Kollektivavtal äger i rätten

Arbetsrätt. Kammarrätten upphäver Transportstyrelsens föreläggande mot ett större åkeri, med hänvisning till lagen om arbetstid vid vägtransporter – kollektivavtalet reglerar i fallet sammanlagd arbetstid och nattarbete, slår domstolen fast.

Efter tillsyn av Transportstyrelsen gav myndigheten Ax Transport AB våren 2021 ett föreläggande om att införa ett fungerande system för att säkerställa att vägarbetstidslagen följs.

Transportstyrelsen pekade i sitt beslut på fem punkter som åkeriet måste uppfylla. Det gällde bland annat att se till att chaufförernas sammanlagda arbetstid under en kalendervecka inte överstiger 60 timmar, inte arbetar mer än 6 timmar utan minst en kvarts rast och att chaufförer som jobbar natt inte arbetar mer än 10 timmar under ett dygn.

Ax Transport, ett åkeri som kör kyl- och frystransporter i Mälardalen och Roslagen, hade bara några månader på sig att uppfylla kraven, till den sista augusti 2021. Men Ax Transport ansåg att föreläggandet var felaktigt och överklagade myndighetens beslut till förvaltningsrätten.

Åkeriet pekar i ett yttrande på att regleringen av arbetstid vid visst vägtransportarbete – vägarbetstidslagen – delvis har ersatts med bestämmelser i transportavtalet. Det gör att Transportstyrelsen inte haft stöd i författningen för att utfärda föreläggandet.

Och förvaltningsrätten i Falun gav åkeriet rätt: Domstolen hävde i september 2021 Transportstyrelsens föreläggande i enlighet med Ax Transports yrkande.

Förvaltningsdomstolen grundar domen på att det genom kollektivavtal, som har slutits av central arbetstagarorganisation, får göras undantag från bestämmelserna i lagen när det gäller vissa paragrafer. Genom ett sådant kollektivavtal får det också bestämmas i vilken omfattning perioder av väntan ska räknas som arbetstid.

Domstolens utredning visar att åkeriet är medlem i Biltrafikens Arbetsgivareförbund och är bundet av transportavtalet, ett centralt kollektivavtal slutet med Svenska Transportarbetareförbundet. Av det framgår att parterna gjort avvikelser från vägarbetstidslagen i den utsträckning som lagen medger, enligt rättens analys.

Förvaltningsrätten i Falun skriver vidare i sin dom:
 ”Kollektivavtalsregleringen är en mycket stark tradition, vilket lagstiftaren av allt att döma har tagit fasta på och därmed kommit att anföra med den typen av tillsynsfrågor som är för handen. Lagstiftaren har således menat den specifika uppgiften på det allra mest ändamålsenliga sättet kan skötas av arbetsmarknadens parter och att tillsynen därmed ska skötas dem emellan.”

Tranportstyrelsen överklagade domen till högre instans, kammarrätten. Men den 15 december förra året avslog domstolen i Sundsvall myndighetens överklagan. Det har inte kommit fram något som gör att det finns anledning att göra en annan bedömning än den förvaltningsdomstolen kommit fram till, enligt kammarrättens domskäl.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Transportarbetarens logga

Transport överklagar SD-dom

Arbetsrätt. Transports förbundsstyrelse beslutade på tisdagen att överklaga hovrättens ogiltigförklarande av uteslutningen av en SD-politiker till Högsta domstolen.

Transportarbetarens logga

Förare följer regler – och trivs

Åkeri. De allra flesta som kör godstransporter följer reglerna och är nöjda med sina arbetsvillkor. Utvecklingen går åt rätt håll när det gäller kör- och vilotider. Men lastsäkringen har blivit sämre. Det visar Transportstyrelsen tillståndsmätning.

Kriget i Ukraina

Sture Blom kör fyllda lastbilar och lämnar i krigets Ukraina

Solidaritet. Explosion tätt på explosion. Militärerna satt oberörda och sa: Det är små presenter från Putin. Sture Blom har kört två vändor med förnödenheter till krigets Ukraina och står beredd att fylla nästa lastbil och dra iväg igen, så snart han kan.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Svar till förare: Nej – och tystnad

Taxi. Förare som kör för de stora taxiapparna har demonstrerat och strejkat för bättre villkor och högre ersättning. Nybildade organisationen Taxiunionen har krävt att bli accepterade som samtalspart. Men Uber meddelar i ett pressmeddelande att det inte är tal om några förändringar.

Toppa din pension

Medlemsförmån. Har du möjlighet att avsätta lite pengar varje månad i ett pensionsspar? I så fall har du som medlem i Transport ett erbjudande från Folksam att spara i Medlemsspar.

Månadens klubb

Klubb Örat får folk att lyssna

Fackklubb. Facket är till för alla – även döva eller personer med hörselnedsättning. På kongressen föddes idén om anpassning av språk och kommunikation. I dag finns nybildade Klubb Örat i Örebro, unik inte bara inom Transport utan hela LO-familjen.

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Fler konkurser inom transport

Ekonomi. Under januari månad 2023 ökade konkurserna i transportbranschen med 150 procent, jämfört med samma månad förra året, enligt statistik från företaget UC. Ökningen är stor men utgår från låga nivåer.

Med gig-jobbarnas egna bilder

Utställning. 17 arbetare, 105 foton. Bra och dåligt med plattformsarbete gestaltat av taxiförare, internetbaserade frilansare och bud i Stockholm. På Karolinska Institutet pågår för närvarande en utställning kopplad till en studie om gig-jobb och hälsa.

Regeringen backar om karens

Arbetsmarknad. Efter kritik mot att skrota utredningen om karensavdrag ändrar sig regeringen. Vissa yrkesgrupper kan undantas från karens och en andra karensdag självrisk ska inte utredas.

Fler tydliga rutiner i Oxelösunds hamn efter dödsfallet

Hamn. – Regelverket har inte ändrats efter dödsolyckan i Oxelösunds hamn. Men vi har tagit fram fler tydliga rutiner med en rad kontrollpunkter för att så långt som möjligt förhindra att något går fel, säger Transports regionala skyddsombud Roger Jönsson.

Svart på vitt: Så farlig är stressen

Arbetsmiljö. Mer än var tredje färdtjänstförare har varit inblandad i stressrelaterade trafikolyckor. Körtiderna är så pressade att fyra av tio sjukskrivit sig det senaste året för att orka. Det visar en enkätundersökning som Transports Linköpingsavdelning gjort bland anställda i bolag som kör servicetrafik i regionen.

Nedläggning av karensutredning – LO rasar

Arbetsmarknad. Utredningen om karensavdrag skrotas av den borgerliga regeringen. Avdraget slår hårdast mot dem som saknar möjlighet att arbeta hemma: Nio av tio medlemmar inom LO-förbunden.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.