Thomas Ohlsson och Mikael Fivelsdal från Transportklubben.
Close
Thomas Ohlsson och Mikael Fivelsdal från Transportklubben.
Close
Arbetsplats: Uddevalla hamn

Här är vi i hamn

Stuveriarbetare. Flexibiliteten är hamnens styrka. Och det gäller även arbetet – ena veckan kranförare, nästa ombord på fartyg för att lossa. Eller kanske köra containertruck. En omväxling som gör att många väljer att stanna, och inte sällan har yrket gått i arv i generationer.

– Det är lite som det är tänkt att fungera, säger Mikael Fivelsdal om förhållandena på arbetsplatsen.

Han har arbetat i Uddevalla hamn sedan 2007 och är i dag huvudskyddsombud.

– Oense blir vi ja, men det blir sällan konflikter. Det är en väldigt social arbetsplats och högt i tak.

Transportklubbens ordförande Thomas Ohlsson håller med. Är något på väg att gå helt fel går det att ”gå upp till Uffe”, vd:n Ulf Stenberg med rum på övervåningen i hamnbolagets blå byggnad. Uppstår problem är det raka rör som gäller och uppslutningen är bra kollegialt, enligt transportarna. På högsta chefens pluskonto står dessutom att han är tillgänglig och svarar i telefon, även om han exempelvis är ledig och ute och rensar makrill.

Men allt kan väl inte vara så konfliktfritt, särskilt inte under ett år när kollektivavtalet ska omförhandlas?

Hamn-vd Ulf Stenberg. Foto: Lilly Hallberg
Hamn-vd Ulf Stenberg. Foto: Lilly Hallberg

Nja, visserligen innebär avtalets tariffsystem att det inte tillkommer något lönepåslag från en lokal pott. Men Uddevalla hamn verkar faktiskt vara en i grunden bra arbetsplats. Och det framkommer utan stora överord från något håll.

Ett tag var Transportklubben nedlagd och det var problem att rekrytera folk till det fackliga arbetet.

– Sedan började medlemmar undra, va? Finns det ingen klubb? Så det blev en nystart för några år sedan. Och det är viktigt att ha en klubb, alla hamnar är så pass olika och mycket bygger på lokala avtal och förhållanden, säger Thomas Ohlsson.

Tidigare enbart muntliga överenskommelser har nu dokumenterats skriftligt. Det gäller sådant som arbetstider och kompledighet. I det centrala hamn- och stuveriavtalet är till exempel ordinarie arbetstid 07–16.30, med en timmes lunch. I Uddevalla är arbetsdagen slut klockan fyra, och lunchen är en halvtimme. Det gör att lunchmatsalen, i bottenvåningen på hamnterminalens byggnad, fyller en viktig funktion. Denna dag går det att välja mellan gulaschsoppa och stekt strömming med potatismos.

Ute på det stora terminalområdet är det full fart.

– Det är ett farligt jobb, men det sker väldigt få olyckor. Peppar, peppar. Säkerhetsmedvetenheten är hög, säger Mikael Fivelsdal.

Bogserhjälp från hamnen. Ut till öppna havet från fjordens innersta del tar det tre till fyra timmar. Foto: Lilly Hallberg
Bogserhjälp från hamnen. Ut till öppna havet från fjordens innersta del tar det tre till fyra timmar. Foto: Lilly Hallberg

Ett fartyg med spannmål är på väg in, ett annat går ut med bogserhjälp. Det tar tre, fyra timmar ut till öppet hav. I området ryms också tio kilometer järnvägsspår. Varje år fraktas stora mängder timmer till och från kajerna. Längs andra kajer ligger flera jättefärjor i väntan på att trafiken ska få komma i gång igen, efter stoppet covidpandemin orsakat.

Men för tillfället ”håller hela hamnområdet på att svämma över av vindkraftverk” enligt dem Transportarbetaren träffar. Flera olika aktörer är på plats för att styra upp vidare transport av kraftverkens olika delar. En del ska gå i natt med specialbyggda trailers.

