Till arbetsuppgifterna hör bland annat att stå i kassan, sälja korv, göra smörgåsar, fylla på fika och varor, städa och sköta biluthyrningen. ”Det är det som gör jobbet så roligt, att det är så varierande”, säger Fatima Nilsson. Foto: Pernilla Ahlsén
Close
Till arbetsuppgifterna hör bland annat att stå i kassan, sälja korv, göra smörgåsar, fylla på fika och varor, städa och sköta biluthyrningen. ”Det är det som gör jobbet så roligt, att det är så varierande”, säger Fatima Nilsson.
Close
Månadens medlem

Nu har Fatima tid att jobba fackligt

Fackligt. Fatima Nilsson har jobbat på bensinstation i närmare 25 år och hon har varit med i facket nästan lika länge. För tre år sedan började hon arbeta mer aktivt för att påverka arbetsvillkoren på stationen.

Inför avtalsrörelsen var Fatima Nilsson med och bestämde vilka frågor facket ska lyfta, och blev dessutom nominerad till att vara med i de riktiga avtalsförhandlingarna.

– Det vore jättekul att vara med, men det är roligt bara att vara nominerad, säger hon, när Transportarbetaren träffar henne på jobbet på Circle K i Norrköping.

Fatima har varit anställd i närmare 25 år på Circle K i Norrköping. Foto: Pernilla Ahlsén
Fatima Nilsson har snart varit anställd i 25 år på Circle K i Norrköping. Foto: Pernilla Ahlsén

Fatima har arbetat här sedan 1998.

– Det roliga är kundkontakten. Jag är bra på att skapa relationer bortom de vanliga artighetsfraserna. Även om det är någon som jag inte har träffat tidigare, så kan de berätta jättemycket för mig om sig själva. Det är för att jag är genuint intresserad. Det gör jobbet mer meningsfullt att tänka att jag kan förgylla andras dag lite. Vem vet, det kanske är den enda kontakten de har med en annan människa, säger Fatima.

Deltidsanställd

Men det är klart att det finns delar av jobbet som kan bli bättre, tillägger hon. Fatima är deltidsanställd, men jobbar ofta mer. Hon tycker att det borde finnas en gräns för när all mertid ska övergå till en heltidstjänst.

– Jag skulle vilja ha en heltidstjänst, så att jag vet hur mycket jag ska jobba och kan planera mitt liv. Som det är nu är det svårt att säga nej till extrapass, för man vet ju inte när man får ett pass nästa gång, säger hon.

Fatima har en restaurangutbildning i grunden och har jobbat både i kallskänk och som köksansvarig på förskolor. Foto: Pernilla Ahlsén
Fatima har en restaurangutbildning i grunden och har jobbat både i kallskänk och som köksansvarig på förskolor. Foto: Pernilla Ahlsén

När representanter för Transport besökte stationen för tre år sedan passade Fatima på att föra fram sina åsikter, både om rätten till heltid och att de anställda borde ha skobidrag, eftersom arbetsgivaren kräver att de ska ha svarta skor på jobbet.

– Då tyckte de att jag skulle engagera mig i facket. Det är ju bättre att jobba inifrån om man vill vara med och påverka, säger Fatima.

Tidpunkten passade henne bra. Fatimas fyra barn hade blivit stora så nu hade hon tid att engagera sig.

Skyddsombud

Efter att ha gått ett par kurser blev hon skyddsombud på bensinstationen.

– Jag analyserar risker och ser till att de åtgärdas. Om det är någon kollega som ska ha ett samtal med chefen kan jag också vara med som stöd, säger hon.

Fatima är deltidsanställd, men jobbar ofta mer. Hon skulle helst vilja ha en heltidstjänst. "Så att jag vet hur mycket jag ska jobba och kan planera mitt liv", säger hon. Foto: Pernilla Ahlsén
Fatima är deltidsanställd, men jobbar ofta mer. Hon skulle helst vilja ha en heltidstjänst. ”Så att jag vet hur mycket jag ska jobba och kan planera mitt liv”, säger hon. Foto: Pernilla Ahlsén

I början av oktober åkte Fatima till Stockholm för att vara med på Transports avtalsråd. Där träffade hon kollegor från hela landet för att komma överens om vilka frågor Transport ska driva i avtalsrörelsen. Skobidrag röstades fram som en av de frågorna.

– Det är roligt att vara engagerad i facket. Det är lätt att gå runt och klaga och tycka en massa saker. Men jag kan ju inte kräva att andra ska föra kampen åt mig. Om jag verkligen vill påverka något måste jag göra det själv, säger Fatima.

Vad gör du när du inte jobbar?

– Under sommarhalvåret går jag gärna i skogen och plockar blåbär och lingon medan jag lyssnar på poddar. Jag tycker att det är jättemysigt.

Vad gör du av bären?

– Lingonsylt och av blåbären gör jag antingen sylt, eller så fryser jag in dem så att jag kan ta fram dem och göra paj när jag känner för det. Och så ger jag bort en hel del.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Macken är full av klappar

Bensinstation. Det blir bara mer och mer paket. Knappt tre veckor före julafton liknar mackens lager mest ett gammeldags postkontor. Men ökningen märks året runt. På OKQ8 i Kolsva i Västmanland råder ändå något som liknar julefrid.

