30 stuveriarbetare varslades initialt. 26 fick till slut gå när pappersbruket lades ner. ”Vi har nya produkter och nya kunder på gång”, säger Richard Emanuelsson. Foto: Justina Öster
Close
30 stuveriarbetare varslades initialt. 26 fick till slut gå när pappersbruket lades ner. ”Vi har nya produkter och nya kunder på gång”, säger Richard Emanuelsson.
Close

”Nedläggningen blev en rejäl kalldusch”

Hamn. SCA:s nedläggning av pappersbruket i Sundsvall blev ett dråpslag för hamnen. Hälften av godset försvann och 30 av 55 stuveriarbetare varslades om uppsägning.

Sundsvalls Hamn och stuverioperatören SCA Logistics har specialiserat sig på skogs- och träprodukter. Den här förmiddagen lastas både pappersmassa och sågat virke.
Sundsvalls Hamn och stuverioperatören SCA Logistics har specialiserat sig på skogs- och träprodukter. Den här förmiddagen lastas både pappersmassa och sågat virke. Foto: Justina Öster

– Till slut blev det 26 som fick gå. Det har påverkat stämningen förstås. De sista lämnade hamnen nu i juni, säger Richard Emanuelsson, hamnarbetare och facklig förtroendeman i Transport.

Tio månader har gått sedan SCA gick ut med att all papperstillverkning ska läggas ner vid Ortvikens pappersbruk. Sedan runt 15 år äger skogsjätten också stuveribolaget, som påverkas kraftigt av det minskade godsflödet.

”Väntat”

Besked om neddragningar vid Ortviken var väntat, konstaterar Richard Emanuelsson:

– Efterfrågan på tidningspapper har minskat stadigt. Men en total nedläggning, det blev en rejäl kalldusch. Många i hamnen kraxade och sa att det aldrig kommer att gå att dra ner på personalen så mycket.

– Men vi tappade stora mängder gods. Kruxet är att det är de yngre som fått sluta. Medelåldern blir hög bland oss som är kvar. Det har gjort att en del av de uppsagda valt att bita sig kvar som timanställda. I hopp om återanställning.

Richard Emanuelsson är facklig förtroendeman i Transport och ordförande i den lokala hamnsektionen. SCA:s nedläggning av Ortvikens pappersbruk blev en kalldusch för hamnarbetarna. Halva styrkan varslades om uppsägning.
Richard Emanuelsson är facklig förtroendeman i Transport och ordförande i den lokala hamnsektionen. SCA:s nedläggning av Ortvikens pappersbruk blev en kalldusch för hamnarbetarna. Halva styrkan varslades om uppsägning. Foto: Justina Öster

Sjuder av liv

Med Richard Emanuelsson som ledsagare går vi genom en hamn som ändå sjuder av liv. Han pekar och förklarar. Hamnen spränger och gräver för nya järnvägsspår som ska gå till en ny kombiterminal. En ny containerterminal finns också på ritbordet.

I ett stort magasin står pappersrullar staplade i flera våningar. Det är SCA-produkter som fortfarande lagras efter att pappersmaskinerna stängdes ner i vintras. Här hittar vi bland annat det papper som Transportarbetaren trycks på. Graphosilk.

I magasinet intill finns tusentals balar med pappersmassa. Från Östrands massafabrik. Ett par truckförare jobbar intensivt med att lasta upp dem på kassetter, som i steg två lyfts ombord på ett fartyg som ligger vid kajen.

Massan blir kvar. Östrand sprutar ut balar dygnet runt och allt lagras i hamnen. Det gör att stuveriarbetarna jobbar skift, året om, med att lossa lastbilarna som går i skytteltrafik. Men skiftlagen har krympt, Emanuelsson är en av dem som regelbundet jobbar ensamma nätter och helger i trucken.

CTMP-massa

Parallellt med den vanliga pappersmassan satsar SCA nu stort på så kallad CTMP-massa, som används till bland annat blöjor. Nästan 1,5 miljarder kronor ska investeras i Ortviken, som ställer om produktionen.