Uddevalla hamn börjar bli känt för hanteringen, nyligen hörde man av sig från hamnen i Piteå med frågor.

Dags att lasta vingar. Sara Jalkelid tillhör hamnens extrapersonal. En vinge mäter över 70 meter och hamnområdet är närmast översvämmat av vindkraftsdelar denna dag.
Dags att lasta vingar. Sara Jalkelid tillhör hamnens extrapersonal. En vinge mäter över 70 meter och hamnområdet är närmast översvämmat av vindkraftsdelar denna dag. Foto: Lilly Hallberg

– De senaste veckorna har det varit mycket jobb, säger Thomas Ohlsson, som tidigare på dagen kört kran.

– Om jag bara gjorde det skulle det nog bli osocialt, men arbetet är omväxlande.

Vyn från arbetsplatsen, över fjorden med Uddevallabron i fonden, är slående. Fast just inte något de hela tiden tänker på då de ser den dagligen. Liksom bron, som synts på oräkneliga bilder i sociala medier.

Thomas Ohlsson är ”en av få utbildade hamnarbetare”. Han har gått Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnds (Tyas) utbildning under två terminer i Norrköping. Praktiken gjorde han i hemmahamnen i Uddevalla. Hit kom Thomas första gången direkt efter gymnasiet 1993 och efter några år borta, som lastbilschaufför, återvände han och blev liksom Mikael Fivelsdal fast anställd 2007.

– Jag kommer nog att vara kvar här tills jag dör, haha. Jag trivs med flexibiliteten, säger ”Micke”, som är tredje generationens hamnarbetare och har även träffat sin fru på arbetsplatsen.

Liksom Thomas välkomnar han att det under åren kommit allt fler kvinnor i deras arbetslag. ”Det blir bättre om det är blandat” tycker de.

Sara Jalkelid har just börjat arbeta i hamnen och tillhör extrapersonalen, ”blixten”.
Sara Jalkelid har just börjat arbeta i hamnen och tillhör extrapersonalen, ”blixten”. Foto: Lilly Hallberg

Uddevalla hamn har drabbats jämförelsevis lindrigt av coronapandemin. Till skillnad från flera andra hamnar har man inte varit tvungen att korttidspermittera de anställda.

– Det fanns i plan men vi kunde konstatera att vi hade så mycket i pipeline att det aldrig blev nödvändigt. Och efter sommaren har det varit en markant ökning av godsströmmen igen, säger vd Ulf Stenberg.

Han tycker att det är roligt att vindkraftverken tillkommit som gods. Uddevalla hamnterminal försöker också medvetet att styra över gods mot sjötrafik, på inre vattenvägar – både Vänertrafik och inomskärs.

– Vi försöker fokusera på flexibilitet, vara som en supermarket. Vi ligger 70 kilometer norr om Nordens största containerhamn och kan inte konkurrera när det gäller bilar, containrar och trailer. Men vi kan göra allt det Göteborg inte gör, säger Ulf Stenberg.

Det innebär allt från hantering av tomburkar till transporter av virke från stora delar av Mellansverige, liksom spannmål från Västgötaslätten. Uddevalla hamn erbjuder också underhålls- och städarbete.

Olika slags last, olika fordon, lasta och lossa – arbetet i hamnen är omväxlande och innebär också dagliga möten med olika aktörer vid kajer och terminalplatser, och gods som transporteras till sjöss, på väg eller räls.
Olika slags last, olika fordon, lasta och lossa – arbetet i hamnen är omväxlande och innebär också dagliga möten med olika aktörer vid kajer och terminalplatser, och gods som transporteras till sjöss, på väg eller räls. Foto: Lilly Hallberg

Målet är en trygg hamn. För bolaget, för kunderna och för de anställda. Framöver innebär det att hamnbolaget inom några år överger en del av den inre hamnen och att godshanteringen där flyttar.