Det här är gänget på avdelningskontoret i Skövde: Jerry Walthéreson, Marko Juvonen, Ulf Nordenberg och Jarmo Nevala. Foto: John Antonsson

Nu satsar de lite extra på taxibranschen

Skövde-Borås. Transport avdelning 17 satsar på att växa och att få flera förtroendevalda på arbetsplatserna. Nu med en särskild satsning på taxibranschen.

Emma Brodin föreläser om feminism och var med och startade nätverket Kvinnor i Transport.

”Bli med barn är ju en helt naturlig grej”

Facket. När Emma Brodin började köra lastbil och sökte jobb fick hon frågan om hon skulle skaffa barn snart. – Vad har det med min förmåga att köra lastbil att göra? säger Emma som är ordförande för avdelning 9 Örebro – Transports första feministiska avdelning.

Macken är full av klappar

Bensinstation. Det blir bara mer och mer paket. Knappt tre veckor före julafton liknar mackens lager mest ett gammeldags postkontor. Men ökningen märks året runt. På OKQ8 i Kolsva i Västmanland råder ändå något som liknar julefrid.

Rätt sparka för borttagen hastighetsspärr

Åkeri. Chauffören tog bort hastighetsspärren och körde förra året flera gånger i över 130 kilometer i timmen med den tunga lastbilen. Nu slår Lunds tingsrätt fast att åkeriet hade rätt att avskeda mannen.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Är du rädd på jobbet, taxiförare?

Arbetsmiljö. En måndag i början av november ringlar sig kön av taxibilar lång vid Franks gatukök utanför Göteborgs centralstation. Transportarbetaren knackade på några rutor och frågade: Känner du dig säker när du jobbar?

Mikael Bodén. Foto: Privat

Mikael ingrep när lastbil brann

Åkeri. En vanlig dag i början av november. Mikael Bodén ska lasta av lastbilen och plötsligt ser han tjock dimma. Dimman visar sig vara rök från en brinnande lastbil. Och Mikael blir dagens hjälte.

Feeder-båten MSC Amy går med upp till 630 containrar. Foto: Sven Rosell

Oro för lågkonjunktur i containerhamnen

Hamn. Förmiddagsskiftet lossar MSC Amy den här gråmulna tisdagen. Containrarna lyfts ur fartyget och placeras på dragbilar i jämn takt. Amy anlände vid elvatiden i går kväll och lossningen körde i gång direkt. Om allt rullar som det ska lyfts bortåt 35 containrar av i timmen, säger kranföraren Peter Swärdh.

Sida vid sida med Irans kvinnor

Demonstration. På fredagen samlades folk från LO-distriktet utanför Irans ambassad för att visa sitt stöd för den feministiska kampen och de mänskliga rättigheterna i landet. Saied Tagavi, fackligt aktiv i Transport, var en av talarna.

Julhandeln kickar i gång
Eddie Karlsson är Transportombud på sin arbetsplats, DHL Express i Göteborg.

Eddie mådde dåligt inför Black Friday

Terminal. Tidigare år har varit stressiga och tunga. Men i år är Eddie Karlsson på DHL Express i Göteborg inte lika orolig. Nya chefer har lyssnat på personalen och sett till att det är ordentlig bemanning och bra planering till Black Friday.

Skakigt läge för näthandeln

E-handel. Efter flera år av uppgång dalar handeln på nätet. Raketsiffrorna från pandemin är bortblåst och handlarna fruktar att försäljningen ska dala.

Så gör företagen vid arbetstoppar

Enkät. Transportarbetaren har frågat ett flertal transportföretag som levererar varor från e-handeln hur de gör vid arbetstoppar som Black Friday, Cybermåndag och julhandeln.

Målet: Bli bäst i Sverige på att värva elevmedlemmar

Facket. I början av året var Transports avdelning 17 Skövde-Borås på plats 12 när det gällde antalet elevmedlemmar inom förbundet. Sista oktober hade de avancerat till en tredje plats. Transportarbetaren ringde upp Johan Lövgren, väktare och ungdomsansvarig på avdelningen, för att fråga hur han gör när han är ute i skolorna och värvar.

”Man får bättre koll på vad som händer runt lastbilen”

Åkeri. – Var ska man ha kaffemuggen? Det får de lägga till, men bilen kan säkert funka riktigt bra inne i stan. Det är mycket glas och när man sitter i mitten får man bättre koll på vad som händer runt omkring, säger Niklas Jussila och Ove Mattson som provsitter i hytten.

Ny ellastbil för distribution på väg

Åkeri. Kompakt, med lågt insteg och förarplatsen centrerad i hytten. Mitt i värsta snöyran visade företaget Volta trucks upp sin nya ellastbil, framtagen speciellt för distribution i stadstrafik. Planen är att den ska rulla ut på svenska marknaden andra kvartalet 2023.

Hallå där!
David Ericsson, årets Ivar Lo-pristagare 2023. Foto: Patrik Pettersson

David Ericsson

…lastbilschaufför, författare och krönikör i Transportarbetaren, som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2023 på 125 000 kronor.

Taxi Härnösand backar efter kritik mot aggressivt mejl till förare

Taxi. De anställda på Taxi Härnösand uppmanades i ett mejl från arbetsgivaren att kämpa för att bli ”svensk på riktigt” och förbjöds att prata med varandra på sitt modersmål inne på taxistationen. Efter Transports kritik backade arbetsgivaren och bad de anställda om ursäkt.