corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.

Den 27 december, ”tredjedag jul”, inleddes vaccineringen i Sverige. Det är tillverkaren Pfizer/Biontech som svarar för att transporterna blir säkra.

Folkhälsomyndigheten kan av säkerhetsskäl inte säga vilken plats i landet som är nationell mottagare av vaccindoserna. Myndigheten har ansvar för att covidvaccinet kommer till  de 21 regionernas så kallade hubbar. Det är sedan regionerna som har ansvar för transporterna ut till mottagningar på sjukhus och vårdcentraler, äldreboenden och andra vaccinationsställen.

Så länge som upphandlingen pågick var den sekretessbelagd, heter det på Folkhälsomyndighetens hemsida: Olika aktörers kostnadsberäkningar och lösningar för säkra och effektiva transporter granskas.

Svensk Åkeritidning har varit i kontakt med flera åkerier. Vilka transportörer Folkhälsomyndigheten har tecknat avtal med är sekretessbelagt, av beredskapsskäl, skriver tidningen. Men inget av de åkerier Svensk Åkeritidning talat med uppger sig ha sett något upphandlingsunderlag.

Det vaccin Pfizer/Biontech tagit fram är ytterst värmekänsligt. Det levereras till Sverige från Belgien i specialbyggda frysboxar. Ute i regionerna ska det förvaras i stora så kallade kryofrysboxar.

– Vaccinet transporteras i specialdesignade temperaturkontrollerade fraktlådor som kan upprätthålla temperaturer på minus 70 grader, med högst 10 graders avvikelse, med hjälp av torris, säger Malin Parkler, vd för Pfizer Sverige, till Svensk Åkeritidning.

Hon kan inte gå in på hur många bilar som ska användas för transporterna under avtalsperioden.

Kräver två doser

Under julhelgen fick Sverige, och övriga EU-länder, en leverans på cirka 10 000 doser. Det räcker för vaccinering av närmare 5 000 personer då det krävs två doser av vaccinet.

Den här veckan, liksom kommande veckor, kommer runt 80 000 doser att levereras. Enligt planen ska alla vuxna, liksom barn i riskgrupper, erbjudas vaccin under det första halvåret 2021.

Sveriges vaccinsamordnare, Richard Bergström, säger till SVT Nyheter att vaccineringen kommer att innebära en enorm logistisk utmaning för landets regioner. Men han var mycket glad, och rörd, då vaccineringen inletts på söndagen – en knapp vecka efter att EU:s läkemedelsmyndighet EMA godkänt Pfizer/Biontechs vaccin.

Sverige deltar i EU-kommissionens samarbete om gemensamma förköpsavtal av vaccin mot covid-19. Förutom med Pfizers/Biontechs finns förköpsavtal med Astra Zeneca AB, Moderna, Sanofi/GSK, Janssen Pharmaceutica NV (Johnson & Johnson) och CureVac.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Fler ska jobba mer på a-kassan

A-kassan. Transports a-kassa förstärker med tolv personer för att klara ökad arbetsbelastning. Och ska hjälpa den utsatta Alfa-kassan, vars medlemmar får vänta på ersättning i upp till fem månader.

”Vidrigt att skylla på pandemin”

Debatt. Performiq, ni vägrar att ta konsekvenser av era handlingar, vilket jag kan förstå. Ett erkännande av sanningen skulle se riktigt illa ut för er. Med största sannolikhet skulle fler än jag ifrågasätta om ni ska få fortsätta bedriva er verksamhet.

David Ericsson

Sveket

Davids krönika. Problemet med att få covid-19 är inte att sjukdomen i sig alltid är så farlig. Problemet är att det inte går att veta vart den ska ta vägen. Ska det bara bli en snabbt övergående förkylning? Eller något betydligt värre, sjukhusinläggning, syrgas och kanske mer eller mindre bestående men.

Chaufför omkom i truckolycka i Göteborg

Åkeri. En lastbilschaufför omkom i en truckolycka på Sandals åkeri, som driver kombiterminalen vid Göteborgs hamn. Enligt uppgift blev mannen, som är i 60-årsåldern, överkörd av en tio tons truck.

