Nextjetflygplan
Close
Kramfors flygplats. Bilden tagen 2018, innan pandemin.
Close
Avtal 2021

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

– Det kärvar rejält. Vi sitter med en motpart som inte verkar vilja gå i mål, säger Transports ordförande och förhandlingschef, Tommy Wreeth.

Pandemin stökade till avtalsrörelsen, men precis som andra fackförbund startade Transport om på nya kula i höstas. Avtal tecknades i snabb takt för bland annat chaufförer, hamnarbetare och renhållare.

Lastare, mekaniker och förbundets övriga yrkesgrupper inom flyget har avtal som löper ut lite senare. Där startade förhandlingarna den 14 december. Teknikerna, som har ett eget avtal, blev klara den 21 december.

Men för de övriga tre grupperna – lastare, mekaniker och flygfraktsarbetare – går det trögare. Fack och arbetsgivare har träffats ett flertal gånger och nya förhandlingar skulle ha hållits under torsdagen.

– Arbetsgivare valde att skjuta på mötet. Vi har svårt att komma överens om uppräkningen av lönerna. Arbetsgivarna säger också tvärt nej till ett förslag om att växla pengar mot lite mer ledighet. En förändring som våra medlemmar gärna vill ha, förklarar Tommy Wreeth.

I den stora avtalsrörelsen som rullade i gång 2020 sattes löneutrymmet till 5,4 procent på 29 månader. Lönerna skulle höjas i två steg, först med 3,0 procent och sedan med 2,4 procent.

Fast från detta sker en mindre avräkning för en rejäl förbättring av avtalspensionen. För lastare och mekaniker är avräkningen beräknad till 0,4 procentenheter av de ursprungliga 5,4 procenten.

Striden står alltså om resten – 5,0 procent. Det innebär en första höjning på 2,87 procent. Och sedan 2,13.

Transport kräver att lönelyften ska beräknas på de anställdas utgående löner. Inom flyget är det vanligt med personliga tillägg, och de ska räknas med, enligt förbundet.

Transport vill också ha detsamma som övriga LO-förbund fått. Det vill säga en låglönesatsning som riktas mot alla som tjänar under 26 100 kronor. Där ska lönerna höjas lite mer.

Bland flygpersonalen ligger de flesta över 26 100 kronor. Men facket anser ändå att det är viktigt att även avtalets lägstalöner, tarifferna, räknas upp enligt låglönesatsningen.

Fast den stora stridsfrågan är Transports krav som är tänkt att möjliggöra mer ledighet. Inom flyget är jobben ofta slitsamma. Många medlemmar vill växla den extra semesterersättningen mot lediga dagar. Det skulle ge fyra, fem extra semesterdagar utöver de vanliga fem veckorna.

Tommy Wreeth säger:

– Det är en förändring som inte skulle kosta arbetsgivarna ett öre. På tjänstemannasidan har liknande uppgörelser träffats. Ändå säger arbetsgivarna stenhårt nej. Och ytterst är det Svenskt Näringsliv som satt ner foten. För dem är det en ideologisk fråga. Kollektivarna ska inte ha den här möjligheten.

– Det skulle vara väldigt intressant att se vad Medlingsinstitutet säger. Kravet borde helt klart rymmas inom det så kallade märket. Jag utesluter inte att vi kommer att tvinga varslas om konflikt för att få till nya flygavtal.

Hur kommer medlemmarna att ställa sig till en konflikt, tror du?

– Arbetsgivarna snackar hela tiden om krisen och pandemin. Vår uppfattning är att det inte är nattsvart, att flygföretagen börjar se ljuset i tunneln. De signaler jag får är att det finns en stridsvilja bland våra medlemmar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Fabian:
    15 april, 2021

    Hur länge tillåts förhandlning? Vi e redo för strejk, är ni det?

Lästips:

Individuella löner styrs av godtycke

Debatt. Hur är det möjligt att fortsätta med individuella löner? Trots detta har man fortfarande individuell lönesättning inom offentlig verksamhet.