Richard Emanuelsson säger:

– Vi har fått in en ny kund också, ett bolag som ska ta in lump. Det mals ner och blir textilfibrer. Som ska gå i väg med båt. Att vi får in nytt gods är positivt. Tyvärr är det inte tillräckligt för att återanställa uppåt 26 personer.

Pappersmassa lastas på kassetter. Dygnet runt årets alla dagar kommer massan på lastbil till hamnen.
Pappersmassa lastas på kassetter. Dygnet runt årets alla dagar kommer massan på lastbil till hamnen. Foto: Justina Öster

Bra skött

Som lokal facklig förtroendeman tycker Emanuelsson att SCA skött neddragningarna i hamnen på ett bra sätt. Varslen kom efter att fabriken slagit igen.

– De som valt att flytta för att få andra jobb har fått bidrag. Alla över 61 år fick erbjudande om avtalspension, 73 procent av lönen.

I bästa fall är pandemin på väg att klinga av när Transportarbetaren besöker hamnen.

– Vi har varit relativt förskonade, det gäller hela SCA, fortsätter han. I hamnen delade man på personalgrupperna så att vi hade olika fikarum. Vi fick också våtservetter att desinficera truckarna med.

Klotter. Och en del graffiti.
Klotter. Och en del graffiti. Foto: Justina Öster

Förändringar

Vi passerar kajen där två fartyg ligger inne. Tiden vid kaj har kortats dramatiskt på några decennier. Från uppåt en vecka till runt ett och ett halvt dygn.

En annan förändring handlar om transportvägarna. För inte så länge sedan gick godset över kaj. I hamnens nya kombiterminal kommer en hel del av godset i stället att rulla in på bil eller järnväg – och gå ut samma väg.

Ett tågset med godsvagnar står inne. Alla är nedklottrade. Richard Emanuelsson kisar i solgasset, säger:

– En del av graffitin är trots allt imponerande. Jag ångrar att jag inte dokumenterat det med mobilkameran. Det hade blivit många bilder under årens lopp.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ett skepp kommer lastat med bananer – och kokain?

Hamn. Förra veckan stängdes fyra hamnarbetare av i Helsingborgs hamn. De är inte misstänkta för något brott men är kollegor till den man som är åtalad misstänkt för att inifrån hamnen hjälpt kokainsmugglare i stor skala.

Transportarbetarens logga

Finsk storstrejk fortsätter

Konflikt. Den här veckan slår en andra strejkvåg in över Finland. Tåg, bussar och stora delar av industrin stannar i protest mot högerregeringens politik.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Den här kampen kan vi inte förlora!

Ledare. Under den senaste tiden har det fackliga fokuset nästan uteslutande hamnat på IF Metalls kamp mot TM Sweden (Tesla Sverige) angående ett kollektivavtal. Vi var först ut i LO-familjen med sympativarsel. Vi stängde ner de svenska hamnarna för lossning och lastning av Teslor.

Ordningsvakter
Säkerhetsvakterna på utbildningen rollspelar för att öva på vilka situationer som kan lösas utan användning av så kallad pepparsprej. Här har två av dem omhändertagit kursledaren Daniel Thulin och håller honom mot väggen. Foto: Tllda Wendefors

Stort ansvar efter kort utbildning

Arbetsmiljö. För 20 år sedan var ordningsvakten Daniel Thulin en decimeter från att dö av skottet från en AK4. I dag vidareutbildar han säkerhetspersonal runtom i Sverige, med målet att ingen ska behöva gå igenom samma sak som han.

Har du pengar att hämta?
Collage med avtalsförsäkringar

Så billiga är dina försäkringar för arbetsgivaren

Avtalat. Du som jobbar på ett företag med kollektivavtal täcks av försäkringar som ger skydd vid händelser som sjukdom, barnafödsel och arbetsskador. Flera av försäkringarna är helt avgiftsfria för företagen. Varför är det så?