Avtal 2021

Medlare utsedda i taxikonflikten

Taxi. Medlingsinstitutet har, som brukligt, utsett medlare i konflikten om taxiförarnas löneavtal. Transport varslade på onsdagen om stridsåtgärder som löser ut den 15 februari. Uppdraget att medla går till Jan Sjölin, Sverker Rudeberg och Lenita Granlund.

Avtal 2021
Genrebild taxi i Stockholm

Striden hårdnar om taxiförarnas löner – Transport varslar

Taxi. Transport varslar om stridsåtgärder för taxiförarna. Konflikten bryter ut den 15 februari och innebär i första skedet blockad mot övertid, mertid och mot nyanställningar och inhyrning av personal. Förhandlingarna om ett nytt avtal strandade den 28 januari.

Stopp för lön till Gate gourmets 60-tal uppsagda

Flygplats. Arbetsdomstolen gick på cateringbolaget Gate gourmets linje. De 60-tal anställda som sagts upp under pandemin får lön fram till den 26 januari. Inte löpande, tills AD slutgiltigt prövat deras uppsägningar och eventuella skadestånd.

corona

Europas flyg på katastrofens rand

Flyg. Över hälften av markpersonalen på Europas flygplatser är utan arbete, visar en kartläggning av Europeiska Transportarbetarfederationen, ETF. Nu krävs statliga satsningar på flygplatserna och markpersonalen. Sektorn riskerar att slås i spillror om inget görs, hävdar facket.

Inget avtal klart för Foodoras bud

Matbud. Det finns inget färdigt avtal mellan Transport och Foodora, för bolagets cykel- och mopedbud. – Vi vill ha en lösning även för Foodoras bilbud och terminalarbetare. Transport vill inte ha samma elände som nu uppdagas hos budföretaget Best, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Billiga hemleveranser

LO-ägda AMF investerar i Budbee – ett företag utan avtal

Budbilschaufförer. Pensionsbolaget AMF ägs av LO och Svenskt Näringsliv och förvaltar pensionspengarna för 100 000-tals LO-medlemmar. AMF har investerat 240 miljoner kronor i Budbee. Budbilsföretaget vägrar teckna kollektivavtal och betalar betydligt lägre än avtalet kräver.

Anna Ryding

Transport vill använda LO för att pressa Budbee

Budbilschaufförer. Transports förbundskassör Anna Ryding upprörs över att AMF Pension gått in med 240 miljoner kronor i Budbee. Företaget som jobbar med hemleveranser vägrar kollektivavtal och betalar lägre löner än avtalsbundna konkurrenter.

Pernille Lorenz klarade uppkörningen på första försöket. Foto: Justina Öster

Pernille tar klivet från sjukresor till lastbil

Arbetslöshet. I våras blev Pernille Lorenz och ett 50-tal kollegor på färdtjänstbolaget Sirius i Stockholm uppsagda. Orsak: pandemin. Med hjälp av fackets och arbetsgivarnas omställningsstöd tar hon nu klivet till lastbilschaufför.

Usla villkor på Best Transport

Åkeri. Löner som inte går att leva på och böter för chaufförer som gör fel. Flera medier rapporterar om dåliga villkor hos Best Transports underleverantörer.

Hallå där!

Karin Smirnoff

… författare som tilldelats fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2021, för ”att i sin romantrilogi om hemtjänstens Jana Kippo förverkligat kollektivromanen som genre”.

Ny corona-dispens för YKB införs

Åkeri. Tillfälliga svenska regler för yrkeskompetensbevis införs den 1 februari 2021. – Jättebra för yrkesförare som kör i Sverige! Men EU-politikerna borde skynda på för att få till en överenskommelse som gäller för transporter i hela unionen.

Noujin Tabei lämnar ut ännu en låda med hemtest till köande taxiförare. Munskydd krävs sedan några veckor tillbaka. En låda innebär en körslinga på cirka fyra, fem adress­er, sen kan chaufförerna hämta fler. Konkurrensen om körningarna är hård. ”I början var det lite rörigt, men nu har vi fått till bra rutiner”, säger utdelaren Tabei.

Skyddade eller smitthärdar?

Corona. En taxichaufför kliver rätt in i hallen för att hämta covidtest hos en person. En annan tar emot prov, utan handskar. Så blir förarna rullande smitthärdar, varnar en förare. Andra berömmer både utbildning och coronaskydd.