Hård facklig kritik mot Ebrex Ford-terminal

Terminalarbetare. Facket larmar om farlig arbetsmiljö, godtyckliga avskedanden och en fackföreningsfientlig kultur på Ebrex terminal i Örebro.

Nerikes Allehanda var första att berätta om den bristfälliga arbetsmiljön på terminalen som drivs från Ebrex polska kontor. Bilder Transportarbetaren tagit del av visar hur anställda måste klättra på hyllor för att nå reservdelar. Skälet till det ska vara att truckarna inte når hela vägen upp i hyllsystemet. Problemet har varit känt i mer än ett år, utan åtgärd.

– Vårt regionala skyddsombud Mikael Wahlberg var där förra veckan. Han ställer flera krav på åtgärder som måste genomföras snarast, säger Transports ombudsman Clas Hellsing.

Enligt Hellsing har det varit fullständigt kaos på terminalen sedan den svenska platschefen tvingades bort för tre veckor sedan.

– Flera anställda gick samtidigt hem på dagen. Jag misstänker att företaget var berett på att flera skulle sluta. Samma dag som platschefen lämnade kom det en minibuss med polska terminalarbetare som gick in på golvet och började jobba direkt, säger Hellsing.

Den tidigare platschefen har enligt Hellsing en bakgrund som förtroendevald i Unionen och var en god förhandlingspart som alltid hört av sig vid avsked och liknande.

– Jag tror att hon gjorde så gott hon kunde, men till slut gick det nog inte mer. Trycket uppifrån blev för stort. När hon hade gått hem började medlemmarna ringa och mejla. De är rädda för att bli av med jobbet. Företaget gör hela tiden klart att alla är utbytbara, säger Hellsing.

Under de senaste åren har Hellsing och Örebroavdelningen haft flera ärenden kopplade till Ebrex. Vid ett tillfälle visade det sig att en medlem som skadade sig på jobbet saknade försäkringsskydd. En annan gång var det en terminalarbetare som inte fått ut övertid, traktamente eller arbetsgivarintyg.

– Cheferna kan gapa och skrika på personalen helt utan anledning. Som en medlem sa, det är management by fear, säger Hellsing.

Det var 2019 som Transport först försökte teckna kollektivavtal med Ebrex. Bolaget krävde då en avtalstext på engelska och allra helst polska. När Transport kom med en text på engelska backade företaget och sa att de planerade att gå in i Biltrafikens Arbetsgivareförbund. Det har Ebrex inte gjort än.

Transport har åter kallat företaget till förhandling och de ska mötas i slutet av månaden.

– Det verkar som att det är stor skillnad på svensk och polsk syn på fackförbund. De verkar tro att facket är något farligt man ska hålla sig borta från.

– Tackar de nej igen har vi både en plan A, B och C hur vi ska jobba vidare, säger Hellsing.

Transportarbetaren har varit i kontakt med den nya platschefen. Han vill inte svara på frågor och har skickat vår förfrågan vidare i bolaget. Vi har ännu inte fått någon ny kontakt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Stoltz:
    24 mars, 2021

    Inte förvånad, de har visat från början att detta är ett företag man inte kan lita på

Lästips:

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Johan Kanmert. Foto: Privat

Sjukare, skadligare och dödligare

Debatt. Trots en omfattande skyddslagstiftning i form av den samlade arbetsmiljölagstiftningen med arbetsmiljölagen som ramlag kompletterad av arbetsmiljöförordningen och preciserad av Arbetsmiljöverkets föreskrifter skyddas inte människor på svenska arbetsplatser.

”Jag vrider hela kroppen i stället för att vrida bara på huvudet när jag kör baklänges”, säger Adam Aliu, skyddsombud vid DB Schenker i Göteborg. Foto: Lars Soold

Här hålls arbetsskadorna i schack

Terminal. Schenker i Göteborg har gått från en bedrövlig arbetsmiljö till ett systematiskt arbetsmiljöarbete. Genom att variera arbetsuppgifter och ändringar i paketflödet har arbetsskador och sjukdagar gått ned för utsatta truckförare.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.