– Det ger staden möjlighet att ta mark, som skett i flera andra hamnstäder, säger Ulf Stenberg.

Att arbeta hemifrån heltid under pandemin har inte varit aktuellt för honom. Han tycker att jobbet, som fyller en samhällsviktig funktion, kräver att han är på plats. För Micke och Thomas är det självklart.

– Transporter måste funka, hamnar och flyg vara öppna. Annars blir det kaos, säger Thomas Ohlsson.

Kran som Thomas Ohlsson använde i arbetet tidigare under dagen.
Kran som Thomas Ohlsson använde i arbetet tidigare under dagen. Foto: Lilly Hallberg

Han har varit med om att stoppa ett fartyg som det varit oklarheter kring. Ofta handlar sådant om ekonomi, och om vart godset ska ta vägen. Då gäller det att hitta den ansvarige, förklarar hamnens vd. Ett annat exempel rör en båt som saknade så kallad blue ticket, certifikatet från Internationella Transportfederationen (ITF) som visar att besättningen har avtalsenliga löner. ITF:s inspektör kom då till hamnen och utförde en kontroll.

– Det händer att det dyker upp båtar oanmälda, men de får snällt vänta, säger Ulf Stenberg.

Enligt lag ska anmälan göras senast 24 timmar innan ankomst.

På en särskild anslagstavla sitter sifferkoder som visar vad de anställa ska jobba med under sitt pass. Även om den ordinarie arbetstiden alltid är vardagar 7–16 så fordrar till exempel tankbåtar en annan uppställning, som planeras i förväg. Förutom ordinarie personalstyrka finns extrapersonal, ”blixten”.

Ute på terminalområdet talar Thomas Ohlsson och Mikael Fivelsdal om yrkesstolthet och stuveriarbetarnas roll inom Transportarbetareförbundet. Från utomstående möter de ibland en syn som har rätt lite med den höggradigt automatiserade verkligheten att göra. Av föreställningen om slitna sjåare i ständig blåst och iskyla à la amerikanska filmen Storstadshamn från 1950-talet. En del verkar i dag inte ens känna till deras yrke.

– Vi finns, och vi är stolta.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Jobben räddade i Helsingborgs hamn

Hamn. Helsingborgs hamn har dragit tillbaka de sista varslen om uppsägning. Jobben räddades efter att Transport och Helsingborgs hamn har kommit överens om ett nytt skiftschema.

Transportarbetarens logga

Finsk storstrejk fortsätter

Konflikt. Den här veckan slår en andra strejkvåg in över Finland. Tåg, bussar och stora delar av industrin stannar i protest mot högerregeringens politik.

Offentliga upphandlingar
Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Ordningsvakter
Säkerhetsvakterna på utbildningen rollspelar för att öva på vilka situationer som kan lösas utan användning av så kallad pepparsprej. Här har två av dem omhändertagit kursledaren Daniel Thulin och håller honom mot väggen. Foto: Tllda Wendefors

Stort ansvar efter kort utbildning

Arbetsmiljö. För 20 år sedan var ordningsvakten Daniel Thulin en decimeter från att dö av skottet från en AK4. I dag vidareutbildar han säkerhetspersonal runtom i Sverige, med målet att ingen ska behöva gå igenom samma sak som han.

Har du pengar att hämta?
Collage med avtalsförsäkringar

Så billiga är dina försäkringar för arbetsgivaren

Avtalat. Du som jobbar på ett företag med kollektivavtal täcks av försäkringar som ger skydd vid händelser som sjukdom, barnafödsel och arbetsskador. Flera av försäkringarna är helt avgiftsfria för företagen. Varför är det så?

Har du pengar att hämta? Du som varit sjukskriven i mer än 14 dagar, varit föräldraledig eller skadat dig på jobbet kan ha pengar att hämta. Läs mer om dina avtalsförsäkringar på avtalat.se. Foto: Shutterstock

Få vet att försäkringarna finns

Avtalat. Tidningsbudet Elisabet Skoog har snart varit sjukskriven i ett år. Hon får sjukpenning från Försäkringskassan och den kollektivavtalade försäkringen AGS.  Elisabet visste om att den fanns, eftersom hennes skyddsombud (som också var en nära kollega) berättade om försäkringen förra gången hon var sjukskriven.

Andreas Ehm är försäkringsinformatör. Han har hjälpt transportarbetare att få ut 1,5 miljoner från sina försäkringar.

Andreas har dragit in 1,5 miljoner kronor

Transport. Andreas Ehm på Transports Halmstadsavdelning brinner för att informera om försäkringar. Han har hjälpt ett 70-tal personer få ut sammanlagt 1,5 miljoner kronor från Afa Försäkring. Han tror att inte ens hälften av alla transportarbetare vet vilka försäkringar de omfattas av.

Mitt i flytten. För Chris Michau och Anton Semeniuk rullar jobbet på bra. Foto: Justina Öster

Flytt med flyt

Flyttarbetare. 60 anställda, 50 rum, hundratals kartonger – för många på arbetsplatsen innebär flytten en stor omställning. För killarna från Flyttbolaget är det bara en dag som andra på jobbet, fysiskt en ny arbetsplats. Kanske lite mer organiserad än den genomsnittliga kontorsflytten.

Snabbkoll
Snabbkoll om nya LAS. Illustration: Mattias Käll

Det här gäller i nya lagen om anställningsskydd

Arbetsrätt. Sedan 2022 gäller den nya lagen om anställningsskydd, LAS. Lär dig mer om vad som gäller vid uppsägning och vad skillnaderna är mellan att jobba på en arbetsplats som omfattas eller inte av huvudavtalet.

Mobbning
Mobbning på jobbet. Illustration: Unni von Feilitzen

200 000 svenskar mobbas på jobbet

Arbetsmiljö. En ny studie visar att 200 000 personer i Sverige utsätts för mobbning på jobbet. Det leder ofta till depression, ångest och i värsta fall döden. Det kan vara så många som två personer i veckan som begår självmord till följd av mobbning på arbetsplatsen.

Mikael Löwdin. Foto: John Antonsson

Vad kan facket göra?

Arbetsmiljö. Många medlemmar vänder sig till skyddsombuden när de utsätts för kränkande särbehandling eller mobbning på jobbet. – Det är tyvärr mer vanligt än man tror, säger Mikael Löwdin som är Transports regionala skyddsombud i Västerås.

Gert Andersson förberedde sig inför mötet med chefen genom att anteckna vad som hänt, datum och klockslag, varje gång kollegan hade varit elak mot honom.

”Vi måste prata mer om hur vi uppför oss mot varandra”

Arbetsmiljö. Gert Andersson har jobbat på flera arbetsplatser där det har förekommit mobbning och har själv blivit utsatt för kränkningar. På kongressen 2022 lade han fram en motion om att Transport ska verka för mobbningsfria arbetsplatser.

Döden på jobbet
Vägen var avstängd stora delar av dagen efter dödsolyckan, där två lastbilar frontalkrockade, på väg 26/47 mellan Mullsjö och Sandhem i januari förra året.

Fler förlorade livet i arbetsolyckor

Arbetsmiljö. Under förra året dog 65 personer på jobbet i Sverige. Det är det högsta dödstalet på många år. Chaufförer är bland de värst drabbade av dödliga arbetsplatsolyckor.

Kollegahjälpens logga

”Det är viktigt att prata och ventilera”

Arbetsmiljö. Dödsolyckor på jobbet och dödliga trafikolyckor ökade under 2023. För den lastbilschaufför som råkar ut för ett trauma i arbetet finns hjälp att få. En grupp chaufförer och åkare finns där som kamratstödjare genom Kollegahjälpen.