Ny färdtjänsthärva under uppsegling i Skåne

Taxi. Förra året försattes Ringduve taxi i konkurs efter att ha lurat omkring 100 chaufförer på stora lönebelopp. En del av bilarna och färdtjänstkörningarna togs över av Lundafolket taxi. Nu upprepas historien. Förarna är blåsta på lön och taxibolaget har begärts i konkurs.

Ringduve taxi blev en skandalhistoria som skakade om den största uppdragsgivaren, Skånetrafiken, som upphandlar färdtjänst och sjukresor. Facket kämpade i veckor med att försätta bolaget i konkurs, efter att företrädarna ersatts av målvakter. Kraschen slutade med att staten fick gå in med stora summor i lönegaranti.

Lone Olsson, ombudsman på Transports Malmöavdelning, lade ner hundratals timmar på att hjälpa de drabbade chaufförerna.

– Nu händer samma sak igen, konstaterar hon. Det är bedrövligt.

När Ringduve gått omkull tog bolaget Lundafolket taxi över en del bilar och färdtjänstuppdrag för Skånetrafiken. Kontrakten skulle löpa till den 31 januari 2020.

Lone Olsson berättar att förarna fick sina löner till och med januari. Men hela den intjänade semesterlönen har uteblivit.

– I februari började medlemmarna ringa. De var oroliga.

Transport företräder åtta medlemmar som har ett krav på sammanlagt 240 000 kronor på Lundafolket taxi. Facket har skickat betalningsuppmaningar, men stött på problem. Precis som med Ringduve taxi.

– Bolaget har bytt företrädare på löpande band. Ingen går att få tag i, trots att vi anlitat ett delgivningsföretag. Vi får också signaler om att en av de ursprungliga huvudmännen i Ringduve taxi skött lönerna på Lundafolket taxi, säger Lone Olsson.

Den 7 maj kom nästa kalldusch för chaufförerna. Den person som på papperet företräder Lundafolket taxi, Sanna Zeinab Merhi, skickade då in en kortfattad konkursansökan till tingsrätten i Lund. Samma dag klubbade domstolen konkursbeslutet.

Vem som i verkligheten styrt bolaget och skrivit under konkursansökan är dock oklart. Konkursansökan är odaterad och det uppgivna organisationsnumret på bolaget är felaktigt.

Ansökan är skriven efter en mall där det finns en särskild rad för telefonnummer till företrädaren. Raden är tom.

Transportarbetaren har precis som delgivningsbyrån försökt nå Sanna Zeinab Merhi, utan att lyckas.

Lundafolket taxi har ett 80-tal betalningsförelägganden hos Kronofogden. Två av kraven – från ett drivmedelsföretag och en bilverkstad – uppgår tillsammans till cirka 320 000 kronor.

En kontroll hos Skatteverket visar att inga skatter och arbetsgivaravgifter har redovisats för januari, februari och mars 2020.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lars:
    18 maj, 2020

    Detta är resultatet av att det skall vara så billigt som möjligt när man gör upphandlingar. Om vi säger det kostar ett sundtföretag 90:-/milen så kan man inte ta ett företag som lägger sig på 70:-/milen. Då är det inte så svårt att räkna ut att det bara håller ett tag och sedan blir det konkurs med en massa skulder.

  2. Pelle Axner:
    17 maj, 2020

    nu är det dags för alla dessa upphandlare att ta sitt ansvar och kolla upp allt sånt innan avtal skrivs på! jag har varit personligen med om att sätta en arbetsgivare i konkurs. hur kan upphandlande tillåtas begå samma misstag gång efter gång?

  3. Agne Johansson:
    16 maj, 2020

    Jag köper inte inget som kommer från transport,var har ni varit har ni sovit,ni har haft 30 år på er rätta till taxibranchen efter avregleringen rasa hela branschen ihop,de ändå ni har varit duktiga på de är att ta betalt utan att prestera nånting,jag känner den personen han jobbar dag och natt försöka rädda sitt företag,jag har jobbat hos honom i två år alltid fått min lön den 25 varje månad skatten har kommit in ,så sluta upp med era trakasserier.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Fredag 9/9 är Yrkesförarens dag!

Transport. De får Sverige att rulla varje dag, året runt. Ser till så att såväl människor som gods kommer fram. Den 9 september är det dags att uppmärksamma alla landets yrkesförare på deras egen dag.

Sven-Åke Österberg och Ronnie Persson är engagerade färdtjänstchaufförer. Foto: Lilly Hallberg

”Grunden är lagd – nu väntar hårt arbete”

Taxi. På ett historiskt svårt avtalsområde föddes en arbetsgrupp med påtaglig positiv energi. Taxikommittén består enbart av yrkesverksamma förare. För förbundet centralt en kunskapskälla – för dem som kör en kanal in, för att komma till tals. Win-win.

