Ny färdtjänsthärva under uppsegling i Skåne

Taxi. Förra året försattes Ringduve taxi i konkurs efter att ha lurat omkring 100 chaufförer på stora lönebelopp. En del av bilarna och färdtjänstkörningarna togs över av Lundafolket taxi. Nu upprepas historien. Förarna är blåsta på lön och taxibolaget har begärts i konkurs.

Ringduve taxi blev en skandalhistoria som skakade om den största uppdragsgivaren, Skånetrafiken, som upphandlar färdtjänst och sjukresor. Facket kämpade i veckor med att försätta bolaget i konkurs, efter att företrädarna ersatts av målvakter. Kraschen slutade med att staten fick gå in med stora summor i lönegaranti.

Lone Olsson, ombudsman på Transports Malmöavdelning, lade ner hundratals timmar på att hjälpa de drabbade chaufförerna.

– Nu händer samma sak igen, konstaterar hon. Det är bedrövligt.

När Ringduve gått omkull tog bolaget Lundafolket taxi över en del bilar och färdtjänstuppdrag för Skånetrafiken. Kontrakten skulle löpa till den 31 januari 2020.

Lone Olsson berättar att förarna fick sina löner till och med januari. Men hela den intjänade semesterlönen har uteblivit.

– I februari började medlemmarna ringa. De var oroliga.

Transport företräder åtta medlemmar som har ett krav på sammanlagt 240 000 kronor på Lundafolket taxi. Facket har skickat betalningsuppmaningar, men stött på problem. Precis som med Ringduve taxi.

– Bolaget har bytt företrädare på löpande band. Ingen går att få tag i, trots att vi anlitat ett delgivningsföretag. Vi får också signaler om att en av de ursprungliga huvudmännen i Ringduve taxi skött lönerna på Lundafolket taxi, säger Lone Olsson.

Den 7 maj kom nästa kalldusch för chaufförerna. Den person som på papperet företräder Lundafolket taxi, Sanna Zeinab Merhi, skickade då in en kortfattad konkursansökan till tingsrätten i Lund. Samma dag klubbade domstolen konkursbeslutet.

Vem som i verkligheten styrt bolaget och skrivit under konkursansökan är dock oklart. Konkursansökan är odaterad och det uppgivna organisationsnumret på bolaget är felaktigt.

Ansökan är skriven efter en mall där det finns en särskild rad för telefonnummer till företrädaren. Raden är tom.

Transportarbetaren har precis som delgivningsbyrån försökt nå Sanna Zeinab Merhi, utan att lyckas.

Lundafolket taxi har ett 80-tal betalningsförelägganden hos Kronofogden. Två av kraven – från ett drivmedelsföretag och en bilverkstad – uppgår tillsammans till cirka 320 000 kronor.

En kontroll hos Skatteverket visar att inga skatter och arbetsgivaravgifter har redovisats för januari, februari och mars 2020.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lars:
    18 maj, 2020

    Detta är resultatet av att det skall vara så billigt som möjligt när man gör upphandlingar. Om vi säger det kostar ett sundtföretag 90:-/milen så kan man inte ta ett företag som lägger sig på 70:-/milen. Då är det inte så svårt att räkna ut att det bara håller ett tag och sedan blir det konkurs med en massa skulder.

  2. Pelle Axner:
    17 maj, 2020

    nu är det dags för alla dessa upphandlare att ta sitt ansvar och kolla upp allt sånt innan avtal skrivs på! jag har varit personligen med om att sätta en arbetsgivare i konkurs. hur kan upphandlande tillåtas begå samma misstag gång efter gång?

  3. Agne Johansson:
    16 maj, 2020

    Jag köper inte inget som kommer från transport,var har ni varit har ni sovit,ni har haft 30 år på er rätta till taxibranchen efter avregleringen rasa hela branschen ihop,de ändå ni har varit duktiga på de är att ta betalt utan att prestera nånting,jag känner den personen han jobbar dag och natt försöka rädda sitt företag,jag har jobbat hos honom i två år alltid fått min lön den 25 varje månad skatten har kommit in ,så sluta upp med era trakasserier.

Lästips:

Engagerade. Nermin Pudic i Transporttältet under ett uppsökeri som taxisektionerna i avdelning 9 Örebro och 6 Värmland hade förra hösten. I år är det fokus på digitalt samarbete – över avdelningsgränserna. Foto: Lilly Hallberg

Avdelningar väver nätverk

Fackligt samarbete. Ordning och reda inom taxi och färdtjänst. Det är målet och namnet för nätverket som knyts runt om i landet. Behoven är stora – och väldigt olika.

Transportarbetarens logga

Värmlandstrafik bryter med oseriösa taxibolag

Färdtjänst. Transport fick rätt: Värmlandstrafik backar och avbryter upphandlingen av servicetrafik från Trendtaxi. Redan i dag stoppades bolaget från att köra färdtjänst och sjuktransporter i länet.

Transportarbetarens logga

Transport: ”Gör om och gör rätt i upphandling av färdtjänst”

Färdtjänst. Oseriösa taxibolag vann regiontrafikens upphandling och kör för fullt i Karlstad – trots indraget trafiktillstånd. Det hävdar Transports Värmlandsavdelning, som anser att uppdraget att köra färdtjänst borde omprövas.

Avtal 2020

Avtal dröjer för taxiförarna

Taxi. Taxiförarna får vänta på nytt löneavtal. Under onsdagen satt fack och arbetsgivare i nya förhandlingar, utan att nå en uppgörelse. Parterna möts igen den 28 januari.

Avtal 2020

Avtal klart för utlandsförarna

Åkeri. Transport har tecknat ett nytt löneavtal för utlandschaufförerna, en yrkeskår som krympt kraftigt de senaste 25 åren. Uppgörelsen ger totalt 5,4 procent mer på 29 månader. Minus avräkning för en förbättrad avtalspension.

Fackliga segrar i kampen för Europas gig-jobbare

Internationellt. Tre avgöranden i tre europeiska länder stärker villkoren för cykel- och bilbud, som får uppdrag via mobilappar. Europafacket ser det som ett starkt skäl för EU att sätta ner foten mot plattformsföretag som inte tar sitt arbetsgivaransvar.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covid-intygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade Coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.

Äntligen på ny väg? Flera tjejer på fordonsprogrammet vid Karlfeldtgymnasiet har berättat om sextrakasserier. Nu hoppas skolledningen komma till rätta med problemen. Foto: Matilda Fors / Avesta Tidning

Skolchef sätter stopp för sextrakasserier

Åkeri. Elever på fordonsprogrammet har i flera år försökt slippa sexistisk jargong och oönskad beröring. Nu ska personal på gymnasiet i Avesta utbildas i värdegrundsfrågor.

Avtal 2020

Bra semestervillkor när KFS och Pacta slog ihop påsarna

Flyg. Miljö. En historisk löneuppgörelse är tecknad för anställda i kommunala flygplats- och renhållningsbolag. Tidigare förhandlade Transport med två arbetsgivarparter, KFS och Pacta. De hade egna avtal för både miljö och flyg. Nu har organisationerna gått ihop, i Sobona. Och de två yrkesgrupperna har fått var sitt branschavtal.

Avtal 2020
reklamblad

Lönerna klara för reklamutdelare, bilvårdare och terminalare

Nya löner är på väg också för reklamutdelare, bilvårdare och en liten grupp terminalarbetare som jobbar på ett eget avtal. Alla tre uppgörelserna är tecknade med Almega och följer normen i årets avtalsrörelse. Det vill säga 5,4 procent i lönehöjning på 29 månader.