Avtal 2020

Låglönesatsningen skapar strid i avtalsrörelsen

LO. Om en vecka bryter strejken ut inom handeln, om inte parterna kommer överens om hur satsningen på de lägst avlönade ska betalas. Arbetsgivarna hävdar att pengarna ska tas från det ”märke” på 5,4 procent i lönelyft som industrin la fast förra helgen. Handels och LO anser att låglönesatsningen ska ligga utanför.

Avtalsrörelsen rullar vidare och efter industrins målgång den 31 oktober har även Kommunal och Pappers tecknat nya löneavtal. Det är två förbund som båda valde att stå utanför de samordnade krav som majoriteten av LO-förbunden enats om att driva.

Kommunal skrev på en uppgörelse som gäller i fyra år. Till skillnad från industriarbetarna får kommunalarna retroaktiv betalning för de sju månader som gått sedan de gamla avtalen löpte ut. Samtliga anställda får ett engångsbelopp på 5 500 kronor.

Under de tre första åren höjs sedan lönerna i tre etapper, med totalt 5,4 procent. Alltså det märke som industrin la fast. Utöver det får Kommunalarna ett extra påslag på 0,6 procent till arbetare som är yrkesutbildade.

Vad det fjärde och sista avtalsåret ger är oklart. Då förbinder sig parterna att följa den norm som industrin då gör upp om.

Kommunal fick också igenom kravet på kompensation för personal som inte kan få fyra veckors sammanhängande semester under juni, juli eller augusti. Minst 3 000 kronor ska arbetsgivaren betala extra, om den anställde tvingas förlägga ledigheten utanför de tre sommarmånaderna.

Noterbart är att Kommunal sedan lång tid accepterat principen om individuella löneökningar fullt ut. Det är bara engångsbeloppet på 5 500 kronor som går till alla. Övriga uppräkningar fördelas individuellt. I teorin kan det innebära att vissa kommunalare blir helt utan löneökning de kommande fyra åren.

Fackförbundet Pappers gick ut hårt och krävde ettårsavtal med en lönehöjning på minst 4 procent. Besvikna pappersarbetare konstaterar att förbundet knöt näven i fickan och gick med på industrins märke. Det vill säga 5,4 procent på 29 månader. 36 månader blir det, om man räknar från tidpunkten i våras då de gamla avtalen förlängdes.

– Det är ingen som är glad åt det här, sa Pappers ordförande Pontus Georgsson i en intervju för förbundets tidning Dagens Arbete.

På Pappers område är det få om någon heltidsanställd som tjänar under 26 100 kronor i månaden. Det gör att låglönesatsningen inte blir någon stridsfråga på bruken.

Det så kallade knäet gör annars att lågavlönade som tjänar under 26 100 kronor får samma lönehöjning som om de tjänat just 26 100 kronor. Det blir ett fast krontal i stället för procent.

Knä-konstruktionen fanns med i 2017 års avtalsuppgörelser och skapade problem redan då. Arbetsgivarna hävdade att låglönesatsningen skulle räknas av från märket, som då var 6,5 procent på tre år.

Den gången fick arbetsgivarna vika sig. Nu har arbetsgivarparten Svensk Handel retat upp fackförbundet Handels och övriga LO genom att på nytt hävda att de extra pengarna som går till lågavlönade ska betalas genom avdrag för de övriga löntagarna med något bättre löner.

Handels har varslat om strejk på 22 butiker och lager, bland annat inom Ica, Ikea och Biltema. Strejken löser ut den 13 november, om parterna inte enats innan dess. Medlare har kopplats in.

I tidningen Arbetet konstaterar IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä att knäet var en viktig princip som sattes 2017. Och som nu har satts en gång till.

– Det är olyckligt att arbetsgivarna dribblar om det här igen. De får väl sprattla en stund. Vi kommer ändå att få igenom detta, säger Säikkälä.

Nästa vecka, den 12 och 13 november, fortsätter Transport förhandla med Biltrafikens Arbetsgivareförbund. Det handlar om villkoren för förbundets största yrkesgrupp – chaufförer och terminalarbetare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth

Det är inte över än…

Ordförandeord. Vi har påbörjat 2021 och fortfarande biter sig pandemin envist kvar i samhället. Förhoppningsvis tar vaccineringen fart och jag gillar att LO kräver att våra medlemmar ska prioriteras i vaccineringen, då väldigt få arbetare inom såväl Transport som övriga LO har möjlighet att jobba hemifrån.

Transportarbetarens logga

Annonserar mot las-uppgörelse i Kommunals och Metalls tidningar

Las. Sex av Transports avdelningar riktar skarp kritik mot uppgörelsen om las. Och de gör det på betald annonsplats, helsidor i Dagens Arbete och Kommunalarbetaren. Motivering: Att nå medlemmar i de förbund som svek solidariteten inom arbetarrörelsen.