Har du pengar att hämta? Du som varit sjukskriven i mer än 14 dagar, varit föräldraledig eller skadat dig på jobbet kan ha pengar att hämta. Läs mer om dina avtalsförsäkringar på avtalat.se. Foto: Shutterstock

Få vet att försäkringarna finns

Avtalat. Tidningsbudet Elisabet Skoog har snart varit sjukskriven i ett år. Hon får sjukpenning från Försäkringskassan och den kollektivavtalade försäkringen AGS.  Elisabet visste om att den fanns, eftersom hennes skyddsombud (som också var en nära kollega) berättade om försäkringen förra gången hon var sjukskriven.

Andreas Ehm är försäkringsinformatör. Han har hjälpt transportarbetare att få ut 1,5 miljoner från sina försäkringar.

Andreas har dragit in 1,5 miljoner kronor

Transport. Andreas Ehm på Transports Halmstadsavdelning brinner för att informera om försäkringar. Han har hjälpt ett 70-tal personer få ut sammanlagt 1,5 miljoner kronor från Afa Försäkring. Han tror att inte ens hälften av alla transportarbetare vet vilka försäkringar de omfattas av.

Snabbkoll
Snabbkoll om nya LAS. Illustration: Mattias Käll

Det här gäller i nya lagen om anställningsskydd

Arbetsrätt. Sedan 2022 gäller den nya lagen om anställningsskydd, LAS. Lär dig mer om vad som gäller vid uppsägning och vad skillnaderna är mellan att jobba på en arbetsplats som omfattas eller inte av huvudavtalet.

Mobbning
Mobbning på jobbet. Illustration: Unni von Feilitzen

200 000 svenskar mobbas på jobbet

Arbetsmiljö. En ny studie visar att 200 000 personer i Sverige utsätts för mobbning på jobbet. Det leder ofta till depression, ångest och i värsta fall döden. Det kan vara så många som två personer i veckan som begår självmord till följd av mobbning på arbetsplatsen.

Mikael Löwdin. Foto: John Antonsson

Vad kan facket göra?

Arbetsmiljö. Många medlemmar vänder sig till skyddsombuden när de utsätts för kränkande särbehandling eller mobbning på jobbet. – Det är tyvärr mer vanligt än man tror, säger Mikael Löwdin som är Transports regionala skyddsombud i Västerås.

Gert Andersson förberedde sig inför mötet med chefen genom att anteckna vad som hänt, datum och klockslag, varje gång kollegan hade varit elak mot honom.

”Vi måste prata mer om hur vi uppför oss mot varandra”

Arbetsmiljö. Gert Andersson har jobbat på flera arbetsplatser där det har förekommit mobbning och har själv blivit utsatt för kränkningar. På kongressen 2022 lade han fram en motion om att Transport ska verka för mobbningsfria arbetsplatser.

Döden på jobbet
Vägen var avstängd stora delar av dagen efter dödsolyckan, där två lastbilar frontalkrockade, på väg 26/47 mellan Mullsjö och Sandhem i januari förra året.

Fler förlorade livet i arbetsolyckor

Arbetsmiljö. Under förra året dog 65 personer på jobbet i Sverige. Det är det högsta dödstalet på många år. Chaufförer är bland de värst drabbade av dödliga arbetsplatsolyckor.

Kollegahjälpens logga

”Det är viktigt att prata och ventilera”

Arbetsmiljö. Dödsolyckor på jobbet och dödliga trafikolyckor ökade under 2023. För den lastbilschaufför som råkar ut för ett trauma i arbetet finns hjälp att få. En grupp chaufförer och åkare finns där som kamratstödjare genom Kollegahjälpen.

Kultur
Allan Johansson lutad över den soptunna som programledaren Sverker Olofsson använde sig flitigt av i konsumentmagasinet Plus på SVT.

Sopbilar och historia på unikt museum

Renhållning. Landets enda sopbilsmuseum ligger i Blomstermåla. Modeller och fotografier visar hur fordon, maskiner och verktyg för renhållning förändrats under förra seklet. Lokalerna i Folkets hus rymmer också föremål som vittnar om den industri som präglade samhället under 1900-talet.