Collage första maj 1899, 1917 och 2014

Osäker framtid för första maj

Arbetarrörelsen. Internationalen, röda fanor och tal om vägen mot ljuset, inför tusenden på stadens stora torg. Eller streamat genom Facebook? Förstamaj-firandet genomförs i år åter digitalt, på grund av pandemin. Frågan är om det innebär slutet på historien om Rörelsens egen helg.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Man får städa upp sin egen skit

Ordförandeord. Transportarbetareförbundet tar alltid strid för sina medlemmar när striden måste tas. Vi som är medlemmar i förbundet har detta som en naturlig del av förbundets DNA, våra utbildningar präglas av detta och våra anställda och förtroendevalda fostras in i detta.

Uppsägningarna vid Gate gourmet togs upp i Arbetsdomstolen

Flyg. I dag möttes Transport och cateringbolaget Gate gourmet för en förberedande förhandling i Arbetsdomstolen. Många frågetecken behövde rätas ut och fler återstår efter att facket stämt bolaget för uppsägningen av ett 60-tal anställda Transportmedlemmar.

Förare av ”skenande” lastbil dragen till domstol

Åkeri. Rättegången är inledd mot den lastbilschaufför som orsakade kaos på E20 i maj för två år sedan. Han larmade om att lastbilen inte gick att bromsa. En större räddningsinsats krävdes innan färden slutade på en åker. Nu har chauffören hamnat i Skaraborgs tingsrätt, åtalad för grovt falskt larm.

Taxiåkare organiserar sig och vill samverka med Transport

Taxi. En grupp åkare på Cabonline vill organisera landets alla taxiåkare. De har bildat en ny transportörsförening, TAF, som är öppen för alla åkerier. Oavsett beställningscentral. – Vi vill organisera så många som möjligt. Det finns tusentals enbilsåkare, de är lika utsatta som förarna, säger Michael Harvey, nyvald ordförande.

Dyrt att försäkra egen bil för tidningsbud

E-handel. Numera kör tidningsbuden ut såväl paket som morgontidningar. Därför måste buden som kör egen bil ha trafiktillstånd för godstrafik. För vissa innebär det rejält höjd försäkringspremie.

Åkerier kör avfall – men hur är det med tillstånden?

Uppdaterad. Från Norrköpings hamn kör Skaraslättens Transport importerat avfall till Tekniska verken i Linköping. Men minst ett av åkerierna som företaget hyr in har inte tillstånd att köra avfall. Det är en åkare som dessutom är dömd för ekobrott och saknar trafiktillstånd.

Så kan kontrollerna av yrkestrafiken förbättras

Åkeri. Under onsdagen presenterades en utredning om hur kontrollerna av yrkestrafik kan förbättras. Utredaren vill inte ha en ny myndighet, däremot ett tydligare uppdrag för polisen.

Transport uteslöt SD-politiker – nu prövas tvisten i hovrätten

Facket. Svea hovrätt kommer att ta upp målet om Transports uteslutning av SD-politikern Mats Fredlund. Fredlund stämde förbundet och fick rätt i Stockholms tingsrätt. Transport överklagade och på måndagen beviljade hovrätten så kallat prövningstillstånd.

Stor andel av medlemmarna hotade på jobbet

Arbetsmiljö. Många Transportmedlemmar i Östergötland har utsatts för hot det senaste året. Det visar en undersökning som Transports Linköpingsavdelning gjort.

Avtal 2021
Kalmar flygplats

Avtalen klara för flygets markpersonal

Löner. Efter månader av förhandlingar är lönerna klara för Transports lastare, mekaniker och flygfraktsarbetare. Avtalen följer LO-normen och ger 5,4 procent på 29 månader. Minus en mindre avräkning för en förbättrad avtalspension. Förbundet fick med sig en viktig princip som säger att höjningarna ska räknas på utgående löner.

Böter för brott mot kör- och vilotider ska betalas på plats

Åkeri. Utländska åkerier ska betala sanktionsavgift direkt på plats vid polisens vägkontroller om chaufförer brutit mot kör- och vilotiderna. I dag fattade regeringen beslut om strängare regler, med utgångspunkt från EU:s stora vägpaket.

Regeringen vill lägga ner Bromma flygplats

Flyg. Flygtrafiken vid Bromma flygplats ska så snart som möjligt flyttas över till Arlanda. Främsta skälet är överkapacitet för inrikesflyg, enligt regeringen.

Vad händer med mobilitetspaketet?

Åkeri. Tunga röster som jobbar för schystare villkor på landets vägar träffades under torsdagskvällen för ett direktsänt samtal.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.