Transportarbetarens logga

Avtal dröjer för taxiförarna

Taxi. Taxiförarna får vänta på nytt löneavtal. Under onsdagen satt fack och arbetsgivare i nya förhandlingar, utan att nå en uppgörelse. Parterna möts igen den 28 januari.

Avtal 2020

Lönerna klara för Transports depåanställda

Depå. Ytterligare ett avtal är klart. Uppgörelsen gäller för anställda på bränsledepåer, smörjoljefabriker och en liten grupp tankbilchaufförer. Avtalet gäller i 29 månader och ger i snitt 1 654 kronor i lönehöjning.

Globalt fackligt nätverk mot cateringjätte på gång

Flyg. Transports flygombudsman Johan Einarsson och internationella chef Peter Lövkvist har haft videomöte med amerikanska Teamsters. Ett fackförbund med 1,4 miljoner medlemmar. Bakgrunden är fackförbund i flera länder tvistar med Gate gourmet. USA också.

Gate gourmet Arlanda

Transport stämmer Gate gourmet för massuppsägning

(UPPDATERAD) Flyg. Transport stämmer Gate gourmet till Arbetsdomstolen. Förbundet kräver höga skadestånd till drygt 60 anställda, som facket anser har sagts upp utan saklig grund. Bolaget anklagas också för att ha struntat i turordningsreglerna.

Värmlandstrafik bryter med oseriösa taxibolag

Färdtjänst. Transport fick rätt: Värmlandstrafik backar och avbryter upphandlingen av servicetrafik från Trendtaxi. Redan i dag stoppades bolaget från att köra färdtjänst och sjuktransporter i länet.

Avtal 2020
Cecilia Karlsson, Circle K-macken i Ättekulla

Avtal klart för många mackanställda

Bensinstation. Löneavtalet är klart för många av landets bensinstationer. Uppgörelsen skrevs på under torsdagsmorgonen och följer LO:s så kallade märke, på 5,4 procent på 29 månader.

Avtal 2020
Taxikö vid Göteborg centralstation. Foto: Jan Lindkvist

Taxiförarna får vänta på nytt löneavtal

Taxi. Avtalet för taxiförarna dröjer. Fack och arbetsgivare har pausat förhandlingarna till den 17-18 december, då parterna träffas på nytt. –Det går trögt, men framåt. Jämfört med förra avtalsrörelsen ser vi en förändrad attityd hos arbetsgivarna när det gäller synen på branschen och behovet av en förändring, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Transports a-kassa höjer avgiften

A-kassa. Efter årsskiftet blir det lite dyrare att vara med i a-kassan. Då höjs avgiften till 130 kronor i månaden.

Sju av tio lastbilar hade bristande säkerhet

Åkeri. Polisen och Arbetsmiljöverket har de två senaste veckorna kontrollerat 340 lastbilar. Sammanlagt hittades 300 olika säkerhetsbrister och 40 fall av misstänkta brott mot utstationeringslagen.

Avtal 2020

Förhandlingarna pausas över natten för mackanställda

Bensinmack. Transports anställda på bensinstationerna väntar på ett nytt avtal. Förhandlingarna startade på tisdagen. – Vi fortsätter i morgon, säger Peter Winstén, avtalssekreterare på Transport.

Avtal 2020

Förhandlingarna för taxiförarna fortsätter på onsdagen

Taxiförare. Avtalsförhandlingarna för taxiförarna har avslutats för dagen och återupptas under onsdagen. – Vi har en konstruktiv dialog med arbetsgivarna, säger Transports centrala taxiombudman, Mats H Andersson.

Avtal 2020

Taxi var god sörj – nu startar nya förhandlingar

Analys. På tisdagen startar förhandlingarna om nytt löneavtal för taxichaufförerna. Föraravtalet är Transports sorgebarn. En bransch som på ett par decennier förvandlats till ett låglöneträsk med stress, trafikhets och sanslösa arbetstider.

Avtal 2020
Backande sopbild. Foto: Jan Lindkvist

Avtal klart för miljöarbetarna

Miljöarbete. Transport har tecknat ett nytt löneavtal för landets renhållare. Uppgörelsen gäller i 29 månader och ger totalt 1 492 kronor i lönehöjning. Avtalspensionen förbättras också. I likhet med andra LO-grupper får miljöarbetarna ingen kompensation för de gångna sju månaderna då avtalen varit frysta.

las

”Hela LO:s roll är satt på spel”

Arbetsrätt. Ett enigt LO sa nej till arbetsgivarnas slutbud. Men nu har två förbund ändå anslutit sig till las-överenskommelsen. "Jag är både förbannad och besviken över att sammanhållningen inom LO inte var starkare", säger Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande.