar har kastats in i lokalen och de flesta fönster är krossade.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.