Jens Holm (V). Foto: Agnes Stuber

Jens Holm (V)

…ordförande i riksdagens trafikutskott, som har tagit emot 16 301 namnunderskrifter från Synskadades Riksförbund, Förbundet Sveriges Dövblinda och Unga med Synnedsättning.

Mildare regler för äldre som söker sjukersättning

Sjukförsäkring. Flygplanslastare, lastbilschaufförer, miljöarbetare… Transports medlemmar har tunga jobb och alla klarar inte av att arbeta fram till pensionen. Vid månadsskiftet infördes mildare regler för personer som fyllt 61 år och ansöker om sjukersättning, tidigare förtidspension.

Möte tidningsbudssektionen i Göteborg 15 september 2022

Fortsatt kamp mot hyvling

Tidningsbud. För jävligt – och djupt sorgligt. Men omöjligt att stoppa? Sista dagen för att skriva på de nya anställningskontrakten för VTD höll tidningsbudssektionen möte. För de flesta bud i Göteborgsregionen innebär ny lägre sysselsättningsgrad ett lönetapp på ett par tusen i månaden.

Vad gör jag om soporna brinner?

Miljö. Lasten börjar brinna i sopbilen. Vad gör jag? – Det är inte jättevanligt men det händer då och då, säger brandingenjör Anders Palm vid Storstockholms brandförsvar. Han ger några råd.

Bra miljöval – nu med schysta villkor

Distribution. Schampo och tvättmedel kan vara märkta med Naturskyddsföreningens Bra miljöval. Mindre känt är att märkningen även finns för transporter. I de nya kraven för lokala godstransporter ställs också krav på sociala villkor.

Yrkesförarens dag
Hyllade yrkesförare: Henrik Klefberg, Rikard Wedh, Rolf Eriksson, Björn Gustavsson, Rolf Eriksson och Pontus Isaksson. Foto: Lilly Hallberg

Förarna firas på sin dag

Åkeri. ”Bra att facket är ute och visar upp sig. Och vi är värda det!” sa lastbilschauffören Rikard Wedh som just fått en kaffe i avdelning 6-mugg på Rasta Värmland på Yrkesförarens dag.

Arbetsförmedlingen Malmö

Ska vi vara rädda att förlora jobben?

Ekonomi. Skenande energipriser. Hög inflation. Stigande räntor. Nu varnar Konjunktur­institutet (KI) också för en stundande lågkonjunktur. Är det dags att bli rädd för att förlora jobbet?

Kultur
Lars Sjölund vid utställningen på Transports kongress i Örebro. Foto: Lilly Hallberg

Vyer från sopbilen

Utställning. Stillheten och skönheten träffar rakt i hjärtat, berättar med skärpa om arbetsliv i renhållningens tjänst ur nya perspektiv. Ett urval av Lars Sjölunds bilder och texter finns nu samlade i boken ”Frihet och förakt” (som vi lottar ut tre ex av).

Fredag 9/9 är Yrkesförarens dag!

Transport. De får Sverige att rulla varje dag, året runt. Ser till så att såväl människor som gods kommer fram. Den 9 september är det dags att uppmärksamma alla landets yrkesförare på deras egen dag.

Facket: Hyvla inte i vårt namn, VTD!

Tidningsbud. Minskad tid med nya organisationen innebär ekonomisk katastrof för många bud. VTD beskriver förändringen i Göteborgsregionen som ordnad tack vare centrala förhandlingar med facket. Transports centrala ombudsmän beskriver distributionsbolaget som lämpligt studieobjekt för forskare av människohat.

En man dog vid ett ingripande av två ordningsvakter på Rådmansgatans tunnelbanestation.

Ordningsvakter misstänkta efter dödsfall i tunnelbana

Bevakning. Två ordningsvakter misstänks för grovt vållande till annans död efter ingripandet i tunnelbanan i Stockholm, den 31 juli. – Vi vill vänta med att uttala oss tills vi har helt klart för oss vad som har hänt, säger Jerker Nilsson, central bevakningsombudsman på Transport.

Lastbilarnas väg valfråga

Åkeri. Om mindre än en vecka är det val till riksdag, regioner och kommuner. I Trelleborg får kommuninvånarna den 11 september dessutom rösta om vilken väg lastbilarna ska ta till färjeläget.

Kongress 2022
Tomas Eneroth på Transports kongress 2022. Foto: John Antonsson

Eneroth fick stående ovationer

Kongressen. Under kongressens sista dag talade infrastrukturminister Tomas Eneroth. Schysta villkor, hårdare kontroller och flera svingar åt höger möttes till slut av stående ovationer.

Kongress 2022
Susanna Gideonsson, LO-ordförande. Foto: John Antonsson

LO-basen: ”Känn stolthet”  

Kongressen. LO:s ordförande Susanna Gideonsson gästade Transports kongress under söndagen. Hon inledde med att tacka transportarbetarna för deras arbete när pandemin var som värst.