Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Micke Andersson vid sopkärlen som körs ut med automatik när det är tömningsdags. Foto: Privat

När rullade din uppfinning i gång?

– Det var i sensomras, i juli–augusti. Vi har tömning varannan vecka, och på premiären stod vi allihop i familjen i fönstret och följde arbetet. Det var roligt, sonen som är 3 år är jätteintresserad av allt som har med lastbilar att göra. Och killen som hämtade klev ur sopbilen, skrattade och tog bilder med sin mobil.

Hur kom du på idén?

– Det var efter att jag missat att rulla ut de fulla soptunnorna en hämtningsdag tidigare under sommaren. Det är mitt ansvar, men jag glömde…

Hur har det gått med uppfinningen?

– Det har fungerat skitbra faktiskt! När killen som i vanliga fall kör sopbilen hade semester var det en yngre tjej som skötte saken, och vi har inte hört annat än att de är nöjda. Och det fungerade bra också när vi hade snö på tomten.

Hur fungerar det praktiskt?

– Soptunnorna står ju vanligen inne vid huset, under tak, på ett timerstyrt golv som skjuter ut tunnorna på morgonen när det är hämtning och drar in dem igen efter ett par timmar. Jag har också en fjärrkontroll så att jag kan styra det om det skulle behövas. Och det finns en säkerhetsfunktion så att om något hamnar framför tunnan så stoppas rörelsen framåt, om jag sätter foten framför så snurrar golvet bara på plats. Det går också väldigt sakta framåt, av säkerhetsskäl, och slår av automatiskt om något skulle fastna.

Du låter väldigt händig?

– Jo, det är jag väl om jag får säga det själv. Jag har jobbat mycket med svarv och fräs tidigare, men är sjukskriven i dag. Knoppen fungerar, men inte kroppen. Jag har fått hjälp av min bror och några vänner med bygget, och haft tillgång till utrustning.

Den automatiska utrullningen har väckt en hel del uppmärksamhet?

– Ja, jag trodde inte att det skulle bli så mycket av det. I går var SVT här och filmade. Här i Virsbo där vi bor har väl en del funderat på vad det är för konstruktion, jag har fått en del reaktioner men är inte så aktiv socialt för att sprida saken.

Fotnot: Konstruktionen som rullar ut sopkärlen hos familjen Andersson i Virsbo, Surahammar kommun, har motor från ett ställverk och ställs in med en omgjord garageportsöppnare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Johan Kanmert. Foto: Privat

Sjukare, skadligare och dödligare

Debatt. Trots en omfattande skyddslagstiftning i form av den samlade arbetsmiljölagstiftningen med arbetsmiljölagen som ramlag kompletterad av arbetsmiljöförordningen och preciserad av Arbetsmiljöverkets föreskrifter skyddas inte människor på svenska arbetsplatser.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

Anna Almqvist, LO-ekonom som skrivit rapporten Makteliten.

Anna Almqvist

…LO-ekonom och författare till rapporten Makt­eliten. Den visar att eliten i storföretagen tjänar 73 gånger så mycket som en lastbilschaufför.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

ArbetsLIV
Många lastbilschaufförer säger: Jag vet aldrig när jag kommer hem och så var det för mig också tidigare. Fast på ett litet åkeri var det inga problem med barnen, åkaren hade själv småbarn, säger Fredrik Lindby.

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Månadens medlem
Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.